Ik had al lang geleden moeders beloofd haar auto onder handen te nemen. En zoals het een Toota betaamt, blijft ie rijden. Het is een Starlet van de laatste serie uit 1996. Met automaat, dus de ideale 'truttenschudder'. Er worden hoofdzakelijk korte locale ritjes mee gereden. En vanwege een versleten knie tevens een automaat. Ze heeft de auto al enige jaren in bezit en de auto is geregeld de krasstraat gereden (ja ook door mij :schaam maar toen kende ik de wereld van het detailen nog niet).
Ook vandaag was de tijd beperkt, maar de auto is net zo groot, dus ik had gedacht een flink eind te komen. Dat heb ik geweten! :weetniet
De auto is gewassen met Poorboys SS&S en de Poorboys washmitt. Ik had die een tijd niet gebruikt (hooguit voor wat lastige hoekjes bij m'n eigen auto) en aangezien ik toch bezig was met een full detail, vond ik het een goed moment om hem weer eens tevoorschijn te halen. Uiteindelijk geef ik toch de voorkeur aan The Bone, maar dit ter zijde.
Van de banden kwam heel veel vuil af. Ik had ze ingespoten met Poorboys APC 1:3. Let op: deze foto's zijn alleen van het inspuiten, ik heb ze daarna nog schoongemaakt met de borstel (Mothers, hoe toepasselijk )
Vervolgens gekleid. Daar deze auto slechts sporadisch wordt gedaan, heb ik gekozen voor de Poly Elastic Clay van Poorboys. Als test had ik de ene helft van de motorkap gedaan met de Poorboys klei en de andere helft met de zachte klei van Bilt Hamber. Er was nauwelijks verschil zichtbaar. Maar dat er gekleid moest worden, was wel duidelijk. Vooral het dak was vies. Onderstaande foto is van de motorkap.
Maar toen het echte werk: het verwijderen van swirls. Tenminste, dat was de bedoeling. Uiteraard een testspot gedaan. Sterker nog: 2 testspots. Eenmaal op de motorkap, de andere op de rechter C-stijl. Het heeft me enorm veel tijd gekost om uit te vinden wat nu een goede combo zou zijn. Ik heb de volgende geprobeerd:
- blauw met Dodo Lime Prime
- zwart met PB Professional Polish
- wit met PB Professional Polish
- wit met SSR1
- orange met SSR2.5
Maar wat ik ook probeerde, ook meerdere passes, het bracht niet het effect dat ik voor ogen had. Zelfs met 3 passes van de SSR2.5 op de oranje pad. Na deze 3 passes zag ik wel wat vebetering, maar ik bleef last houden van vooral rechte krassen. Ik had verwachte deze wel weg te krijgen en kleine krasjes over te houden, zodat deze met een lichter combo nabewerkt zouden kunnen worden. Ik heb effect op mijn eigen auto gezien, dus wist wat er zou moeten gebeuren. Enigszins teleurgesteld ben ik gestopt, ik kwam er niet meer uit. Bovendien had ik geen lakdikte meter. De auto is enkele jaren geleden, voordat mijn moeder de eigenaar werd, geheel overgespoten.
Dus vraag ik aan jullie: wat is hier aan de hand? Heb ik een patent op lastige lakken? Mijn Opel is inmiddels ook berucht in Bergschenhoek
De motorkap vooraf:
Het hoger liggende deel is behandeld met SSR2.5+oranje (3 passes), SSR1+wit (1 pass) en Dodo Lime Prime+blauw
Het 'verzonken' deel heeft 2 passes SSR2.5+oranje en 1 pass SSR1+wit en Prof Polish op zwart gehad
De C-stijl na een grote variatie aan passes
Uiteindelijk werd de sessie helemaal afgebroken, omdat moeders aan het eind van de middag nog onverwacht nog snel weg moest. De auto heeft daarom nog een snelle laag Quick Wax+ gehad. Tussendoor nog wel even de banden gedaan met de Wolfgang Tyre Dressing. Dat blijft toch een toppertje!
Vanwege het sneller dan geplande einde heb ik geen tijd gehad om trims, ramen, interieur en dergelijke te doen. Daar zal moeders waarschijnlijknog een tijdje moeten wachten.
In ieder geval bedankt voor het lezen en ik hoop dat de experts me verder kunnen helpen bij het swirl probleem. Met de excuses voor de matige foto's, dat ligt aan de camera._[]
Ook vandaag was de tijd beperkt, maar de auto is net zo groot, dus ik had gedacht een flink eind te komen. Dat heb ik geweten! :weetniet
De auto is gewassen met Poorboys SS&S en de Poorboys washmitt. Ik had die een tijd niet gebruikt (hooguit voor wat lastige hoekjes bij m'n eigen auto) en aangezien ik toch bezig was met een full detail, vond ik het een goed moment om hem weer eens tevoorschijn te halen. Uiteindelijk geef ik toch de voorkeur aan The Bone, maar dit ter zijde.
Van de banden kwam heel veel vuil af. Ik had ze ingespoten met Poorboys APC 1:3. Let op: deze foto's zijn alleen van het inspuiten, ik heb ze daarna nog schoongemaakt met de borstel (Mothers, hoe toepasselijk )
Vervolgens gekleid. Daar deze auto slechts sporadisch wordt gedaan, heb ik gekozen voor de Poly Elastic Clay van Poorboys. Als test had ik de ene helft van de motorkap gedaan met de Poorboys klei en de andere helft met de zachte klei van Bilt Hamber. Er was nauwelijks verschil zichtbaar. Maar dat er gekleid moest worden, was wel duidelijk. Vooral het dak was vies. Onderstaande foto is van de motorkap.
Maar toen het echte werk: het verwijderen van swirls. Tenminste, dat was de bedoeling. Uiteraard een testspot gedaan. Sterker nog: 2 testspots. Eenmaal op de motorkap, de andere op de rechter C-stijl. Het heeft me enorm veel tijd gekost om uit te vinden wat nu een goede combo zou zijn. Ik heb de volgende geprobeerd:
- blauw met Dodo Lime Prime
- zwart met PB Professional Polish
- wit met PB Professional Polish
- wit met SSR1
- orange met SSR2.5
Maar wat ik ook probeerde, ook meerdere passes, het bracht niet het effect dat ik voor ogen had. Zelfs met 3 passes van de SSR2.5 op de oranje pad. Na deze 3 passes zag ik wel wat vebetering, maar ik bleef last houden van vooral rechte krassen. Ik had verwachte deze wel weg te krijgen en kleine krasjes over te houden, zodat deze met een lichter combo nabewerkt zouden kunnen worden. Ik heb effect op mijn eigen auto gezien, dus wist wat er zou moeten gebeuren. Enigszins teleurgesteld ben ik gestopt, ik kwam er niet meer uit. Bovendien had ik geen lakdikte meter. De auto is enkele jaren geleden, voordat mijn moeder de eigenaar werd, geheel overgespoten.
Dus vraag ik aan jullie: wat is hier aan de hand? Heb ik een patent op lastige lakken? Mijn Opel is inmiddels ook berucht in Bergschenhoek
De motorkap vooraf:
Het hoger liggende deel is behandeld met SSR2.5+oranje (3 passes), SSR1+wit (1 pass) en Dodo Lime Prime+blauw
Het 'verzonken' deel heeft 2 passes SSR2.5+oranje en 1 pass SSR1+wit en Prof Polish op zwart gehad
De C-stijl na een grote variatie aan passes
Uiteindelijk werd de sessie helemaal afgebroken, omdat moeders aan het eind van de middag nog onverwacht nog snel weg moest. De auto heeft daarom nog een snelle laag Quick Wax+ gehad. Tussendoor nog wel even de banden gedaan met de Wolfgang Tyre Dressing. Dat blijft toch een toppertje!
Vanwege het sneller dan geplande einde heb ik geen tijd gehad om trims, ramen, interieur en dergelijke te doen. Daar zal moeders waarschijnlijknog een tijdje moeten wachten.
In ieder geval bedankt voor het lezen en ik hoop dat de experts me verder kunnen helpen bij het swirl probleem. Met de excuses voor de matige foto's, dat ligt aan de camera._[]