• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste stap naar Rotary

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.932
193
34
Leersum (Utrecht)
Heya Glimkezen & GlansPoppen,

Ik heb tijdelijk een Rotary te leen zodat ik dit eens kan proberen. Het betreft een Ferm AGM1037.
Allereerst wilde ik meer te weten komen over de machine, maar kan niet de dingen vinden waar ik specifiek naar zocht;

Hoeveel toeren maakte me machine, op welke stand.

Ik zal dus op gevoel moeten gaan, maar als ik het allemaal niet te gek maak, zal dit wel goedkomen.


Ik heb enkele jaren geleden een Rotary in mijn handen gedrukt gekregen toen ik bij een poetsbedrijf werkte.
Ik wilde na werktijd dit wel eens proberen op mijn BMW. Het duurde even, maar na een tijd had ik de kont van mijn BMW
hologram-vrij kunnen polijsten. (Let op, ik wist niet eens wat hologrammen, polijstbanen, compounds en dergelijke waren!)


Ik heb wat rondgezocht op internet en al snel kom je dan enorm veel filmpjes en forums tegen.
Het meest duidelijke filmpje dat ik heb bekeken is van Chemical Guys.

Over het algemeen heb ik nu wel een beeld bij wat er mis kan gaan en enkele Tips&Tricks,
maar vraag mij nu af met welke pads + Compound combinatie ik zou moeten beginnen...?


Ik heb de Raffini Foam pads van Monello en de witte + blauwe Spiderpads van Scholl.
Als compound de Monello reeks en de S20 + S3 van Scholl.


Ik heb nog een boterzachte sloopmotorkap liggen die ik ga gebruiken om simpelweg het gevoel te krijgen.
Deze kap is al met mijn DAP bewerkt, dus hoeft niks aan te gebeuren, maar ik kan dan wel mooi
rare dingen doen. Althans, er zit geen blanke lak op, maar toch effe wat foute dingen proberen zodat ik ze herken, etc.

Als ik de feeling een beetje heb, oefen ik nog meer en ga dan toch gewoon wat proberen op de kont van mijn BMW.
Naast de swirls die er na een dag al weer op zaten, is de lak redelijk netjes. Maar hier zaten wel wat diepere krassen in
die ik met de DAP na een paar hits toch minimaal kon verminderen, maar na nóg meer hits kwam ik geen steek verder.
De bedoeling is om te kijken of ik met een Rotary toch nét wat verder kom. Uiteraard met beleid.


Wat zijn jullie tips en adviezen voor deze eerste stap naar Rotary?



Greetz
 
Dat filmpje wat je zei is heel duidelijk en helpt veel!

maak eerst een paar banen op de laagste stand... Gewoon om even het gevoel he krijgen hoe je de machine moet houden, en dan de snelheid opvoeren.

je hebt je goed ingelezen... Gewoon lekker doen!
 
Thanx Zluytr, ik lees liever 10x teveel als 1x té hard op je bek gaan, haha!

Ik hou net als bij mijn DAP het dambord-patroon aan. Krassen wil ik nog steeds van 2 kanten raken.

Het kutte van mijn testkap is dat hier een unilak opzit en pads zo donders-smerig worden. Het liefst zou ik een Polo kapje willen ofso, kan ik teminste een blanke lak bewerken en niet de verf, haha.


Greetz
 
Pak gewoon de motorkap van je bimmer... Als je weet wat je doet heb je het zo onder de knie!

vooral platte delen zijn goed te doen... Ik vind verticale delen een stuk lastiger!

blijven bewegen en niet te snel.. Last de machine het werk doen... Gaat echt goed komen! Ben ik van overtuigd!

Succes!
 
Het is inderdaad eventjes de "techniek" door krijgen. Een dap kan je overal naartoe duwen, een Rotary lijdt zijn eigen leven en moet je sturen. Dit doe je door de machine iets naar rechts te kantelen als je naar rechts wilt gaan, iets naar links te kantelen als je naar links wilt gaan, enz. Inderdaad eerst op vlakke delen zonder rare vouwen er in proberen. Het kan je misschien ook nog helpen om eerst eens te experimenteren met hele kleine polijstpad, dan gaat hij ook al minder zijn eigen weg.
 
Thanx Zluytr en Tomas

Mijn motorkap is een sloopkap. Vorige eigenaar had de neus in mekaar gereden en een ''blauwe'' kap op de sloop gehaald. Paste perfect qua vorm en kleur...

Mooi niet dus!


Ik ben een leek, maar heb met de DAP genoeg ervaring qua gevoel, denk ik zelf. Ik zal met beleid eens wat gaan proberen. Misschien kan ik dan de lak van die VW Lupa nog eens doen, die ik laatst gedetailed had.


Ik was trouwens verbaasd over de snelheid van bewegen, in het filmpje. Iets sneller als dat is wat ik met mijn DAP doe, dus verwachte bij een Rotary wat meer snelheid.


Ik verwacht dat bij de foam pads dat de machine nog niet echt veel wil gaan lopen, maar misschien wel bij de grovere pads als Spiderpad. Ik moet het allemaal mar gewoon eens doen.

Ik ga morgen langs bij de beste detailer van Scherpenzeel. ( SanderBakker ) Die gaat morgen mijn hele BMW detailen. Sinaasappelhuid weghalen en in een dikke quartz coating zetten. En dat allemaal voor een kratje bier. Top gozer!


Greetz
 
SjongeJonguh, wat een blaaskaak ben jij. Wilde morgen ook gebak voor je meenemen, maar ga nu voor de stroopwafels!! Een merk dat onder in de vakken staat, niet meer als dat.

Beunhaas...
 
Quantoxx heeft gisteren na uren rond rijden eindelijk mijn huis gevonden. Gebak had ie volgens mij in de auto zelf al opgegeten.
Was een gezellig dagje met 2 van die gekke bij elkaar.

Quantoxx heeft zich flink uit geleefd op de motorkap van mijn Seat Leon 1.8 20VT, we zijn met mezzo en oranje begonnen, toen geel en finale (foutje) ;):) vervolgens veloce op geel, en als laatste nog 2 hits Scholl S3 op blauwe spiderpad, dit alles met de rotary.
De motorkap was 1 grote testspot geworden, uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat S3 toch wel het beste corrigeerde. Er is gefinishd met Finale op wit op de DAP
Na 2 hits zijn de swirls zo goed als weg maar er blijven toch wel een paar zitten.

Het gekke is dat op de motorkap geel en veloce bijna niks uithaalde maar op een zijscherm het zelfde corigeerde als S3 op spiderpad.
We kunnen dus wel voorzichtig concluderen dat deze lak ook gigantisch hard is.

Heeft er nog iemand wat tips?
 
Op de DA heb Ik het wolletje van monello nooit echt fijn gevonden persoonlijk... Maar op de rotary vind ik hem beter tot z'n recht komen. In mijn beleving tenminste.

En ik vind een wolletje met veloce op de rotary net iets mooier corrigeren dan s3 met spider op de meeste vag lakken.

En hoe is het gebruik van de rotary bevallen? Viel het mee?
 
Heya Peeps,

SanderBakker ; Thanx pik, dat ik aan de gang kon op je auto! Ooh, en maak alsjeblieft een foto van die Golf die bij jou voor de deur staat!

We hebben inderdaad de motorkap als testpaneel gebruikt en kwamen er al snel achter dat de lak behoorlijk hard was. Ik kon deze lak vergelijken met de VW Lupo die ik laatst niet gecorrigeerd kreeg met mijn DAP. Glans werd wel meer, maar swirls bleven onaangeraakt, zo leek het.

Met de Rotary (PRO900?) was er best nog wel wat nodig om de swirls per hit een klein beetje weg te krijgen. Uiteindelijk leek dit met de Scholl Spiderpad (blauw) en S3 het snelst te lukken.

Nadat ik de hele motorkap met de Rotary had gedaan, moet ik zeggen dat het werken hiermee op een vlak paneel best lekker gaat. Ik heb achter nog geen rondingen en rare stukkies gedaan, maar dan kan ik mij voorstellen dat het wat lastiger zal gaan.

Er blijven nu een aantal dingen in mijn hoofd rondspoken;

- Ik had meer correctie verwacht van een Rotary, bijna tot schade aan toe die ik met een DAP moest herstellen/finishen.
- We hebben hologram-vrij gefinished, ondanks hier veel over word gewaarschuwd en dergelijke.
- Spiderpad + S3, stand 5 en tamelijk langzaam bewegen gaf de meeste correctie,
moet ik dan op stand 6 nóg langerzamer bewegen om bijv. hologrammen te maken?

Wij beide (voornamelijk ikzelf, denk ik hadden het idee dat alle waarschuwende berichten over Rotary wel meevielen, het werken met de Rotary viel wel mee en we finishten ook netjes. Je kan dan denken dat je het zelf dan goed doet, maar dat kan ook maar zó andersom zijn; Je bent verkeerd bezig en gebruikt niet de volle potentie van een Rotary.

Er stond vlak bij Sander een Golf geparkeerd. Deze auto zat letterlijk compleet onder de hologrammen. En niet een paar per paneel, maar 90% hologram.
Ik vroeg mij dus af hoe iemand dit dan gedaan heeft..? Op een hoog toerental snel bewegen, of juist langzaam, ofso..?


Greetz
 
Hebben jullie ontvet na polijsten?
Elk polijstmiddel heeft oliën in zich.
Hologrammen heb je 100% zeker gemaakt, je zult ze wellicht niet goed gezien hebben door lakkleur, (afwezigheid van) zonlicht en dus eventueel aanwezige oliën...
 
Jup, na het polijsten netjes afgenomen met Prep.

Het ging hier om een zilveren lak en we hebben in de garage gepolijst met lampen erboven, looplamp en 2 swirlfinders.
Uiteindelijk hebben we, om het verschil te zien tussen Foam Geel + Veloce en Spiderpad + S3 de auto regelmatig naar binnen en buiten gereden, de zon in.
We konden beide niet zien of we hologrammen hadden gemaakt.

Ik neem aan dat je dit op een donkere auto vele malen sneller zal zien.

Ik werd gek van de grote swirls die er nog in zaten en heb mij half-blind zitten staren op de motorkap, in de zon, haha!
 
De grotere swirls vielen mij 's avond pas op onder de reflectie van een lantaarnpaal, benieuwd hoe ik dit er uit ga krijgen.
Hollogrammen waren inderdaad niet te vinden. Dus heb zelf ook het idee dat er meer gecorigeerd kan worden maar dat wij het niet goed doen.