• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Forced DA's

Mss een stom detail, maar sommige FLEX VRG hebben een rood snoer en op sommige zie ik ze geadverteerd met een roodzijn er 2 versies?
 
Damn Temptation Island kijken en typen kan ik dus niet :p
Idd soms rood en soms zwartmijn XFE heeft een rood snoer dus moest ik een VRG kopen zou ik graag ook een rood snoer hebben.
 
Ik vermoed dat het te maken heeft met de mantel van het snoer. Het kan zijn dat de rode een mantel heeft van polyurethaan (PU of H05BQ-F) en de zwarte van rubber (H05RN-F).

De PU kabel is veel stugger en slijtvaster. De gedachte erachter is dat machines met een PU kabel veel meer in beweging zijn dan machines met een rubber snoer en hierdoor de kans op een snoerbreuk een stuk minder is.

Festool heeft dit ook:

Rubber snoer
down_ae_gummi_489661_z_01a_1.jpg


PU snoer
zoom_ae_pur_489663_z_01a.jpg


Als je op je VRG een rood snoer wilt hebben, dan dien je het snoer van de XFE te bestellen bij een Flex dealer: artikelnummer 373.478

Exploded view van de XFE:
https://www.flex-tools.com/nl-nl/service/onderdelentekeningen/spFile/XFE_7_15_125_150.pdf/
 
  • Leuk
Reactions: Sebastiaan
Ik weet wel dat Festool al enige jaren iets vergelijkbaars heeft met de Rotex. Die gebruik ik zelf ook, en daar ben ik erg tevreden over.
 
Lijkt mij ook een mooie machine maar switch je in de praktijk veel tussen de 2 standen?
En waarom switch je?
Compounden geforceerd en finishen op DA stand zoiets?
 
Zo na het lezen van dit topic heb ik nog een vraag die voor mij niet geheel duidelijk is.
Ik heb een DAP500 en wens een toestel bij te kopen.

BigFoot LHR15 Mark III
BigFoot Mille LK 900E Gear Driven Dual Action


Door mijn onervarenheid koop ik geen Rotary en mijn voorkeur gaat uit naar de Bigfoot Mille.
Klopt het dat Mille ook dezelfde veiligheid geeft als de LHR15 op gebied van het doorbranden van de lak.

Bied een DA dezelfde veiligheid aan als een geforceerde DA?
 
@Zorro - Een D/A maakt alleen geforceerd de excentrische beweging en de roterende beweging kan je makkelijk stoppen.
Een geforceerde D/A blijft ten alle tijden zijn rotatie behouden en dit is uiteraard minder veilig.

Ik heb nog niet gewerkt met een Forced D/A, dus ik kan je niets vertellen uit praktijkervaring. ;P
 
Ik lees bij de beschrijving op de site van de Mille
"
Door deze aandrijving wordt het gat van Dual Action machine en roterende machine verkleind. De BigFoot Mille kan krachtiger polijsten maar is toch veilig genoeg zodat de lak niet kan verbranden.
"
Na het lezen van dit topic heb ik mijn twijfels, hopelijk zijn er ervaringsdeskundigen.
 
Je kan altijd lak verbranden als je maar verkeerd genoeg te werk gaat.
Een Rotary zal snel warmte ontwikkelen door de roterende beweging (en zware druk).
Een Dual Action zal stukken minder warmte ontwikkelen doordat de roterende beweging zal stoppen bij zware drukken.
Een Forced Dual Action zal dus hiertussen zitten maar als je genoeg druk blijft uitoefenen zal de lak ook warm worden.

Een FDA zal niet heel veel sterker zijn dan een DA echter is een Rotary wel stukken sneller dan een DA. Als je onervaren en weinig ermee doet zou ik voor de DA gaan. Je kunt altijd hetzelfde resultaat behalen echter duurt het simpelweg langer.
 
@Zorro ,wat heb je voor auto of wat voor merk auto’s ben je van plan te doen?
Besef je wel dat een FDA wat “zoekt” aan de ene kant loopt de machine wat van je weg en de andere kant op moet je juist wat meer sturen begeleiden tijdens het polijsten.
Een Rupes mk3 werkt vele malen prettiger en kan ook goed corrigeren. Bedenk je ook dat je niet elke keer grof hoeft te corrigeren maar wel elke detailbeurt moet je netjes finishen en 3x raden waar een mk2/3 nou toevallig ook nog in uitblinkt!

Dat gezegd hebbende is een makita een stuk goedkoper als een mille...
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik heb wel eens zo'n Rupes Mille op een proefpaneel geprobeerd. Het werkt iets sneller maar ook veel vermoeiender, omdat ie net als een rotary steeds opzij weg wil. Als je voor zo'n machine gaat, zou ik 'm eerst eens proberen op een proefpaneel, anders kun je wel eens aardig verrast worden als je dat niet weet en 'even' een auto wil gaan doen met zo'n forced DA. Een DA met een grotere uitslag werkt ook al sneller dan een DAP.

Edit: om één of andere reden had ik de reactie van Ric hierboven niet gezien, maar zoals hij hieronder zelf al aangeeft, zeggen we min of meer hetzelfde alleen iets andere benadering en andere woorden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ric325i