Citroën DS rijder stelt zich voor

Discussie in 'Stel jezelf hier voor!' gestart door Citroën DS, 27 mei 2008.

  1. Citroën DS

    Citroën DS Detailing addict

    Lid sinds:
    27 mei 2008
    Berichten:
    118
    Leuk bevonden:
    0
    Hallo iedereen,
    Ik ben Gauthier, woon in België en ben gebeten door de Citroën DS. Ik heb de mijne nu 4 jaar, als eerste wagen. Ik doe niet zo veel kilometers (10000) en bij echt slecht/vies of juist heel warm en zonnig weer kan ik op de SAAB 900 decapotable (oudste model) van mijn moeder beroep doen.

    Foto's van de huidige staat:
    http://www.mijnalbum.nl/Album=U68WVE3B

    Maar over enkele jaren zal er een recente wagen bijkomen, en dat wordt misschien een nieuwe Lancia Delta die nu binnenkort verschijnt. Of misschien een 2dehands Peugeot 407 coupé:heart_eyes:

    Hier in België zijn DS'en nog zeldzamer dan in NL, en iedereen draait zijn hoofd om het zacht deinende gevaarte eens goed te bekijken. Vandaar de behoefte om hem steeds netjes te houden.
    Bij netjes houden bleef het tot ik een klein jaar geleden mij ben beginnen verdiepen in het poetsen van de wagen.
    Tot dan toe bleef het bij wassen (met de hand in de wasbox) en niet zoals ik mijn hele leven heb gezien bij mijn ouders, de wasserette.

    Ik heb mij laten verleiden tot een driestappenset van Meguiars met pads, en inmiddels is daar nog een en ander bij gekomen. Alles van bij Carclean, de verzendkosten naar België zijn heel redelijk.

    Hoewel mijn DS qua lak niet super is (diepe krassen, kleurverschil, spuitwerk dat mijn tante nog netter kan uitvoeren, kleurverschillen, gelukkig niet te veel roest), is het resultaat verbluffend, zowel op mijn DS als op de SAAB.

    ik wil mij vooral verdiepen in het perfect onderhouden van nieuwe lak, omdat ik de DS ga laten overspuiten in het originele Brun Scarabée metallic, bij een restaurateur van klassieke wagens. Dat is een zware investering, dus wil ik de nieuwe laklaag in de best mogelijke staat houden zonder de auto als "mooi weer auto' te houden.

    Mijn huidige collectie producten:

    3 stappen kit
    trim detailer
    gold class shampoo
    all metal polish
    leather 2 stappen kit (voor de SAAB, de mijne heeft skai)
    Super Degreaser voor onder de motorkap
    spuitbus voor de banden van Turtlewax
    washandschoen Valma
    pads Meguiars
    pads Mothers
    Meguiars klein borsteltje
    een edgeless wipe doek
    en nog 6 wibra microvezeldoeken die DRINGEND moeten worden vervangen door iets dat WEL deugt.


    Over het probleem van de microvezeldoeken ga ik een apart draadje openen.

    Groeten,
    Gauthier
     
  2. sjoerdnijhuis

    sjoerdnijhuis Detailing rookie

    Lid sinds:
    21 mei 2008
    Berichten:
    806
    Leuk bevonden:
    0
    Welkom op dit gezellige forum :)
    Mooi wagenpark :)^
     
  3. Patrick

    Patrick Detailing chief

    Lid sinds:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.188
    Leuk bevonden:
    15
  4. A6-Red

    A6-Red Detailing rookie

    Lid sinds:
    26 mei 2008
    Berichten:
    182
    Leuk bevonden:
    0
    WOW

    [MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

    kan maar 1 ding zeggen.

    MOOI :heart_eyes:
     
  5. B.K.

    B.K. Detailing rookie

    Lid sinds:
    26 mei 2008
    Berichten:
    3.857
    Leuk bevonden:
    0
    Welkom,
    En voor de verzend kosten naar Belgie moet je het inderdaad niet laten ,^^
     
  6. Freaky1975

    Freaky1975 Detailing rookie

    Lid sinds:
    17 mei 2008
    Berichten:
    306
    Leuk bevonden:
    1
    Welkom, wat een gave DS zeg!
     
  7. PT Cruiser

    PT Cruiser Detailing addict

    Lid sinds:
    21 mei 2008
    Berichten:
    478
    Leuk bevonden:
    1
    Welkom. Ik ben blij dat de Belgen intussen ook al de weg gevonden hebben.

    Die DS ziet er toch goed uit hoor. Dat je lak niet 100% is, moet je je niet aantrekken. Je hebt iets waar velen van dromen.

    En zoals B.K. als zei. de verzendkosten zijn het vernoemen niet waard als je in rekening brengt dat je producten daags na betaling er zijn.
     
  8. Citroën DS

    Citroën DS Detailing addict

    Lid sinds:
    27 mei 2008
    Berichten:
    118
    Leuk bevonden:
    0
    Dank je, maar ik had op mijnalbum nog ergens een album vol close ups van lakschades, ivm een ( inmiddels stilgevallen) poetstopic op het Citroen forum.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=URAO6LD3
    dat zijn de dingen die mij storen.

    Lijn op de deuren:
    reden: garage vond het niet nodig om de deur volledig te schilderen na laswerk voor de keuring, lijkt echt nergens naar.

    Krassen hier en daar uit de 34 jarige loopbaan van mijn DS.

    vogelpoepvlekken: inmiddels weggepoetst met paintcleaner: bijna niet meer te zien na 1 behandeling.

    roestblazen op de kofferdeur en op de achterschermen: bijna opgelost.
    ik heb goede exemplaren gekocht voor een mooie prijs, gezandstraald, licht geplamuurd (ik heb ze zelf mogen schuren van de carrossier, heel leuke ervaring) en staan nu in de grondlak te wachten op een laag verf.

    Deur in iets blekere tint: dit is de eigenlijke kleur Brun Scarabee, deze deur is herspoten naar aanleiding van een heeeeeeel stom parkeerongelukje... De rest is wellicht donkerder door de jaren. Oudere metallic lakken hebben de neiging om te verkleuren.
    De nieuwe plaatdelen komen ook in deze lichtere tint. En op termijn de hele wagen.

    Gauthier
     
  9. Marcus

    Marcus Detailing rookie

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    130
    Leuk bevonden:
    0
    Welkom op het forum!
     
  10. Citroën DS

    Citroën DS Detailing addict

    Lid sinds:
    27 mei 2008
    Berichten:
    118
    Leuk bevonden:
    0
    http://www.mijnalbum.nl/Album=SIOFK4GB voor nog enkele foto's van de DS

    To do's op korte termijn:

    bodem laswerk
    achterschermen en kofferklep voorzien van nieuwe rubbers, monteren en fijn afhangen
    veerbollen wisselen: als ik gereedschap in de koffer heb liggen rammelt het als ik over kasseien rijd aan 70 per uur, en dat is echt niet kunnen bij een DS.
    naar de keuring gaan

    Op iets langere termijn:
    dinitrollen
    deuren overspuiten
    voorschermen lassen onder de koplampen en spuiten
    motorkap en steenplaat spuiten
    contactslot vervangen: rare kuren als het warm weer is
     
  11. Tjibbe

    Tjibbe Detailing rookie

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    188
    Leuk bevonden:
    1
    Yo' welkom hier!

    Gr. Rudi
     
  12. ghia-cossie

    ghia-cossie Detailing rookie

    Lid sinds:
    25 mei 2008
    Berichten:
    22
    Leuk bevonden:
    0
    Welkom , de DS heeft bij mij toch ook een apart plekje, samen met de SM
     
  13. PeterX

    PeterX Detailing rookie

    Lid sinds:
    22 mei 2008
    Berichten:
    38
    Leuk bevonden:
    0
    Wat een schitterende auto! Als ik ooit nog eens...(nou ja, zal voorlopig wel bij dagdromen blijven). Doe je het technisch onderhoud ook allemaal zelf?
     
  14. Tim

    Tim Master of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    9.662
    Leuk bevonden:
    713
    Welkom en heel mooi die DS!!! :ja 8-())
     
  15. Citroën DS

    Citroën DS Detailing addict

    Lid sinds:
    27 mei 2008
    Berichten:
    118
    Leuk bevonden:
    0
    Alleen olie verversen en doorsmeren. Da's goed te doen op een uurtje. Lekker vies en vettig.
    op termijn zou ik ook de kleppen en de ontsteking willen kunnen regelen, maar dan moet ik iemand vinden die mij dat goed kan uitleggen want als je daar in knoeit kan je hele dure schades veroorzaken: verbrande kleppen als ze te strak staan afgesteld, schade door detoneren als de ontsteking te laat staat(in het ergste geval een gat in uw zuigers).

    Eenmaal ik dat kan, kan ik alle onderhoud aan en moet ik enkel voor reparaties naar de garage. ik ga naar een Citroën garage waar ze nog veel liefde hebben voor oudere wagens, vnl. 2PKtjes en CX'en.

    Voor alle las-en carrosseriewerk ga ik naar een restaurateur, die ook aan bijzonder exclusieve wagens werkt. Mercedessen en Alfa's cabrio uit de jaren veertig en vijftig en zo. En hij is niet eens duurder dan een gewone carrosseriewerkplaats, waar ze meestal niet veel liefde meer hebben voor zulke wagens en hun typische problemen. Deurtje kopen, deurtje spuiten, deurtje hangen, klaar.
     
  16. Joost

    Joost Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 mei 2008
    Berichten:
    386
    Leuk bevonden:
    0
    Welkom op het forum met deze mooie klassieker..

    En als ik me niet vergis is deze auto al heel erg vooruitstrevend geweest in zijn tijd.
    Zodra je de bocht instuurt, draaien de koplampen mee.

    Of vergis ik me nou?

    :D

    Joost
     
  17. Citroën DS

    Citroën DS Detailing addict

    Lid sinds:
    27 mei 2008
    Berichten:
    118
    Leuk bevonden:
    0
    Klopt helemaal!!

    Helaas sturen alleen de verstralers mee met de wielen, en die branden enkel in combinatie met de grote lichten.
    Mijn vader woont op het platteland, ver van de bewoonde wereld, bochtige en slecht verlichte weggetjes, 's avonds is het echt ideaal voor ginder.

    WAs het nu Audi die enkele jaren geleden dat systeem als een complete innovatie heeft voorgesteld? Niet dus, zelfs de DS was niet de eerste. Dat was geloof ik de amerikaanse Tucker Torpedo, niet zo gekend, maar daar draaide slechts 1 lamp mee, de middelste.



    Het systeem is op een DS heel eenvoudig: enkele stangetjes, veerjes en kabeltjes verbinden de lamppotten met de stuurinrichting.



    De grote koplampen (stand-en kruislicht) passen zich automatisch aan als je bvb. een drempel oprijdt. Helaas is dit systeem niet zo goed als dat van de verstralers: er loopt een bowdenkabel van de achterophanging naar de lampunits en die doet het niet zo goed. Geeft ook niet, de hydraulische ophanging houdt de wagen steeds op een constante rijhoogte, ongeacht de belading. We schrijven 1955. Vooruitstrevend is dus inderdaad het juiste woord:

    DS in 1955:
    schijfremmen vooraan
    halfautomaat
    zelfnivellerende ophanging met hydropneumatische vering en ingebouwde schokbrekers, onafhankelijke wielophanging
    standaard stuur-en rembekrachtiging met hoge druk. Geen rempedaal maar een klein knopje dat niet op verplaatsing maar op aanraking reageert. Verdeelt remdruk voor/achter in functie van de belasting.
    carrosseriedelen die los te schroeven zijn

    Zet daar eens een Peugeot 403 naast, die werd op hetzelfde Autosalon geintroduceerd.


    Later kwam de ID, zonder enkele dure hoogstandjes, zonder de kinderziektes en een stuk goedkoper.
    De mijne is een late ID, DSuper genaamd. Geen halfautomaat en een gewoon rempedaal met even goede bekrachtiging. En stuurbekrachtiging, eigenlijk onmisbaar op zo een wagen.
     
  18. Sven S8

    Sven S8 Detailing rookie

    Lid sinds:
    15 mei 2008
    Berichten:
    1.406
    Leuk bevonden:
    0
    Welkom!

    Mooi hoor een DS... Ik kijk altijd als ik een mooie zie! :cool:
     
  19. VAG TT

    VAG TT Detailing rookie

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    81
    Leuk bevonden:
    0
    Welkom! DIK die DS, zou hem best willen als hobbyproject. :-"
     
  20. PT Cruiser

    PT Cruiser Detailing addict

    Lid sinds:
    21 mei 2008
    Berichten:
    478
    Leuk bevonden:
    1
    Kan je eens zeggen hoe je met die halfautomaat moet rijden? Is dat dan zoals mijn oude crossbrommer? Daar moest je gewoon gas lossen en dan schakelen.

    Lijkt me wel moeilijk om die remknop onder de knie te krijgen.