• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam verwerken voor het wassen ( beginnersvraag ) ( nu met filmpje voor resultaat )

Marcelca

Detailing chief
2 jan 2017
114
100
55
Almere, Flevoland, Nederland
Hallo

Ik heb nog nooit foam gebruikt voor het wassen maar met mijn aankomende nieuwe auto wil ik dit wel gaan doen....

Nu heb ik geen idee hoe dit werkt en wat je ervoor nodig hebt, ik begrijp een foamgun en de juiste shampoo hiervoor

alleen nu komt het probleem:

Ik heb een gamma HDR-150 hogedruk reiniger, zijn hier ook foamguns op aan te sluiten of moet je dan bij de gerenommeerde merken zijn

Of zijn er foamguns die je kan aansluiten op een air compressor, deze heb ik ook incl olieafscheider

Zijn er ook nog andere alternatieven hiervoor, wil namelijk niet giga veel hiervoor investeren ( lees: mijn vrouw :) )
 
Als je een foto van de koppeling upload dan zijn er vast mensen die kunnen vertellen welke foamlans daar op past. Overigens weten ze dat misschien ook wel bij Carclean.

Daarnaast: Goed idee om te gaan foamen! Het weekt het vuil los en haalt meer vuil weg dan alleen afspuiten met water. Ipv foam zou je ook een andere prewash kunnen gebruiken door middel van een pompsprayer. Dat werkt in mijn ervaring ongeveer hetzelfde (soms zelfs beter) en dan ben je qua kosten wat goedkoper uit. Ik heb 1,5 jaar geleden voor 2 tientjes een pompsprayer gekocht bij een tuincentrum en die voldoet prima.

Dan natuurlijk de vraag over welke prewash het 'beste' is. Als je gaat voor maximale reinigingskracht dan zal je het beste af zijn met een product met een pH-waarde hoger dan 7. Dit zal beter reinigen, maar is doorgaans niet zo vriendelijk voor je wax of sealant als een pH-neutraal product. Als je een coating hebt (zoals ik) dan maakt de pH-waarde niet zoveel uit en zou ik zoeken naar een product dat het beste reinigt.

Hieronder een lijstje van de producten die ik in de loop der tijd gebruikt heb:

Gebruikt met een foamlans:

Gyeon foam: Duur, foamt matig, reiniging niet bijzonder.
Monello Artico Magico: Goede prijs, foamt goed, reiniging oke.
ValetPro Advanced Neutral Snow foam: Net iets duurder dan Monello, foamt uitstekend, reiniging fractie beter dan Monello.
ValetPro SnowFoam Combo: Goedkoop, reinigt prima, niet zo goed voor wax of sealant.

Gebruikt met een pompsprayer:

ValetPro Citrus Prewash: Gemiddelde prijs, reiniging ongeveer gelijk aan VP ANSF.
Poorboy's Bugsquash: Vrij duur in gebruikt, reinigt prima.
Autoglym Multiwash TFR: Erg goedkoop, reinigt uitstekend.

Ik ben vooralsnog erg enthousiast over de Autoglym, maar ik heb hem pas 2 keer kunnen testen. Helaas niet verkrijgbaar bij CC, maar Tim heeft gezegd dat het wellicht leverbaar is, mits er minimaal 4 mensen zijn die een jerrycan van 5 L af willen nemen.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Ik kom uit Almere

heb even 2 fototjes gemaakt van de aansluiting

2017-02-06%2012.48.44_zpsts7ywiv1.jpg


2017-02-06%2012.49.17_zpsvyfb26hz.jpg
 
https://www.Carclean.com/product/Monello/Lancia_Foam_Kit_for_Lavor_LANCIALAVOR_102712
https://www.Carclean.com/product/Monello/Lancia_Foam_Kit_for_Nilfisk_Alto_LANCIAALT_102669

Deze 2 bijvoorbeeld, goed naar de koppeling kijken.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Had de vraag ook al bij carclean neergelegd en netjes een mailtje terug gekregen met de verschillende aansluitingen incl de maten ervan, ik moet het nog even precies nameten maar zoals het er nu uitziet is het de LAVOR new type
 
Hee ik heb ook deze aansluiting op de HD van de lokale Praxis. Nu heb ik uitgefrutselt dat dit dezelfde aansluiting is als Bosch gebruikt op de AQT reeks HD's. Ik heb via de grote Bol.com van Bosch toen een verloopstuk gekocht van deze aansluiting naar de karcher K aansluiting. Heb er nog niet mee gefoamed maar lijkt prima te passen.
Ik kan mr herinneren dat de Lavor namelijk andere vormen "pallen" had aan de zijkant.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
heb inmiddels mijn auto voor de eerste keer gefoamt, wat werkt dat gaaf zeg, had 80ml Monello foam in de beker gedaan aangevult met warm water, de regelaar heel klein stukje open gezet, resultaat, volgens mij een mooie dikke foam die goed blijft plakken aan de auto....

had met 1 gevulde fles ( 900ml ) genoeg om de hele auto te doen, met een kleine aanpassing aan de foamgun ( lees aansluiting was iets te dik dus met dremel wat dunner gemaakt ) past de LAVOR aansluiting op de gamma hogedrukreiniger...

Mijn zoon heeft even een klein filmpje gemaakt van het foamen

 
  • Leuk
Reactions: Ronniiie en RoyR
En met welke foam heb je nu de boel gefoamed? Het is inderdaad een dik pak, zo'n vatsig schuim red ik alleen als ik 1:4 Artico Magico gebruik i.c.m. de Lanca en Nilfisk C120. :p Bij jou is het nog minder als 1:10. :D
 
Ik heb monello schuim gebruikt, verhouding inderdaad nog minder als 1:10 ( auto was eigenlijk helemaal niet zo vies maar wilde het graag proberen icm cheap ebay foamgun en gamma hogedrukreiniger, was verbaast eigenlijk over hoe dik het schuim al werd met deze verhouding

ik had voor de foam deze bij carclean besteld
Monello102648.jpg
 
Ik gebruikte met een oude Karcher ook altijd 1:10 en schuim was dik. Nu heb ik een Nilfisk C110.4 en krijg met deze verhouding erg waterige foam. Zit nu tussen de 1:10 en 1:4 (1:6??) in en werkt weer perfect. Dus het is altijd even passen en meten om per machine de juiste foam te krijgen.
 
Mooi dik foam! Mag iets meer water bij naar mijn mening, dan kan het vuil wat sneller omlaag lopen en zit er wat beweging in. Het is ook nooit goed :) Dan is het te dun, dan te dik. Het zal ook meer een persoonlijke voorkeur zijn want ook dit werkt prima.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
ik zal de volgende keer is even meten hoe lang het duurt voordat het eraf is gelopen, ik had het erop gespoten, toen ben ik mijn emmers gaan maken, toen ik terugkwam was het er aardig aan het aflopen, geen idee hoeveel tijd ertussen zat...

ben ook een beginner op dit gebied dus heb nog geen idee wat precies het beste werkt dus nog beetje uitproberen, was ieder geval wel blij verrast
 
Kijk wel uit dat het niet droogt op je lak. Vooral met warmer weer gaat dat best snel. Je kan beter misschien je emmers al vullen alvorens foamen. Tijdens het "wachten" van de foam misschien je velgen doen.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Kijk wel uit dat het niet droogt op je lak. Vooral met warmer weer gaat dat best snel. Je kan beter misschien je emmers al vullen alvorens foamen. Tijdens het "wachten" van de foam misschien je velgen doen.

Helemaal mee eens. Ik foam en vul ondertussen ook de emmers. Met veel zon foam (of alleen met water) ik nog wel eens na aangezien ik soms ook al aan de velgen begin. Droogt toch best snel en je wilt wel een goede verwerking. Beste is altijd nog om je auto niet te behandelen in direct zonlicht maar die luxe heeft niet iedereen.