• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De juiste beslissingen nemen zonder al teveel zijstraten..

Denders

Detailing trainee
9 jun 2012
1.416
40
51
Zo, even op aanraden vanuit mijn "voorstel-topic" een nieuwe aangemaakt.
Hier kan er beter ingegaan worden op het hoe/wat van sets en machines, aangezien een voorstel-topic daar niet de meest geschikte plek voor is.
Het is niet de bedoeling om lange discussies uit te lokken maar ik wil wel graag leren van mensen die "verder" zijn als ikzelf, de beginnende poetsert met (leerzame) twee rechterhanden :ja


Hieronder dan even het eigen chronologische draadje oppakken om verwarring te voorkomen:

He bedankt, hier heb ik wat aan.

Ik wil gewoon spullen hebben die goed werken en een beetje van deze tijd, daar gaat het mij om.
Dus hoe "makkelijker" hoe beter.
In het begin dacht ik alleen aan 3M, maar er is veel en veel meer qua polish compounds!

Ik heb tot nu toe op mijn TT alleen Turtle Wax-ICE handmatig gebruikt, dat systeem met shampoo en vloeibare was (misschien vloeken hier?)
Prima resultaat maar mijn lak is ook heel erg mooi nog, ziet er als nieuw uit globaal.
Ik wil ook aan de klei gaan en machinaal kunnen poetsen.

weet ik alleen niet of ik een excentrische of gewone moet nemen maar ik moet echt even hier op het forum induiken want ik heb al heel veel gezien op youtube.

Verder hoef ik ook geen tas die goud kost van de waarde van de poetsmiddelen, dus het moet een beetje betaalbaar blijven.
kortom, ik wil gewoon beslagen ten eis komen met de juiste "gear"
Maar komt wel goed denk ik zo hier

Vooralsnog ben ik een algemeen Duitse autoliefhebber met donkere lakken.

Ook uitpoetsbare krasjes en swirls wil ik weg kunnen werken en steenslag qua invullen met lak & uitpoetsen.

De zilver metallic-klassieke porsche 944 van mijn pa zou ik ook wel onder handen willen nemen nog.


Ik heb het eea. al zelf opgeschreven maar laat ik het allereerst even houden bij het machinaal polijsten / waxen en dmv. de juiste pads daarmee zoveel mogelijk kunnen doen.
Achterwege gelaten dat of ik het wel "kan" wil ik alles dus vooral GOED doen, laten we dat duidelijk stellen :)^


Mijn idee nu is al licht gevormd:

-Dat ik een DAP900 wil nemen? (of 900 pro?)
Hoe beter de machine is qua onderdelen hoe langer deze zal meegaan bij juist gebruik.
Interne motoren van Bosch gaan bijvoorbeeld veel langer mee dan een chinees merk ofzo maar oke, prijs moet ook een beetje gezellig blijven want je bent er dan nog niet, je zult ze ook brushless hebben ergens voor heel veel geld..
(alles kan altijd beter en mooier maar is het het waard..)

- Dat ik een kleinere backingplate voor de dorpels en spiegels en algemeen kleinere zaken nodig ga hebben?

- Dat ik voor compound gewoonweg de spullen van Monello moet nemen?

- Volgens mij zag ik bij CC ook een duo-set staan van DAP & Rotary, of is dit echt overkill?


De rest komt later in het topic..onderwijl lees ik ook wat andere topics van eerder-"zoekende" mensen maar het prettige is ervaring van kenners!



Grt, Dennis
 
Zou gewoon gaan voor de DAP, die is voor beginners uitstekend te beheersen terwijl de pro voor beginners een stapje te ver is.
Polijstmiddelen gewoon de Monello reeks nemen.
Kleinere backingplate en een aantal kleine pads erbij nemen.
Genoeg pads nemen, zeker elke kleur eentje doen maar de witte en zwarte dubbel nemen.
Duo pack kan, heb je de Pro erbij, voor later als je iets meer ervaring hebt met machinaal polijsten.
 
Dankje alvast voor je antwoord Michel.

Ik ben niet bang om direct "moeilijk" te leren, gevoel heb ik al snel onder de knie zonder uit de hoogte te willen klinken want er gaat niets boven ervaring! (dat weet ik donders goed vanuit mijn elektro achtergrond en dat is in elk vak zo)

Ik heb zeker geen zin in een set, waar ik later niks meer aan heb terwijl ik het gelijk "goed" had kunnen aanschaffen daar ben ik duidelijk in.
Scheelt immers ook weer euro's voor attributen die ik zeker nodig ga hebben.

Wat ik dan niet erg zou vinden is in een voordelige set 2 types aanschaffen, ik heb dan nu nog niet de kennis om te zeggen of dat echt noodzakelijk is geweest of niet, wel ben ik graag voorbereid op een afwerking voor een prima resultaat na alle noodzakelijke stappen te hebben gedaan.
 
Ik zou me eerst maar eens wat beter gaan inlezen in de materie :

Een DAP is een compleet andere machine dan een PRO. Het zijn feitelijk ook machines die elkaar aanvullen en daarom kan je niet zeggen dat je A of B moet kiezen.
Er wordt altijd geadviseerd om met een DA te beginnen omdat die redelijk foolproof is in tegenstelling tot de PRO die ieder foutje keihard afstraft.
Het is zeer moeilijk om met een PRO te finishen, dat finishen met een rotary lukt slechts een handjevol mensen op dit forum.
No-offense, maar probeer dat eerst maar eens met een DAP te doen.


Dorpels zijn nauwelijks voorzien van (blanke) lak. Deze polijsten is absoluut niet zonder risico's.
Zeker met een kleine pad is het erg opletten op de toerentallen die je maakt omdat het gauw net even te hard gaat.


Je hebt het over de keuze voor "de compounds" van Monello. Een compound is het zwaarst mogelijke polijstmiddel wat er is, ik mag hopen dat je die "compound" (Inizio Forza) wel gaat aanvullen met een medium polish zoals Mezzo en finishing polish zoals Finale omdat je die nodig hebt om zulke zware combinaties af te bouwen.
In een ander topic lees ik dan dingen over de aanschaf van een gele pad en wellicht een wolletje. Als ik jou was zou ik mij eerst maar eens heel erg goed gaan verdiepen in de gevolgen wat er gebeurt als je zo'n gele pad of een wolletje icm een compound loslaat op een harde lak.

Mijn advies zou zijn :
- lees de stappenplannen voor zowel handmatig als machinaal
- verdiep je eens in welke polijstsoorten er zijn en wat ze doen.
- zelfde geld uiteraard ook voor de pad's
- volg eerst eens een DAP clinick bij CC
- koop voor het geld wat die PRO kost eerst een een goede basis set een een kwalitatief goede wax. Die Turtlewax ICE is leuk maar biedt nauwelijks bescherming.
Als je straks je TT er strak bij hebt staan dan moet je die ook goed beschermen en dat gaat die Turtle wax ICE iig niet doen.
 
Dankjewel "juffer1"

Ik ben mij ook heel erg aan het inlezen en maak notities van gebruiksverslagen.
Sorry voor de woorden die ik soms gebruik, ik ben mij bewust dat ik nog niet altijd het juiste zeg en bedoel qua materialen meuh ...

Uiteraard wil ik de hele range nemen van een polijststap zeg maar.
Dat bedoel ik precies met "iets goed doen zoals het hoort".
Ik wil geen stappen overslaan maar ook geen stappen onnodig of overkill doen.
Lijkt me leuk om een workshop te volgen.

De ICE heb ik gekocht in een periode dat ik nog helemaal niet aan detailen dacht, behalve dat ik altijd gewoon netjes en zuinig op mijn spullen ben geweest. Mijn mening die ik vormde over ICE is dus juist.
Het ziet er prachtig uit als je klaar bent (met de hand) maar daar is alles mee gezegd en ik moet zeggen, het blijft wel even zitten hoor.
Ik rij dan ook op het moment erg weinig..

Ik loop zeker nog even je tips na en had al wat topics gevonden uiteraard om goed in te lezen maar het is even doorlezen :eyes:

Ook ben ik wel bezig met aantekeningen voor de rest maar eerst even beginnen bij het begin voordat ik een tas vol heb....
 
Mijn reactie kwam misschien nogal bot over maar juist door je woord gebruik leek het alsof je ergens wat had opgevangen en daar nu op verder wilde gaan borduren.
Ik lees op andere fora wel vaker dat men ergens iets opvangt, voor een godsvermogen aan spullen aanschaft en dan voor zeer ongename verrassingen komen te staan als ze het uiteindelijk gaan gebruiken.
Vooral met de compound's gaat het dan vaak mis omdat ze geen idee hebben wat het nou exact doet tot ze het hebben verwerkt op hun auto, en dan is het vaak al te laat.

Als ik je een gouden tip mag geven : bestel nog niks en meld je aan voor een DAP clinic bij CarClean.
Tijdens zo'n clinic wordt alles omtrent de polijstmiddelen, pads, stappenplan en het juiste gebruik van de machine vanzelf duidelijk en kan je zelf ook gauw genoeg inschatten of je al klaar bent voor de stap naar een PRO.

Zelf detail ik regelmatig verschillende merken auto's en en ik in het bezit van een DAP500, DAP900 & PRO900. Die DAP's gebruik ik beide erg veel, de PRO komt hooguit 4x per jaar uit de tas als even wat meer haast dan anders heb. Voor de rest is een DAP900 ruimschoots voldoende om zeer mooie correcties te behalen.
 
Wie hier op het forum kan dan perfect finishen met een rotary? Volgens mij is het inherent aan het systeem dat dit gewoon niet kan ivm de vele rondingen van een carrosserie en de beperkingen qua vorm van de pad?

Let wel, ik heb op zich een vrij hoge standaard mbt finishen, ik EIS dan ook geen enkele hologram en dit na het polijsten , afgenomen met IPA oid.... ;)
 
@Juffer1:
Nee, nee maakt niet uit hoor.. op een forum is het vaak wat lastiger je te verwoorden maar we komen er wel!
Ik heb de juiste instelling (denk ik) met jezelf ergens in vastbijten, de materie begrijpen en aantekeningen maken.
Daarom vind ik het prettig om te kunnen lezen van gebruikers hier!

@McShine:
Ik deel helemaal jouw laatste regel als eis! weg met die ellende hehe
 
Ik ben ook pas slechts anderhalve week bezig ongeveer, en ik heb veel gehad aan dit topic: https://forum.Carclean.com/cc_postst5922/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500900.aspx
Goed doorgelezen, keuzes gemaakt en voor de zekerheid nog een keer telefonisch doorgesproken met Tim. Op basis daarvan nog kleine aanpassing.

Ik heb daar mijn eerste bestelling op gebaseerd (waarna er al weer een aantal volgden, maar dat terzijde).
Je bent overigens ook welkom hier om eea. te testen als je wilt. Ik heb de spullen maar ben nog wel een newbie.
 
Hi Jeroen,
Ik denk dat we een beetje in het zelfde (poets-)schuitje zitten.
Bedankt iig. en dat zijn zeker de topics die ik lees!

Ben zeker bezig met huiswerk!
Pfff, dat ik dat nog zou zeggen op m'n 39e ha ha
..maar ja, altijd lekker bezig blijven zei mijn opa tot onlangs tot zijn overlijden met 99 jaar! (slijperij gehad in Rdam tot zijn 75e!!)
 
Binnenkort is de Summer Detail dag, vooral ideaal voor de beginners!!! Met machine demo's en mooie kortingen!
 
In juli is er weer een DAP beginners clinic.

Ik heb in maart zo'n clinic gevolgd en heb daar zeer veel geleerd. Een paar weekjes daarna de DAP900 V2 besteld en de resultaten zijn verbluffend :)

Eigenlijk is zo'n clinic bijna een must om te starten met machinaal polijsten. Kan het je zeker aanraden! Tijdens de clinic krijg je van A tot Z uitleg over het machinaal polijsten en de machines. Daarnaast kunnen professionals je op weg helpen, en is er veel ruimte voor vragen en opmerkingen.


Edit: Zie dat @McShine me net voor is, SummerDetail is ook een geschikte dag inderdaad ;)
 
Dankje beiden! Ik denk dat ik dat wel wil gaan doen dan.

Twee vliegen in 1 klap: Uitleg & korting!
..en je kunt zelf eens oordelen over wat voor jou echt nou prettig is, of dat je van een machine misschien het geluid toch wat te hard vind klinken, je prefereerd liever een machine die niet gelijk als slijptol voluit de koolborstels verkracht o.i.d. :)^


Ik ga eens op zoek naar de Summer-detail dag en anders een nieuwe clinic!
 
Onderwijl schrijf ik de "bevindingen" op klad hier en maak ik een lijst voor mijzelf van wassen af.
Kan ik die altijd plaatsen en willen sommigen daarop misschien hun bevinding/commentaar of zelfs betere optie/prijs aanduiden..
Het wiel opnieuw uitvinden, niks voor mij als het niet hoeft!

Ik voorspel dat ik een mooie verzameltas van voornamelijk 1 merk vol ga krijgen. Maar dan kan ik beslagen ten eis komen en voldaan zijn dat ik tenminste de juiste spullen heb aangeschaft!

inlezen en nog eens lezen :rules

Oja, misschien handig om te vermelden dat ik het meeste graag met handschoen op/aan wil brengen en ivm een misschien reaktie op chemische oplosstoffen / allergie ik ook wel de meest neutrale spullen wil hebben, dus de zware metalen en chemogoedjes vallen het liefst bij mij op de laatste plaats als het even kan.
Maar goed, beginnen bij het begin!
 
Een lijstje posten gebeurt wel vaker. Je zult dan wel merken dat er genoeg feedback op gegeven gaat worden, maar dat er soms wat persoonlijke
voorkeuren naar voren geschoven gaan worden. Aan jou dan weer de taak om de spullen uit te zoeken waar jij je happy mee gaat voelen.
 
Ben ik alleen maar blij mee.
Om de een of andere vage manier trek ik nu al naar Monello merk an sich maar dat komt door mijn Italiaanse achternaam denk ik, wat een redenatie he :-"
Maar ik stel feedback zeer op prijs, ik ben hier gekomen om te leren..
Uitzoeken en opsplitsen vind ik geen vervelende bezigheid gelukkig zolang ik maar ergens kom uiteindelijk en persoonlijke voorkeuren zie ik graag onderbouwd met het "waarom".
 
Ja dat hou ik ook dan wel weer in mijn achterhoofd als ik nu zo lees :-"
Maar niet teveel bomen tegelijk want ik moet overzicht houden in het grote bos!

2 grote tassen doe ik wel als ik er iets leuks en extra's mee kan binnenhalen :roll
 
Die clinic zou ik ook aanraden, heb ik ook gedaan en je hebt gelijk met korting mooi alle spullen die je nodig hebt waarbij je gelijk alle benodigde uitleg hebt gehad, zodat je ook weet wat je met de betreffende producten kan.
 
Eerste clinic is pas volgende maand zie ik... nou ja geduld opbrengen dan maar?

Summerdetail is (behalve gezellig) niet echt toegespitst op het persoonlijk leren en ervaren met zoveel mensen heb ik een idee.