• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Flex XC3401 vrg of Rupes Big Foot LHR 15ES?

Tomas

Detailing guru
Tester of Bling
8 apr 2013
749
153
29
Amerongen
Hoi allemaal,

aangezien mijn bedrijfje goed begint te groeien en ik dus steeds meer auto's in het jaar ga detailen overweeg ik om een andere machine te kopen als vervanger voor mijn PAW en DAP 900. De DAP wil ik er voorlopig bij houden met een kleine backingplate en spotbuff pads voor de bumpers enzo. Maar welke excenter raden jullie aan? De Flex of de Rupes?
ik lees overal namelijk andere oordelen. Ik heb er ook nog een Pro 900 bij die zeer waarschijnlijk wordt vervangen door een flex of festool rotary. Ook daarover is advies welkom!
 
Paar maanden terug heb ik voor dezelfde keuze gestaan. Zowel de Flex als de Rupes Bigfoot zijn mooie machines en hebben beide hun voor- en nadelen. Prijstechnisch onlopen de machines elkaar niet tot nauwelijks (zonder pads, tas, compound/polish etc.) Ik heb zelf uiteindelijk voor de Bigfoot 15 gekozen om enige reden dat de Flex geforceerde dual action is, de machine wil wel is wat onrustig zijn. De Bigfoot is bij hoge toerentallen prachtig uitgebalanceerd, wat mij dus uiteindelijk over de streep heeft getrokken.

Enige nadeel van de Bigfoot waar ik tegenaan ben gelopen is dat ik weinige gevoel/vertrouwen krijg van de groen/blauwe pads. Daarvoor heb ik toevallig gisteren de Lake Country Orbit pads besteld bij CC tesamen met de MF pads om te proberen.

Succes met de keuze!
 
Hier zelfde keuze (moeten) maken. Ik heb dan juist weer voor de Flex gekozen. Hij staat wel bekend als "rammelbak" maar kan hier niet veel van merken. Over de balans heb ik geen problemen, je kan mits je de machine perfect horizontaal houdt met een hand polijsten. Ook de correctie kracht die je met de machine kan uitvoeren vind ik uitermate hoog (geforceerd kracht). Het mooiste is als je beide machines kan uitproberen voordat je ze koopt, ik vond dat het een beetje een persoonlijke voorkeur keuze is. Succes! Wat je ook kiest tussen deze twee, het zijn beide mooie en kwalitatief goede machines.
 
Bedankt! Ken wat mensen met de rupes dus die kan ik sowieso wel een keer uitproberen. Ik zal even contact met carclean opnemen of ik daar de flex misschien kan proberen. Heb al wel een nieuwe rotary gekocht, een Rupes is dit geworden (LH 18 ens).
 
In onze showroom kan je beide apparaten proberen in ieder geval.
 
Afgelopen jaar ook de flex gekocht, en geen minuut spijt. Ben erg verrast door het verschil met een dap.
dacht dat dit een "kleine" stap was...maar verschil is echt wel groot, veel sneller klaar als je moet corrigeren. Flex vrg echt helemaal top. Hij is wel iets onrustiger maar daar wen je na een halve auto al aan....gebruik hem vaak met 1 hand... Veel succes met je keuze.
om eerlijk te zijn ik heb geen ervaring met de rupes...en die ga ik ook nooit krijgen...
 
ja ik wil ook wel eens een andere machine
heb nog een dap500 v1 het aller eerste model ervan
prima apparaat maar mis toch wat na paar jaar te hebben en menig autootje ermee gedaan te hebben
zie dat er in het verkoop hoekje hier een flex te koop staat voor een goede prijsmaar is nu het moment niet voor helaas
marktplaats dan ook maar goed in de gaten houden
 
Ik sta ook voor een dilemma!
Ik heb de rotary flex pe14-2-150,super fijne machine.
Nu wil ik er graag een dual Action machine bijkopen.Om al het andere polijst werk,wat niet met de rotary hoeft,
te kunnen doen,en waar ik eventueel ook mee de wax kan aanbrengen.(het laatste is geen pre).
Ik heb met geen enkele da machine ervaring,maar wil wel gelijk direct wat goeds!
Heb veel op internet gezocht,en twijfel nu over de Rupes Big foot 15 mark 2,of de flex xc3401.
Of een merk/type wat dezelfde kwaliteit heeft.
Iemand die mij een goede raad kan geven,of ervaring met bovenstaande machines heeft?
Prijs is mij om het even,ik wil gewoon wat goeds,veelzijdig,en met een mooi eindresultaat.
Gr Dirk
 
Ik ben bekend met de meeste machines van Rupes (heb er zelf 3). De meest veelzijdige Rupes machines zijn in mijn ogen een 15 of Duetto.
Wat voor auto's ga je bv polijsten?
 
Mijn eigen polo zwart metallic van 2012,Audi A5 van 2011,fiat Punto zilver metallic 2004,Opel Corsa goudkleurig metallic 2012.
En wat er meer op m'n pad komt.
 
Ik zou zeggen een 15 of Duetto.
XC3401 zal best een goede machine en ik zou er graag een keer voor de gein mee willen werken echter ken ik legio mensen die 1 of meer Rupes apparaten hebben maar niemand die in het bezit is van een 3401.
Zal zeker geen slechte machine zijn maar ik kan er verder niet over oordelen.
 
Ja precies,Onbekend maakt onbemind he.
Ik ben toch benieuwd of er niet mensen op het forum zijn die wel ervaring met de flex XC 3401 hebben.
Dan kan ik een beter weloverwogen beslissing nemen.
 
Of nog heel veel geduld hebben en wachten op de Flex XFE 7-15-150. Dit gaat prijstechnisch een Rupes killer worden.

Max. polijstmiddel-Ø160 mm
Max. steunzool-Ø150 mm
Slag15 mm
Onbelast slagtal 2900-8600 /min
Opgenomen vermogen 710 Watt
Afgegeven vermogen 420 Watt
Afmetingen (L x H)370 x 140 mm
Kabellengte4,0 m
Gewicht2,4 kg

xfe7-15_150.jpg


De introductie zou afgelopen september zijn geweest, echter zijn er nog wat kleine issues die eerst opgelost moeten worden. Levering verwacht 1e kwartaal 2017
 
Flex xfe 7-15-150 ziet er zeker mooi uit nu afwachten of de balans net zo goed is als een Rupes.
 
De introductie zou afgelopen september zijn geweest, echter zijn er nog wat kleine issues die eerst opgelost moeten worden. Levering verwacht 1e kwartaal 2017
Volgens onze bronnen zijn ze nog niet eens close bij een goede machine en zijn de engineers van Flex zelfs aan het twijfelen of ze hem uberhaupt nog uit willen gaan brengen. Zijn echt geen kleine issues maar flinke hobbels die nog genomen moeten worden. Nadat de machine uitgebracht was in de VS hebben ze de Europese verkoop op lange baan geschoven. Dat doe je echt niet voor niets.
Jammer want het apparaat ziet er top uit zo.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Had de problemen ook al gelezen. Ik heb trouwens een XC3401 @Dirk Post.

Ik vind het een super machine en vergelijk het met een Zwitsers zakmes. De machine heeft een hoge correctie factor door de directe aandrijving.

Er word wel eens geroepen dat de machine zou trekken maar dat komt als je de machine niet haaks op het paneel houdt. Dus ligt aan de polijst techniek van de gebruiker.