• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foamgun kapot? :(

Rob_accord

Detailing rookie
31 jul 2009
39
0
Beste forumleden,

Sinds 2009 Heb ik de Foam Kit Heavy Duty voor Karcher in mijn bezit (prachtig hulpmiddel).
Ik gebruik de foamgun alleen maar als mijn auto heel vuil is of veel stof opligt, laat ons zeggen 1 maal per 1à2 maanden.
Ben altijd zeer voorzichtig, laat hem niet op de grond vallen en berg hem altijd mooi weg bij mijn spulletjes.

De draaiknop is volledig naar rechts gedraaid, dan kreeg ik altijd een mooie schuimlaag (dit is standaard en verander dit nooit, ook de nozzle niet)

Nu vandaag wil ik mijn auto foamen (door dat leuke Saharazand die mijn auto bedekte) en plots,... terwijl ik bezig ben geen mooie schuimlaag meer, maar dikke bellen en veel water!
hoe meer ik de knop naar rechts draai hoe meer er grote dikke bellen gevormd worden, als ik de knop iets meer naar links draai komt er plots meer schuim uit de nozzle maar met nog te veel water erbij.
Kortom niet meer zoals het ervoor was, kan geen mooie laag over mijn auto spuiten, er is veel te veel water bij.
Ben niet van zeep veranderd of zo, heb ook geprobeerd met overdosis dreft dit met hetzelfde resultaat.

Voor een Heavy Duty versie die toch wat geld gekost heeft en toch niet veel gebruikt word zou dat toch nog niet mogen.

Ik durf zelf niet aan de bouten te draaien enzo want ben bang het helemaal naar de vaantjes te helpen,
heeft iemand hier ook al ervaring mee gehad of weet dit op te lossen?


Alvast bedankt voor het advies

Robbers.
 
Het kan zijn dat in het binnenwerk aangekoekte foam resten zitten. Alles schoon maken met warm water zou moeten helpen. Kan jou Karcher warm water aan? Hier kun je dan bijvoorbeeld de boel mee doorspoelen.
 
Foamkop in heet water leggen (ik heb er toen flink wat suoer degreaser in gedaan ook) voor n uurtje ongeveer, daarna inderdaad doorspoelen met goed warm warer (als je de lans niet uit elkaar wilt halen in elk geval...) En dan zou het gaasje weer redelijk schoon moeten zijn en er weer ff tegen kunnen....
 
Ik heb wel een handleiding hoe hem open te maken maar die is in Word
Als je snel informatie wilt doe ff je emailadres in een pm
 
Ok, nog mensen met dat probleem of die dit probleem gehad hebben,

Morgen eventjes testen met warm water!

Weet niet of mijn hogedruk dat aankan maar heb het nog gedaan en werkt nog dus,...

Bedankt voor de tip :)^
 
Wees er zeker van tot welke water temperatuur jou hd opgewassen is. Je wil geen oververhitte pomp of i.d. Aan de hand van het type kun je het op internet wel opzoeken als je de originele gebruiksaanwijzing niet meer hebt.
 
K L I K

Hierboven kun je ZIEN hoe je de foamgun weer goed kunt laten functioneren.

Vanaf ongeveer 2:30 minuten kun je zien waardoor de foamlaag slecht wordt en hoe dat te herstellen.

Je kunt dat verstoppen van het filter voorkomen door ALTIJD na te spoelen/spuiten met schoon water zonder shampoo.
 
Ik heb ook een Autobrite foamlans die 1 of 2 keer in de maand gebruikt wordt. Ik gebruik een literfles volledig op, net zo lang tot er eigenlijk alleen maar water op het laatst uit komt.
Tot op heden geen problemen ondervonden.
 
Zeer duidelijk filmpje RJ, dank.
Omdat onder de lans ook een klein colaflesje past kan je ook eerder stoppen
De fles met het restje eraf, cola flesje met warm water eronder
En dan ff doorspoelen
 
nicknameless;302335 zei:
Ik gebruik een literfles volledig op, net zo lang tot er eigenlijk alleen maar water op het laatst uit komt.
Tot op heden geen problemen ondervonden.

Hier ook zo .

Misschien ligt het dan wel aan de mengverhouding ?

Ik doe de fles van 1 liter vol en kieper er terug wat uit tot er 100 ml foamshampoo bij kan. Goed voor 3 tot 4 keer foamen.

Het darmpje is wel al helemaal wit/geel geworden ondertussen.....
 
Filmpje graag gedeeld waarde vrienden. Ik heb er ook veel aan gehad, toen ik MIJN foamgun moest herstellen.

Ik had hetzelfde probleem als de Topic Starter. De schuimopbrengst werd almaar minder. Ook moet ik bekennen dat ik nimmer de spuitlans reinigde door na het foamen nog wat helder water door het ding te jagen.
De schuimopbrengst werd telkens wat minder. Tot op het moment dat je constateert dat de opbrengst gewoon teleurstellend is geworden. (Ergo - het filter raakt steeds meer verstopt, maar is een langzaam proces).

Ik had reeds de schriftelijke instructie om de foamgun te demonteren (zoals Redcat ook beschikbaar heeft gesteld), maar dit filmpje helpt je lekker op weg).

Een nieuw filtertje heb ik gekocht bij een bedrijf dat je kunt vinden op het internet.
Ik vond ze door in Google het zoekargument “Carclean” in te voeren…
Bij dat bedrijf werkt ene Johan en die medewerker attendeerde mij op het filmpje. (Ere wie ere toe komt).

Het oude filtertje heb ik een nachtje in de Viacal (huishoudelijke kalkoplosser) laten weken en daarna nog een paar uurtjes in de onverdunde APC gelegd. Ter afsluiting uitgespoten met een persluchtinstallatie. Filter ligt nu klaar om terug te gaan naar de Foamgun, wanneer het nieuwe filter verstopt mocht raken.

Na de vervanging van dat filter staan bij mij de behandelde auto’s weer onder het schuim kan ik je verzekeren! Lijken wel slagroom voertuigen. Ik foam overigens met Bilt-Hamber Auto-Foam.

In tegenstelling tot wat Nicknameless hierboven beschrijft, heb ook ik vaak nog voldoende mengsel over in mijn 1-literfles. En dan foam ik in de regel twee auto’s tegelijk. Daarom doe ik net als Redcat de fles vervangen door een andere fles met schoon water en dan de foamgun even schoonspuiten/doorspoelen met helder water om het filter te reinigen.

Succes,
Aficior
 
thx voor het filmpje en handleiding, morgen begin ik er aan en bericht jullie terug voor het resultaat.

Alvast bedankt iedereen :)^
 
Pas 2x gebruikt die lans maar ideaal filmpje, gelijk gebookmarked ;)

Spuit de lans al standaard door als m'n mengsel SSF mengsel op was..
 
Heb vandaag tijdens het foamen van m'n wagen gelijk ff blijven spuiten tot er zo goed als zuiver water uit de foamlans kwam .

@probleem met foamgun : misschien zit het hem in de hardheid van het water oid ? (veel kalk er in ? )

Kijk ook eens het filtertje na van de HD .

ff wat anti-kalk-produkt in de foamfles en proper blazen ?? (of is dit niet goed voor het gaasje ? )
 
Beter geen sterke producten gebruiken in de foamfles
Ten eerste verdunnen die enorm en dus is de werking minder
Aan de andere kant kan het achterblijven, indrogen en dan weer te sterk zijn werking doen
Openmaken is geen raketwetenschap en je kan mooi zien wat de vervuiling is en wat gebeurt bij schoonmaken
 
Zou een citroenzuur oplossing wellicht kunnen helpen bij het kalkvrijhouden van de foamlans?
Naar mijn idee is citroenzuur niet agressief, en niet schadelijk voor de mens (daarom ontkalk ik er het koffiezetapparaat mee)
 
Wat van azijn; reden van vraag is omdat dit men ook gebruikt tijdens het wasprogramma mbt de doeken ( en het 'gemis' van wasverzachter ):
flesje vullen met azijn, 'foamen' en wellicht helpt dit als extra schoonmaakbeurt