Het slachtoffer
Ford Fiësta Candy Blue edition.
Mijn eigen auto die nog niet met liefde vertroeteld werd, met uitzondering van regelmatig netjes wassen en af en toe snel even waxen met Poorboys Natty's red.
Km stand: ruim 17000, gros snelweg kilometers. Voortaan rijd ik echt binnendoor naar mijn werk, dat is de belofte die ik mezelf plechtig deed tijdens deze exterior detail.
Duur detail
Ongeveer 22 uur. Verspreid over drie dagen. Het was warm die eerste dag en ik kwam uit de nachtdienst... geen onbelangrijk detail.
Voorwas
Met behulp van de Kärcher en een met Valet Pro snow foam combo gevulde foamlance de auto voorzien van een mooi wit dekje. Terwijl het vuil losweekte alle randjes, kiertjes, sponningen, rubbers, wielkasten en banden meegenomen met Meguiairs APC 1:5 samen met verschillende kwasten en borstels. Auto grondig afgespoeld. Heerlijk dat foamen. Weekt al zoveel vuil los. Ik had nog wat foam over, dus... eerst de voorkant, spiegels en een deel van het dak ingespoten met onverdunde Poorboys bug squash. Vervolgens het restantje foam gebruikt om nogmaals de auto in te foamen. Na afspuiten grondig gecheckt op vuiligheid en gekozen om te gaan wassen met Poorboys slick & suds. Naast Dodo Juice Born to be Mild is dit toch wel een all time favorite! Hier kan ik ook niet meer zonder. Teerspetters en andere gekkigheid vielen me alles mee. Verbaasde ik me wel over want de auto heeft reeds 17000 km nagenoeg enkel A58 asfalt (welke ook nog recent vernieuwd werd) gezien. Na het wassen een deironizer van een niet nader te noemen merk gebruikt welke ik ooit in een jerrycan aanschafte.
Velgen en banden
De ietswat aanwezige smurrie op de banden liet zich prima verwijderen met APC. Inborstelen met de Mothers tire brush en daarna afspoelen. De velgen zijn ingesprayed met Poorboys spray and rinse wheel cleaner. Onverdund wegens hoeveelheid smerigheid. Even kort ingewerkt met de Valet Pro velgen kwast en de Gyeon large wheelbrush. Dit was voldoende om alle vervuiling te verwijderen.
Interieur
Meguiairs APC 1:4 verdund gebruikt voor de kunststof portierdelen, dashboard en al het overige kunststof dat gereinigd diende te worden. Ditmaal was de extractor niet nodig (lees= dit doe ik ergens de komende twee weken) om het interieur grondig te reinigen. Vervolgens zijn dezelfde portierdelen etc. behandeld met Poorboy’s natural look. Het interieur is afgewerkt mrt hoogglans zwarte delen. Leuk, maar komen ook kleine krasjes op. Heel voorzichtig heb ik deze delen ingewerkt met Poorboys prof polish en rustig afgenomen. Werkte perfect! Ziet er weer strak uit.
Reiniging en voorbereiding van de lak
Gedroogd met enkele Monello droogdoeken en de auto de garage in gereden. Met behulp van Bilthamber regular clay en Dodo Juice born slippy clay lube de gehele auto gekleid. De ervaring heeft me inmiddels geleerd dat deze combinatie met de Bilthamber klei zorgt voor de minste marring veroorzaakt door de clay. Nu was ik wel wat angstig, omdat ik al veel gelezen had over de zachte lak van nieuwe Fords. De hoeveelheid marring die ik uiteindelijk veroorzaakte, mocht werkelijk geen naam hebben. De klei bleef echt aanzienlijk schoon. Nog niet eerder meegemaakt. Maar goed, na tweemaal foamen alle andere stappen op zich te begrijpen.
Lakcorrectie
Alle gevoelige delen afgeplakt met Colad aqua dynamic tape.
Staat van de lak: waskrasjes en lichte swirls. Vooral weinig glans waarbij de metallic flake in de lak al helemaal niet tot zijn recht kwam.
Testspots (op meerdere panelen gedaan) wezen uit dat ik kon gaan voor:
Scholl laat zich heerlijk verwerken. Ten opzichte van Menzerna/ Monello zie je werkelijk wat het product doet. Althans, voor mij.... Rustig werken, wat langer doorwerken waren de succesfactoren in deze. De gehele auto is op deze manier gedaan, echter zijn de overige panelen met 1 hit van iedere stap behandeld.
Motorkap na twee hits S30 op oranje en één hit S30 op de Honey neo spider:
Voor de bumpers en spiegels heb ik gebruik gemaakt van kleinere smartpads op een kleinere steunplaat op de DAP900. Een oranje en witte pad waren afdoende.
Op de achterbumper heb ik een deel met S17 behandeld en hierna S30. Dit wegens een wat dieper defect. Deze is er niet uit, maar optisch wel enorm verminderd.
Om even duidelijk te maken welke correctie bereikt werd, het hoogglans zwarte dak voor:
En na:
Met Gyeon - Q²M Prep alle gepolijste delen na iedere hit afgenomen en geïnspecteerd. Veelvuldig gebruik gemaakt van gele Dodo Juice doeken om polijstresidu af te nemen na stap 1. Voor stap 2 gebruik gemaakt van Nanolex Edgeless doeken.
Na inspectie leverde dit oa het volgende plaatje op:
Afwerking
De afwerking geschiedde met Gyeon cancoat. Gebruik gemaakt van een applicator en suède doekjes om de coating op te brengen, wegens het pluizen van doeken tijdens de vorige detail. Panelen opgedeeld. Opbrengen, meteen afnemen. Na ieder paneel met een bouwlamp geïnspecteerd om vlekken te voorkomen. Helaas heb ik een veeg op de motorkap zag ik vandaag. Dus... niet goed afgenomen. Je moet met een loep kijken hoor, maar dan nog... ergerlijk. Ik ga het voorlopig zo laten, noot voor mezelf; betere lamp en nog secuurder checken!
100% Krasvrij? Welnee.... wel erg strak kunnen krijgen en dat is waar het me om gaat.
Kunstofdelen buitenzijde auto zijn behandeld met Autofiness Rejuvenate. De banden zijn voorzien van een subtiel laagje Poorboy's bold & bright tire gel.
Speciale dank aan de mensen die met me meedachten eens Scholl polijstmiddelen en pads te gebruiken... op naar de volgende detail.
Wat na foto's tenslotte van de voorzijde in de zon genomen:
Om af te sluiten, de rest van de na foto's:
Ford Fiësta Candy Blue edition.
Mijn eigen auto die nog niet met liefde vertroeteld werd, met uitzondering van regelmatig netjes wassen en af en toe snel even waxen met Poorboys Natty's red.
Km stand: ruim 17000, gros snelweg kilometers. Voortaan rijd ik echt binnendoor naar mijn werk, dat is de belofte die ik mezelf plechtig deed tijdens deze exterior detail.
Duur detail
Ongeveer 22 uur. Verspreid over drie dagen. Het was warm die eerste dag en ik kwam uit de nachtdienst... geen onbelangrijk detail.
Voorwas
Met behulp van de Kärcher en een met Valet Pro snow foam combo gevulde foamlance de auto voorzien van een mooi wit dekje. Terwijl het vuil losweekte alle randjes, kiertjes, sponningen, rubbers, wielkasten en banden meegenomen met Meguiairs APC 1:5 samen met verschillende kwasten en borstels. Auto grondig afgespoeld. Heerlijk dat foamen. Weekt al zoveel vuil los. Ik had nog wat foam over, dus... eerst de voorkant, spiegels en een deel van het dak ingespoten met onverdunde Poorboys bug squash. Vervolgens het restantje foam gebruikt om nogmaals de auto in te foamen. Na afspuiten grondig gecheckt op vuiligheid en gekozen om te gaan wassen met Poorboys slick & suds. Naast Dodo Juice Born to be Mild is dit toch wel een all time favorite! Hier kan ik ook niet meer zonder. Teerspetters en andere gekkigheid vielen me alles mee. Verbaasde ik me wel over want de auto heeft reeds 17000 km nagenoeg enkel A58 asfalt (welke ook nog recent vernieuwd werd) gezien. Na het wassen een deironizer van een niet nader te noemen merk gebruikt welke ik ooit in een jerrycan aanschafte.
Velgen en banden
De ietswat aanwezige smurrie op de banden liet zich prima verwijderen met APC. Inborstelen met de Mothers tire brush en daarna afspoelen. De velgen zijn ingesprayed met Poorboys spray and rinse wheel cleaner. Onverdund wegens hoeveelheid smerigheid. Even kort ingewerkt met de Valet Pro velgen kwast en de Gyeon large wheelbrush. Dit was voldoende om alle vervuiling te verwijderen.
Interieur
Meguiairs APC 1:4 verdund gebruikt voor de kunststof portierdelen, dashboard en al het overige kunststof dat gereinigd diende te worden. Ditmaal was de extractor niet nodig (lees= dit doe ik ergens de komende twee weken) om het interieur grondig te reinigen. Vervolgens zijn dezelfde portierdelen etc. behandeld met Poorboy’s natural look. Het interieur is afgewerkt mrt hoogglans zwarte delen. Leuk, maar komen ook kleine krasjes op. Heel voorzichtig heb ik deze delen ingewerkt met Poorboys prof polish en rustig afgenomen. Werkte perfect! Ziet er weer strak uit.
Reiniging en voorbereiding van de lak
Gedroogd met enkele Monello droogdoeken en de auto de garage in gereden. Met behulp van Bilthamber regular clay en Dodo Juice born slippy clay lube de gehele auto gekleid. De ervaring heeft me inmiddels geleerd dat deze combinatie met de Bilthamber klei zorgt voor de minste marring veroorzaakt door de clay. Nu was ik wel wat angstig, omdat ik al veel gelezen had over de zachte lak van nieuwe Fords. De hoeveelheid marring die ik uiteindelijk veroorzaakte, mocht werkelijk geen naam hebben. De klei bleef echt aanzienlijk schoon. Nog niet eerder meegemaakt. Maar goed, na tweemaal foamen alle andere stappen op zich te begrijpen.
Lakcorrectie
Alle gevoelige delen afgeplakt met Colad aqua dynamic tape.
Staat van de lak: waskrasjes en lichte swirls. Vooral weinig glans waarbij de metallic flake in de lak al helemaal niet tot zijn recht kwam.
Testspots (op meerdere panelen gedaan) wezen uit dat ik kon gaan voor:
- DAP900 – Scholl S30 op een Scholl orange polishing pad
- DAP900 – Scholl S30 op een Scholl Honey neo spiderpad.
Scholl laat zich heerlijk verwerken. Ten opzichte van Menzerna/ Monello zie je werkelijk wat het product doet. Althans, voor mij.... Rustig werken, wat langer doorwerken waren de succesfactoren in deze. De gehele auto is op deze manier gedaan, echter zijn de overige panelen met 1 hit van iedere stap behandeld.
Motorkap na twee hits S30 op oranje en één hit S30 op de Honey neo spider:
Voor de bumpers en spiegels heb ik gebruik gemaakt van kleinere smartpads op een kleinere steunplaat op de DAP900. Een oranje en witte pad waren afdoende.
Op de achterbumper heb ik een deel met S17 behandeld en hierna S30. Dit wegens een wat dieper defect. Deze is er niet uit, maar optisch wel enorm verminderd.
Om even duidelijk te maken welke correctie bereikt werd, het hoogglans zwarte dak voor:
En na:
Met Gyeon - Q²M Prep alle gepolijste delen na iedere hit afgenomen en geïnspecteerd. Veelvuldig gebruik gemaakt van gele Dodo Juice doeken om polijstresidu af te nemen na stap 1. Voor stap 2 gebruik gemaakt van Nanolex Edgeless doeken.
Na inspectie leverde dit oa het volgende plaatje op:
Afwerking
De afwerking geschiedde met Gyeon cancoat. Gebruik gemaakt van een applicator en suède doekjes om de coating op te brengen, wegens het pluizen van doeken tijdens de vorige detail. Panelen opgedeeld. Opbrengen, meteen afnemen. Na ieder paneel met een bouwlamp geïnspecteerd om vlekken te voorkomen. Helaas heb ik een veeg op de motorkap zag ik vandaag. Dus... niet goed afgenomen. Je moet met een loep kijken hoor, maar dan nog... ergerlijk. Ik ga het voorlopig zo laten, noot voor mezelf; betere lamp en nog secuurder checken!
100% Krasvrij? Welnee.... wel erg strak kunnen krijgen en dat is waar het me om gaat.
Kunstofdelen buitenzijde auto zijn behandeld met Autofiness Rejuvenate. De banden zijn voorzien van een subtiel laagje Poorboy's bold & bright tire gel.
Speciale dank aan de mensen die met me meedachten eens Scholl polijstmiddelen en pads te gebruiken... op naar de volgende detail.
Wat na foto's tenslotte van de voorzijde in de zon genomen:
Om af te sluiten, de rest van de na foto's: