• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dressing water of olie basis

MarcoVogie

Detailing trainee
29 jul 2018
11
32
Ik gebruik maar tevredenheid Pb trimrestorer voor mijn dashboard, maar ook voor het kunststof en rubber aan de buitenzijde. De zelfde tevredenheid heb ik bij Pb naturallook en Stjarnagloss gummi.

Echter is de trim rerstorer op olie basis terwijl de andere 2 genoemde op waterbasis zijn.

Wat zijn eigenlijk de voordelen/nadelen van oliebasis en waterbasis dressings?

Is waterbasis veiliger? Is de standtijd korter? Trekt oliebasis beter in het kunstof in basis?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en theoriën.
 
Hoe bedoel je op oliebasis. Normaal maken we bij dressings onderscheid tussen waterbased en solvent based. Daarin is solvent based over het algemeen duurzamer. Maar er zijn zo veel meer verschillen. Er zijn ook erg duurzame watergedragen dressings, terwijl er juist ook weer onduurzame watergedragen dressings zijn.
 
Als ik de betekenis van "solvent" opzoek, is het synoniem hiervoor "oplosmiddel".

Een water gedragen dressing houd dan toch in dat dit het oplosmiddel/solvent is?

Als ik het principe vergelijk met verf, dan is het oplosmiddel water of terpentine (een olie). Dit zorgt ervoor dat het goed aan te brengen is, waarna het product dat overblijft werkt.

Beide verven spoelen niet zomaar weg met de regen, maar verf op terpentine basis vergeelt bijvoorbeeld wel meer na verloop van tijd, wat dus een kenmerkend nadeel is ervan.

Vandaar mijn vraag over de nadelen/voordelen.

Als ik verkeerd denk, mag je dat uiteraard ook zeggen hoor;).
 
Kijk, dat is precies de informatie die ik nodig heb. Bedankt! Duidelijk verhaal in de gestuurde link.