Hoi Forumers,
Gisteren was het eindelijk na weken eens droog en dus een uitgelezen kans de voiture (C4-picasso) weer eens te wassen. Ik had tevens het reinigen en behandelen van de voorruit met G-Techniq G1 op het programma staan. Dat is kort gezegd een soort Rain-X maar dan duurzamer. Het zou 30.000 mijl meegaan.....volgends de site van G-techniq. Het is overigens veertig euro voor 100 Milliliter en dat maakt het meer dan 4 maal zo duur als Rain-X wat je voor een tientje koopt. Let wel ze hebben bij G-techniq twee producten voor de ramen G1 en G4. G1 is het duurzaamst en G4 is gemaakt voor maximale waterafstotendheid.
Eerst heb ik met de DAP en een orange pad met Rain-X glaspolish de voorruit helemaal schoon gemaakt. Dat dit goed gaat wordt aangetoont doordat in eerste instantie nog delen van de voorruit waterafstotend waren en hierna bij het afspoelen het water echt als een laag blijft liggen.
Ik heb hierna de auto helemaal gewassen met Super slik en Suds waarvan ik van Carclean een monstertje had gekregen toen ik een tijd geleden mijn extractor heb opgehaald. Ik moet zeggen dat dit een uitstekende shampoo is. Maakt goed schoon en het spoelt goed na en de glans is prima. Ik weet niet of deze shampoo nog iets nalaat qua conditioner of glans. Maar de auto was een tijd geleden helemaal in de collinite 915 gezet en dus zat het wel goed met de glans.
Afijn, ik de auto nog even nagedroogd en de voorruit ook. Die nog even nagereiningd met IPA om echt alle restanten van het een of ander te verweijderen. Daarna overeenkomstig de aanbevelingen van Q-techniq de G1 op de voorruit aangebracht. Gewoon de G1 op een make-up padje en met cirkelvormige beweging aanbrengen. Dit moet je een beetje systematisch aanpakken van boven naar beneden. Je moet het vol en zat dekkend aanbrengen, niet druipend natuurlijk. Daarna moet je tien minuten wachten en dan weer een laag, tienminuten en een derde laag en dan 15 minuten wachten. Je voelt bij de derde maal aanbrengen dat je echt over een reeds aangebrachte en drogende laag aanbrengt.
Na de derde maal drogen (15 minuten) is het de bedoeling dat je de laag uitpoetst. Ik zeg er met nadruk bij "de bedoeling". Want dat gaat dus echt voor geen meter. Het is na die 15 minuten echt al een soort panserlaag die als een soort van gedroogde nagelak over je voorruit heen zit. Je hebt dus echt een middeltje nodig om het teveel van je ruit te verwijderen. Bij G-Tecniq gebruiken ze daar G2 voor maar aangezien ze dat niet verkopen (foutje op de site) raadt G-techniq zelf IPA aan om dit te doen. Aldus gezegd heb ik een doekje met IPA genomen en ben aan de slag gegaan. Wel het lukt maar het is maar goed dat ik regelmatig train want het is echt buffelen. Uiteindelijk heb ik de voorruit weer helder gekregen, maar het is wel duidelijk dar er echt een laag in de porien van het glas zit.
Ik twijfel er niet aan dat het deze week nog wel eens zal gaan regenen en dan zal ik melden hoe de werking van dit product is in de praktijk. Wat ik wel met zekerheid kan stellen is dat dit product niet in de klasse Rain-X zit maar duidelijk een veel dikkere, sterkere laag achterlaat. En tevens vermeld ik met nadruk dat als je dit middel zelf zou willen toepassen je echt IPA tot je beschikking moet hebben want anders zit je met een troebele panserlaag op je voorruit die je er bijna niet meer afkrijgt. Teven is de laatst droging van 15 minuten te lang. Hooguit tien minuten laten drogen de laatste keer want het droogt erg snel.
Dit middel is dus niet te vergelijken met Rain-X. Het is ook veel lastiger te verwerken. Ik hoop dat G-techniq hun claim waarmaken anders zou ik dit product niet aanraden vanwege die lastige verwerking. Als het doet wat ze beloven dan is het de wat lastige verwerking uiteraard wel waard. De praktijk zal het leren. Overigens heb ik de zijruiten aan de voorzijde van de auto behandeld met één laagje G1 en dat verwerkt eigenlijk heel goed. Maar nog altijd lastiger bij het uitpoetsen dan Rain-X
Ik laat binnenkort weten hoe dit product bevalt met betrekking tot de waterafstotendheid.
Groeten GdV
Gisteren was het eindelijk na weken eens droog en dus een uitgelezen kans de voiture (C4-picasso) weer eens te wassen. Ik had tevens het reinigen en behandelen van de voorruit met G-Techniq G1 op het programma staan. Dat is kort gezegd een soort Rain-X maar dan duurzamer. Het zou 30.000 mijl meegaan.....volgends de site van G-techniq. Het is overigens veertig euro voor 100 Milliliter en dat maakt het meer dan 4 maal zo duur als Rain-X wat je voor een tientje koopt. Let wel ze hebben bij G-techniq twee producten voor de ramen G1 en G4. G1 is het duurzaamst en G4 is gemaakt voor maximale waterafstotendheid.
Eerst heb ik met de DAP en een orange pad met Rain-X glaspolish de voorruit helemaal schoon gemaakt. Dat dit goed gaat wordt aangetoont doordat in eerste instantie nog delen van de voorruit waterafstotend waren en hierna bij het afspoelen het water echt als een laag blijft liggen.
Ik heb hierna de auto helemaal gewassen met Super slik en Suds waarvan ik van Carclean een monstertje had gekregen toen ik een tijd geleden mijn extractor heb opgehaald. Ik moet zeggen dat dit een uitstekende shampoo is. Maakt goed schoon en het spoelt goed na en de glans is prima. Ik weet niet of deze shampoo nog iets nalaat qua conditioner of glans. Maar de auto was een tijd geleden helemaal in de collinite 915 gezet en dus zat het wel goed met de glans.
Afijn, ik de auto nog even nagedroogd en de voorruit ook. Die nog even nagereiningd met IPA om echt alle restanten van het een of ander te verweijderen. Daarna overeenkomstig de aanbevelingen van Q-techniq de G1 op de voorruit aangebracht. Gewoon de G1 op een make-up padje en met cirkelvormige beweging aanbrengen. Dit moet je een beetje systematisch aanpakken van boven naar beneden. Je moet het vol en zat dekkend aanbrengen, niet druipend natuurlijk. Daarna moet je tien minuten wachten en dan weer een laag, tienminuten en een derde laag en dan 15 minuten wachten. Je voelt bij de derde maal aanbrengen dat je echt over een reeds aangebrachte en drogende laag aanbrengt.
Na de derde maal drogen (15 minuten) is het de bedoeling dat je de laag uitpoetst. Ik zeg er met nadruk bij "de bedoeling". Want dat gaat dus echt voor geen meter. Het is na die 15 minuten echt al een soort panserlaag die als een soort van gedroogde nagelak over je voorruit heen zit. Je hebt dus echt een middeltje nodig om het teveel van je ruit te verwijderen. Bij G-Tecniq gebruiken ze daar G2 voor maar aangezien ze dat niet verkopen (foutje op de site) raadt G-techniq zelf IPA aan om dit te doen. Aldus gezegd heb ik een doekje met IPA genomen en ben aan de slag gegaan. Wel het lukt maar het is maar goed dat ik regelmatig train want het is echt buffelen. Uiteindelijk heb ik de voorruit weer helder gekregen, maar het is wel duidelijk dar er echt een laag in de porien van het glas zit.
Ik twijfel er niet aan dat het deze week nog wel eens zal gaan regenen en dan zal ik melden hoe de werking van dit product is in de praktijk. Wat ik wel met zekerheid kan stellen is dat dit product niet in de klasse Rain-X zit maar duidelijk een veel dikkere, sterkere laag achterlaat. En tevens vermeld ik met nadruk dat als je dit middel zelf zou willen toepassen je echt IPA tot je beschikking moet hebben want anders zit je met een troebele panserlaag op je voorruit die je er bijna niet meer afkrijgt. Teven is de laatst droging van 15 minuten te lang. Hooguit tien minuten laten drogen de laatste keer want het droogt erg snel.
Dit middel is dus niet te vergelijken met Rain-X. Het is ook veel lastiger te verwerken. Ik hoop dat G-techniq hun claim waarmaken anders zou ik dit product niet aanraden vanwege die lastige verwerking. Als het doet wat ze beloven dan is het de wat lastige verwerking uiteraard wel waard. De praktijk zal het leren. Overigens heb ik de zijruiten aan de voorzijde van de auto behandeld met één laagje G1 en dat verwerkt eigenlijk heel goed. Maar nog altijd lastiger bij het uitpoetsen dan Rain-X
Ik laat binnenkort weten hoe dit product bevalt met betrekking tot de waterafstotendheid.
Groeten GdV