• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Droogdoek stug?

NissanNewbee

Detailing rookie
20 dec 2023
27
15
Hoi allen!

Vraagje, ik heb vandaag mijn eerste droogdoek binnen gekregen, de Nuke Guys Gamma Dryer maar is het normaal dat die heel stug/hard aanvoelen? Of moet ik deze eerst wassen voor gebruik? Ik ben echt verbaasd, het voelt niet ‘veilig’? Iedere (bad)handdoek die ik in huis heb is veeeel zachter.

Ik heb ook 2 goedkope kleine autodroogdoekjes van Bol.com die ik al lang gebruik voor thuis ramen zemen enz. Die zijn ook ongelooflijk veel zachter.

Is dit normaal?
 
Ik heb geen ervaring met deze specifieke droogdoek.

Maar wat je vraag over het wassen voor gebruik betreft: ik herinner me de keer dat ik voor het eerst mijn auto ging drogen met een nieuwe droogdoek die ik niet van tevoren had gewassen. Toen kwamen er best wat pluisjes, of hoe je het noemen wil, los van de doek op de lak. Niet echt handig. Ik ben toen geloof ik maar gestopt met drogen, en heb de droogdoek eerst gewassen voordat ik m ging gebruiken. Daarna nooit meer last van gehad.

Maar ik weet niet of het wassen voor gebruik "hoort"/gangbaar is, of dat dit aan mijn droogdoek lag. Daar kunnen andere forumleden vast beter in adviseren.

En wat het stug aanvoelen betreft ben ik het eens met wat @GeBas zegt: even met CC bellen is verstandig.

Nu is het ook wel zo dat mijn droogdoeken hoe dan ook anders aanvoelen dan bijvoorbeeld mijn Peluche Verde MF doeken. Die voelen echt zacht, zachter dan mijn droogdoeken. Ze hebben natuurlijk ook een andere functie.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Ik ben niet bekend met deze specifieke droogdoek en je kan zeker even navraag doen bij CC.
Als ie echt stug is zou ik bv ipv de doek over de auto te trekken zorgen dat je de auto droog dept zeg maar.
Gebruik van een detailspray zonder toevoegingen als drooghulp lijkt mij ook handig.
Wie weet knapt ie op na het wassen maar CC kan hierin ook adviseren zij zijn beter bekend met deze doek dan ik.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Vreemd, ik heb deze droogdoek ook maar voelt zeker niet stug. Voelt misschien iets anders door lange twistloopvezels maar zeker niet stug. Inderdaad gewoon even met CC bellen. Doek vooraf wasen hoeft niet, kan wel ;)
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Ik ken de doek niet, maar hij ziet er op de foto best wel ''fluffy'' uit. Een mailtje of telefoon naar CC zou ik inderdaad ook adviseren.

Nu is het ook wel zo dat mijn droogdoeken hoe dan ook anders aanvoelen dan bijvoorbeeld mijn Peluche Verde MF doeken. Die voelen echt zacht, zachter dan mijn droogdoeken. Ze hebben natuurlijk ook een andere functie.
Da's vreemd. ;) Dat zou toch niet het geval moeten zijn.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
De twist loop droogdoek die ik heb (niet die van Nike Guys) voelt wel wat harder aan de vezels maar is zeker lekker soepel. Die langere vezels vind ik erg prettig ivm het vele vocht wat ze kunnen opnemen maar voelen heel anders dan mijn Monello en Gyeon droogdoek. Daar voelen de vezels wat zachter maar net zo soepel. Zeker even contact opnemen dan
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Mijn twisted loop doeken (monello en silk dryer) zijn ook wat anders dan mijn peluche verde, het is natuurlijk ook een ander soort vezel.
ja, het voelt harder als ik ze in de hand heb. maar als ik beide over mijn hand heen haal zijn ze beide zacht...
de twisted loops moeten wel echt uitgeslagen worden na het wassen anders lijkt het alsof ze wel echt harder worden voor mijn gevoel.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Ik heb deze doek maar kan hem niet stug noemen. De vezels zijn inderdaad wat langer en twisted loop. Dat kan wel wat 'stug' aanvoelen als je dat vergelijkt met ene simpele vezel van je badhandoek bijv. zoals Nick Bakker ook al zegt.

Wassen voor gebruik kan overigens sowieso geen kwaad vind ik altijd. Komen uit de fabriek wellicht allerlei stofjes al in en maakt de kans op pluizen bij eerste keer gebruik minder.

Ik was de doek met een Nanolex Micro fiber was en hij blijft hierdoor mooi schoon/zacht en absorberend.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Nu twijfel ik of dit echt zo is. Ik ga zo even voelen ;)
Oké, ik heb even aan mijn Peluche Verde doeken gevoeld en aan mijn beide droogdoeken (Meguiars & Gyeon Silk dryer). "zachter" is niet helemaal juist, maar ze voelen wel anders.
Het is een beetje zoals @Nick Bakker ook al zegt: de MF doeken lijken in eerste instantie zachter aan te voelen, maar als je zowel de MF als de droogdoeken over je hand haalt, voelen ze allemaal zacht.

Maar het zal per droogdoek ook weer verschillen. Ik heb vooralsnog 0 verstand van vezels en lussen enzovoort. Mijn Meguiars droogdoek is er één die gauw erg zwaar wordt. Het duurt ook dagen voordat hij droog is na het wassen. De Silk Dryer ervaar ik heel anders. Wordt minder zwaar en droogt ook sneller.