De grootste kwaal van Jaguar X-types is roest aan de dorpels en ook de onze kon niet aan de dans ontsnappen. "Mijn mannetje" heeft er keurig twee nieuwe onder gelast voor een zeer schappelijk bedrag. Hij zal niet snel rijk worden, dat is zeker.
Nu heeft ieder voordeel z'n nadeel en in dit geval had het mannetje nogal wat krassen en vegen veroorzaakt op de flanken van de auto. Gevolg van een kleine werkplaats en een grote monteur. Bovendien zat de auto vol onder het stof en slijpsel. Daar moest wat aan gedaan worden en de week tussen kerst en oud- en nieuwjaar was een prima gelegenheid.
Hij was vuil, dat is zeker:
Als eerste heb ik de Jaguar bespoten met Valma Wash and Shine. In de webshop van CarClean las ik reacties als zou dat spul waxlagen aantasten en zelf had ik ook een beetje dat idee.
Opspuiten, even laten inweken en afspuiten. Helaas, geen effect. De Collinitie 915 die er in september opgezet was parelde nog net zo mooi als voorheen.
"Mijn mannetje" had wat Tectyl M:L gemorst op een achterwiel, dat kon ik er met wasbenzine en een microfiber doekje toch gelukkig netjes afhalen.
Daarna maar gewoon 1:8 APC over de lak nevelen en afdekken met een schuimlaag:
Aan de foto is te zien dat het niet de mooiste dag weer was afgelopen woensdag. En helaas meende iemand dat hij mijn vrije dag gedeeltelijk kon claimen dus werd het nog haasten ook. Anyway, na een versterkende kop koffie kon het schuim afgespoten worden en kon die Collinite nog steeds bewonderd worden. Het vuil was al aardig wat vertrokken, dat dan weer wel. De volgende stap werd de chemische reiniging. Begonnen werd er met een nevel Soft 99 Iron Terminator (de volgende keer koop ik weer gewoon Monello Non Ferro) en ik kan jullie helaas geen mooie foto laten zien van paarse druipers. Geloof me, ze waren er beslist met al dat slijpstof maar ze staken gewoon niet genoeg af tegen de donkere lak. Vervolgens kwam er een laagje Tar and Glue Remover over de onderste carrosseriedelen. Daar staat het dappere duo (inclusief koffiemok) op de foto:
Tijd voor de handwas met een scheutje Nanolex Pure Shampoo in de emmer. Met een kwast en Valet Pro Citrus 1:8 werden de hoeken en kieren schoongemaakt. Op Youtube video's zie je vaak dat de mensen dat doen tijdens het schuimen maar ik vind dat niet zo prettig want je ziet lang niet altijd goed wat je doet.
Je zou denken dat de lak inmiddels wel schoon en glad zou zijn maar neen, dat was hij bepaald niet. Hij voelde nog steeds een beetje ruw van dat slijpstof. En die Collinite parelde nog steeds als een nieuw aangebrachte wax. Sterk spul, die 915.
Er moest dus gekleid worden. Wapens van keuze: Monello Dolce Verde met Dodo Juice Born Slippy. Grappig was dat de lube ontzettend schuimde op de natte lak. Het regende inmiddels ook behoorlijk. Dus na het kleien mocht de Jaguar alwéér afgespoten worden. Dit keer dan toch voor de laatste keer gelukkig.
Dat het kleien geen overbodige weelde was blijkt uit de foto:
Overigens: de Collinite was er inmiddels al aardig af. Dat was alvast een winstpunt.
De X-type kon na het opruimen van alle spulletjes naar mijn werk gereden worden om daar droog verder bewerkt te worden. Het is maar twee minuutjes rijden inclusief wachten op een talmende voetganger bij de rotonde dus de auto bleef netjes schoon. De laatste stap van de woensdag was het afdrogen van het koetswerk.
De volgende dag kon met de lakcorrectie begonnen worden. De zijkanten zagen er op plekken behoorlijk slecht uit:
Recent kwam ik een LED bouwlampje tegen dat weggegooid zou worden. Dat lampje kwam erg goed van pas, ik ben er erg blij mee. Of het buiten net zo helder werkt als binnen moeten we nog uitvinden maar in de hal op m'n werk ging het prima. Defecten worden harstikke duidelijk, beter dan met een zaklamp vind ik, vooral als je hem wat schuin op het werk laat schijnen.
Ik begon met Menzerna 3000 op een finishing pad maar dat gaf niet helemaal het gewenste resultaat zoals te verwachten. Dus opgeschaald naar Menzerna 2500 op dezelfde pad. Op de plekken waar de beschadigingen niet zo heftig waren werkte dit erg mooi, deze combo geeft al een hele mooie finish. Op plekken waar de krassen en vegen wat heftiger waren deed ik de 2500 op een medium pad (Monello Raffini Orange) en plaatselijk zelfs op een gele pad van hetzelfde merk.
De inmiddels glimmende groene lak werd tot hoogglans gepolijst met Menzerna 3800 op een Monello Compressor finishing pad. Een beetje vreemd ding met allemaal sneetjes er in maar het ding deed z'n werk goed! Ik ben zelf wel fan van de pads van Lake Country maar deze kan in de koffer blijven zitten.
Na het polijsten heb ik de auto ter ontvetting bespoten met een stevige Dreft oplossing en afgespoten met de Kranzle van de zaak. De meeste oliën waren toen wel verdwenen. De puntjes werden nog op de ie gezet met Gyeon Prep en Martin had een schone Jaguar.
Natuurlijk moest er ook nog een beschermlaagje op en aangezien ik al een poosje speelde met de gedachte om eens te spelen met een ceramische coating was dit hét moment op daar iets mee te doen. Omdat ik nog nooit iets gedaan had met zo'n coating en omdat ik nog niet weet of ik het echt leuk vind (ik ben meer iemand van de vaste waxen) heb ik gekozen voor Gyeon CanCoat. Volgens de mannen van Gyeon ideaal voor beginners en een standtijd van een jaar wordt beloofd. Mocht ik die coating nou niks vinden of zou ik de toepassing verknoeien zou de schade al redelijk snel verholpen kunnen worden.
Ik moet zeggen: Top! Dat ging prima, de auto staat nu nog even uit te harden in de schuur, morgenochtend haal ik hem op.
Martin is grote blij met de resultaten:
van achter
Nu heeft ieder voordeel z'n nadeel en in dit geval had het mannetje nogal wat krassen en vegen veroorzaakt op de flanken van de auto. Gevolg van een kleine werkplaats en een grote monteur. Bovendien zat de auto vol onder het stof en slijpsel. Daar moest wat aan gedaan worden en de week tussen kerst en oud- en nieuwjaar was een prima gelegenheid.
Hij was vuil, dat is zeker:
"Mijn mannetje" had wat Tectyl M:L gemorst op een achterwiel, dat kon ik er met wasbenzine en een microfiber doekje toch gelukkig netjes afhalen.
Tijd voor de handwas met een scheutje Nanolex Pure Shampoo in de emmer. Met een kwast en Valet Pro Citrus 1:8 werden de hoeken en kieren schoongemaakt. Op Youtube video's zie je vaak dat de mensen dat doen tijdens het schuimen maar ik vind dat niet zo prettig want je ziet lang niet altijd goed wat je doet.
Je zou denken dat de lak inmiddels wel schoon en glad zou zijn maar neen, dat was hij bepaald niet. Hij voelde nog steeds een beetje ruw van dat slijpstof. En die Collinite parelde nog steeds als een nieuw aangebrachte wax. Sterk spul, die 915.
Er moest dus gekleid worden. Wapens van keuze: Monello Dolce Verde met Dodo Juice Born Slippy. Grappig was dat de lube ontzettend schuimde op de natte lak. Het regende inmiddels ook behoorlijk. Dus na het kleien mocht de Jaguar alwéér afgespoten worden. Dit keer dan toch voor de laatste keer gelukkig.
Dat het kleien geen overbodige weelde was blijkt uit de foto:
Overigens: de Collinite was er inmiddels al aardig af. Dat was alvast een winstpunt.
De X-type kon na het opruimen van alle spulletjes naar mijn werk gereden worden om daar droog verder bewerkt te worden. Het is maar twee minuutjes rijden inclusief wachten op een talmende voetganger bij de rotonde dus de auto bleef netjes schoon. De laatste stap van de woensdag was het afdrogen van het koetswerk.
De volgende dag kon met de lakcorrectie begonnen worden. De zijkanten zagen er op plekken behoorlijk slecht uit:
De inmiddels glimmende groene lak werd tot hoogglans gepolijst met Menzerna 3800 op een Monello Compressor finishing pad. Een beetje vreemd ding met allemaal sneetjes er in maar het ding deed z'n werk goed! Ik ben zelf wel fan van de pads van Lake Country maar deze kan in de koffer blijven zitten.
Na het polijsten heb ik de auto ter ontvetting bespoten met een stevige Dreft oplossing en afgespoten met de Kranzle van de zaak. De meeste oliën waren toen wel verdwenen. De puntjes werden nog op de ie gezet met Gyeon Prep en Martin had een schone Jaguar.
Natuurlijk moest er ook nog een beschermlaagje op en aangezien ik al een poosje speelde met de gedachte om eens te spelen met een ceramische coating was dit hét moment op daar iets mee te doen. Omdat ik nog nooit iets gedaan had met zo'n coating en omdat ik nog niet weet of ik het echt leuk vind (ik ben meer iemand van de vaste waxen) heb ik gekozen voor Gyeon CanCoat. Volgens de mannen van Gyeon ideaal voor beginners en een standtijd van een jaar wordt beloofd. Mocht ik die coating nou niks vinden of zou ik de toepassing verknoeien zou de schade al redelijk snel verholpen kunnen worden.
Ik moet zeggen: Top! Dat ging prima, de auto staat nu nog even uit te harden in de schuur, morgenochtend haal ik hem op.
Martin is grote blij met de resultaten:
en van voor
Morgen oliebollen en bedankt voor het kijken.
Laatst bewerkt: