• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[bmw] ondiepe krassen blijven

bullus

Detailing rookie
1 jul 2012
17
0
Vorige week een bestelling gedaan om de auto aan te pakken dmv een polijstmachine .
Bestelling bestaande uit.
-dap900v2 starterskit
-black finishpad voor de glaze
-black hole glaze
-nattys paste wax

Verder heb ik nog doeken en pads van mequiers.
Vandaag begonnen met een testspot op de achterklep.
Ik begon met een white pad + mezzo , eerste handmatig dippen en verdelen, dan op stand 2 horizontaal en verticaal, dan op stand 5 rustig polijsten , horizontaal/vertikaal.
Maar ik kreeg de swirls niet weg.

Toen begonnen met orange pad + mezzo en op standje 6.Hiermee kreeg ik wel wat minder swirls maar nog niet swirl vrij, dus nog een keer dezelfde methode en de swirls waren weg. Daarna met de green+finale op standje 4 nagepolijst.

De swirls waren wel weg maar je bleef nog de ondiepe krassen zien.Aangezien ik niet meer weet wat te doen heb ik het deel afgemaakt met glaze en wax.

Mijn vraag is hoe krijg ik toch die ondiepe krassen weg?
Moet ik een nog zwaardere pad en polijstmiddel halen? Of nog vaker overheen gaan met de orange pad?

Bijlage 1 voor het polijsten
Bijlage 2 na het polijsten
 
- Inizio op een wolletje
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit (eventueel, als er veel polijstkrasjes zichtbaar blijven)
- Finale op zwart/groen

Zo zou ik het aanpakken op deze lak.
 
Deze woolpad bedoel je? https://www.Carclean.com/product/Monello/Foamed_Wool_5_5_inch_Cutting_Pad__101648 las dat ie veel pluist volgens ervaringen.

Is de yellow cuttingpad dan ook goed met inzinio?
https://www.Carclean.com/product/Monello/SmartPads_CCS_5_5_inch_Yellow_Cutting_Pad_78_52550_100738


Stel ik begin opnieuw met wolletje of yellow cutting pad, is het beter om hem weer te kleien? Of kan ik na het wassen meteen beginnen met polijsten?
 
ja da wolletje is het voor de dap
De eerste keer pluisde hij bij mij ook hard maar dat krijg je zo weggeblazen

mss kan je hem eens goed spoelen , of een keertje met een kammetje erdoor
(weet niet of het helpt)

Edit : die gele is goed voor mezzo of inzi
kijk ff in deze link naar het prachtig schema
https://forum.Carclean.com/cc_postst7369/Welke-pads-kan-je-combineren-met-welk-polijstmiddel-een-overzicht.aspx
 
Bestelling is geplaatst :)
-woolpad
-inizio
-eraser

Waar ik dadelijk een beetje bang voor ben dat ik dadelijk te veel polijst met de woolpad en door de blanke lak heen gaat, of valt dat wel mee?
Hoeveel druk moet je uitoefenen? Welke stand?
 
Steven508 zei:
ja da wolletje is het voor de dap
De eerste keer pluisde hij bij mij ook hard maar dat krijg je zo weggeblazen

misschien kan je hem eens goed spoelen , of een keertje met een kammetje erdoor
(weet niet of het helpt)
Tip van flip bij de eerste keer gebruiken van een woolpad:
Flink vochtig maken met water/detailspray, op de backingplate plakken (bij voorkeur rotary...), flinke toeren rond laten gaan, en 'afremmen' met je blote hand...
Zo zit het gros van de losse pluizen aan je hand gekleefd, ipv dat het heel de ruimte doorvliegt ;)
 
bullus zei:
Toen begonnen met orange pad + mezzo en op standje 6, nog een keer dezelfde methode en de swirls waren weg. Daarna met de green+finale op standje 4 nagepolijst.

Wellicht helpt wat beter afbouwen ? Dit is meer de categorie "grote stappen, snel thuis".
Tussen die oranje met mezzo en licht groen met finale had zeker nog een witte gekund (met bijv mezzo). Daarnaast is finale op standje 4 nou ook niet echt zachtjes afbouwen.

Met zo'n woolpad polijsten is trouwens wel wat anders dan met zo'n dikke foampad.
Je zult goed moeten opletten wat de backingplate doet en niet teveel neerwaartse druk uitoefenen.

Ik zou eerst eens de Forza op een oranje pad proberen en als dat dan nog niet helpt pas opschalen naar wol.

Afbouwen zou je kunnen denken aan :
- wol met Inizio
- oranje met Mezzo
- wit met Mezzo / Finale
- licht groen met Finale
 
Bedankt voor de tips .

Mijn bestelling is al verzonden en hopelijk morgen binnen mits post.nl zijn werk goed doet.
Credits trouwens voor de snelle verzending.

Even de stappenplan voor morgen.
-wassen en drogen
-witte pad +mezzo om de wax laag eraf te halen?
-licht oranje + inizio stand 0-1-6-5-4
-licht oranje + mezzo stand 0-1-5-4-3
-wit + mezzo stand 0-1-5-4-3
-groen + finale stand 0-1-4-3-2
-eraser
-zwarte + black hole (glaze) stand 0-1-2-1
-handmatig nutty paste wax
 
Ik snap dat je alle krassen weg wil hebben
Maar dat ga je echt niet voor elkaar krijgen
en zeker een 1e keer niet

Mijns inziens moet je dat ook niet willen
omdat je dan naar hele grove middelen gaat grijpen,
waarmee je meteen ook meer risico neemt
en meer lak wegpolijst dan nodig is

Uit je 1e post begrijp ik dat je net bent begonnen met polijsten
Ik ben nu een jaar of 2 bezig met polijsten, heb de DAP clinic en de rotery clinic gevolgd
en polijst toch best wel regelmatig...
Maar een wolletje...die pak ik (en dat geld ook voor de rotery) alleen in het uiterste geval
(Toen wij begonnen met polijsten werd je ook gewaarschuwd voor de 'gevaren' van het wolletje
en werd het afgeraden voor mensen die net begonnen met polijsten)

Mijn ervaring is dat je de 1e keer lang niet alles weg krijgt
een volgende keer krijg je weer wat meer weg
en zo kom je bij een steeds 'perfecter' resultaat
en houd je meer speelruimte over voor als je een keer een kras oploopt
 
bullus zei:
-woolpad + inizio stand 5/6

Ga alsjeblieft eerst een DAP clinic volgen want dit gaat je meer schade dan verbetering opleveren.
Ik zie omschrijvingen van pads zijn die er niet zijn, stappen die niet nodig of veel te grof zijn, voorbereidings stappen die missen, toerentallen die veel te hoog zijn, en het afbouwen in toerentallen zie ik ook nergens terugkomen.

Bij het machinaal polijsten komt echt wel wat meer kijken als stekker in het stopcontact steken, wat polijst op een pad smeren en domweg gaan : daar zit echt nog wel een hele redenatie achter waarom je bepaalde dingen moet doen.


Ik lees nu je openspost nogmaals en snap overigens niet dat mensen je nu al (gezien je ervaring) al een wolletje icm Inizio gaan adviseren.
 
Daar was ik eigenlijk ook bang voor met het woolpad.
We beginnen morgen eerst met de orange+inizio evt 2x.

Paar pics van de krassen, op 1 meter afstand is het nog te zien als je de goede hoek bekijkt.

@juffer
Toerentallen volgens handleiding dap en schema wat gelinkt werd.
Wat bedoel je met toerentallen afbouwen? Nu raak ik een beetje in de war dat ik alles verkeerd doe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zijn dus geen swirls maar RDS'en oftewel : krasjes.
Een DAP is niet gebouwd om dit soort beschadigingen eruit te halen. Lukt het dan helemaal niet met een DAP ?

Jawel, uiteindelijk zal het je wel lukken maar mijn inziens zal je hier heel anders mee om moeten gaan. Denk dan meer richting een rotary of laten wetsanden door iemand met ervaring.
Beide stappen zijn absoluut geen "rookie" stappen en je zal ook iemand moeten gaan zoeken die dit al vaker (met goed gevolg) gedaan heeft.


Zelf heb ik vrijdag een Astra G gedaan waar een forse streep over de bijrijdersdeur zat :
P1020370.jpg


P1020371.jpg


P1020372.jpg


Na een aantal hits (2x rotary met oranje pad + mezzo, DAP900 oranje pad + mezzo, DAP900 witte pad+ mezzo & DAP900 licht groene pad + finale) blijft er dan over :
P1020373.jpg


P1020374.jpg



P1020376.jpg



Als je op de laatste foto net boven de onderste spraykop kijkt zie je de kras nog heel licht doorschijnen.
Als ik alleen de DAP had gebruikt dan had ik zeker een 2 tot 3 uur nodig gehad om dit te corrigeren.
Met bovenstaande polijst stappen ben ik alsnog ruim een 1/2 tot 3/4 uur bezig geweest.
 
bullus zei:
@juffer Wat bedoel je met toerentallen afbouwen?

Daar bedoel ik mee dat je finale niet op stand 4 aanbrengt, dan een dambord patroon maakt, afneemt en dan klaar bent.
Finale (en zeker de laatste stap) moet je rustig afbouwen, dus na dat dambord herhaal je het paneel op standje 3 en dan op 2.

De laatste stap is een finishing stap, dat wil zeggen dat je met zo licht mogelijke combinaties (dus zo weinig mogelijk correctie) je behandeling afsluit.

Bekijk ook anders eens het schema wat Markus heeft gemaakt en let met name op de standen die je aan de rechterzijde ziet staan : https://forum.Carclean.com/threads/welke-pads-kan-je-combineren-met-welk-polijstmiddel-een-overzicht.5317/
 
Nu is het een stuk duidelijker ...dus
Stand 0-1-6-5-4
0=dippen
1=verspreiden
6-5-4=afbouwen
Dit wist ik niet, heb natuurlijk wel videos/forums bekeken en handleiding , maar kon dit niet terugvinden.
Thanks.

Het lijkt me denk ik verstandig om alleen de swirls weg te werken en de krassen zo laten ,wat eruit komt na het polijsten zonder gebruik te maken van het wolletje.
 
Zeker met Finale kan je gerust nog verder in toeren afbouwen, let wel op dat als het gaat stoffen je op tijd stopt.
 
Stappenplan aangepast ..

Over het afbouwen,
moet men bij elke lagere stap opnieuw beginnen(schoonmaken+nieuwe finale erop) of doorgaan tot de laatste stand zonder nieuwe finale ?