• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaring met G-techniq G1 ruitensealant AKA "Elbow grease".

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Hoi Forumers,

Gisteren was het eindelijk na weken eens droog en dus een uitgelezen kans de voiture (C4-picasso) weer eens te wassen. Ik had tevens het reinigen en behandelen van de voorruit met G-Techniq G1 op het programma staan. Dat is kort gezegd een soort Rain-X maar dan duurzamer. Het zou 30.000 mijl meegaan.....volgends de site van G-techniq. Het is overigens veertig euro voor 100 Milliliter en dat maakt het meer dan 4 maal zo duur als Rain-X wat je voor een tientje koopt. Let wel ze hebben bij G-techniq twee producten voor de ramen G1 en G4. G1 is het duurzaamst en G4 is gemaakt voor maximale waterafstotendheid.

Eerst heb ik met de DAP en een orange pad met Rain-X glaspolish de voorruit helemaal schoon gemaakt. Dat dit goed gaat wordt aangetoont doordat in eerste instantie nog delen van de voorruit waterafstotend waren en hierna bij het afspoelen het water echt als een laag blijft liggen.

Ik heb hierna de auto helemaal gewassen met Super slik en Suds waarvan ik van Carclean een monstertje had gekregen toen ik een tijd geleden mijn extractor heb opgehaald. Ik moet zeggen dat dit een uitstekende shampoo is. Maakt goed schoon en het spoelt goed na en de glans is prima. Ik weet niet of deze shampoo nog iets nalaat qua conditioner of glans. Maar de auto was een tijd geleden helemaal in de collinite 915 gezet en dus zat het wel goed met de glans.

Afijn, ik de auto nog even nagedroogd en de voorruit ook. Die nog even nagereiningd met IPA om echt alle restanten van het een of ander te verweijderen. Daarna overeenkomstig de aanbevelingen van Q-techniq de G1 op de voorruit aangebracht. Gewoon de G1 op een make-up padje en met cirkelvormige beweging aanbrengen. Dit moet je een beetje systematisch aanpakken van boven naar beneden. Je moet het vol en zat dekkend aanbrengen, niet druipend natuurlijk. Daarna moet je tien minuten wachten en dan weer een laag, tienminuten en een derde laag en dan 15 minuten wachten. Je voelt bij de derde maal aanbrengen dat je echt over een reeds aangebrachte en drogende laag aanbrengt.

Na de derde maal drogen (15 minuten) is het de bedoeling dat je de laag uitpoetst. Ik zeg er met nadruk bij "de bedoeling". Want dat gaat dus echt voor geen meter. Het is na die 15 minuten echt al een soort panserlaag die als een soort van gedroogde nagelak over je voorruit heen zit. Je hebt dus echt een middeltje nodig om het teveel van je ruit te verwijderen. Bij G-Tecniq gebruiken ze daar G2 voor maar aangezien ze dat niet verkopen (foutje op de site) raadt G-techniq zelf IPA aan om dit te doen. Aldus gezegd heb ik een doekje met IPA genomen en ben aan de slag gegaan. Wel het lukt maar het is maar goed dat ik regelmatig train want het is echt buffelen. Uiteindelijk heb ik de voorruit weer helder gekregen, maar het is wel duidelijk dar er echt een laag in de porien van het glas zit.

Ik twijfel er niet aan dat het deze week nog wel eens zal gaan regenen en dan zal ik melden hoe de werking van dit product is in de praktijk. Wat ik wel met zekerheid kan stellen is dat dit product niet in de klasse Rain-X zit maar duidelijk een veel dikkere, sterkere laag achterlaat. En tevens vermeld ik met nadruk dat als je dit middel zelf zou willen toepassen je echt IPA tot je beschikking moet hebben want anders zit je met een troebele panserlaag op je voorruit die je er bijna niet meer afkrijgt. Teven is de laatst droging van 15 minuten te lang. Hooguit tien minuten laten drogen de laatste keer want het droogt erg snel.

Dit middel is dus niet te vergelijken met Rain-X. Het is ook veel lastiger te verwerken. Ik hoop dat G-techniq hun claim waarmaken anders zou ik dit product niet aanraden vanwege die lastige verwerking. Als het doet wat ze beloven dan is het de wat lastige verwerking uiteraard wel waard. De praktijk zal het leren. Overigens heb ik de zijruiten aan de voorzijde van de auto behandeld met één laagje G1 en dat verwerkt eigenlijk heel goed. Maar nog altijd lastiger bij het uitpoetsen dan Rain-X

Ik laat binnenkort weten hoe dit product bevalt met betrekking tot de waterafstotendheid.

Groeten GdV
 
ben erg benieuwd!
Verwerking/droogtijd zal ook aan temperatuur en luchtvochtigheid liggen neem ik aan :cool:
 
ivo's zei:
ben erg benieuwd!
Verwerking/droogtijd zal ook aan temperatuur en luchtvochtigheid liggen neem ik aan :cool:

Dat zou heel goed kunnen. Maar laten we duidelijk zijn dat het gisteren ondanks het heldere weer in zoetermeer niet echt warm was. Eigenlijk best wel koud. Het waas ook niet echt droog te noemen wat het had die nacht nog geregend. Dus de luchtvochtigheid was niet laag. Ik vind vooral dat je bij het aanbrengen van de derde laag begon te merken dat je weerstand ondervond van de reeds aangebrachte twee lagen. Die derde laag was echt heel snel sroog aan het worden.

ik kan mij voorstellen dat als het echt warm is je bij een grote voorruit met zijn tweeenmoet werken. De en brengt aan en da ander begind na een paar minuten waar jij begonnen bent. Ander heb je wellicht een probleem......

Groeten
Gdv
 
Mooie review van een op het eerste zicht iets minder product( als het al moeilijk te verwerken is word de stap van rainX naar dit echt wel groot want ik vond rainX al niet zo fantastisch uitpoetsen, het bleef waas geven en hard worden) mss een idee om het uitpoetsen met een zwarte/gouden pad en ipa/demi te doen? Mss makkelijker? En voegt het ook iets toe aan je raam qua glans/krasverhulling? En ik heb tevens een vermoeden dat als je rainX aanbrengt in 3lagen je ook een langere standtijd gaat creeeren. Dus vind het maar povertjes...slecht aanbrengen/duur in aankoop zijn niet echt argumenten die de mensen hier graag horen!
 
Acc_Focus zei:
Mooie review van een op het eerste zicht iets minder product( als het al moeilijk te verwerken is word de stap van rainX naar dit echt wel groot want ik vond rainX al niet zo fantastisch uitpoetsen, het bleef waas geven en hard worden) mss een idee om het uitpoetsen met een zwarte/gouden pad en ipa/demi te doen? Mss makkelijker? En voegt het ook iets toe aan je raam qua glans/krasverhulling? En ik heb tevens een vermoeden dat als je rainX aanbrengt in 3lagen je ook een langere standtijd gaat creeeren. Dus vind het maar povertjes...slecht aanbrengen/duur in aankoop zijn niet echt argumenten die de mensen hier graag horen!


Geloof me aanbrengen en het verwijderen van de waas die rain-x achterlaat is een eitje vergeleken bij dit spul. (gewoon een supervezeldoek met UQD en je hebt een strakke glansende voorruit) Ik denk overigens dat je bij dit product geen 15 minuten moet wachten bij de laatste laag om de waas te verwijderen. Dan is het denk ik eenvoudiger. MAAR als je geen IPA (50%) tot je beschikking hebt moet je dit niet proberen.

De praktijk moet nu uitwijzen hoe dit product zich bewijst. Als het doet wat het belooft dan vind ik het de moeite van het wat lastiger verwerken wel waard. maar je moet niet na het aanbrengen even rustig een peukie gaan roken want dan wordt het bikken.
 
Volgens mij doe je iets fout, ik denk dat je teveel hebt gebruikt.

Alle GTechniq producten moet je onwijs dun aanbrengen is mijn ervaring (ook beter voor je portomonnee) , gisteren toevallig nog de achterruit van m'n Golf V gedaan, daar heb ik nog geen 3ml voor gebruikt.

Daarna precies 15 minuten gewacht en toen in minder dan 5 minuten uitgepoetst, zonder veel moeite te doen. Wel in eerste instantie met nog een restje (ca. 5ml) G2, maar ik heb niet het idee dat dat veel meer is als IPA. Meeste met IPA verwijderd.

:weetniet

- Rick
 
rickk zei:
Volgens mij doe je iets fout, ik denk dat je teveel hebt gebruikt.

Alle GTechniq producten moet je onwijs dun aanbrengen is mijn ervaring (ook beter voor je portomonnee) , gisteren toevallig nog de achterruit van m'n Golf V gedaan, daar heb ik nog geen 3ml voor gebruikt.

Daarna precies 15 minuten gewacht en toen in minder dan 5 minuten uitgepoetst, zonder veel moeite te doen. Wel in eerste instantie met nog een restje (ca. 5ml) G2, maar ik heb niet het idee dat dat veel meer is als IPA. Meeste met IPA verwijderd.

:weetniet

- Rick

Hoi Rick,

Ja ik heb eigenlijk het gedaan zoals in de instructievideo die ze op de G-techniq site hebben staan. Je ziet dat ze daar het wattenschijfje redelijk verzadigen en ook dat ze zonder veel druk het product aanbrengen. Dat wijst erop dat ze niet heel schraal werken. Als het padje minder product gaat bevatten en het laagje dat je aanbrengt dunner wordt moet je ook meer druk gaan uitoefenen om een dekkende laag te krijgen. En dat zie ik ze op die instructievideo niet doen. Dus ik heb niet het gevoel dat ik teveel prodcut heb aangebracht in vergelijking met die instructievideo. Maar ik zal er wel op letten als ik de andere ramen een keer doe. dat ik het dan wel zo dun mogelijk ga doen. Wellicht scheelt dat in de moeite die je moet doen om uit uit te buffen.

Groeten GdV
 
Even offtopic, maar wil de threadstarter erop letten niet constant volledig te quoten?
Zet dan even @nickname en dan weten we ook op wie je het bedoeld, is super lastig nu lezen op men gsm, moet super veel scrollen. Hehehehe tis maar nen tip he ;)
 
GdV42 zei:
Ja ik heb eigenlijk het gedaan zoals in de instructievideo die ze op de G-techniq site hebben staan.

Ah, die heb ik nooit bekeken, als je dat zo ziet dan lijkt het inderdaad wel of ze het er dikker opzetten dan ik... maar moeilik te zeggen.

Het hoeft er in ieder geval niet dik op voor een lange levensduur: ik heb afgelopen weekeinde de laatste resten weggepolijst van 2 de lagen die ik in Januari 2009 op m'n voorruit heb aangebracht.
 
Even een kleine update Mensen:

Ik heb vandaag de werking van de G1 in de praktijk kunnen vaststellen. Het regende en ik moest even heen en weer naar de sportschool. Het water parelt erg mooi van de voorruit dat ten eerste. Tijdens het rijden krijg je bij ongeveer 70 Km duidelijk het effect dat de waterdruppels van de voorruit af gaan rollen. Bij 80 Km per uur waaien ze er echt af. Dat is minder snel dan bij Rain-X waar ik deze verschijnselen al bij 50 respectievelijk 60 Km per uur heb vastgesteld.

De werking is dus hetzelfde maar pas bij iets hogere snelheid. Nu kan dat ook wel kloppen dit middel is gemaakt voor maximale duurzaamheid en niet voor maximale waterafstotendheid. Daar heb je de G3 van G-techniq voor maar je kan daarvoor net zo goed Rain-X voor gebruiken.

Als ik G-techniq mag geloven gaat dit middel 30.000 mijl mee.Aangezien ik per jaar 20.000 Km rijdt mag ik dus zeker verwachten dat de werking van G1 volgend jaar november nog net zo goed zou moeten zijn.

Dus beste mensen schrijf 24 november 2011 in je agenda! tot die tijd over G1 van mij geen updates meer. Volgend jaar 24 november zal ik weer posten en laten weten hoe de G1 zich gehouden heeft. Tenzij het natuurlijk bagger is dan meld ik het wel eerder.

Groeten GdV
 
Hoi beste forumers,

Het is vandaag precies een half jaar geleden dat ik de G-techniq G1 glas sealant heb aangebracht. Gezien het feit dat ik afgelopen weekeind in de stromende regen heb gereden en heb kunnen zien wat de G1 op de voorruit doet is het een mooi moment de ervaring tot nu toe met de werking van de G1 te rapporteren.

Laat duidelijk zijn dat G1 geen Rain-X is waarbij bij 60 Km per uur de waterdruppels van je voorruit waaien. Dat pretendeert het product ook niet te zijn. Het maakt de ruit waterafstotend maar in tegenstelling tot Rain-X zou het zeer duurzaam zijn. Tot 30000 mijl / een jaar claimen ze bij G-Techniq.

Ik kan inderdaad beamen dat zelfs bij 70 Km per uur de druppels niet van de voorruit rollen. Wat ik wel merk is dat de druppels niet uitlopen over de voorruit maar bij elkaar blijven als druppel en dat je daartussendoor een helderder voorruit hebt dan zonder het product. Als je dan de ruitenwisser gebruikt dan loopt het water als een soort golf van de voorruit en er blijft geen waterfilm achter. Het zicht wordt dus inderdaad sterk verbeterd tijdens een regenbui. Je kijkt nog lang tussen de regendruppels door en je hoeft de ruitenwidder minder hard te laten werken. Dat is rustiger voor het zicht. Tevens zit het middel nu een half jaar op de voorruit en het dient gezegd dat het nog net zo goed werkt als in het begin. Ook merk ik dat het wassen van de voorruit en daarna afspoelen heel makkelijk gaat je ziet dan echt een extreme sheating en er blijft geen druppel achter.

Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik het effect van Rain-X spectaculairder vind maar dat is na een maand of twee/drie op hetzelfde niveau als dit product. Dus G1 is wel een duurzaam product.

Tot nu toe kan ik dus niets anders claimen dan dat het product doet wat het beloofd. Of het het geld waard is laat ik dan in het midden, je hebt ook wax soorten van een 150 euro die voor de "beleving" gekocht worden en absoluut gezien heel goed zijn maar relatief t.o.v. een veel goedkoper product niet veel meer leveren.

Dus op naar het volgende half jaar. Dan geef ik mijn definitieve oordeel.

Groeten GdV
 
VET ! Dat is je nog eens aan je woord houden en een goede langdurigheidstest volbrengen .... dikke vette pet af hoor !
 
Mijn dank voor de complimenten.

Het is ook leuk om dit soort dingen te doen. Ik zou er zo mijn werk van willen maken.
 
inderdaad mooi dat je je NIET aan je schema houd, je had beloofd pas binnen een jaar een update te geven(of lees ik echt zo scheef? :-" :-b )
nee das mooi inderdaad zo een opvolging,
ik heb er wel een paar bedenkingen/opmerkingen/tips bij...
kan je in het vervolg een foto/video meeplaatsen? dit maakt het leuker voorde lezers :ja
en ik ben een super fan van rainX, en aangezien ik hiervoor melde dat het ook zeer moeilijk aan te brengen is kom ik nu terug op die woorden, is rainX slecht uit te poetsen dan is je ruit nog vuil! na het gebruik van een deftige diepte cleaner(zoals glasscrub van provision) is het echt een eitje om het uit te poetsen! ook heb ik na +6 maanden(eerder naar het jaartje toe) met men rainX maar 1 probleem, en dit is de plek waar de ruitenwissers komen, deze laag is er na een half jaartje af, alle andere ramen blijven een verschrikkelijke sheeting geven! is dit met de G|technic ook zo?


en wie kan me de werking van de g|technic website ff uitleggen? :weetniet resource center geeft veel topics weer maar als je ze aanklikt komt er gewoon niets?(bvb prijslijst) hoe komt dit? ben echt geen internet noob maar dit gaat men petje te boven

**edit** nog een vraagje, heb juist een beetje meer info gevonden over de G1, en daar staat bij dat de eerste week tot 2weken je last kan hebben van springende ruitenwissers, maar dat dit verdwijnt? waarheid of fabel? of geen ervaring?
en heb je uitgebuft met een microvezeldoek? dit raden ze ten sterkste af omdat je dan teveel product zou kunnen verwijderen,
en je spreekt van 3lagen? terwijl zijzelf aangeven maar 2lagen te leggen? en 1laag op de zij/achterruiten.....
 
@acc-Focus

Je leest heel recht.....ik ben gewoon te snel en kon mij niet inhouden mijn ervaring te delen.

Ik zal de volgende keer wat foto's plaatsen. Ik weet niet of het nut heeft die nu nog te maken. Maar wellicht ook wel ik zal een kijken als ik de auto ga wassen. Je ziet bij Gtecniq ook dat ruitenwisserspoor. Maar de beading van de druppels blijft. DWZ het water vloeit niet uit.

Ik heb nauwelijks last gehad van springende ruitenwissers en gisteren is me daar ook niets van opgevallen. Ook daarvoor niet trouwens.

Nee ik heb uitgebuft met een oud wit t shirt dat ik aan stukken had geknipt. Dat adviseren ze ook.
Mij staat bij dat je drie lagen moest doen. Ik zal eens kijken of de emailwisseling met G-techniq nog kan vinden:.........................................Gevonden! ik plak het antwoord van G-Techniq hieronder (3 lagen)

Beste Gerard,

De applicatorpads die gebruikt worden zijn gewone demake-up pads, een zachte compacte watteschuifjes.

Wat betreft de G2 dit is een fout die nog verwerkt moet worden op de server.
Je kunt gebruik maken van IPA alcohol als dit in je bezit is.

1 laag G1 volstaat voor ramen. Maar wil je de voorraam duurzamer maken, dit ivm de ruitenwissers, dan is aan te raden om de behandeling 3x uit te voeren.
1. aanbrengen middels een demake-up schijfje van G1 in draaiende beweging of in de lengte richting.
2. Na 10 min. een 2e laag G1 aanbrengen middels draaiende beweging of in de breedte richting.
3. Na 10 min. nog een laag aanbrengen.
4. na 15 min. met G2 of IPA en een demake-up pad het residu verwijderen.
Doe dit deel voor deel. Dus met G2 of IPA en meteen met een zachte doek het vochtige gedeelte schoonwrijven.

Succes Jeroen Gulickx
Gtechniq BeNeLux

Wellicht dat als ik het in de toekomst doe ik wel minder ga aanbrengen dus zo dun mogelijk.

Groeten GdV
 
sorry hoor maar de geloofwaardigheid van g|techniq valt bij mij echt totaal door de mand :auw
We recommend two coats on windscreens (apply first coat, allow
to dry for 10 minutes without buffing and then apply the second coat) and single on side and rear
screens. Allow the coating to dry for 15 minutes.
en dit stukje komt uit de handleiding van g1 he, vanop hun eigen website!
handleiding

of je raad over de hele lijn 2/3lagen aan, of je raad niets aan he.....
sorry maar vind dit echt raar :s
uiteraard geen comentaar richting u he :-b of zelfs niet richting het product.... maar wel richting de manier van omgaan met hun klanten!

voor de rest zijn al men vraagjes proper beantwoord he :party: maar ik blijf toch maar bij rainX kwestie dat ik daar geen vloekmomenten meer bij heb :ja
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het aanraden van meerdere lagen op de voorruit is bij vele merken zo. Zo ook bij nanolex glass sealant en bij de de dodo sealant. Dit omdat een voorruit veel meer te verduren krijgt dan de ruitjes aan de zijkant. Dat is toch normaal, het meeste waar zo'n laag onder te lijden heeft is het op en neer gaan van de ruitenwissers en van opspattend vuil/pekel, daarom dus op de voorruit meer.
 
en dan schrijf je een handleiding voor je product waar je 2 lagen vermeld, vragen de mensen er zelf achter zeg je ff langs je neus weg 3? of 4 als hij slecht gezind is?
 
:weetniet Sorry, maar ik snap niks van je laatste vraag/antwoord.
Ze raden meerdere lagen aan op de voorruit voor een grotere duurzaamheid.
Echter raden ze dit niet aan op alle ruiten omdat het ten eerste daar niet nodig is en ten tweede het product al duur genoeg is dus meerdere lagen op alle ruiten zou verkwisting zijn.
 
Beste Heren,

Dik twee maanden geleden heb ik de tussenstand van deze review gegeven. Aangezien de C4 picasso van eigenaar gaat wisselen is dit de laatste kans jullie op de hoogte te brengen van de duurzaamheid van de Gtechniq-G1-ruitensealant.
Ik heb vanmorgen in die gezellige onweersbui gezeten en ook toen waren mijn gedaachten weer bij jullie (kwijlkwijl...). Dus even snel twee fototjes met mijn mobieltje geschoten.

100MEDIA_IMAG0631.jpg


100MEDIA_IMAG0633.jpg



Zoals je zie is er van uitlopen van druppels geen sprake. De druppels blijven als bolletjes bijeen en dat zorgt ervoor dat het zicht helderder blijft en je minder vaak de ruitenwissers hoeft te gebruiken. En als je die gebruikt loopt het water echt in een golf van je ramen af. Het is niet zo dat de druppels bij 50 Km per uur van je raam waaien. Dat gebeurt pas bij een kilometer of 100-110. Wat ik wel durf te stellen is dat de duurzaamheid van dit product op een hoger niveau staat als bv een Rain-X. En dat zonder dit laatste product af te kraken want Rain-X heeft wel een grotere waterafstotendheid dan G-technique G1. Erger nog Gtechnique heeft hiervoor nog een ander product dat juist bedoeld is om een effect te geven als Rain-X waarbij ze ook opmerken dat dit minder duurzaam is.

Gtechnique G1 moet je mijnsinziend dan ook zien als een goede ruitensealant die duurzaamheid als belangrijkste eigenschap heeft en niet de grootste waterafstotendheid probeert te geven.

Als je het zo bekijkt vind ik het een heel goed product. Ik vind het wel een duur product en het aanbrengen.....wel net als producten als Cquartz moet je het niet een uur laten curen. Bij dit product zou ik zelfs niet langer dan 10 minuten gaan, maar je moet het afnemen voor het hard is want anders....


Tot slot; zou ik het weer kopen? (gewetensvraag) NEE. Voor de prijs van dit product kun je vier grote flessen Rain-X kopen an als je je voorruit dan om de drie maanden behandeld kun je met die vier flessen jaren toe. En dan heb je altijd maximale waterafstotendheid en vliegende druppels bij 50Km/uur. Maar omdat ik het nu reeds heb zal ik wel de voorruit van de nieuwe tuut (C3 1,6 e-HDi airdream) ermee behandelen. Gewoon om een duurzame behandeling te geven. En die zal ik dan af en toe toppen met Rain-X.

Bedankt voor de belangstelling en jullie geduld,
GdV