• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP 900 = DAP 500 met 1 extra hit..of toch net niet?

Juvke

Detailing trainee
27 apr 2012
22
32
Hoi allemaal.

De titel omschrijft eigelijk een beetje de vraag al, maar ik zal ze toch nog even verduidelijken..

Ikzelf heb de DAP 500 (wel de versie van 2011..dus de eerste denk ik?)
Kan je met de DAP 500 het mindere vermogen ten opzichte van de DAP 900 compenseren door middel van bijvoorbeeld een extra hit te doen, of is deze gedachtegang wat kort door de bocht?
Ik doe nu dus alles met de 500..maar is de 900 een investering waard of kan ik beter het klein beetje extra werk met de 500 blijven verrichten en het budget in andere producten steken?

Shoot! :D
 
De DAP500 is een geweldig apparaat, en de DAP900 is hetzelfde maar iets sterker
Als je al een DAP500 hebt zou ik voor erbij eerder aan een PRO Rotary denken
Daar heb je iets meer ervaring voor nodig maar dan is het verschil ook echt een verschil
Alle drie is echt luxe, de DAP500 met een kleine pad en de andere twee met een grote
 
ligt er helemaal aan wat je wil doen, ik heb zelf de dap500 en de dap900, de dap 900 heeft iets meer kracht, waar je dus merkt bij een zware combinatie dat de dap500 er moeite mee heeft gaat de dap900 wel gewoon door.

gebruik je bijvoorbeeld oranje met mezzo(of lichter) dan is een dap500 geen enkel probleem, ga je een zware combinatie gebruiken (bijvoorbeeld een orangepeel pad zoals ik wel eens gedaan heb met de 500) dan merk je echt dat hij vermogen te kort komt, alles met de grote backingplate natuurlijk, als je een kleinere backingplate met kleine pad gebruikt dan gaat het weer makkelijker.

Dus mijn advies, loop jij er tegenaan dat de dap500 het net niet red dan een dap900 aanschaffen, heb je geen probleem dan lekker met de dap500 doorgaan en het geld besteden aan wat andere leuke spulletjes, een kleine backingplate met kleine pads enz enz
 
Disclaimer: onderstaand bericht is gebaseerd op mijn mening, theorie en redeneren, ik heb beide machines niet naast elkaar getest.Vermogen van DA is iets waar ik al langer over na zit te denken en wellicht is dit een aardige gelegenheid om mijn gedachten eens de wereld in te slingeren.

DA machines zijn gebaseerd op een niet geforceerde rotatie. Dat houdt in dat je geen directe controle hebt over de snelheid waarmee je pad roteert, enkel over de snelheid van het middelpunt van de steunplaat. De rotatie van je pad is ontkoppeld van de motor door het lager in het excenter mechanisme. Hierdoor zou de machine in theorie altijd de excenter baan moeten kunnen volgen, ongeacht de belasting op de pad/wrijving op het oppervlak. Aangezien les 1 van het machinaal polijsten is: zorg dat je pad altijd roteert, druk je te hard op de machine als het toerental van je pad te laag is. Er vanuit gaande dat het gewicht van de steunplaat van beide DAPs gelijk is, zie ik niet waarom een 900 watt machine krachtiger zou moeten zijn dan een 500 watt machine. Dit is puur theorie en blijkt dat mensen dat in de praktijk niet zo ervaren, dus ik ben benieuwd waar mij redenatie dan scheef gaat.

Nog wat voorbeeldjes uit de praktijk: Een Rupes Duetto heeft 'slechts' 400 watt en de grootste bigfoot moet het met 700 watt doen. Zijn beide niet echt wattjes, of wel? Een PAW heeft dezelfde motor als een DAP900, maar een PAW is wel krachtiger. Een Flex 3401 heeft een geforceerde rotatie, dus die is wel weer uitgerust met een 900 watt motor.

Mijn advies zou zijn; als je nog op zoek bent naar een machine, kan je prima een DAP900 kopen, heb je al een DAP500 en wil je iets erbij, kijk dan naar een heel andere machine, met een grotere uitslag (rupes/PAW), of geforceerde rotatie (flex) of een rotary.

Wil je kleinere pads gebruiken en is het houden van gevoel in je handen je iets waard, koop dan ook een extra contra gewicht. Dit is dan weer gebaseerd op theorie én ervaring.

Succes!

Is iemand het niet met bovenstaande eens, laat het me weten en vooral waarom je het er niet mee eens bent.
 
Er is wel een ding wat wel een klein beetje invloed heeft (in theorie in ieder geval), en dat is het gewicht van de machine, een machine met een groter vermogen heeft een zwaardere motor en zal ietsjes harder op de lak drukken bij horizontale vlakken.
 
@ Tonie : Die PAW / Rupes hebben wel een grotere uitslag dan de DAP's hebben. Nu is dat voor grote vlakken erg fijn omdat je wat sneller kan corrigeren maar op ronde delen en op zaken waar je weinige ruimte hebt (onder de spiegel ed) pak ik liever een DAP dan de Rupes / PAW. Ook met kleine pad's willen die machines niet echt lekker werken.

Met je theorie dat een DAP500 & 900 gelijk zijn ga ik vanuit mijn praktijk ervaringen niet mee.
Op de (oudere) Opel's kon ik met de DAP500 prima uit de voeten tot paps een Benz kocht met een harde lak.
Met de DAP500 kreeg ik die swirls er tot een bepaalde hoogte wel uit maar lang niet alles. Toen een DAP900 (V2) gekocht waarmee dat wel in een keer lukte.
Dat extra vermogen merk je (ik) dus zeker wel. Ook op de OPC lakken van Opel kwam ik met de DAP500 te kort waar ik met de DAP900 wel goed kon corrigeren. Op verschillende VAG lakken exact hetzelfde verhaal.

@ Juvke :
Als het alleen voor je eigen auto's is dan zou ik zeggen blijf lekker bij die DAP500 of je moet voor je gevoel nu te kort komen.
De DAP900 is zijn prijs zeker waard maar om deze nu naast een DAP500 te gebruiken is eigenlijk zonde. Zoals Redcat ook al benoemde is het wellicht een idee om eens over een PRO na te gaan denken. Daarmee corrigeer je vele malen sneller dan met een DAP900 en met de DAP500 kan je dan mooi na bewerken.
Aandachtspunt daarbij is wel dat een PRO anders werkt dan een DAP en dat dat wel een stukje techniek en kennis vereist. Een PRO is zeker geen beginners machine en absoluut niet foolproof..
Zaken zoals een lakdikte meter is daarbij absoluut een aanrader en een zeer handig hulpmiddel.
 
Bedankt voor jullie reacties. Het is gewoon iets wat ik me afvraag en probeer te begrijpen.

@opelmark: in mijn geval is het gewicht van de machine niet van belang, gezien de hoeveelheid druk die ik uitoefen als ik een serieuze kras wil wegpoetsen.

@juffer1: Dat is inderdaad wat ik bedoel. Vermogen is niet alles, een ander type machine (met bijvoorbeeld grotere uitslag) heeft veel meer invloed. En het blijkt in de praktijk toch uit te maken, want er zijn veel meer reacties zoals de jouwe en die van Redcat. Denk je dat je harder op je DAP900 drukt dan op je 500 terwijl je pad hetzelfde toerental heeft?
 
Iedereen bedankt voor de reacties!

@Juffer1: het is niet enkel.voor mijn eigen wagen. Ik doe met regelmaat ook wagens van kennissen en viavia..
Maar ik moet nu wel zeggen dat ik tot nu toe wel altijd rond gekomen ben met mijn 500..
Zelfs op de BMW X3 van mijn nonkel, die hij door omstandigheden op sommige plaatsen mat heeft moeten schuren heb ik met de 500 alles terug mooi gekregen. (Weliswaar door ook een hit te doen met wol en veloce) maar zelfs dat ging. Natuurlijk met veel tijd erin te steken.

Misschien eens beginnen nadenken.inderdaad over een Rotary..maar dan moet ik eens zien of ik er ergens een goede uitleg van kan krijgen want carclean is niet echt in de buut om eens een workshop te volgen..:)