• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detailen van een oldtimer

markprinsen

Detailing rookie
23 nov 2008
355
0
Ik heb sinds morgen :)) ) een heuse oldtimer in bezit. Een BMW 2000 uit 1968 in de kleur wit.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Deze auto is volgens de eigenaar voorzien van een cellulose lak. Ik weet niet wat hier de precieze eigenschappen van zijn.

Aanstaande zaterdag wil ik deze auto is goed onderhanden nemen. Dus wassen, APC op sponningen, velgen e.d., kleien, meg's paint cleaner stap 1, meg's polish stap 2 en toppen met collinite 476s.

Nou is mijn vraag, kan ik problemen gaan ondervinden met de middelen die ik ga gebruiken? Misschien dat ik stap 1 en 2 overslag en super resin polish van autoglym er op gooi omdat deze witte kleur nooit 'echt' gaat glimmen.

Iemand daarnaast nog tips om de bumpers weer glimmend te krijgen?
 
Bumpers kan je gewoon met een lichte metal polish doen vermoed ik.

Over de lak.. Heb nog nooit aan een old timer gewerkt. Ik dacht dat Gerbrand hier en daar wel eens een old timer heeft gedaan ,dus hij kan / zal wel reageren.. :cool:
 
Zo hee! Mooi man! Mijn vader heeft een 2002 uit '73. Hij heeft hem helemaal gerestaureerd, dus daar heb ik nog niets op hoeven doen, hij staat altijd binnen. Ben wel benieuwd naar wat je allemaal op deze mooie auto gaat doen...:)
 
Denk dat je er verstandig aan doet de lakdikte eerst te meten (moet je natuurlijk weel een lakdiktemeter hebben), je weet immers niet wat er in de jaren mee gebeurt is. Of is de lak vrij nieuw?
 
Doe een testspot op een minder zichtbare plaats bvb. deursponning met de cleaner,zo zie je direct welk resultaat je bekomt.
Handmatig zal je zeker geen schade toebrengen,volgens mij is dit een singlestage lak die er opzit.
Gewoon effe proberen!
 
mooie beemer oldschool erg gaaf
zoals hierboven vermeld goed plan
rustig beginnen en er de tyd voor te nemen komt het allemaal goed

zelf een mercedes 220d gedaan uit 73' in de zelfde kleur
en er is echt een super resultaat te behalen , als je het maar op je gemak doet

zie link

https://forum.Carclean.com/Default.aspx?g=posts&t=1755

succes met de detailing en hoop mooie foto,s te zien
 
markprinsen zei:
Deze auto is volgens de eigenaar voorzien van een cellulose lak. Ik weet niet wat hier de precieze eigenschappen van zijn.







Mark, enige voorzichtigheid is geboden bij deze lakken. Celluloselakken hebben ook benamingen als thermoplast, TP of gewoon 1K het komt allemaal op hetzelfde neer. Dit is wat ze zo tot de jaren 70 gebruikt hebben voor 2K lakken (dus met een verharder) uitgevonden werden. Om dit te testen kun je een doek met thinner nemen en in een hoekje gaan poetsen, als je binnen een paar seconden erdoorheen bent heb je een 1K - 1laags systeem. Poets je het er niet af maar geeft de kleur wel af op de doek dan heb je te maken met een 2K - 1laags systeem, dat zou al veel beter zijn.

De celluloselakken zijn lakken die vermengd worden met thinner en rechtstreeks op de auto gespoten worden/werden. Deze lak wordt wel droog, maar niet hard, daarom is het belangrijk dit te onthouden als je gaat poetsen. Wil je bv een scherm poetsen, dan doe je er verstandig aan een smal stuk afplaktape op de randen en hoeken te plakken bij het groffe poetsen zodat je daar niet `doorheen brand` en bij de laatste laag poetsmiddel ga je lichtjes over het gehele scherm.

Het voordeel van deze lak is dat ze het makkelijkst te poetsen zijn van alle lakken, ze zijn zachter en zeker als de auto goed warm is geweest door in de zon te staan of in een spuitcabine op 70graden en daarna uitgepoets wordt heb je in no-time mirrorshine.
 
bij ELKE lak is voorzichtigheid geboden op hoeken en randen
zeker wanneer er grove polijstmiddelen en hoge rotatiesnelheden worden gebruikt

bij oudere auto's weet je gewoon niet hoe vaak de lak al is gepolijst.....dat is de beperkende faktor.
even testen of het een uni-lak is of dat het toch met blanke lak is afgedekt en dan het liefst zo licht mogelijk beginnen
de lakken zijn vaak erg zacht, da's wel prettig
een padwasher is een goede optie, want de pad moet je echt per deel schoonmaken.
 
inmiddels heb ik gisteren Meg's step 1 uitgetest en ook ScratchX, geen residu op mijn pads (handmatig) maar ook weinig resultaat op swirls en dergelijke. Als ik hard op de hoekjes boen krijg ik geen witte waas op mijn pads. Ik zal dus wel met een DA aan de slag moeten om de swirls en krasjes er uit te kunnen halen.
 
Dan is het vrijwel zeker een 1-laags systeem met 2K dus lak + verharder. Dat is goed omdat dat een sterkere en duurzamere lak is tov 1K.
 
Iemand trouwens ervaring met het polijsten van een 2K lak?

Pap heeft de oldtimer zelf in de garage gespoten, en de oneffenheden van het spuiten (en veel swirls)

Zitten er allemaal wel in... En heb wel voldoende polijstmiddelen van PB en wilt als de lak over een paar weekjes echt goed hard is
heel de boel langzaam aan gaan polijstn, zodat alles dan wel zoveel mogelijk er uit is :grinning:
 
Net even de BMW gedaan met een DA. Eerst ScratchX op zwarte pad, niks. Toen ScratchX op witte pad, niks. Toen SSR2.5 op witte pad, heel klein beetje. Toen maar gek doen en SSR 2.5 op oranje pad, that does the trick! Nog niet helemaal swirlvrij maar 70% vebetering. Helaas niks extra's meer na meerder passes dus nu nog zwaarder gaan? Heb al nabewerkt met ScratchX op wit maar dat haalde niks uit. SSR 3 erbij of een keer M83 proberen?
 
M83, SSR2.5 e.d. zijn geen producten om mee te finishen, daar zijn M80 en SSR1 voor.
De lak lijkt dus hard, probeer in plaats van zwaarder eens lichter te gaan en kijk of dat werkt.
 
Scratch-X vind ik meer een product voor het wegwerken van lokale krasjes, niet voor het "polijsten" van een auto. Als je van de SSR1 en de PP een proefflacon hebt, dan beide testen natuurlijk! Dan weet je het pas! Het is altijd erg moeilijk te zeggen zonder zelf de lak gezien te hebben
 
Het verschil (misschien moet je een beetje van onderen naar je scherm kijken anders is het erg fel)

SSR2.5 op oranje pad en SSR 1 op witte pad

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Zitten nog een paar krasjes op die ik niet op foto vast kon leggen. Als ik het doe moeten die er toch ook wel uit ;) Misschien nog is een pass op SSR 2.5 of misschien zelfs wel SSR3.