• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gebruiken jullie nog een sealant?

307SW

Detailing rookie
1 apr 2009
127
0
Sinds ik ben begonnen met het detailen heb ik uit budget-overwegingen het gebruik van een sealant overgeslagen. Ik behandel mijn (zwarte) wagen nu met:

PB Blackhole :heart_eyes:
PB Natty's Blue :heart_eyes:

Indien je dit regelmatig bijhoudt door QD+ na een wasbeurt te gebruiken en na 1 of 2 maandjes weer een nieuwe laag Natty's aanbrengt, is het dan nodig om een sealant als PB's EX-P te gebruiken? Naar wat ik begrijp is de sealant voornamelijk voor de langere standtijd en gebruik je de Natty's vanwege de natuurlijke wax in plaats van de synthetische in de EX-P.
En gebruiken jullie zelf een sealant? Want als ik hier af en toe lees hoe vaak er gewaxt wordt..... 8o :D
 
Ben zelf begonnen met NXT Tech Wax 2.0 'omdat ik toch niet zoveel aan mijn auto zou gaan doen'. Voor het gemak dus, omdat een sealant wat langer zou houden dan een carnauba wax. Inmiddels doe ik er na de NXT een laagje Natty's bovenop. Wel zo leuk en voor mijn gevoel ook een betere mate van bescherming.
Maar echt nodig? Nee, niet echt met de frequentie waarmee ik inmiddels mijn auto behandel.
 
Ik gebruik steeds minder en minder een sealant. Ik ben helemaal te vinden voor carnaubawaxen (da's persoonlijk) en qua duurzaamheid bevallen die mij heel goed. Ik heb niet echt een product nodig dat maanden houdt in weer en wind, dus ik leg liever regelmatig een nieuw waxlaagje.
Meestal leg ik als basis de Blue Velvet en daarna een laagje Purple Haze. De weken/maanden erna leg ik regelmatig een laagje Purple Haze of Natty's. Die laatste gebruik ik nu omdat mijn detailruimte (de garage thuis) al maanden verbouwd wordt en ik met de Natty's iets sneller kan werken zodat er zo weinig mogelijk stof buiten op de wagen kan vallen tijdens het waxen.
 
Ik niet meer ,zie het nut er niet meer van in ,kwalitatief goed carnauba's bieden bescherming genoeg. En als je je wagen bijhoud zal je dan geen extra onderliggende bescherming meer nodig hebben.

Trouwens waxen zoals Dodo voelen zich het best op een propere ondergrond.

-Vanquish ,wat een leuke 'handtekening' rofl
 
Ik gebruik nog wel een sealent (PB EX-P).

Maximale glans met maximale bescherming, indien afgetopt met een carnaubawax.

Uiteraard alleen wanneer de voorbereiding goed is gedaan.
 
Ik hou het nog altijd op een sealant zoals m21,getopt met m16 !
Voor mij nog steeds een van de beste combo's die er zijn ! :)^
 
Het hangt een beetje van de tijd af. Vaak doe ik het dak nog wel even met de PB EX-P en daarna in de wax ivm m'n vliegende vrienden (of vijanden). Voor de winter gebruik ik zeker de EX-P.
 
B.K. zei:
Ik niet meer ,zie het nut er niet meer van in ,kwalitatief goed carnauba's bieden bescherming genoeg. En als je je wagen bijhoud zal je dan geen extra onderliggende bescherming meer nodig hebben.

Trouwens waxen zoals Dodo voelen zich het best op een propere ondergrond.

Ik neem aan dat je nog wel steeds een glaze (b.v. Black Hole) gebruikt.

Groet,

Walter
 
Eigen auto: nee, ben veel te veel aan het testen met combinaties en nieuwe spullen, dus bescherming krijgt ie naderhand toch wel :ja
Auto van iemand anders: ja, altijd een sealant erop. Waarom? Vrij simpel, ik ben van mening dat je voeding/glaze er eerder aan "stuk gaat" zonder sealant met kans op oxidatie/doffe plekken/geen bescherming. Er zijn altijd plekken aan een auto die meer op hun donder krijgen dan de rest. Dit kan zijn door weersinvloeden of door wasmethodes, soms ook door de mate van vervuiling (denk aan onderzijde deuren, achterbumpers e.d.)
Aangezien meer dan de helft van autorijdend Nederland niet wekelijks op z'n knietjes ligt om een nieuw laagje wax aan te brengen -los van het feit dat de heilige koe daarvoor eerst even goed moet worden gewassen etc- vind ik juist verstandig om een sealant aan te brengen. Mocht er nl. een slecht stuk komen dat de wax eraf drijgt te gaan, dan is er nog altijd onder die waxlaag de sealant die de glaze mooi heeft ingesloten + zorgt voor diverse bescherming zoals UV, regen, en andere smotsige gevallen die rondwarrelen.

Zoals jezelf al aangeeft kan je goed verder komen door na 1 a 2 maanden een nieuwe laag Natty's aan te brengen, het verhoogd niet direct de standtijd van je wax, maar het zorgt dus wel voor extra bescherming, en zoals sommige dat vinden/beweren voor extra glans :weetniet Ik ben persoonlijk van mening dat je dat misschien op een enkele auto zou kunnen zien, maar in 99% van de gevallen er echt een glansmeter bij zou moeten nemen om daadwerkelijk enig verschil te kunnen aantonen. Vraag is ook: wil je dat? Ik denk nl. van niet. Als jij vind dat je geen applicatie met sealant moet aanbrengen op je lak en daar het beste gevoel bij hebt, dan is dat toch prima? Detailen is tenslotte voor "ons" bijna een gevoelskwestie geworden, we maken en doen hier iets met z'n allen waar 80% van NL nog niet eens aan zou denken, al zou je ze er geld op toe geven, met of zonder extra sealant ;)
 
Omegauser zei:
Ik neem aan dat je nog wel steeds een glaze (b.v. Black Hole) gebruikt.

Yup ,90% van de tijd is het Lime Prime ,één van de beste te koop op dit moment vindt ik.

En wat Havanna zegt klopt 100% ,met het blote oog zal je zo goed als geen verschil zien tussen verschillende waxes / sealants. Op een perfect oppervlak kan er eventueel een licht nuance verschil zijn maar meer ook niet.
 
nicknameless zei:
Ik gebruik nog wel een sealent (PB EX-P).

Maximale glans met maximale bescherming, indien afgetopt met een carnaubawax.

Door een sealant onder een carnaubawax te gebruiken zul je nooit de maximale glans behalen. Dit is ook de reden dat onder de duurdere waxen met hoog carnauba gehalte nooit een sealant wordt gebruikt. ;)
 
Hmmm .... zeer interessante stelling! :)^ Ik heb daar even geen antwoord op.
Maar 's winters verkies ik vanwege het de langere duurzaamheid (ik geef toe: aanname) toch wel een een laagje sealant
 
Xizer zei:
Door een sealant onder een carnaubawax te gebruiken zul je nooit de maximale glans behalen.

Okay Xizer ............ Ik daag je bij deze dan uit om deze stelling te funderen en te onderbouwen. Het is naar mijn mening een stelling die "ooit" door iemand is gelanceerd, maar meer ook niet. Ik durf in elk geval het tegenovergestelde te beweren. Door te "layeren" ofwel te stapelen zal er altijd meer glans ontstaan. Simpel omdat meerdere laagjes in totaal een wat "dikkere" laag zullen geven. Een goede sealant beschouw ik als 1 van die laagjes. Ik gebruikte tot voor kort de sealant van Poor Boy's. Inmiddels heb ik de hand weten te leggen op de Finish Kare Hi Temp Paste Wax. Dit is ook een sealant. Als je deze, als eerste laagje, op de auto zet, ontstaat er een diepe en natte glans. Alsof je een filmlaagje op de lak legt ( wat je dus ook daadwerkelijk doet ).
Over deze sealant zet ik vervolgens een goede carnaubawax. Mijn ervaring is dat het niet zo heel veel uitmaakt welke.

Ik ben een absolute voorstander van een sealant. Deze is over het algemeen wat beter bestand tegen alle "ongein" van buitenaf. Ik beschouw de sealant als "basis" en zet daar verschillende waxen op. Op die manier hoef ik niet "in contact" te komen met de echte lak. Bovendien blijft er zodoende altijd een sterke basislaag, mocht een wax wat sneller verdwijnen door veel wassen of door de weersomstandigheden.

Sealant ........ Als je er de tijd voor hebt, zeker doen, maar goed, da's mijn mening. Leonneke.
 
Leonneke,

Ik zal in de toekomst wanneer ik mijn zaken prive op orde heb en weer wat meer tijd heb proberen om een test te doen. De ene kant van een motorkap Swissvax met een sealant eronder, de andere puur en alleen de Swissvax.

Begrijp me niet verkeerd maar jouw 3 lagen sealant en 3 lagen waxen dragen echt niet bij aan extra glans of bescherming. Zoals je wel eens leest wordt er wel eens een 2e laag wax aangebracht wanneer een auto in de wax wordt gezet. Dit wordt niet gedaan voor extra bescherming maar meer om eventuele overgeslagen plekjes alsnog mee te nemen.
 
Xizer zei:
Leonneke, Begrijp me niet verkeerd maar jouw 3 lagen sealant en 3 lagen waxen dragen echt niet bij aan extra glans of bescherming. quote]

Okay Xizer; Eerst de parketvloer schuren ...
Maar, de 3 lagen over de 3 lagen is vermoedelijk redelijk "over the top"...
Maar mijn punt is, dat de WAX wel degelijk bovenop de SEAL gezet kan worden. Dubbele laag. Niet met de bedoeling om gemiste spots te vullen.
Let wel, het gaat er mij om dat ik van mening ben dat deze 2 over elkaar wel degelijk voor een mooiere glans zorgen. Maar een mooie glans "testen" ............ Oeps. Moeilijker. Vergelijk het met blanke lak. Meerdere lagen blanke lak geven wel degelijk meer "diepte"..... aan de ondergrond ( de lak ).
Het gaat er mij vooral om dat je de stelling omtrent de sealant in beeld brengt. Minder glans bij gebruik van een sealant, daar kan ik me niet in vinden. Ik zie de testen overigens met plezier tegemoet. Altijd leuk om te volgen. Greetz en SUC6 met de vloer.
 
scenic zei:
Slechte zaak ! Ondanks de verontreiniging, die je altijd hebt ,ga je polijsten !!!!!! Klei je dan niet meer ???? Je hebt altijd verontreiniging !!!! Ook al na een maand !!! Kijk uit !

Ik snap deze reactie niet... Volgens mij zit je in het verkeerde topic of niet ??

Groet, Peter