• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Geen hogedrukreiniger

@Jansen Dit vind ik een erg intressante.
Waarom de HD verkiezen boven een pre-wash? mijn mening is precies anders om.
eerst goede pre wash, 2 emmers met dirt-lock, goede washmitt's. en dan ergens de HD.
ik denk dat zand met 5 bar over je wagen heen blazen toch meer krassen zal verzorgen dan een straaltje water uit de tuinslang.
(5 bar is een schatting in verband met afstand etc... dit kan ook 0.5 of 50 zijn, ik heb geen idee.)
(dit is geen commentaar, maar vooral om van te leren voor mezelf.)
 
Misschien had ik het anders moeten zeggen: ik denk dat de combinatie HD + prewash essentieel is. En als je de HD hebt, dan is de prewash daarna een relatief goedkope toevoeging. Als ik zou MOETEN kiezen tussen de HD of een prewash, dan zou ik voor de HD gaan, maar ik heb al in geen jaren meer een auto gewassen met alleen een prewash of alleen een HD.

Daarnaast heb ik het nooit zelf getest in een laboratorium, maar in mijn ervaring ga je geen krassen maken door 'droog' vuil weg te spuiten met de HD.

Dus mijn volgorde zou zijn: HD, op de voet gevolgd door een prewash, goede washmitt, goede droogdoek, degelijke emmers.

De emmers met dirt lock gebruik ik ook al jaren, maar voegen in mijn ervaring minder toe dan al het voorgaande. Als er geen vuil meer op je auto zit, dan is het niet zo'n ramp dat je geen dirt lock hebt ;) Er zal natuurlijk altijd iets van vuil op je auto achterblijven, maar dat is minimaal. De laatste tijd besteed ik schandalig weinig tijd aan mijn auto, dus die wordt maar eens in de zoveel duizend kilometer gewassen, maar zelfs dan is de vervuiling in de spoelemmer minimaal.

Overigens, nu we het toch over wasbenodigdheden hebben: de noodle mitts zijn mijn absolute favoriet. Ik heb van alles gebruikt van Monello, tot microfiber madness, Gyeon of echte wol, maar de noodle mitts van Mother's zitten al jaren in mijn emmers.

Is alweer een redelijk lang verhaal aan het worden, maar als ik (hopelijk binnenkort) weer voor het eerst in jaren mijn auto ga polijsten dan zal ik proberen knappe foto's maken van de staat van de lak. Ik inspecteer die na een wasbeurt regelmatig, maar echte waskrassen of marring heb ik nog niet kunnen ontdekken.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ik deel de mening van @Jansen. Ik zou niet meer zonder HD + foamlans iets willen doen aan wassen. (Voorwas, extra foamlaag bij het wassen, foamen van Bathe+)

Ik heb een aantal drukpompen en foamsprayers, maar er toch niet leuker en makkelijker dan een HD + foamlans en de gehele auto lekker volblaffen. :p

Ook heb ik 3 emmers, maar stiekem gebruik ik na de voorwas en reinigers alleen een halve grote GG-emmer met water en een beetje BtbM erin. De auto is al dusdanig schoon, dat het water amper vies wordt bij de handwas.
 
Ik snap het Gemak, Zonder twijfel.
En ja @Quantoxx ik snap de fun. mooie dikke witte romige schuim spuiten... op een auto ;) er zijn weinig dingen die leuker zijn.
maar ik zie nog steeds niet de Noodzaak
en zie het niet verkeerd hoor, 75% van de tijd pak ik ook mijn HD er bij. maar dat is voor mijn gevoel niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Ik begin nu echt te twijfelen of ik iets fout doe met mijn voorwas. want ik heb nog wel eens de spoel emmer water vervangen omdat het te vies was voor mijn gevoel. (zijn ook echt ranzige auto's soms maar toch)
 
  • Grappig
Reactions: AndyVR
Ik heb een Ik Foamer 2+ met Parkside 20v handcompressor maar ook zo een Ferm met electronische pomp van 5l uit de Action...zalig in gebruik en daar doe ik 100ml oude Touch-Less in en de rest water. Als mijn auto niet heel vuil is doe ik in de washbox snel een rondje Touch-Less(foamed wel niet in de ferm, maar is niet noodzakelijk) en spatvrijdrogen. De washbox is op amper 100m van mijn deur en je kan er emmers warm water nemen. Maar ik heb toch ook een Ava P60 Evolution HD met Lancia 2.0 foamer want de oude Ava foamer gebruik ik enkel voor Nanolex Washcoat of Bathe+ mee te foamen...waardeloze foamer van Ava btw.

Dus nee, voor sommige mensen niet noodzakelijk imo, maar toch maar een HD gekocht.
 
Als het een echt verwaarloosde auto is, dan zal het water best vies kunnen worden ja, maar voor mijn eigen auto (die ik toch zeker eens in de twee maanden was;)) dan gebeurt dat niet echt.
 
  • Verdrietig
Reactions: Nick Bakker
Zoals ik eerder al zei, ik heb schandalig weinig tijd gehad voor mijn auto.:worried: Toevallig is mijn avondplanning zojuist komen te vervallen, dus ik denk dat ik de emmers maar weer eens af ga stoffen.
 
  • Geweldig
Reactions: Nick Bakker
Ik was 99% van de keren met een HD en dan begin ik met een foam, zeker wanneer de auto in een goede LSP staat heeft een foam meerwaarde. In mijn geval staat de auto in een glascoating en dan zie je na het foamen het meeste vuil al is afgevoerd.
Als de auto erg vuil is doe ik en een pre wash en nafoamen.
Omdat het meeste vuil dan al weg is neemt de kans op waskrasjes dus flink af.

Wanneer je regelmatig de auto wast en in de zomer ligt er slechts een stoflaagje op is een tuinslang op zich voldoende.
 
@Nick Bakker - De noodzaak? Tja, een plantenspuit met wat prewash i.p.v. een HD + foamlans is mogelijk wat betreft een 'voorwas'. Maar met een tuinslang spoel je af en met een HD spuit je af. Dat is voor mij het verschil tussen beide en dus ook mijn noodzaak.

Ook op smerige auto's wordt mijn was-spoelwater niet bijzonder smerig, zolang ik maar het vuil los heb kunnen weken en heb kunnen afblazen met een HD. Zou ik alleen spoelen met een tuinslang, wat ik vorige week nog geprobeerd heb omdat ik mijn HD ergens anders had staan dan waar ik dacht dat 'ie was (''Kak!''), dan blijft er veel vervuiling en een dikke trafficfilm over.

Om on-topic te blijven; Ik denk, zoals bij veel dingen in het Detailen, dat ook deze kwestie een persoonlijke-voorkeur-dingetje is. Mijn ervaring is dat het wassen schoner en dus veiliger verloopt, maar misschien denkt een ander dat een simpele prewash en afspoelen voldoende is. ;)
 
Hm, ik snap je punt @Quantoxx!
Ik probeer altijd de chemie het werk te laten doen, vooral op de auto’s die ik vaak doe met een goede LSP werkt dat prima.

op wat meer vervuilde auto’s is de extra ‘oemph’ van de HD ‘nodig’
Thanks! :)
 
Ik zie hier ook wel de noodzaak van een HD reiniger. Al gebruik je nog zo'n goede prewash. Bijv. de wel bekende van Bilt Hamber.
Dan nog krijg je een goede traffic film laag met alleen een 'Lullig' straaltje uit een tuinslang echt niet alles weg. Met een HD reiniger 'blaas' je toch dat vuil wel van de lak af.

Uiteraard kun je zonder HD aan de gang, maar zul je toch sneller op een vuilere lak aan het werk gaan, wat de kans op krassen natuurlijk veel meer verhoogt.
Iets wat we immers allemaal proberen te voorkomen ;).

Maar dat is toch eigenlijk met alles in onze Hobby. Er is bijvoorbeeld ook geen noodzaak voor een EZ Brush wheelbrush, want je kan immers met een MF doek het velgenbed ook reinigen, maar of dat net zo effectief is valt te betwijfelen. Dat zelfde geld voor een HD, die maakt het werken een stuk makkelijker en veiliger ;)
 
Ik zou ook niet meer zonder HD reiniger willen.

'Vroeger' toen ik nog niet voor de eigen door kon wassen ging ik altijd naar een wasbox. Daar afspuiten, met eigen emmers (in het begin nog niet eens met gritt guards) , een 20 liter jerrycan meegebracht water, meguairs washimitt en miracle dryer in de weer (alweer 15 jaar terug!)
Auto zo na een goede polijstbeurt goed netjes kunnen houden voor een tijd. Was nog wel een Saab met zwarte niet metallic lak, erg zacht.

Vervolgens naar mijn eerste huis en voor de deur gaan wassen, zonder HD. Lak ging voor mijn gevoel toch wel sneller achteruit toen, en je voelde gewoon dat je vuil aan het verplaatsen was over de lak. Water was ook veel sneller zwart. Gebruikte inmiddels wel gritt guard emmers maar nog steeds een enkele washmitt.

Vervolgens jarenlang met een simpele karcher gedaan.
Inmiddels aan de AVA , en dat is toch wel weer een wereld van verschil. Niet dat je daarmee echt veel beter afspuit, maar het gebruiksgemak en geen gehannes meer met een slang is echt heel veel waard voor mij.

Misschien dat het beter gaat als je meerdere washmitts gebruikt ofzo, maar voor de prijs van een paar washmitts heb je ook een simeple HD (desnoods tweede hands).