• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste set beginnend detailler

Desperado

Detailing rookie
26 dec 2014
24
0
52
Het leek me handiger om maar een eigen topic te openen en niet in dat van een ander te gaan zitten.
Ik heb de mysterybox aangeschaft en ben nu bezig om uit te breiden om een complete ste te krijgen voor het onderhodu aan mijn Mazda 6 met lak in goede staat.

Ik heb onderstaande samengesteld en hoor graag jullie coomentaar/advies!


100040
Grit Guard - Grit Guard - Zwart
€ 9,99
€ 9,99
icon_stock_green.gif






100575
Mothers Wax - Wheel Brush
€ 7,98
€ 7,98
icon_stock_green.gif






100728
Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml
€ 18,99
€ 18,99
icon_stock_green.gif






100730
Poorboys World - Trim Restorer - 473ml
€ 17,99
€ 17,99
icon_stock_green.gif






100901
Poorboys World - White Diamond - 473ml
€ 17,99
€ 17,99
icon_stock_green.gif






101424
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
€ 29,99
€ 29,99
icon_stock_green.gif






101575
Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
€ 19,99
€ 19,99
icon_stock_green.gif






101576
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5
€ 18,99
€ 18,99
icon_stock_green.gif






102032
Carclean.com - Four Finger Wool Wheel Mitt
€ 9,98
€ 9,98
icon_stock_green.gif






102096
Monello - Microfiber bundel - Unico
€ 49,99
€ 49,99
icon_stock_green.gif






102185
Monello - Lavare shampoo - 500ml
€ 19,99
€ 19,99
icon_stock_green.gif






102601
Gyeon - Q²M Iron - 500ml
€ 13,49
€ 13,49
icon_stock_green.gif






102648
Monello - Artico Magico Snow Foam - 5000ml
€ 35,99
€ 35,99
icon_stock_green.gif






102905
Monello - Raffini 6,5” Foam Finessing Pad - Black
€ 13,99
€ 13,99
icon_stock_green.gif






102908
Monello - Raffini 6,5” Foam Light Cutting Pad - Orange
 
Ik zou je alvast wat meer MF doeken aanbevelen. De Monello MF bundel trio is een betere keuze, je hebt nooit doeken teveel!
 
Voor je PAW zou je ook eens naar de pads van scholl kunnen kijken. Daarnaast weet ik niet hoeveel doeken die mf bundel bevat maar ik gebruik er tijdens een sessie minimaal wel een stuk of 10. Na het polijsten gebruik ik gyeon prep om de lak te ontvetten dus dat zou ook wel makkelijk zijn om te hebben imo.
 
Ok, de doeken aangepast en de gyeon prep toegevoegd.
De pads, speciale reden om de scholl te nemen ipv de monello? Ik zie neit echt veel verschil. De keuze is ook wel enorm groot moet ik zeggen.
 
Hoi Peter, ik zie dat je hier ook actief bent. Misschien is voor jou zo'n sample kit een betere keuze is dan direct grotere flessen. Met zo'n kit kun je wel een jaartje vooruit, al moet je 'm natuurlijk wel aanvullen met andere producten zoals kleiset, doeken en pads. Jouw 6 heeft hoogstwaarschijnlijk zachtere lak dan de Skoda's, dus zelfs met professional polish kun je al een zichtbare verbetering krijgen. (ik weet dat het voorbarig is, maar het ligt wel in de lijn der verwachtingen).

Als volgende week nog niet hoeft te werken, is misschien de oliebollenavond (maandag) iets: dan kun je alles in de winkel zelf zien, en waarschijnlijk ook wel iets uitproberen op een testpaneel. Ik ben er in elk geval maandag ook (na m'n werk).

Als ie nog beschikbaar is: kiloknaller met 1 kilo aan microvezel: dikke washmitt, en diverse doeken. (ik heb ook een set besteld en pik die maandag op)

Edit: zo te zien is die Monello kiloknaller weer uit het assortiment (er waren 100 pakketten beschikbaar).
 
Ik heb zelf een bigfoot 21 en door de grotere uitslag van de machine heb je stevige pads nodig anders vermoord ie ze zeker bij hogere machine standen. Scholl pads hebben de naam sterk te zijn dus voor steviger polijstwerk zou ik voor scholl gaan. En let op de hitte ontwikkeling van je pads. Dat is bv ook de reden dat rupes pads een open structuur hebben heb ik wel eens begrepen. Ik denk dat de witte rupes pad trouwens ook wel fijn Al werken op een PAW.
 
Klopt, de PAW zit in het verrassingspakket.
Ik heb al wel gekeken naar de sample kits, maar ben er nog niet uit of erbij zit wat ik zoek.

Edit; Winkelwagen aangepast.



100040
Grit Guard - Grit Guard - Zwart
€ 9,99
€ 9,99
icon_stock_green.gif






100575
Mothers Wax - Wheel Brush
€ 7,98
€ 7,98
icon_stock_green.gif






101424
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
€ 29,99
€ 29,99
icon_stock_green.gif






101696
Poorboys World - Super Sample Kit
€ 69,98
€ 69,98
icon_stock_green.gif






102032
Carclean.com - Four Finger Wool Wheel Mitt
€ 9,98
€ 9,98
icon_stock_green.gif






102097
Monello - Microfiber bundel - Trio
€ 69,99
€ 69,99
icon_stock_green.gif






102583
Rupes - Yellow Fine Polishing Pad - 150/180mm
€ 12,99
€ 12,99
icon_stock_green.gif






102584
Rupes - White Ultra Fine Finishing Pad - 150/180mm
€ 12,99
€ 12,99
icon_stock_green.gif






102601
Gyeon - Q²M Iron - 500ml
€ 13,49
€ 13,49
icon_stock_green.gif






102648
Monello - Artico Magico Snow Foam - 5000ml
€ 35,99
€ 35,99
icon_stock_green.gif






102817
Gyeon - Q²M Prep - 1000ml
 
Hou er rekening mee dat je op rupes pads ook beter rupes polijstmiddel kan gebruiken vanwege de structuur van de pads is mij verteld bij de aanschaf van de machine. Geel is te vergelijken met finale en wit is 1 stap fijner en als ik van Cordoba begrijp dat de lak van een Mazda vaak zacht/makkelijk te corrigeren valt komt dat helemaal niet slecht uit.
 
Wat heb je op dit moment al?
Ik zie bijvoorbeeld dat je foam besteld, wat voor een schuimlans en HD reiniger heb je?
Verder mis ik een goede ruitendoek (Vetro Bianco of DDJ Window Waffle), een bandendressing en tape.
 
Morgen maar even weer kijken dan voor de polijstmiddelen en ruitendoek. Bandendressing vind ik minder belangrijk en tape en emmers kan ik wel ergens anders halen voor minder. Foamlans is nog twijfel. Ik heb een Nilfisk waar er een bijzit.
 
Tip m.b.t. de tape; koop één goede rol en probeer er een andere naast.
Het komt vaak voor dat tape gumt (lijm komt mee, wanneer je hem met de pad raakt), slecht plakt of slecht met vocht om gaat.
Je kan dan beter maar een goede rol paraat hebben, mocht de tape die je probeert, niets blijken te zijn.

Edit: Ik heb een Nilfisk en de lans die daar bij zit stelt niet veel voor m.b.t. goed foamen.
Daar heb ik dus zelf een andere foamlans voor.
 
Hoi Peter,

Welkom hier. Je bent niet te beroerd om grote aantallen in te slaan zie ik:)

De mothers wheel brush ben ik geen fan van, gebruik hem zelden. De Four Finger mitt is veel praktischer in gebruik. Je koopt naar mijn mening beter de mothers Tire brush erbij kopen en/of kwastjes van Valet Pro voor de randjes waar je anders niet bij kan.

Gyeon Iron is ook een 'claylube' als je gyeon clay gebruikt, dus misschien handig om hier twee stappen in 1 te doen te kleien met Iron? En vergeet de teer oplosser niet (Gyeon Tar)

Wat betreft polijstmiddelen, ik ben een fan van Scholl. S17+ met een selectie pads (2 paarse en 2 gele bijvoorbeeld) zou al in staat moeten zijn om je lak weer op te halen. Ik heb geen ervaring met de Scholl pads en 'grote uitslag' machines, maar de verhalen die ik erover lees zijn positief. Rupes weet natuurlijk sowieso wat ze doen, maar geen ervaring met hun kleuren.

Welke wax/sealant zat er in je mystery box? Ik heb het vermoeden dat je met EX-P aan de slag wil, maar ik mis nog de applicator pads hiervoor.

Voordeel van zo'n sample box is dat je gelijk klaar bent. Voor de meeste producten is het wel voldoende, maar ik zou nog wel extra APC kopen.

Succes!
 
Ik gebruik de Mothers wheel brush juist best wel veel.
Hangt er ook denk ik vanaf, wat voor een model velgen je hebt en hoeveel je rijdt.
Op pikzwarte velgen, wil je niet gelijk met een mitt aan de gang.
 
Lastig, lastig. De lak ophalen is al gedaan, het is nu een kwestie van netjes houden en onderhouden. De tyrebrush laat ik even voor wat het is dan, kan altijd nog.
Tape, emmer en foamlans maar even toegevoegd voor het totaalplaatje. Kan altijd nog dingen verwijderen denk ik maar. De sample kit ook even eruit gedaan omdat er toch een hoop in zit wat denk ik niet gebruikt zou worden. Welke sample kit zouden jullie adviseren of toch beter wat losse dingen doen? Als iemand er zin in heeft hou ik me ook aanbevolen voor een compleet lijstje benodigdheden. ;) Top trouwens hoe er mee gedacht en geadviseerd wordt!

Ik heb er nu dit van gemaakt;



100040
Grit Guard - Grit Guard - Zwart
€ 9,99
€ 9,99
icon_stock_green.gif






100951
3M - 3434 afplaktape - 25mm breed
€ 4,79
€ 4,79
icon_stock_green.gif






101154
Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
€ 15,99
€ 15,99
icon_stock_green.gif






102032
Carclean.com - Four Finger Wool Wheel Mitt
€ 9,98
€ 9,98
icon_stock_green.gif






102097
Monello - Microfiber bundel - Trio
€ 69,99
€ 69,99
icon_stock_green.gif






102386
Monello - Vetro Bianco
€ 8,99
€ 8,99
icon_stock_green.gif






102583
Rupes - Yellow Fine Polishing Pad - 150/180mm
€ 12,99
€ 12,99
icon_stock_green.gif






102584
Rupes - White Ultra Fine Finishing Pad - 150/180mm
€ 12,99
€ 12,99
icon_stock_green.gif






102601
Gyeon - Q²M Iron - 500ml
€ 13,49
€ 13,49
icon_stock_green.gif






102602
Gyeon - Q²M Clay - 100g
€ 11,99
€ 11,99
icon_stock_green.gif






102648
Monello - Artico Magico Snow Foam - 5000ml
€ 35,99
€ 35,99
icon_stock_green.gif






102669
Monello - Lancia Foam Kit for Nilfisk Alto - Tijdelijk 50ml Sample Nanolex Washcoat gratis!
€ 49,00
€ 49,00
icon_stock_green.gif






102817
Gyeon - Q²M Prep - 1000ml
€ 19,99
€ 19,99
icon_stock_green.gif






102819
Scholl Concepts - S17+ Paint Restorer - 250 gram
 
Het blijft toch hoe dan ook lastig, want zoveel verschillende soorten, zoveel verschillende smaken.
Oftewel iedereen heeft zijn eigen favorieten en je zal verschillende aanbevelingen krijgen.

Wanneer je vanuit een budget werkt, dan zou ik persoonlijk adviseren het foam gedeelte pas later aan te schaffen.
Zelf foam ik eigenlijk alleen als een wagen vrij vuil is, dus je gebruikt het niet bij iedere wasbeurt (althans ik niet).
Het is dan verstandiger andere producten voor dat geld aan te schaffen, zodat je op meerdere fronten voorzien bent.

Wanneer ik elders een detail doe, dan visualiseer ik altijd de stappen die ik ga doen, om ervoor te zorgen dat ik alles bij me heb.

Wassen
Minimaal twee emmers met gridguards, één voor het wasmengsel, één om te spoelen.
Ik heb zelf nog een derde emmer, voor het wasmengsel voor de velgen.
Geen derde emmer; eerst de velgen en banden doen, daarna de twee emmers omspoelen en opnieuw vullen.
Daarnaast voor het wassen; shampoo, droogdoek, washmitt, velgenborstel en/of mitt, velgen- en ijzerreiniger (ik gebruik daar meestal Non Ferro voor, is een combi).

Voor het polijsten;
Lokaal verontreinigingen aanpakken; met middelen om teer, ijzer, insecten e.d. te verwijderen (daarna je wagen eventueel nogmaals wassen of goed afspoelen).
Kleien; klei en lube (glijmiddel).
Afplakken: tape (zorg dat alles goed droog is)

Polijsten:
Handmatig: Handpads en polijstmiddelen.
Automatisch: Polijstmachine, polijst pads en wat detailspray o.i.d, om de pad voor de eerste keer te bevochtigen.
Middel om polijstresten te verwijderen na het polijsten (bijv. prep).
Veel doeken.
Houd er rekening mee, dat wanneer je maar één pad per soort hebt, je deze pad regelmatig tussendoor dient te reinigen.

Auto in de wax, sealant, of coating zetten;
Voor het waxen eventueel een pre-wax cleaner gebruiken, deze hoeft over het algemeen niet gecombineerd te worden met een glaze, want de meesten bevatten al glaze oliën.
Voor het gebruik van een sealant of coating, vooraf goed ontvetten (bijv. met Prep).
Benodigheden; een wax, sealant, of coating en aanverwante aanbrengmaterialen, hand pads, machine pads, blokje met suede doekje.
Uitbuffen; veel doeken.

Overige materialen;
Ramen; Raamreiniger + raamdoek
Trims; middel om vooraf te reinigen (o.a. APC, Prep) en trim dressing, sealant, of coating.
Rubbers: o.a. APC om te reinigen en een middel om de rubbers te beschermen.
Banden: o.a. APC om te reinigen en een bandendressing o.i.d..
Wielen: Velgen wax, of coating.

Ik zal best wel wat vergeten zijn, maar dat horen we dan wel weer van een ander. ;)
 
Peter de 4-step sample kit (ik dacht nr.6) bevat shampoo, paint cleaner/fijne polijst (prof. polish) glaze (black hole, die je ook op een lichte auto kunt gebruiken), en sealant (EXP). De emmers kun je ook laten: de gritt guard kun je aanpassen aan de diameter van de emmer, dus een andere emmer gaat ook prima.

Edit: inderdaad nr 6 https://www.Carclean.com/product/Poorb...DPPKIT6_101695
Ook voor andere zaken kun je als probeersel gewoon een sample kit bestellen, om te zien of de producten je bevallen, zo heb ik zelf ook ooit sample kit #2 gekocht, en daarna gewoon bijgevuld met grote flessen. Voor 24 euro is het geen ramp als je een product van de sample kit niet bevalt, en kun je makkelijk overstappen op een ander product (ander merk, of andere soort)

Voor de tape kun je in plaats van 3M ook de goedkopere Colad tape gebruiken: is iets dunner maar werkt zeker zo prettig als de 3M (of het moet zo zijn dat de Rupes met die Colad tape niet goed werkt)
 
Hoi Peter,

Bij een groot sample set heb ik altijd een beetje mn bedenkingen. Als je beginnend ben dan is het altijd wel makkelijk als je weet waar je moet beginnen en als je in een keer teveel koopt is dat niet zo heel makkelijk:) Ik zou dan eerder proberen het wat simpeler te houden. Ik wil je prima helpen om een mooie set samen te stellen, maar dan moet je ook even aangeven wat je wil en wat je budget ongeveer is.

Met 'wat je wil' bedoel ik, of je gewoon een keer je mazda weer goed wil schoonmaken en daarna netjes in de wax/sealant zetten en houden, of richting een full detail wil gaan. Gezien de opmerking dat je lak al opgehaald is, verwacht ik het eerste? En natuurlijk hoeveel tijd het mag kosten!

De mensen van CC zijn ook nooit te beroerd om te helpen. De showroom is misschien wat te ver, maar mailen is altijd erg snel!

Succes!

@Frans: waarom zou je de mitt niet op zwarte velgen gebruiken?? Of bedoel je hier zwart van remstof?
 
Tonie;n409926 zei:
Hoi Peter,

Bij een groot sample set heb ik altijd een beetje mn bedenkingen. Als je beginnend ben dan is het altijd wel makkelijk als je weet waar je moet beginnen en als je in een keer teveel koopt is dat niet zo heel makkelijk:) Ik zou dan eerder proberen het wat simpeler te houden. Ik wil je prima helpen om een mooie set samen te stellen, maar dan moet je ook even aangeven wat je wil en wat je budget ongeveer is.

Met 'wat je wil' bedoel ik, of je gewoon een keer je mazda weer goed wil schoonmaken en daarna netjes in de wax/sealant zetten en houden, of richting een full detail wil gaan. Gezien de opmerking dat je lak al opgehaald is, verwacht ik het eerste? En natuurlijk hoeveel tijd het mag kosten!

De mensen van CC zijn ook nooit te beroerd om te helpen. De showroom is misschien wat te ver, maar mailen is altijd erg snel!

Succes!

@Frans: waarom zou je de mitt niet op zwarte velgen gebruiken?? Of bedoel je hier zwart van remstof?


+1, ik heb in de zelfde situatie gezeten, ook beginnend, maar dan moet je een leuke set hebben en dat kan je naar mate je meer ervaring krijgt uit gaan bereiden.
Ik heb ook elke keer weer aanvullingen gedaan op mijn eigen assortiment, en zo kom je er ook een beetje achter hoe en wat alles werkt.

Ook is budget een belangrijk punt, je kan een beginnersset samenstellen van een 100euro, maar ook wel van 400euro, net wat je wensen een beetje zijn.

Vaak voor advies gebruik ik toch veel de Chat functie op de Carclean site, dit vind ik erg prettig, prettiger dan mailen want je hebt gelijk een antwoord terug waarop je ook gelijk zelf weer kan reageren. ideaal!