• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DIY: Stuurwiel reinigen

Zou wel voorzichtig zijn, voor je het weet zit je door de kleurlaag heen.
 
Ik ga hem bij mijn volgende bestelling eens meebestellen en dan even proberen ergens op de achterkand van een stoel ofzo
 
+1 Het kan wel, maar ik zou het niet te vaak en intensief doen.

Als ik soms een erg sterk vervuild interieur heb gebruik ik het ook wel, maar alleen "if all else fails" zegmaar.
Pak meestal een emmertje lauwwarm water waar ik het sponsje in uitknijp (wel vochtig houden) .
Meestal "beweeg" ik dan gewoon heel rustig in 1 richting heen en weer, NIET fanatiek gaan boenen, dat gaat veel te gek, langzaam doet hij meer dan prima zijn werk.
Je ziet ook aan de spons meteen wel de vervuiling er af komen, ff uitknijpen in je emmer en weer verder gaan.

Nogmaals, vaak herhalen is niet nodig, maar dat zie je snel genoeg aan de vervuiling op je sponsje.

Nadien uiteraard wel goed conditioneren, met bijvoorbeeld Gliptone Conditioner, bij voorkeur 2 keer met een halve dag (het moet ff goed intrekken) er tussen.
Vaak gaat het dan iets glimmen, en meestal wrijf ik het nog na met een theedoek, dat helpt een beetje tegen het glimmen, en een theedoek heeft wat minder "grip" op het leer dan een microvezel doek.

Als optionele stap zou je ook nog tussen bovenstaande stappen een Cleaner (zoals ook die van Gliptone) kunnen gebruiken, als je het test op een klein stukje zie je vaak meteen wel of er nog vervuiling uit komt, en of het dus zin heeft om het op het hele interieur te behandelen.
 
@BMWhans : na een week is het resultaat bij mij nog hetzelfde hoor: nog steeds netjes mat...misschien heb jij van nature een wat vettigere huid...:s

aan de anderen : je moet echt niet boenen hoor : lichtjes bevochtigen en zachtjes wrijven.
 
Wat ik me afvraagt is, ik heb het stuur denk een maand of 3 geleden 2 - 3 keer dik in de gliptone gezet en in laten trekken.

Zou je met zo'n spons alles er weer uit trekken ?
Of maak je eigenlijk alleen het oppervlak weer dof.

Ik neem aan dat de gliptone echt helemaal erin getrokken is.
En met zo'n spons je de oppervlakte toch iets schuurt....
 
Ook ik was wel eens zo iemand die het stuurwiel met één of andere lederreiniger en conditioner behandelde.

Dit topic heeft mij wel aangestoken, daar nieuw leder altijd zo mat als maar kan is.
Dat zit lekker in de hand, en stuurt ook prettig is mijn ervaring.

Maar ja, door de jaren heen wordt een stuur natuurlijk vele anders als vanaf nieuw.

Hier een voor foto van mijn stuurwiel.

470a1c71.jpg


Hartstikke glimmend. En het linker "gaatjes' leer glimt meer als de rechter, dit was al zo vanaf aanschaf maar is er nog altijd. Blijkbaar wordt er met rechts weinig het stuur vastgehouden haha.

Toch een melamine sponsje aangeschaft, en eens voorzichtig gaan boenen!

Resulteerde in: TADAAA!

e324c804.jpg


Ondanks de beetje wazige foto is het resultaat enorm voel en zichtbaar!
Stukken beter ook eigenlijk. Ook is mijn Toeter/Airbag er een stuk van opgeknapt zeg, weliswaar niet echt leer. Meer iets van kunststof met iets leerachtigs eroverheen...

Pookknopje ook even aangepakt, en deze is ook weer mat 8d

a46a5e73.jpg



Maar 1 ding, deze jongen gaat geen ledertroep meer op het stuurwiel smeren!
 
Denk je dan niet dat je stuur dan gaat uitdrogen, omdat de zon heel vaak op het stuur staat.
 
Daar ga ik me niet zo druk om maken eigenlijk. Denk gewoon met een mild schoonmaakmiddeltje het stuur af en toe afnemen.

Doordat ik dagelijks in dat ding zit (Gaat geen dag voorbij dat ik autoloos ben,...)
Heb ik toch wel dat stuur altijd vast. Als ik rondjes draai, heb ik hem op andere delen vast.
Krijgt het stuur ook weer huidvet, wat die opneemt.
Ook heeft die al ruim 230K ervaring. En het stuur heeft al zijn slijtageplekken. Die overigens nu wel minder opvallen.

Daarbij dat ik er nog +- een jaar of 3 a 4 mee toe doe. Dan ja ga ik er niet al te veel op letten,...
 
Weer een bekeerling....:rules


Wellicht moet ik zelf ook eens binnenkort het stuur van mijn Golf doen....:D
 
vanwegen het DIY : stuurwiel reinigen is .. Heb ik een vraag niet over glimmend genomen , dit is dus uit te voeren:grinning:

Maar het geperforeerde gedeelte , iemand een makkelijke tip om alle gaatjes echt goed schoon te krijgen?
In de loop van tijd is er altijd wat vuil etc in gaat zitten en ik erger me er super aan dat de linker kant anders kijkt als rechts :bad
 
Ook ik kon de verleiding niet weerstaan

20120830_201323Medium.jpg

20120830_201721Medium.jpg


Toen ook nog de auto van de vrouw natuurlijk

20120830_202013Medium.jpg

20120830_202324Medium.jpg


Ik vind het een supertip, helemaal top. Klusje van 5 min en toch zoveel voldoening eruit gehaald
 
Nu een 3-tal weken verder hier, maar je merkt toch wel dat door je "huidvetten" het stuur weer begint te "glimmen"

Bij mij nu aanwezig in lichtere mate, heb het stuur altijd met links vast. (Veelal snelweg) Rechts hangt op de middenarmsteun, en op de versnellingspook, spelend met de achteruitvergrendeling omhoog/omlaag (Ga ik niet uitleggen :)_[] )

Rechts is nog zoals het was, en netjes. Heb nog geen idee ontdekt waarmee ik het stuur gewoon mild kan gaan reinigen,....
Al kan een apc volgens mij prima. Denk niet dat het daardoor uitdroogt, want je hebt toch vaak het stuur vast, wat dat lijkt mij weer tegengaat door de huidvetten.

Dilemma!! :roll
 
Tja, het blijft natuurlijk een feit dat je iets reinigt en dat je het daarna weer gebruikt. Volgens mij wil je in principe de vetten die dieper in het leder zitten aanpakken. Dan zou ik het inderdaad aanpakken met een APC, en nog eens , en nog eens, en nog eens, en wellicht afwerken met een melaminesponsje.

Maar ja, als ik mijn iPad reinig en daarna weer gebruik zie je ook op een gegeven ogenblik weer vingerafdrukken, ondanks veelvuldig handjes wassen....
 
Leer is niet blij met zouten, en dat is nu juist wat er in APC zit
Voor milde reiniging kan je een leerzeep nemen zoals die van Gliptone
Of gewoon groene zeep, deed ik vroeger ook rijzadels mee
 
Dat is wel interessante info , Redcat.

Heb heb tot nutoe altijd het leder eerst afgenomen met APC. (?)

In de beschrijving van de webshop staat ook het volgende bij de APC:

Meguiar's All Purpose Cleaner is ideaal voor het opknappen van alle interieuroppervlakken. De superieure schuimende werking verwijdert voorzichtig het vuil terwijl het unieke mengsel van weefselverzachters en optische opfrissers het uiterlijk en het gevoel van tapijt, bekleding, vinyl en zelfs leder verbeteren.

Wat is het gevolg van die zouten?
 
+1 en uitdroging geeft kans op (heel kleine) breuk
En breuk is onherstelbaar

Dus als APC gebruikt is, daarna in ieder geval vochtig afnemen
Goed laten drogen en voeden, dat laatste vooral tegen de uitdroging en de kans op breuk

Tuigleer etc. na gebruik ook altijd ontdoen van zweet en aanslag, juist om die reden.
 
Ik heb het stuur na die tip ook een tijdje geleden gereinigd met die melaminespons...nog steeds mooi mat bij mij...misschien rij ik minder :weetniet