• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coaten of wax??

Mijnzzz

Detailing rookie
9 sep 2019
12
15
Poetsliefhebbers.....

Heb me de afgelopen dagen behoorlijk proberen in te lezen in de wereld van Detailen. Soms zag ik door de bomen ff het bos niet meer. Mega interessante materie en een leuke hobby. Ik heb een Mercedes C200 cabrio van 6/2017. Die wil ik graag een complete behandeling geven. Van wassen tot polijsten en de kers op de taart. Ik weet dat er veel stappenplannen te vinden zijn maar toch ben ik er nog niet helemaal uit wat de beste finish is als het polijsten klaar is. Is dat nu een wax of een quartz coating van Gyeon bv (Gyeon Q2M Mohs)

Is deze coating een vervanging voor bv Colinite 845? Heb van Gyeon Mohs een paar leuke videos gezien, hoe het aan te brengen etc. Is dit zelf goed te doen want het ziet er eenvoudig uit maar moet wel secuur gebeuren lijkt me.

Hoop dat iemand me kan verhelderen, gr Erwin
 
Hey Erwin! :D

Tja, het is maar wat je wilt als bescherming. Een coating is natuurlijk een hele stap verder dan een wax. Zowel qua eigenschappen, maar ook zeker qua aanbrengen en de factoren waar je rekening mee moet houden tijdens het aanbrengen. (Curetijden, temperatuur, luchtvochtigheid, etc)

Je lak breng je uiteraard in optimale conditie alvorens je hem gaat beschermen. Heb je daar al ervaring mee?
 
Hey thanks voor je antwoord. Nee ik ben totaal onervaren. Heb heel erg veel gelezen, al aardig wat materialen aangeschaft:
- dap900
- Gyeon Iron en Tar
- Monello klei en perfetto
- Colinite 845
- tape
- Nanolex shampoo
- Oranje en witte Raffini Monello pads voor de dap (omdat mijn auto net 2 jaar oud is dacht ik de gele niet nodig te hebben)
- Mothers California Gold step 1, 2 en 3 alhoewel ik die vervang voor de 3 van Monello denk ik
- heeeeeeeeel veel mf doeken.

Wat me bevalt aan zo'n coating is dat je tot 2 jaar bescherming hebt en de lak erg makkelijk te onderhouden is. Een wax heeft maar een stand van een aantal maanden.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja is ook wel weer wat voor te zeggen, lekker detailen is leuk en ontspannend, vind het heerlijk om met de auto bezig te zijn....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nog géén ervaring hebt, dan is een coating aanbrengen (+ dus alle voorbereidingen) een flinke hap. ;)

Lekker aan de gang met alle basis-dingen is een goede start.

- Mothers California Gold step 1, 2 en 3 alhoewel ik die vervang voor de 3 van Monello denk ik
Dat zou ik zeker doen. Deze stappen zijn veelal glaze/wax/paint cleaner/etc. Als je gaat polijsten, verbeter je de boel permament en niet tijdelijk met glim-spul.

...

De gradatie van pad + polijstmiddel heeft niet zozeer met de mate van defecten te maken. Als een lak hard is, wat ik bij jouw Duitsert stiekem wel verwacht, dan zal je harder moeten slijpen om ook maar een beetje blanke lak weg te krijgen. (En dus krassen en dergelijke). Welke combi je nodig hebt, dat moet je uitvinden middels een ''testspot'' waarbij je met een fijne-of-medium-combi een stukje polijst om te kijken wat het voor je doet.

...

Een coating is makkelijk qua onderhoud, maar vervolgens doe je alleen nog maar je wasbeurten qua ''lekker met de auto bezig zijn''. Ik zweerde coatings altijd af daardoor, maar toen ik een coating ging testen op mijn eigen auto was het toch wel verdomd makkelijk wassen. Maja, daar wordt je ook weer ''lui'' van. :p
 
Als beginner zou ik een wax pakken, een coating aanbrengen moet je niet onderschatten. Als je het detailen leuk en ontspannend vindt dan is een wax aanbrengen trouwens juist leuk om te doen toch?

Ik kijk als beginner ook weleens met eens schuin oog naar een coating, maar hou het voorlopig nog even bij een wax smeren. :)
 
Met een coating ben je tenminste beschermd tegen vogelpoep en geplette insecten. Dat was voor mij het belangrijkst.

Verder vind in het maar saai.
 
Ik ben een enorm voorstander van coatings! Stuk betere bescherming en het is vaak zelfs makkelijker om aan te brengen dan een wax, in mijn ervaring. Met een coating heb ik nog nooit problemen gehad met curetijd, lastig af te nemen stukken, vlekkentyfus, of iets dergelijks. Je moet alleen iets secuurder werken.
 
Dit is al een aardig tijdje een dilemma voor mening detailer, weekendwarrior of gewoon iemand die zijn auto lekker wil verzorgen.
Er is natuurlijk geen goed of fout hierin, alleen persoonlijke voorkeur.

Een coating is een geweldig product. Het gemak waarmee je de vervuiling los krijgt met wassen, de bijzondere waterafstotendheid en een glasachtige glans zijn geweldige eigenschappen die bij een coating horen. Zelfs voor de "meerdere keren per jaar de auto polijsten" detailers is er bijvoorbeeld CanCoat met 6-12 maanden duurzaamheid. Zeer goed geprijsd per laag en gemakkelijk aan te brengen.

Een coating vereist echter wel een goede voorbereiding, zeer goede ontvetting en bij vrijwel alle coatings is een nachtje droog houden (ook geen dauw) een must.
Daarnaast is een stukje vergeten af te nemen coating eigenlijk niet meer op te lossen zonder het hele paneel te polijsten. Wij adviseren altijd nieuwe doeken te gebruiken bij het ontvetten en per laag af te nemen coating. Je weet namelijk niet wat voor restjes er nog in je oude doeken zitten en je wilt niet dat deze op het lakwerk komen en zo de coating negatief kunnen beïnvloeden in duurzaamheid of vlekken kunnen geven.

Daarnaast is het zo dat een coating niet betekent dat je geen swirls meer krijgt van het wassen, dat je geen watervlekjes meer hebt of dat je bijvoorbeeld gewoon door de wasstraat kunt gaan zonder dat het de duurzaamheid aantast. Als je dat verwacht dan wordt je een illusie armer :)

Een wax is veel makkelijker aan te brengen, makkelijker op te lossen als je een foutje maakt en geeft een warmere gloed dan coatings. Ze zijn veel goedkoper in bescherming per jaar maar missen de duurzaamheid van coatings. Ook de waterafstotendheid is al snel minder dan die van een coating. Al komen sommige waxen of sealants zoals de Soft99 Fusso wax of de Sonax Polymer Netshield echt een eind qua duurzaamheid en waterafstotendheid.
 
Bedankt allen voor de reacties. Ik denk dat ik het even bij polijsten/waxen hou en dan zien we later wel weer verder als ik wat meer ervaring heb.
:cool::cool::cool:
 
Detailen betekent voor mij ontspanning, een heerlijk moment waarbij je jouw auto in optimale staat brengt. Diepe, warme en natte glans waarbij je grote trotse glimlach tot in microdetail weerspiegelt in je deurpaneel. Dat bereik je nog beter met een mooie glaze in combinatie met een mooie carnauba wax. Rijke olieën in een glaze 'voeden' de lak en geven echte diepte en glans, en een wax geeft warmte en bescherming.

Een sealant of coating kan simpelweg niet die diepte en glans geven want je trekt de lak eerst helemaal kurkdroog (ontvetten, en olie geeft de glans en diepte) als voorbereiding anders pakt de coating niet.

Resultaat van een coating is een een best mooie glasharde weerkaatsing van het licht. En ja, een langere standtijd van die laag. Maar echt mooi? Persoonlijk vind ik van niet, en het is wat gekunsteld. Ja, makkelijker omdat je minder vaak een nieuwe laag moet aanbrengen per jaar.

Maar gaat het daarom? Om een nieuwe leren bank doe je ook geen plastic zak omdat die anders eerder vies kan worden. Nee, je geniet van het licht krakende leer, verse geur van koeienhuid en die mooie lichtdoffe uitstraling. Om de paar maanden goed behandelen, en je bank is weer exact zoals die is bedoelt.

Terug naar mijn punt: wat je beweegreden ook is om te kiezen voor wax of coating, je beweegreden moet zijn of je gaat voor een natte diepe warme look of gaat voor minder vaak een beschermende laag aanbrengen.

Een Tesla brengt je ook snel naar de 100km/h, maar een echte liefhebber zal altijd kiezen voor een brullende V8.... Detailen gaat ook om emotie, passie, een ware glimlach weerspiegeld in het vers gepolijste deurpaneel...
 
@tinus - Glans zit niet in een potje.

Glaze getopped met een concourswax zal weinig meerwaarde hebben op een goed gepolijste lak. Het kleine beetje wat te beïnvloeden is, dat doet een goede coating ook. ;)

(Glaze-oliën gevolgd door wax-oliën is in mijn opinie ook overkill)
 
ik ga er natuurlijk vanuit dat je de lak eerst perfect hebt gepolijst. Je bent detailer of je bent het niet ;).

Maar glans komt gedeeltelijk wel degelijk uit een potje. Olie uit een glaze of uit een wax voegt zeker wel glans toe aan een slechte ondergrond. Dat kan ook niet anders; olie glimt nou eenmaal. Ik zal vandaag proberen een paar foto's te maken van een totaal ongeprepareerde motorkap (wel gewassen, nooit gekleid, nooit gepolijst, vol swirls) van een oude bmw. Daar zal ik wat glaze opsmeren op 1 helft.

Mee eens: het glimt pas echt mooi als je de ondergrond goed polijst, maar nogmaals, daar ging ik ook vanuit in mijn verhaaltje.

Niet eens dat een glaze onder een wax niets toevoegt omdat in een wax ook olie zou zitten.
Een glaze is er niet voor niets, en bevat andere toevoegingen dan een wax. Olie in een wax is er deels voor de glans, deels om het smeerbaar t.e houden,.en deels voor de bescherming ivm waterafstotendheid. Deel vd Olie in wax verdampt daarom ook (daarom moet je het vaak ook laten opdrogen/curen), en deel vd olie blijft en is er voor de bescherming (je mooie beading en sheeting bv). Deel vd olie in wax zorgt voor de waterafstotendheid.

Vanmiddag een testje als ik een uurtje de tijd heb.
 
Detailen is inderdaad een hobby.. maar sinds ik een stationwagen heb, moet ik er niet aan denken om iedere keer te moeten waxen.

Ik heb nu zo'n 2,5 jaar een coating op mijn auto, nog geen moment spijt van. Ook een coating vergt onderhoud, dus een laagje cure om de zoveel tijd aanbrengen is aan te raden.
En ik moet toegeven, soms mis ik het waxen wel, vooral de geuren die erbij vrij komen. Coatings/sealents zijn meer chemisch qua geur, is niet vervelend hoor (wie zit er nou niet even bij de bezinepomp ff te snuiven :))

Echter hoor je wel veel positieve verhalen van gecoate velgen, dat dit veel makkelijker te onderhouden is.

/me kiest voor coatings.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Jansen
ik ga er natuurlijk vanuit dat je de lak eerst perfect hebt gepolijst...
Maar glans komt gedeeltelijk wel degelijk uit een potje. Olie uit een glaze of uit een wax voegt zeker wel glans toe aan een slechte ondergrond.
...
Een sealant of coating kan simpelweg niet die diepte en glans geven

Ja precies; Op een slechte ondergrond. Ik weet dat een glaze heeeeel veel kan verhullen, tot zelfs het extreme aan toe. Dus in dat geval komt er enorm veel glans uit een potje. ;) Het is alleen zo tijdelijk als maar kan.

gallery-02-jpg.jpg


Op een goed gepolijste lak voegt een glaze weinig toe. Het kleine beetje wat het nog zou kunnen doen, bijv. de kleur warmer maken, dat doet een ''warme'' wax wel voor je. Een coating voegde in mijn beleving net zoveel ''kers op de taart'' toe qua wetlook of warmte/diepte van de kleur.
(Zie bijv. mijn avatar; Sonax - CC36. Zoveel wetlook bij een coating)

De beweegreden om te kiezen voor OF een natte diepe warme look van een glaze en/of wax OF de glasharde reflectie van een coating, want kan niet allebei, dat was meer mijn punt. :p
 
Laatst bewerkt: