• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dasty of IPA met welke kan je het best ontvetten?

camaro

Detailing rookie
31 aug 2010
13
0
Had het laatst met iemand over detaillen van auto's en hij zei dat hij
doodleuk Dasty (van de Wibra) gebruikt om zijn auto te ontvetten :(
Na wat gegoogle blijkt inderdaad dat nog meer mensen dat doen......

Hebben jullie hier wel eens van gehoord?
Lijkt mij niet zo denderend voor je lak toch? :-&
 
Voordeel van IPA is dat het een alcohol is die snel verdampt en dus geen residue achterlaat.
Edit; zie opmerking van Tinus hieronder (wel afvegen met MF doek dus)
Een alcohol breekt vet af (veresteren), een schoonmaakmiddel zal het "verdelen" in bolletjes (emulgeren).
Een schoonmaakmiddel doet meer dan ontvetten en bevat meer stoffen die achter kunnen blijven.

IPA is verkrijgbaar bij apotheken of drogisten die nog zelf samenstellen
Het kost zo'n 10 € per liter en het moet minimaal 1 : 1 verdund

Hans
 
Ik gebruik Dasty om de binnenkant van mijn velgen schoon te maken en ben een heuze fan van het spul maar zou het NOOIT op mijn auto sprayen om de lak daarmee te ontvetten.
Iets zegt mij dat het dan niet goed komt ...............
 
De meesten hier weten wel dat ikniet echt een fan ban van Dasty op velgen.... :-& Ook al wordt hetop de verpakking aangegeven dat je er velgen mee kunt doen, wil nog niet zeggen dat je het er voor kunt gebruiken.... Ik blijf het agressieve meuk vinden, te agressief om te gebruiken op gelakte zaken, waaronder ook velgen. Ik ken voorbelden van mensen die het gebruikt hebben op velgen en als gevolg daarvan met matte velgen zaten. I rest my case... Gebruik het waarvoor het in eerste instantie voor bedoeld is.... ontvetten! (maar niet als vervanger voor IPA!)
 
stimpy68 zei:
te agressief om te gebruiken op gelakte zaken, waaronder ook velgen

heb in het verleden nooit van zoiets gemerkt.
juist op gelakte materialen kan het vrijwel zonder uitzondering of problemen gebruikt worden maar even testen als je het niet zeker weet kan geen kwaad.
 
Harold, ik heb het zelf aan den lijve ondervonden... vanaf dat moment neem ik geen ENKEL risico meer en blijft het in de kast staan en wordt alleen nog gebruikt waar het voor bedoeld is... in de keuken om te ontvetten, en daar komt het niet eens meer uit, want ik krijg tegenwoordig huiduitslag van die meuk :-&
 
dasty-07.jpg


:cool:





















:p
 
Even los of Dasty nu wel vs niet goed is voor de lak en/of velgen: we zijn hier toch op een detailerforum en alleen om die reden een stapje hoger op de ladder gaan staan ? !
Zo gebruikte we vroegahr turtle + spons + gamma-verlgenreiniger, nu zijn we bezig met Autobath + washmitt + bilberry etcetc.
Ik raad alleen al om die reden de 'goedkope' middeltjes af.

Maar gaat over dasty vs IPA en het ontvetten: waarom ontvetten, dus met welk doel vraag ik mij af?
Zover ik weet gebruikte men hier IPA alleen om polijstresidu af te nemen om te zien of men klaar is of verder moet gaan met polijsten.
Voor de rest gebruikt men toch geen IPA ?
( tja, Dreft kan je ook gebruiken om vette bende aan te vallen, maar ook dat gebruiken we niet als vervanger van shampoo )

Voor de lak pak je een goede shampoo, de velgen bv de bilberry en eventueel klei om daarna gewoon weer met een sopje bijhouden.
Canvas dak in de ergste staat verkerend zou eventueel nog met groene biotex, maar dat is toch wel 1 van de weinige huis-tuin-keuken-middelen die men pakt;
voor de rest netjes de door CC leverbare detailinggoodies.

Wellicht een aanvulling met de achterliggende reden en / of aanvulling op mijn verhaal
 
Tim zei:
Dasty eet ook velgenborstels op, vooral die van Meguiar's.


dan noem je wel een k*tborstel......
veel te duur, inkoop is net een euro maar moet je die verkoopprijs zien :weetniet
van de dasty gaat overigens een gardena-wasborstel of de ezbrush niet krullen of raar doen.


stimpy68 zei:
want ik krijg tegenwoordig huiduitslag van die meuk

dat komt vooral omdat je nooit daglicht ziet als it-ert :grinning:

ik heb gelukkig nergens last van, maak de pads en doeken altijd met dasty schoon en blijf dat doet tot ik een net zo goed of beter reinigingsproduct tegenkom, tot nu toe niet gevonden en al heel wat reinigers getest.




mk-us zei:
we zijn hier toch op een detailerforum en alleen om die reden een stapje hoger op de ladder gaan staan ? !

als ik lees hoe meguiars of andere merken soms worden afgebrand heb ik toch zo mijn bedenkingen
 
@Harold: sorry ben daar niet helemaal mee eens, als je het in het gehele context bekijkt dan valt dat allemaal best mee hoor.
Enige waar Meg's echt de plank mee mis slaat is de prijs ( inkoop prijs zal me roesten, gaat om de verkoopprijs, die betaal ik immers als consument ).
Owkee, sommige producten zijn wat minder maar dat geld voor elk merk ( en dan nog is het veelal persoonlijke ervaring ).
Gebruik zelf ook Meg's, maar ook andere merken, puur omdat het OF goedkoper is ( kwaliteit zelfde ) OF betere ervaring mee heb.

Maar om terug te keren: zoals ik al aangaf zijn we hier om een trede ( of meerdere ) hoger te gaan en niet op het spons / dreft niveau te blijven.
Denk stiekem dat je daar wel mee eens bent, zo niet .... dan vraag ik mij serieus af wat jij ( of wie dan ook ) dan hier doet ;)
 
RedCat zei:
Voordeel van IPA is dat het een alcohol is die snel verdampt en dus geen residue achterlaat.

moet je voor de 'grap' eens ipa 1:1 laten opdrogen zonder te vegen met een mf-doek na opspuiten; de residue krijg je niet zo maar weg :confused:
 
Ik houd van grappen, ga ik doen maar wel op een proefpaneeltje.
Dank voor je opmerking Tinus, weer wat geleerd.
Overigens heb ik de IPA vooral voor het glaspolijsten (vooralsnog niet aan de auto).

Hans
 
HaroldV zei:
juist op gelakte materialen kan het vrijwel zonder uitzondering of problemen gebruikt worden maar even testen als je het niet zeker weet kan geen kwaad.
Het is jammer dat ik niet meer weet wiens auto het was, maar diegene had met Dasty de ramen gedaan en daarna zaten er allemaal strepen over de rode lak heen die er niet meer uitkwamen.
Dasty is een HUISHOUDmiddel en blijft daarvoor verre van mijn auto.
Spruzzo is een goed alternatief lijkt mij.