• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer met de DAP500

Chris

Detailing rookie
12 aug 2008
15
0
Gistermiddag voor het eerst aan de slag gegaan met de DAP500 op een verkrijtte rood/oranje auto uit 1991 (Daihatsu Sharada geloof ik).
Ik had van het weekend de auto al gewassen en volledig gekleid, wat geen overbodige stap was, de klei was zwart met geel/groen.

Gebruikte middelen:
- Poorboy SR1 met oranje pad (LC 6.5" )
- Poorboy SR2.5 met gele pad (LC 6.5" )
- Poorboy SR3 met gele pad (LC 6.5" )

Eerst de auto gedeeltelijk getaped, en daarna met SR1 aan de slag gegaan.
De SR1 gaf echter nauwelijks resultaat, hierna verder gegaan met de SR2.5 dit ging al wat beter echter vond ik het resultaat niet echt denderend:

Gebruik DAP500:
- stand 2 uitwrijven SSR
- stand 5 inwerken SSR (4 tot 6 banen, horizontaal en vertikaal. Dit 2x herhalen, met nauwelijks druk op de DAP500)
- overgebleven residu (vaseline achtig) met MF verwijderd

25j9t6p.jpg


2qbg5rt.jpg


Zoals te zien zijn er lichte oranje vlekken. Ik weet niet precies waar dit aan ligt, misschien wel de beroerde lak kwaliteit?
PS. het zijscherm was al zo... heeft een andere prutser verprutst!!

De pads waren wel volledig rood, en heb ze diverse malen schoon gemaakt met dasty en op een doek laten droogdraaien.

280qw3q.jpg



Hoe zorg ik er nu voor dat er een mooie egale rode kleur tevoorschijn komt?
Is mn werkwijze niet OK?

Of moet ik hierna alles nog nalopen met SR1?
Ik was nog wel van plan om hierna met 'deep Crystal Paintcleaner' en NXT wax aan de slag te gaan.
Of zijn andere producten eerst handiger ?

Graag advies.


2r77a5j.jpg
 
Heb je eerst een test spot gedaan?
SSR1 met een oranje pad werkt niet altijd optimaal, deze doet het beter op een witte pad.
Je hebt een vrij grove combi van pad en polijstmiddel gebruikt.
SSR3 en een gele pad is vloeibaar schuren.
Inderdaad nog na bewerken met SSR1 op een witte en dan paintcleaner op een zwarte pad.
Succes :)^ !

Ik kan je trouwens de DAP workshop aanraden, daar word een en ander perfect uitgelegd.
 
Probeer eens.

SSR3 op Geel
SSR 2.5 op Oranje
SSR 1 op Wit
Pro Polish op Lichtgreen.

Dan autoglym SRP op Zwart stand 5
 
Ik heb uiteraard wel een test spot gemaakt, daar ben ik eerst begonnen met SSR1 en toen verder gegaan naar SSR2.5 en 3. Pas bij 3 gaf het resultaat, echter daar geen vage verkleuring(en).
De auto is in het verleden al eens met een roterende machine mishandeld, en een jaar geleden bij aflevering was het helemaal een ellende... de brokken wax en andere meut zaten overal nog tussen, dus de lak kan ook best wel eens op zn einde zijn.

Ik zal de SSR3 icm. de gele pad mijden! En zal de rest van de kap afmaken met SSR2.5 op de oranje pad en daarna het geheel nalopen met SSR1
Vervolgens Paintcleaner op de zwarte pad, echter heb ik geen zwarte pad... mag het ook op een groene/blauwe?

Is het hierna nog verstandig om met Polish (Deep Crystal) aan de slag te gaan?
Of met de "Poorboys Polish with Carnauba Blue" ? Dit op de witte pad.

En daarna bv "NXT Techwax" of "GoldClass wax" of Black hole ?
Alle producten heb ik in mn bezit.

Welke (LC) pads zijn trouwens makkelijker in gebruik voor de DAP... de 6.5" welke ik nu in mn bezit heb of een maatje kleiner?
Wellicht zal ik wat extra pads bij bestellen... 2x oranje, 2x geel, 2x zwart... of iemand ene andere suggestie?
 
Chris,

welke pads handzamer in het gebruik zijn ligt helemaal aan je eigen voorkeur. De meeste hier beginnen met de 5.5". Voor kleinere stukken zoals de A- en C-stijlen en de bumpers wil men nog wel is een 4" pad gebruiken. De grotere varianten zoals de 6.5" (er bestaan zelfs 7.5"en 8.5" pads 8-()) ) werken metname op grotere oppervlaktes zoals motorkappen, daken en flinke deurpanelen erg fijn. Een nadeel kan zijn dat je de grotere pad moeilijker gecentreerd krijgt waardoor deze voor onbalans zorgt op je machine.

Overigens, je schrijft dat je lak is verkrijt. Niks ten nadele van het resultaat wat je tot dusver hebt geboekt, maar verkrijte lak is eigenlijk einde oefening en opnieuw spuiten is vaak de beste oplossing :weetniet
Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe lang de rode glans op de kap blijft zitten voordat de vale kleur weer terug komt.