• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Daihatsu Charade

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Vandaag stond de Charade van Ben op het programma.
Ik was al enigszins voorbereid door de foto's die hij mij had gestuurd, ik was dan ook erg benieuwd wat ik er van zou kunnen maken.

Gezien de spullen die ik recentelijk had besteld was ik van mening dat dit wel goed moest komen.
Om half 8 was Ben er al en na een bakkie koffie ben ik naar buiten gegaan om de auto eens te inspecteren.
Afgezien van wat mos tussen de rubbers leek de auto niet echt vies.
Ben had hem dan ook de avond tevoren nog "afgespoten".

Allereerst de auto eens goed afgespoten, niks geen beading, het was dan ook een klein jaar geleden dat de auto voor het laatst een laagje wax heeft gehad. Turtle welteverstaan...
De Meguiars APC erbij gepakt 1:4 en de rubbers behandeld en ingewerkt met een CC kwast en de Mothers detailbrushes.
Opvallend detail was dat er nauwelijks viezigheid vanaf kwam, geen zwarte lopers dus!
Tevens de velgen en banden ingespoten en behandeld met de APC.
Hierna de auto weer goed afgespoeld en met een ruime hoeveelheid Poorboy's Super Slick & Suds en de Poorboy's Chenille washmitt de auto gewassen.
Tevens de velgen met de Super Slick en Suds gewassen, hierbij gebruik gemaakt van een simpele chenille washmitt. De velgen waren niet echt vies dus hier volstond gewoon wassen en reinigen.

Er kwam onwijs veel ranzigheid van de auto af.
Na het wassen de auto gekleid met de Bilthamber clay soft tezamen met de Dodo Juice Born Slippy Clay Lube.

Na het kleien werd pijnlijk duidelijk in hoeverre de lak van deze Daihatsu was geoxideerd.
Wat plaatjes om duidelijk te maken wat ik bedoel:

Achterkantvoor-1.jpg


Hier ben ik aan het spelen met mijn nieuwe aanwinst, de Brinkmann.
Op zoek naar swirls e.d.
Doffeachterkant-1-1.jpg


De klei was niet erg smerig
Klei.jpg


Nog wat meer oxidatie en imperfecties:

Imperfectiesmotorkap-1.jpg


Het hoofddoel van vandaag was een lakcorrectie en dan met name de oxidatie teniet doen en een mooie glanzende lak tevoorschijn zien te halen.
Op het dak, die er samen met de spatborden en de portieren + zijpanelen het ergste aan toe was, heb ik een testspot gemaakt.



De stappen op het dak, spatborden, portieren, zijpanelen en de spoiler luidde als volgt:
- Menzerna Powergloss op een gele pad
- Menzerna Intensive polish op een oranje pad
- Menzerna Intensive polish op een witte pad
- Final Finish op een zwarte pad

Voor de motorkap, achterklep en bumpers heb ik gehanteerd:
- Menzerna Intensive polish op een oranje pad
- Menzerna Intensive polish op een witte pad
- Final Finish op een zwarte pad

Na het doen van de testspot en het verder werken aan het dak:

Rodespoiler-1.jpg


Wat tussentijdse resultaten:
Kleurverschilachterenzij-1-1.jpg


Na de Final Finish wilde ik de lak voorzien van de Poorboy's EX-P sealant om vervolgens af te toppen met Natty's.

Finalfinish.jpg


Echter omdat Ben problemen had met een kapotte dynomo en de ANWB voor hem geregeld had dat hij hier in de buurt een nieuwe dynamo kon ophalen, heb ik ervoor gekozen af te sluiten met enkel en alleen de EX-P sealant.
De ruiten heb ik gedaan met Valet Pro Citrus Bling 1:8 in combinatie met de Dodo Juice Mint Merkin.
De rubber en kunststof delen zijn gevoed met Poorboy's trimrestorer.
De banden zijn voorzien van Wolfgang Black Diamond Tire gel.

Geen 100% correctie
Geen100correctie.jpg


Wat reflectieshots en het eindresultaat:
Reflectiemotorkap.jpg


Reflectiemotorkap2.jpg


Reflectiezijkant2.jpg


Reflectiedak2.jpg



En dan tenslotte nog de totaalplaatjes:
Na1-1.jpg


Klaar.jpg


Foto's van de complete autp langs de achterkant genomen heb ik niet, omdat Ben snel weg moest.
Heb er ook echt niet meer aan gedacht.

Ik ben best tevreden met het eindresultaat.
Bedankt voor het lezen.
 
Leuke show off,mooie glans, wat was de reden dat je niet alle swirls eruit heb kunnen krijgen? Wat vond de eigenaar er van?
 
mooi eindresultaat maaike.

ook een mooi resultaat op de banden, zijn de banden nog vrij nieuw of is dit DE glans van de wolfgang ?
 
Niet verkeerd Maaike! De glans zit er weer goed op! Van roze naar rood. :)^ Je pads waren vast dieprood na het polijsten?
 
Die is echt opgeknapt! Mooi werk.
Met dit soort klussen is een padwasher wel handig................. :-" ...........:-b
 
mooi gedaan maaike, ik mis nog een totaal plaatje (foto)
verder een hele leuke show off, met gecombineerde plaatjes.

met een extra hit of iets zwaardere middelen waren de swirls er nog verder uitgegaan, maar door tijd e.d. moet je keuzes maken.

al met al een zeer mooi resultaat!!!!
 
Ik (de eigenaar van deze Charade) ben erg tevreden met het resultaat dat Maaike heeft weten te bereiken!! Zoals je kan zien was de lak in niet al te beste staat, wat nu echt drastisch verbeterd is!! De dag begon al erg vroeg (mijn wekker hielp me om 5.50u wakker te worden). Helaas geen vlekkeloze dag, net voordat ik bij Maaike was begon mijn accu-lamp te branden.. Na diagnose van de ANWB werd geconcludeerd dat de dynamo het begeven had. Er was er in de buurt nog een leverbaar met dank aan een koerier, dus ik moest helaas iets eerder weg dan gepland. Anders hadden we nog een uur meer gehad om de auto nog verder af te werken. Op de weg terug naar Eindhoven veel hoofden zien draaien, en enkele duimpjes gezien, iets wat voor het meer dan overgrote deel te danken is aan het poetswerk van Maaike!! Een zeer groot compliment, had echt niet verwacht dat de lak nog zo mooi te maken zou zijn!!
Volgende week ga ik naar een meeting in de buurt van Utrecht, zal dan nog de nodige foto's maken! Eerder zal ik niet snel tijd hebben ben ik bang.. Had ik al gezegd dat ik erg blij ben met het werk van Maaike??
 
Wat betreft de banden...heb geen idee.
Vind de WG tire gel wel een erg mooi resultaat geven.
Op mijn eigen auto zit het nu een week en nog steeds zijn de banden diep zwart.
Geen enge neppe plastic glans vind ik, maar echt puur.

De pads waren idd goed rood, maar goed, dat is niet anders.
Ik doe ze tussendoor altijd een beetje schoonmaken met behulp van wat water.
Een padwasher is wel ideaal!

Ben was erg blij met het resultaat.
Gelukkig maar, daar doe je het tenslotte toch voor.

Heb geen 100% correctie behaald.
Hier en daar nog oneffenheden, swirls en krasjes.
1) te diep waardoor ik ze niet wegkrijg
2) misschien wil ik te snel zijn en werken nog. Iets meer rust en soms een extra hit zijn niet verkeerd

Een gehele foto van de auto zal ik morgen plaatsen.
Ben nu ontzettend gaar...
 
Volgens mij mag je best heel trots zijn op dit resultaat ipv best tevreden. :ja

100 procent correctie is een mooi streefdoel maar in de praktijk lang niet altijd haalbaar (laat staan op 1 dag!)

De foto's laten een mooie transformatie zien en ik denk dat er bij mensen die deze wagen kennen de mondjes zullen openvallen. :)^
 
Maaike zei:
De pads waren idd goed rood, maar goed, dat is niet anders.
Ik doe ze tussendoor altijd een beetje schoonmaken met behulp van wat water.
Een padwasher is wel ideaal!

Er is een groupbuy als het je nog niet opgevallen was......... ;)
 
Knap gedaan !:)^

Is mooi geschreven..

Inderdaad jammer van je tijd, ik heb liever 2 dagen voor een auto... ma ja, dat kan niet altijd hé ?

Werk liever zonder stress, anders stop ik niet en ben ik de dag nadien 'op' ...:-&
 
Bedankt.

Ik woon ook nog thuis en ik kan dus niet de oprit en garage opeisen.
Het werkt ook fijner als je het rustig aan kunt doen.

@zuidwest: de Menzerna werk erg prettig.
Geen verschillen met Monello ;)
Had alleen nog nooit gewerkt met een wat zwaardere combinatie.

Het uitpoetsen van de intensive polish en de final finish was geen enkel probleem, maar de powergloss.
Wat een ... ]-0
De Powergloss Pos100 is echt bagger om uit te poetsen.:|~*

Ik weet niet hoe het zit met de Monello Inizio, maar de powergloss die hecht zeg maar aan de lak.
Althans, het overgebleven residu.
Als je dat gaat weghalen is het net vastgeplakte gum.
Met een hoop geduld lukt het wel en heb er dan ook regelmatig de Citrus Bling bij gepakt.

Mooi detail is ook dat met name de powergloss enorm stoft, zowel ik, als de rest van de auto zaten onder spikkeltjes als ik hiermee aan het polijsten was.
En zeker weten dat mijn pad niet verzadigd was o.i.d
We zijn weer een lekker dagje bezig geweest en nu kriebelt het mijn eigen waggie weer te wassen.

Conclusie:
No way dat ik met dit spul (lees= Menzerna) in de zon ga staan haha!