• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaring/mening over deze lakdiktemeters

@ Opelmark, Volgens mij kan een paintdetective ook niet op kunststof meten. Er zullen er wel zijn maar dan waarsch met 3 nullen.

Je kan altijd mijn review afwachten :)
 
@ Mark : Denk dat je ook even goed moet bedenken waar hij voor is : het geeft een indicatie van de totale lakdikte waarna je een indicatie hebt hoe hard je inteert op die totale laag.

Hij werkt idd niet op kunstof maar je weet ook niet uit hoeveel micron je grondlaag, je kleurlaag, je metallic en je blanke lak laag bestaat.
Zolang je je bewust bent dat het puur een indicatie geeft dan kan je er prima mee uit de voeten.

Overigens is het met of zonder lakdikte meter gewoon oppassen op kunstof delen, zeker icm een rotary omdat kunstof heel ander reageert op de warmte die je daarbij creëert.
 
@Stephan: de duurdere versie (= het blauwe toestel) in je beginpost heb ik al verschillende keren zien verschijnen in show-offs op buitenlandse fora. Ik heb er toen enkele reviews van gelezen en het lijkt mij prijs/kwaliteit een goed toestel.
 
Ik heb een PD8, ben er erg tevreden over. Maar toen ik hem kocht, toen bestonden die goedkopere die nu hier voorbij komen volgens mij niet eens.. :p (Ik zie ze nu voor het eerst) Als iemand zo'n goedkopere heeft en in de omgeving van Rotterdam woont, dan kunnen we altijd een vergelijkende test doen.
 
BlackPassat;348390 zei:
Helemaal eens met Juffer. besparen op een lakdiktemeter is geen goede besparing. Meten in stappen van 10 micron heeft naar mijn mening helemaal geen nut. Zelfs in mijn grofste acties met wetsanden en rotary heb ik niet meer dan 7 a 8 micron weggehaald.
Mijn keuze zou weer de Paintdetective PD8 zijn.

Bedoel je de CEM DT-156? Meet deze in stappen van 10 micron? Misschien dat ik de technische specs niet goed begrijp, maar deze meet toch per micron?
Als deze idd in stappen van 10 micron meet, is het voor mij geen geschikte lakdiktemeter. Meet de CEM in microns, dan is het toch een mooi apparaat.
 
Dit lijkt momenteel een van de beste lakdiktemeters te zijn als je kijkt naar de prijs-kwaliteit verhouding
CM8801FN Paint Thickness Gauge

Op buitenlandse detailfora zijn er meerdere reviews te vinden (het schijnt een rebrand te zijn van de 'bekende' Highline II?)
Op de bekende veilingsite is deze voor 108 euro te koop met standard shipping (verkoper Echobey).
 
Zie deze meter inderdaad staan bij de leverancier voor omgerekend 108 euro.
Vroeg me af hoe het zit met import en belasting die er nog bij komt, iemand die hier van op de hoogte is?
 
Als dit via GB gaat krijgen we ze mss zeer cheap. Maar 300 toestellen zullen we wel niet halen...
Dan heb je ze voor 90 dollar of 65 euro.

Ik ga na nog wat twijfelen dit weekend waarsch de PT-8 aanschaffen voor 89 dollar

Grtz

Ik volg sowieso want sinds ik de rotary gebruik is het wel welkom....


Juist nog liggen zoeken op een site doen ze een soort GB. Als je er +10 besteld zit je op 120 dollar per stuk...
 
Ik ben ook heel benieuwd!

Ik wilde geen enkel risico lopen en als ik spul koop dan koop ik ook maar direct goed spul en ben dus voor de PD8 gegeaan. Inmiddels op diverse auto's gebruikt en hij werkt prima, maar ik had ook niet anders verwacht.
 
Heb beide apparaten getest en kwam tot het volgende resultaat:

Degelijkheid: de PD-8 wint het van de PT-8S, als je het apparaat ziet denk je direct "cheap ass" apparaat. Materiaal is niet hoogwaardig en stevig wat de PD-8 wel heeft/aanvoelt.
Display: De PD-8 heeft een scherper(duidelijker) display maar de PT-8S is beter verlicht.

Metingen: 51um met een marge van 0,5: PD-8 zit netjes binnen de marge, PT-8S zit ruim buiten de marge met gemiddeld 5 tot 10um meer.
120um met een marge van 1: PD-8 zit ook hier weer netjes binnen de marge, PT-8S buiten de marge met gemiddeld 10 tot 20um meer.
298um met een marge van 3: PD-8 soms binnen de marge soms met 1 a 2um hoger, PT-8S buiten de marge met gemiddelde meting van 366um.
426um met een marge van 5: PD-8 zat steeds op 426um, de PT-8S schommelt buiten marge dan hoger dan, dan lager dan.

Meting voor beide meerdere keren gedaan maar omdat de PD-8 constant dezelfde waarden gaf of binnen de marge zat minder vaak getest op de test paneeltjes dan de PT-8.
Beide apparaten voor de metingen gekalibreerd voor de zekerheid.

Wat ik wel fijn vind is dat de PT-8S een indicatie geeft of een lak te dun, goed, overgespoten of mogelijk plamuur zou hebben.

Mijn conclusie, als je een goed apparaat wil hebben koop de PD-8, deze is wel de helft duurder dan de PT-8S.
Hoe dikker het test vel hoe groter eigenlijk het verschil werd bij de PT-8S behalve bij de 426 daar kwam hij vaak onder en vaak boven de dikte die het zou moeten zijn.
Wat mij wat zorgen baart is dat de PD-8 op mijn auto gemiddeld tussen de 120 en 150 meet wat dan juist zou moeten zijn, als ik dan de PT-8S zou gaan gebruiken met de verschillen die de testblaadjes gaven zou je zo maar eens een fout kunnen maken bij het polijsten.
En dan is zoals anderen het al aangaven de PD-8 niet duur.

En wat Dibbuz al zij, toen ik voor de levertijd/barcode contact probeerde te leggen (begin juni) kreeg ik helaas tot op heden ook nog geen reactie.
 
Thx voor de review, als ik dit lees ben ik blij dat ik voor de CM8801FN ben gegaan, verschillende reviews op buitenlandse fora tonen aan dat deze op de testpaneeltjes binnen de marge blijft. Als het goed is krijg ik hem volgende week binnen.
 
Dank voor de vergelijkende test. Het bevestigt in ieder geval dat ik met de PD8 een goede keuze heb gemaakt :)
 
Mooie vergelijking en erg nuttig voor mensen die een lak diktemeter willen gaan aanschaffen, bedankt voor de moeite
 
Volvorijdertje;349848 zei:
Thx voor de review, als ik dit lees ben ik blij dat ik voor de CM8801FN ben gegaan, verschillende reviews op buitenlandse fora tonen aan dat deze op de testpaneeltjes binnen de marge blijft. Als het goed is krijg ik hem volgende week binnen.

Dit is een beetje een verhaal apart, de CM8801FN komt goed door de marge tests omdat de marges groter zijn dan bij de PD-8 gesteld worden.
Voorbeeld:

CM8801 mag bij de 48um 10% afwijken wat dan tussen de 43,2 en 52,8 moet zijn.
PD-8 mag bij de 51um maar 0,5um afwijken dan zit je tussen de 50,5 en 51,5

CM8801 mag bij de 97um 5% afwijken, tussen 92,2 en 102
PD-8 mag bij 120um maar 1um afwijken, 119 en 121

CM8801 mag bij 247um 5% afwijken, tussen 235 en 259
PD-8, 298 3um afwijking, tussen 295 en 301

CM8801 mag bij 497 5% hebben, tussen 472 en 522
PD8, 426 5um, tussen 421 en 431

Ik heb de PT-8S getest binnen de marges van de PD8, ik wilde testen of een goedkoper apparaat tegen de PD8 op zou kunnen.
De CM8801 is zoals ik ook op reviews gezien heb een beter apparaat dan de PT-8S voor ongeveer het zelfde geld, maar met ruimere marges dan de PD8.
De CM8801 lijkt qua materiaal ook degelijker dan de PT-8S
 
  • Leuk
Reactions: Woutern