• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een paar vraagjes

Hans

Detailing rookie
10 jul 2010
5
2
Goedemorgen allemaal,

vorig jaar heb ik mijzelf al voorgesteld maar tot op heden nog geen vragen gesteld. Bij deze dan mijn eerste vragen. :cool:

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst mijn auto echt onder handen genomen. Ik heb daar voor bij Carclean wat producten van Mothers Wax gehaald:
- Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
- Mothers Wax - California Gold Pure Carnauba Wax Liquid - Ultimate Wax System Step 3 - 473ml
- Mothers Wax - FX Wheel Cleaner - 710ml
- Mothers Wax - FX SynWax - 473ml

Omdat de winter nu zo'n beetje voorbij is heb ik de zomerwielen weer uit de schuur gehaald en na een schoonmaakoperatie weer onder de auto gezet. De FX Wheelcleaner werkt goed, de velgen werden echt schoon. De auto zelf heb ik gewassen met Meguiars Gold Class Carwash i.c.m. een Super Thick Microfiber Washmitt welke ik al eerder bij CC had besteld. Na het wassen ben ik overgegaan naar het kleien van de auto. Er kwam nauwelijks vervuiling van de lak maar toch voelde deze een stuk gladder aan.

Dan het waxen met de FX SynWax. Ik heb daarvoor twee Meguairs Gold Class Even Coat Applicator Pads gebruikt, één voor de FX SynWax en één voor de Carnauba. Het aanbrengen is wel te doen met de pads maar ben er wel achter dat ik dit machinaal wil gaan doen. Na het aanbrengen van de FX SynWax heeft deze er ongeveer een uurtje opgezeten. Ik weet niet of dit goed is maar het afnemen met de Meguairs microvezeldoek werdt er makkelijker op! De Carnauba heb ik op dezelfde wijze gedaan: aanbrengen, een uurtje laten zitten en dan afnemen. Als laatste heb ik de ramen gedaan met NXT Generation Glass Cleaner.

Mijn vragen:
1. Kan ik de FX SynWax en de Carnauba met een DAP 500 aanbrengen, en zo ja welke of wat voor pads heb ik dan nodig?
2. De carnauba is de laatste laag die is aangebracht. Klopt dit of moet er nog een laag (van een ander product) overheen?
3. Is een DAP 900 meer geschikt voor bovengenoemde producten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
1 - Ja beide kunnen machinaal
2 - nee is de laatste
3 - Niet per definitie, denk dat indien je de overstap gaat maken naar machinaal en een DAP gaat kopen meteen voor de 900 'moet' gaan.
Heb je het wellicht nu niet meteen nodig, de extra power kan goed uitkomen indien wel een groter defect zou hebben. ( en het scheelt weer iets qua tijd )
 
Hans zei:
Mijn vragen:
1. Kan ik de FX SynWax en de Carnauba met een DAP 500 aanbrengen, en zo ja welke of wat voor pads heb ik dan nodig?
Ja dat kan!, je kunt hiervoor een non-cutting pad gebruiken (Zwart, blauw, rood, Goud)
2. De carnauba is de laatste laag die is aangebracht. Klopt dit of moet er nog een laag (van een ander product) overheen?
carnauba als laatste is prima! dit is inderdaad een last step product (LSP) de Synwax is overigens ook een LSP. carnauba geeft meestal een warmere wetlook dan polymeren ;)
3. Is een DAP 900 meer geschikt voor bovengenoemde producten?
MK-us zei:
Niet per definitie, denk dat indien je de overstap gaat maken naar machinaal en een DAP gaat kopen meteen voor de 900 'moet' gaan.
Heb je het wellicht nu niet meteen nodig, de extra power kan goed uitkomen indien wel een groter defect zou hebben. ( en het scheelt weer iets qua tijd)
 
Een non-cutting pad.... zegt me niet zo heel veel en de kleuren al helemaal niet. :schaam Waar kan ik die vinden?

Overigens, ik heb gemerkt dat ruitensproeiervloeistof sporen achterlaat op mijn net gepoetste motorkap en dak. Die sporen zijn niet zomaar weg te vegen. Een microfiber doek en een beetje spray en wipe was niet voldoende. :(
 
Gewone normale ruitensproeiervloeistof van het tankstation. Het is niet zo dat het is ingevreten maar het gaat om opgedroogde sporen.
 
Afgelopen vrijdag bij Carclean een DAP 500 gekocht! Netjes geholpen door Dennis. Na een korte demonstratie van een 500 en een 900 vond ik de 500 voor mij geschikt. Ik heb er gelijk twee pads (Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Red Soft Wax/Sealant Pad) bij gekocht, één voor de FX-SynWax en één voor de California Gold Pure Carnauba Wax Liquid. Met nog wat andere spulletjes met een gevulde tas naar huis.

Gisteren gelijk maar onze Fiësta onder handen genomen.
Na het wassen begonnen met kleien. De vervuiling op de motorkap en het dak viel reuze mee. Op de zijpanelen en de achterkant was meer eer te halen! Het aanbrengen van de FX-SynWax met de DAP 500 gaat heel goed. Lekker op het gemak de machine over de lank laten gaan. Ik heb het idee dat er een dunnere laag op komt als wanneer het met de hand wordt gedaan. Natuurlijk heb ik de meeste rubbers en trims afgeplakt met de 3M 3434 afplaktape. Minpuntje: heb de fles SynWax laten vallen, resultaat is dop eraf gedeelte SynWax over de vloer en een scheurtje in de fles. :-"

Tijdens het curen (zo heet dat toch?) van de SynWax heb ik de binnenkant van de auto met de stofzuiger bewerkt. Alle kunstof delen in de Meguiars Natural Shine Vinyl & Rubber Protectant gezet. Best lekker spul alleen redelijk vet. De ramen gereinigd met NXT Generation Glass Cleaner.

Na een uurtje heb ik de SynWax afgenomen met een microfiber en heb ik nogmaals de DAP 500 gebruikt, ditmaal om de Carnauba aan te brengen. Ook hier leek de aangebrachte laag dunner dan bij het handwerk.

De gebruikte pads liggen nu te weken in de gootsteen. Kan ik de SmartPads van de DAP 500 ook gewoon in de wasmachine wassen, of moeten deze op andere wijze gereinigd worden?

Bij deze ook mk-us en Bartezzz bedankt voor de antwoorden op mijn eerdere vragen! :)^
 
pads in de machine? Ja, maar steek ze in een waszakje; de velcrolaag zal je dankbaar zijn.
doeken in de machine? Jazeker, geen wasverzachter gebruiken....wil je de doeken lekker zacht? Doe wat keukenazijn in het wasverzachterbakje van je machine.

Laat de pads achteraf drogen in het zonnetje, de doeken mogen in de droogkast.