• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De onzin van velgen waxen

Egepolo

Detailing rookie
10 mrt 2014
131
0
Ik vraag mij al langer af, wat is de zin van velgen waxen.
Ik houd mijn velgen bij, door iedere week deze te wassen met een sopje, dmv een washmitt en diverse velgenborstels.

Nu rij ik bijna 8 maanden met nieuwe velgen, deze zien er nog steeds zo uit als ik toen ik m'n nieuwe auto kreeg. Ze zijn elke week super makkelijk schoon te maken. Dus, waarom velgen waxen????
 
Als jij blij bent met het resultaat, lekker zo blijven doen.

Nieuwe lak is uiteraard schoon en met een wekelijks sopje lijken ze ook schoon te blijven.
Pas als je Non-Ferro of iets soortgelijks gebruikt ga je zien wat er toch nog op zit
En pas als je er een goede coating op hebt zitten snap je niet waarom je dat niet eerder hebt gedaan

"Find what you like and use it often
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Omdat ze dan *makkelijker* schoon te maken zijn.
Ik merk het verschil wel. Zeker met de coating die ik op de velgen van mijn vriendin's Golf heb gedaan.
Zeker des winters ga je daar gemak van hebben. Het is overigens geen verplichting. Als het voor jou zonder ook prima werkt, vooral geen wax gebruiken.
 
Ik snap je punt, maar toch.. Ook met Non-Ferro heel weinig tot geen reactie.
En een coating, daar geloof ik zeker in, maar een Wheel sealant heeft dit nou echt nut bij een wekelijks sopje?
Daarbij rijd ik 5000 km per maand.

Uiteindelijk zul je ze toch moeten wassen, met de hogedruk krijg je ze niet schoon. Trouwens, ik vraag maar om advies, wil niet koppig/eigenwijs overkomen . . :)
 
Als je nog geen wax hebt, hoef je hem niet te kopen
Als je er al wel een hebt, probeer dan eens alleen links en kijk of het bevalt
Met een coating erop spoelt bij mij 90% van het vuil weg met de tuinslang

Lekker proberen, leuk toch ?
 
  • Leuk
Reactions: Frits-Detail en Tim
Ik merk zelf veel verschil bij verschillende velgen.......sommige velgen zijn gewoon veel makkelijker te wassen dan andere .....jij zal er zulke hebben. :weetniet
 
Ik merk ook het verschil door mijn velgen te behandelen met PB wheel sealant.
Met de HD is het meeste vuil er wel af,en zeker aan de achterzijde.
Zeker met de remstof die ik krijg met het gebruik van mijn sport/race remblokken.
Je merkt het verschil al waneer je het aangebracht hebt,en uitgepoetst.
Zo glad als het oppervlak dan is.
Kan me voorstellen als je ze elke week wast, dat je ze ook netjes houd.
Maar de remstof heeft gewoon minder kans op inbranden met een goede bescherming.
 
@Egepolo

Het zal vast wel aan mij liggen, maar ik vind jouw topic(titel) nogal "onzin". Als je je afvraagt wat de zin van velgen waxen is, zou je je eens moeten afvragen wat de zin van auto waxen is.
Kleine tip van mij: Het is precies hetzelfde...

Speur eens een beetje rond op het forum en je zult zelf zien wat de (on)zin van (velgen) waxen is.

Of je nou 10 km of 5000 km per maand rijdt, je zult je velgen altijd moeten wassen. Alleen is het de vraag hoeveel moeite je wilt doen om het jezelf makkelijk te maken.
Als je tevreden bent met een "wekelijks sopje", prima toch? Ieder zo zijn eigen standaard.

Het grote voordeel van een wax of een coating, is dat het vuil zich moeilijk kan vasthechten aan de velg... en het daarom super gemakkelijk te verwijderen is.
 
Guy;n406127 zei:
Of je nou 10 km of 5000 km per maand rijdt, je zult je velgen altijd moeten wassen. Alleen is het de vraag hoeveel moeite je wilt doen om het jezelf makkelijk te maken..
En dat is precies wat ik bedoel, evenveel moeite bij velgen wassen met het zelfde gemak als een velg die gewaxt is.

@Redcat; dat is een goed plan om te doen, zal is me linker voorvelg behandelen met PB Wheel Sealant en de andere niet..
 
Ik heb dit weekend op de fb pagina van carclean ook een vraag neergezet over het waxen van velgen. Zowel mijn lichtmetalen(doe ik altijd) en mijn stalen(de 1e keer) binnen en buitenkant een laagje collonite opgezet. Vooral bij de stalen velgen ben ik benieuwd omdat er bij ons in de buurt altijd veel slik en baggerzooi ligt.
Ik moet wel zeggen dat ik de stalen velgen altijd opschuur en netjes overspuit in het voorjaar.....:-D
 
Toen ik voor de eerste keer velgen in de wax zette twijfelde ik ook. De velgen waren toen redelijk nieuw, ongeveer 10.000 km. Het was een zonnige dag en in de namiddag werden we bij mijn schoonouders verwacht. Ik toen alle vier de velgen grondig gereinigd en gekleid en twee heb ik er in de wax gezet. Zelf zag ik geen verschil maar later op de dag zagen schoonvader en schoonbroer onmiddellijk welje velgen wel en niet gewaxt waren. Sindsdien zet ik ze ongeveer eens in de drie maanden in de wax, tussendoor was ik ze enkel met een zacht sopje en een washandschoen. Ze zien er nu, na 95.000 km nog altijd bijna nieuw uit, alleen doodjammer van de krasjes die de bandenmonteurs telkens maken bij de wissels zomer-winter. Ik zou je dus aanraden om het eens te proberen, veel werk is het niet. Wel goed voorbereiden bijv. met PB spray & rinse + velgenborstel (! Handen en ogen beschermen), non ferro, teerverwijderaar, kleien en eventueel polijsten. Succes!
 
Egepolo;n406132 zei:
En dat is precies wat ik bedoel, evenveel moeite bij velgen wassen met het zelfde gemak als een velg die gewaxt is.

Kennelijk snap je het nog steeds niet. Ik heb nergens gezegd "evenveel" :confused:

Het feit dat nieuwe velgen schoon zijn lijkt mij nogal handig, maar wat als (zie reactie van BrunoV) de velgen 95.000 km op je auto hebben gezeten? Je zult merken dat het steeds meer moeite kost om ze schoon te gaan houden. Misschien merk je daar nou relatief weinig van.

Kijk eens of er bij jouw iemand in de buurt een potje velgenwax heeft staan, dat je eens mag lenen.
Probeer gewoon eens uit, nut heeft het zeker. Anders zou men geen speciale velgenwax maken :ja
 
Ik snap het nut wel van het waxen van velgen, maar ik vind het niet leuk om te doen. Ik heb altijd meerspaaks velgen gehad en momenteel heb ik 17" 12 spaaks velgen (OZ Superleggera). Wat een drama, ik ben echt een half uurtje verder als ik alle velgen heb gewaxt. En dat in een voorover gebogen positie, laag bij de grond. Alle kiertjes en hoekjes van die velgen afgaan en hierna ook weer afnemen, ik zie er altijd erg tegenop.
Een tijdje heb ik reload geprobeerd op de velgen, maar ik merkte weinig verschil.
Nu sla ik al een jaar lang het wax proces over en maak ik ze elke keer schoon met velgenreiniger in plaats van shampoo. Dat is voor mij makkelijker, want dat half uur waxen haal ik er pas uit na 6 wasbeurten (omgerekend ongeveer 5 minuten extra sprayen per wasbeurt).

Maar als iemand nog een tip heeft om dit soort velgensupersnel in de wax te zetten, dan hoor ik het graag.
 
Ik had bij mijn vorige auto 20-spaaks velgen. Ook zeker een pretje om die te waxen.
Je zou hier iets van Gyeon Cure voor kunnen gebruiken.
 
Gouden tip: WetCoat! Opspuiten en afspuiten. Geen vlekken (indien je het product niet op laat drogen) en geen witte restjes.
Klaar binnen enkele minuten :)
 
  • Leuk
Reactions: Svenn21
Het nut van een beschermlaag in het algemeen is bescherming tegen schadelijke verontreinigingen, dat je eventueel het oppervlak ook makkelijker schoon krijgt of deze schoner blijft is daarbij gewoon mooi meegenomen.
Zonder bescherming vallen die schadelijke verontreinigingen je lak aan i.p.v. de beschermlaag en dat is iets wat je eigenlijk niet zou moeten willen.