• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroen C1 met lekkage/schimmel

FocusM

Detailing trainee
25 apr 2022
44
45
Hallo allemaal,

Onlangs een Citroen C1 van vrienden onder handen genomen. Auto kwam ter sprake, bleek al een tijdje lekkage te hebben maar steeds maar een beetje. Maargoed, dat vocht kan nergens heen dus ik kreeg mn twijfels. Zelf hadden ze er niet veel van gedacht maar al snel bleek in de kofferbakruimte op de plek van het reservewiel en dikke 6 a 7 cm water te staan. Inmiddels, goor zwart water. De krik die onder het reservewiel zat was compleet verroest van het onder water staan. Verder bleek er inmiddels flinke schimmel te zitten in de auto en bekleding en zelfs de hemel was zwart gespikkeld van de schimmel.
C1 voor.jpg


Omdat dit echt niet gezond kan zijn de auto lichtelijk in beslag genomen de volgende dag. Begonnen met het strippen van de auto. alle losse zooi eruit, stoelen en banken eruit, bekleding los waar nodig. Alle ramen en deuren open gezet, stofzuiger erdoorheen en grotendeels afgespoeld met HD. Buiten de auto begonnen aan de stoelen en bank, deze helemaal afgespoten en vervolgens ingespoten met APC, accutol met borstel en de stoomreiniger er overheen en droogzuigen met de karcher. Hierna begonnen met de hemel. Ook deze helemaal zeiknat gemaakt en vervolgens ingespoten met APC. Toen met de accutol en borstel eroverheen en daarna schoongezogen met de karcher. Best een klus, liggend op de vloer de hemel schoonmaken terwijl de schimmelspetters je tegemoet vliegen. Ik heb het niet snel, maar de veiligheidsbril en mondkap waren nu echt een moetje. Hierna de auto rondom van boven naar beneden op dezelfde manier afgewerkt. Natmaken, APC erop, borstelen en waar nodig de stoomreiniger erop, daarna schoonzuigen met de karcher. Na flink wat uurtjes werk was de auto schoon en zo goed als droog. Auto van buiten even licht aangepakt. HD eroverheen, wat schuim en daarna ff een snelle ronde met een washmitt, daarna afgespoten. Toen alles droog was de auto weer ingebouwd en begonnen met het verzorgen van het interieur. Na dik 11 uur werk!! was de auto weer schoon en fris. Geen schimmel en muffe lucht meer. Helaas niet veel Na foto's genomen vanwege de tijd.

C1 na.jpg
 
Komt waarschijnlijk van de roosters achter de achterbumper, waar de lucht de auto verlaat (overdrukroosters).
Zelfde als bij 'dezelfde modellen' van andere merken, zoals Aygo.

Water loopt via geul tussen dak en achterklep, langs de randen van de achterklep. Echter...door rare constructie van binnenplaatwerk wordt het water naar deze roosters geleid.

De rubbers/kit begeven het na een paar jaar en dan komt het water heerlijk naar binnen stromen.

Zie bijlage.
IMG-20220529-WA0000.jpg


Ff googlen en dan vind je de oplossing: volgens mij is het zelf goed te fixen met nieuwe flexibele kit, anders ff kijken bij welk merk deze roosterunits het goedkoopst te verkrijgen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat een klus joh, mijn hemel! (pun intended)
Vooral die hemel vind ik stoer, ik ben zelf altijd rete bang dat ik de lijmlaag los maak met te veel water. Door schade voorzichtig geworden zeg maar.
Complimenten.
 
  • Leuk
Reactions: FocusM
Ben benieuwd.
Dat is vaak de eerste stap om daarna te ontdekken dat dat het niet was.

Supersimpel te testen.

Iemand in kofferbak kijken met klep open terwijl er iemand water bovenin gooit.

Je kunt de roosters niet zien, die zitten achter de bumper....het water loopt van boven langs de achterkleprand naar beneden, verdwijnt daar achter de bumper en komt dat naar binnen sijpelen.
 
Het zijn inderdaad die 3 plekken die je overal tegenkomt als je gaat googlen. Even kijk hoe dit blijft, en dan gooien we van de week maar ff de bumper eraf.
 
Wat een klus joh, mijn hemel! (pun intended)
Vooral die hemel vind ik stoer, ik ben zelf altijd rete bang dat ik de lijmlaag los maak met te veel water. Door schade voorzichtig geworden zeg maar.
Complimenten.
Ja dat snap ik wel, maar blijkt in de praktijk vaak toch mee te vallen, je moet het ook niet overdrijven natuurlijk, maar zeker als je het vocht snel weer kan afvoeren zal het best meevallen. In dit geval was het gewoon niet anders. Soms gewoon doen, Soms gat het goed, en soms leer je iets nieuws haha.
Gewoon kijken wat de opties zijn als het mis zou gaan. Kan je er mee leven? Is het simpel en betaalbaar te vervangen? In dat geval moet je soms gewoon gokken.
 
  • Leuk
Reactions: Martin Philippo