• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien.

Ferdy

Detailing guru
Tester of Bling
24 jan 2016
2.079
178
Bocholtz
Zoals de topic titel al zegt, wil ik binnenkort de eerste keer gaan kleien.

Heb verschillende topics gelezen en mij lijkt dit een prima klei setje om mee te starten;

- Auto finesse clay bar.
- Poorboys spray & wipe.

Hoe gaat het in zijn werk als de clay bar vuil is na een tijdje kleien?
Maak je deze schoon, of kneed je het vuil weg?
Hoe werkt dit?

Alvast bedankt.
 
Als de klei vuil is kneed je inderdaad net zolang tot je weer een schoon oppervlakte heb om mee te werken. Misschien kan je vast kijken op YouTube hoe het in z'n werk gaat, dan is meestal duidelijker dan woorden.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Volgens mij heeft Dibbuz ook een filmpje hier op het forum geplaatst. Voor je begint, eerst de hoeveelheid klei die je gaat gebruiken warm kneden, dan een pannenkoekje kneden en beginnen met kleien. Als het oppervlak vuil is, vouw je het vuil naar binnen, en je maakt opnieuw een pannenkoekje om verder te kleien.

Edit: dit is een instructie van Stimpy met foto's (geen filmpje).

Edit2: filmpje dat Dibbuz heeft geplaatst:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ferdy
+1 voor @Cordoba

Je kapselt het vuil steeds in door de randen van je pannenkoekie naar binnen te slaan. Dit druk je weer plat tot een nieuw pannenkoekie.
Enzovoorts...

Gooi de klei niet meteen weg wanneer je denkt dat het helemaal vol zit, maar bewaar het. Ik loop soms nog wel eens tegen dingen aan waarbij ik mijn oude klei, die nog niet helemaal vol gebaggerd zit, nog kan gebruiken voor andere dingen. Ik gebruik over het algemeen mijn klei wat langer als anderen, denk ik, omdat ik ná het kleien toch altijd ga polijsten.

Goed wassen en/of teer-en-ijzerverwijderen scheelt ook enorm voor de vervuiling van je klei.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Wat stom dat ik dit zelf niet gevonden heb.
Ik zie ook dat er geen ronddraaiende bewegingen gemaakt worden, wordt dit bewust gedaan?
 
Ik zag dat ook wel eens gebeuren, klopt. Ik maak zelf gewoon wel overlappende, ronddraaiende bewegingen.

Ik heb wel een idee waarom dit is, net zoals bij het uitwrijven van wax of dergelijke, zie ik mensen rechte banen maken, maar weet niet wat de precieze gedachte hierachter. Misschien om swirls te voorkomen ofso?
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Ik heb zelf nog maar 1 klei gebruikt, en die bevalt mij prima. Geen marring, neemt vuil goed op en kost in verhouding met andere klei het minst.

Monello - Dolce Verde. (250g klei + stevig doosje = €18,-)
Spray & Wipe (Mooi spul, veelzijdig!)

Als ik een andere klei zou kiezen, zouden mijn voorwaarde waarschijnlijk te maken hebben met de stugheid van de klei en misschien toch lichte marring op gevoelige lakken.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Zoals reeds vernoemd: op tijd 'omvouwen' en kneden.
Zelf wil ik nog weleens een klei stukje van de klei af pulken en weggooien als dat net wat te vuil is geworden.

Rechte banen maken zou naar verluidt minder energie kosten dan cirkelvormige bewegingen.

Ik gebruik zelf graag Poorboy's Poly Elastic Clay of Dodo Juice Supernatural Clay (de medium variant)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Ferdy
@Quantoxx Dan neem ik op jouw aanraden de monello klei om te beginnen.

@Soepergrover aah, dat kan ook inderdaad! Bedankt.


Spray en Wipe is ook goed als detailerspray te gebruiken?
Of zijn er anderen die een veel hogere glans achter laten?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik meen mij te herinneren dat er in een instructie filmpje ergens werd gezegd (potverdorie als dat geen betrouwbare bron is!) dat het niks uitmaakt of je banen of cirkels maakt voor het verwijderen van vuil, maar dat je domweg sneller vermoeid raakt in je arm/schouder als je cirkelbewegingen maakt ten opzichte van rechte banen.

Verder gebruik ik ook de monello klei in combinatie met de poorboys spray and wipe, klei is gewoon erg goedkoop zo en de spray and wipe is voor vanalles te gebruiken naast alleen gebruik als clay lube!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Ferdy
een klei stukje van de klei af pulken en weggooien als dat net wat te vuil is geworden.
Owjah, dat is wat ik ook regelmatig doe. Net als de klei soms met wat S&W effe natspuiten en (lossere) vervuiling wegwrijven.

@Ferdy - Vergeet niet dat de Spray&Wipe te verdunnen is tot 1:1 om te kleien. Dit gaat ook op voor dingen als ramen enzo afnemen. Als je wat meer effect wilt qua detailerspray, kan je hem onverdund proberen.


Tja, bij ronddraaiden bewegingen denk ik onbewust, in mijn achterhoofd, dat je vuil van meerdere richtingen raakt. Net als bij een kras die je vanuit meerdere kanten wilt raken, etc.

Gaat natuurlijk nergens over, maar toch. Haha! Automatisme geworden...

Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Vergeet niet dat de Spray&Wipe te verdunnen is tot 1:1 om te kleien. Dit gaat ook op voor dingen als ramen enzo afnemen. Als je wat meer effect wilt qua detailerspray, kan je hem onverdund proberen.

Yep, doe ik ook, loop bijvoorbeeld ook na het wassen de hele auto na met spray and wipe (verdund) en een doek om hem mooi droog en vlekvrij te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Dan wordt het zeker weten Spray & Wipe!

Welke op de carclean website is een goede degelijke spuitfles om in te mengen?
Er staan een hele hoop op de website, zie even door de bomen het bos niet meer haha.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
degelijke spuitfles

Ikzelf heb de flesjes van Monello. De 250ml-versie. Kleine en goede flesjes, goede verstuiving en tot op heden nog geen mankementen.
Ook is er en grotere variant, ik geloof de 700ml-versie. (Zijn helaas vaak niet op voorraad)

+ er staan maatverdelingen op de fles! Mililiters en verhoudingen. 1:1, etc.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Ik gebruik op het moment gewoon de literfles Spray & Wipe met de standaard losse Poorboys sprayer, maar deze sprayer komt niet tot de bodem waardoor je nooit de fles leegkrijgt en de fles vind ik vrij lomp en zwaar als deze vol is.

Heb onlangs de monello 250 ml en 700 ml flessen gekocht en heb ook de 500 ml sprayflessen van Dodo Juice (van de Ferrous Dueller en All Purpose Cleaner). Die 700ml vind ik nog steeds wat aan de grote kant, maar al een stuk beter handelbaar dan de literfles en de 500 en 250 ml flessen vind ik weer aan de kleine kant waardoor je misschien tijdens het detailen bij moet gaan vullen.

Al met al denk ik erg persoonlijke voorkeur, maar de 700 ml fles van monello of 500 ml fles van Dodo Juice zijn allebei prima!
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Ddj supernatural fine (medium als je wat meer vervuiling verwacht)clay en Ddj born slippy is super!
Born slippy vind ik persoonlijk net wat fijner als S&W .
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy