• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Donkerrode Toyota Swirlet .... euhh Starlet

DKBM

Detailing guru
14 jun 2008
2.144
133
45
Sassenheim
Ik had al lang geleden moeders beloofd haar auto onder handen te nemen. En zoals het een Toota betaamt, blijft ie rijden. Het is een Starlet van de laatste serie uit 1996. Met automaat, dus de ideale 'truttenschudder'. Er worden hoofdzakelijk korte locale ritjes mee gereden. En vanwege een versleten knie tevens een automaat. Ze heeft de auto al enige jaren in bezit en de auto is geregeld de krasstraat gereden (ja ook door mij :schaam maar toen kende ik de wereld van het detailen nog niet).

Ook vandaag was de tijd beperkt, maar de auto is net zo groot, dus ik had gedacht een flink eind te komen. Dat heb ik geweten! :weetniet



De auto is gewassen met Poorboys SS&S en de Poorboys washmitt. Ik had die een tijd niet gebruikt (hooguit voor wat lastige hoekjes bij m'n eigen auto) en aangezien ik toch bezig was met een full detail, vond ik het een goed moment om hem weer eens tevoorschijn te halen. Uiteindelijk geef ik toch de voorkeur aan The Bone, maar dit ter zijde.

Van de banden kwam heel veel vuil af. Ik had ze ingespoten met Poorboys APC 1:3. Let op: deze foto's zijn alleen van het inspuiten, ik heb ze daarna nog schoongemaakt met de borstel (Mothers, hoe toepasselijk :D )

Vervolgens gekleid. Daar deze auto slechts sporadisch wordt gedaan, heb ik gekozen voor de Poly Elastic Clay van Poorboys. Als test had ik de ene helft van de motorkap gedaan met de Poorboys klei en de andere helft met de zachte klei van Bilt Hamber. Er was nauwelijks verschil zichtbaar. Maar dat er gekleid moest worden, was wel duidelijk. Vooral het dak was vies. Onderstaande foto is van de motorkap.


Maar toen het echte werk: het verwijderen van swirls. Tenminste, dat was de bedoeling. Uiteraard een testspot gedaan. Sterker nog: 2 testspots. Eenmaal op de motorkap, de andere op de rechter C-stijl. Het heeft me enorm veel tijd gekost om uit te vinden wat nu een goede combo zou zijn. Ik heb de volgende geprobeerd:
- blauw met Dodo Lime Prime
- zwart met PB Professional Polish
- wit met PB Professional Polish
- wit met SSR1
- orange met SSR2.5
Maar wat ik ook probeerde, ook meerdere passes, het bracht niet het effect dat ik voor ogen had. Zelfs met 3 passes van de SSR2.5 op de oranje pad. Na deze 3 passes zag ik wel wat vebetering, maar ik bleef last houden van vooral rechte krassen. Ik had verwachte deze wel weg te krijgen en kleine krasjes over te houden, zodat deze met een lichter combo nabewerkt zouden kunnen worden. Ik heb effect op mijn eigen auto gezien, dus wist wat er zou moeten gebeuren. Enigszins teleurgesteld ben ik gestopt, ik kwam er niet meer uit. Bovendien had ik geen lakdikte meter. De auto is enkele jaren geleden, voordat mijn moeder de eigenaar werd, geheel overgespoten.

Dus vraag ik aan jullie: wat is hier aan de hand? Heb ik een patent op lastige lakken? Mijn Opel is inmiddels ook berucht in Bergschenhoek :grinning:
De motorkap vooraf:

Het hoger liggende deel is behandeld met SSR2.5+oranje (3 passes), SSR1+wit (1 pass) en Dodo Lime Prime+blauw

Het 'verzonken' deel heeft 2 passes SSR2.5+oranje en 1 pass SSR1+wit en Prof Polish op zwart gehad


De C-stijl na een grote variatie aan passes


Uiteindelijk werd de sessie helemaal afgebroken, omdat moeders aan het eind van de middag nog onverwacht nog snel weg moest. De auto heeft daarom nog een snelle laag Quick Wax+ gehad. Tussendoor nog wel even de banden gedaan met de Wolfgang Tyre Dressing. Dat blijft toch een toppertje!


Vanwege het sneller dan geplande einde heb ik geen tijd gehad om trims, ramen, interieur en dergelijke te doen. Daar zal moeders waarschijnlijknog een tijdje moeten wachten.

In ieder geval bedankt voor het lezen en ik hoop dat de experts me verder kunnen helpen bij het swirl probleem. Met de excuses voor de matige foto's, dat ligt aan de camera.:)_[]
 
Zonde van al die swirls. Je zoekt ze ook wel uit hè auto's met moeilijke lak.
Succes met de vervolgaanpak.
 
Vorige week heb ik eenzelfde auto onder handen gehad. Heb uiteindelijk het gewenste resultaat gehad met M-85 en groene heavy LC, daarna met M-80 en witte LC.
Zal proberen wat foto's te plaatsen. Heb geen vooraf foto's, maar de auto was vergelijkbaar met de auto van je moeder.
 
3 maal oranje met 2.5 is heel zwaar. Weet je zeker dat het niks deed, of ben je misschien nieuwe swirls aan het maken ????

Groet, Peter
 
@Maja158, de producten die jij noemt, heb ik niet, maar m.i. moet de SSR-lijn met genoemde pads toch in grote mate afdoende zijn?!

@Peter, ik vond het ook al een zware combo. De gele pad heb ik overigens niet, net als de SSR3. Terugdenkend aan de workshop vn afgelopen zondag lijken me die laatste beide wel heel erg overdreven. Ik zag wel wat verbetering, maar niet voldoende. Ik had meer en beter verwacht. Ik heb het opgebouwd en weer afgebouwd, dus van licht naar zwaar (omdat licht niet afdoende bleek) en weer licht om na te bewerken.

Mogelijk ligt het aan de andere lak, de auto is hoogstwaarschijnlijk overgespoten. Je ziet de swirls alleen maar als je direct bij een lichtbron kijkt. Op sommige auto's heb je nauwelijks licht nodig om de swirls te zien, dat was hier niet het geval.

Tzt zal ik het rode gevaar weer eens onder handen nemen. M'n vingers jeuken om een goed resultaat te bereiken :grinning:
 
@ThaBird: Ik geef het weinig kans. Heb zelf de combo M-80 (vergelijkbaar met SSR1) en oranje geprobeerd met weinig resultaat...
 
Ik ga hem zeker proberen. Ik had er wel over gedacht, maar gaf de voorkeur aan de SSR2.5, verwachtende dat dat een beter effect zou opleveren. Uiteraard niet de zware combo gelijk gekozen om via 'grote stappen snel thuis' snel resultaat te behalen.

Waarschijnlijk zal ik de auto pas over een paar maanden opnieuw doen. Dan ga ik het wel proberen met de SSR1 op oranje. Meest vreemd was wel dat er voornamelijk rechte krasjes overbleven, de swirls werden iets minder maar verdwenen niet, ook niet na nabewerking.