Ik weet niet hoe het bij jullie is. Maar als ik iedere keer een euro had gekregen bij de opmerking: "Zal ik de mijne er even naast zetten" dan had ik vandaag nog met pensioen gegaan
Gelukkig heb ik hier een plekje gevonden met mensen die net zo gek zijn als ik op het schoonhouden van hun auto. Na wat leeswerk weet ik in ieder geval dat er nog grotere liefhebbers zijn waar ik wat van mag leren
Ik ben Dennis kom uit de regio Delft en heb een jaar of 5 geleden de lol van het "nieuw" houden van je auto ontdekt. Daarbij gebruikte ik voornamelijk de productrange van autoglym. Eigenlijk dacht ik dat het het slimste was om alles van hetzelfde merk te gebruiken. Een jaar of 3 geleden is mijn zwager meegesleurd in het poetsvirus. Daarmee heb ik een partner in crime gevonden waarmee ik mijn poetservaringen deel.
Na jaren van handmatig wassen, poetsen en sealen heb ik ongeveer een jaar geleden een DAP500 gekocht bij CC. Deze heb ik voor het eerst ingezet op de BMW van mijn vrouw. Wow!! Wat een bizar effect. De auto was nog nooit zo ontzetten swirl vrij geweest en de producten van monello geven echt een superdiepe glans.
Inmiddels is die auto weg en heb ik een X5 van een jaar oud gekocht. De vorige eigenaar was een liefhebber van de wasstraat en de auto zat bij het kopen helemaal onder de swirlmarks. Geen probleem voor mij, want met mijn trouwe DAP en wat elbow grease moet dit er zo uit kunnen komen (dacht ik). Voor het afleveren had de poetsman van de dealer nog even snel de rotary erover heen gehaald. Het is echt niet meer dan dat geweest want in de zon kon je de hologrammen zien van waar hij met zijn apparaat overheen gegaan was.
De auto heeft een individual lak rubyschwarz en een champagnekleurig interieur. De auto is in principe zwart, tenzij de zon schijnt want dan komt er een rode/bruine gloed tevoorschijn waardoor de auto helemaal van kleur veranderd. Juist op die momenten vielen de hologrammen en swirlmarks gigantisch op. Daarbij was de lichte lederen bekleding van de bestuurdersstoel behoorlijk spijkerbroeken blauw/grijs geworden. Hier was echt nooit iets aan gedaan. Helaas geen voor en na foto's gemaakt omdat ik nooit verwacht had dat het interieur zo kon opknappen.
Als verjaardagscadeau heb ik van mijn zwager een Swissvax leathercare kit gekregen. Met name de schoenenborstel wekte bij mij wat twijfel. Een schoenenborstel gebruik je toch om je schoenen te laten glimmen?? Glimmend leer in een auto vind ik echt om te braken. Autoleer hoort mat te zijn, dat kan toch nooit werken met een schoenenborstel..
Het tegendeel was waar, nadat ik op een proefstukje het schoonmaakmiddel had gespoten en begon te borstelen kwam al het vuil eraf, ook in de poriën van het leer. Daarna met het (overbetaalde) swissvax handdoekje eroverheen en de originele kleur kwam weer boven water. De buren vinden mij al een bijzonder figuur, maar toen mijn zwager en ik jubelend en juichend naast de auto stonden kregen we helemaal vreemde blikken
Bizar, we hebben het hele interieur behandeld en het ziet er weer als nieuw uit. Lekker mat en fris. Toen ik een paar dagen later terug was bij de dealer waren ze stomverbaasd dat ik het interieur weer in nieuwstaat had terug gekregen.
2 weken geleden was het dan tijd om het exterieur aan te pakken. Hier heb ik een zaterdagmiddag en een zondag voor ingepland. Zaterdag de auto gewassen, de auto afgeplakt (ook hier snapte niemand iets van ) en een start gemaakt met het kleien. Teleurgesteld moest ik constateren dat de vliegenaanslag aan de voorzijde van de auto helemaal ingebrand was door de zon. Ik had eigenlijk de hoop dat ik dit met kleien kon verwijderen.
Omdat ik toch wat resultaat wilde zien ben ik na het kleien van de voorzijde deze ook gelijk gaan polijsten. Stom als ik ben heb ik niet eerst even opnieuw het detailing filmpje van de DAP500 gekeken. Hierdoor ben ik bij het polijsten met mezzo met een te lage snelheid aan het werk gegaan. Na een uur poetsen waren de ergste lak imperfecties van de neus af.
Zondag heb ik de hele auto gepolijst, en omdat ik nog steeds zo stom was om me niet even opnieuw te verdiepen in de werking van de DAP heb ik de hele auto op een te langzame snelheid gepolijst. Daarna met de finale eroverheen gegaan en met de hand geseald met autoglym extra gloss protection.
Toen aan het einde van de dag de zon op de auto draaide zag ik nog steeds swirlmarks. Al mijn werk voor niets geweest, aaarghh..
Binnenkort gaan we een nieuwe poging wagen. Ik denk dat de individual lak van de BMW extreem hard is. Zodoende heb ik nu ook inizio in de bestelling staan. Volgende keer ga ik echter gewoon met mezzo beginnen op een hoge snelheid. Als dat niet doet wat het moet doen pak ik inizio om de swirls alsnog te kunnen corrigeren.
Ik hoor het graag als er nog tips of aanwijzingen zijn waarmee ik deze klus wat minder tijdrovend kan maken ^
Gelukkig heb ik hier een plekje gevonden met mensen die net zo gek zijn als ik op het schoonhouden van hun auto. Na wat leeswerk weet ik in ieder geval dat er nog grotere liefhebbers zijn waar ik wat van mag leren
Ik ben Dennis kom uit de regio Delft en heb een jaar of 5 geleden de lol van het "nieuw" houden van je auto ontdekt. Daarbij gebruikte ik voornamelijk de productrange van autoglym. Eigenlijk dacht ik dat het het slimste was om alles van hetzelfde merk te gebruiken. Een jaar of 3 geleden is mijn zwager meegesleurd in het poetsvirus. Daarmee heb ik een partner in crime gevonden waarmee ik mijn poetservaringen deel.
Na jaren van handmatig wassen, poetsen en sealen heb ik ongeveer een jaar geleden een DAP500 gekocht bij CC. Deze heb ik voor het eerst ingezet op de BMW van mijn vrouw. Wow!! Wat een bizar effect. De auto was nog nooit zo ontzetten swirl vrij geweest en de producten van monello geven echt een superdiepe glans.
Inmiddels is die auto weg en heb ik een X5 van een jaar oud gekocht. De vorige eigenaar was een liefhebber van de wasstraat en de auto zat bij het kopen helemaal onder de swirlmarks. Geen probleem voor mij, want met mijn trouwe DAP en wat elbow grease moet dit er zo uit kunnen komen (dacht ik). Voor het afleveren had de poetsman van de dealer nog even snel de rotary erover heen gehaald. Het is echt niet meer dan dat geweest want in de zon kon je de hologrammen zien van waar hij met zijn apparaat overheen gegaan was.
De auto heeft een individual lak rubyschwarz en een champagnekleurig interieur. De auto is in principe zwart, tenzij de zon schijnt want dan komt er een rode/bruine gloed tevoorschijn waardoor de auto helemaal van kleur veranderd. Juist op die momenten vielen de hologrammen en swirlmarks gigantisch op. Daarbij was de lichte lederen bekleding van de bestuurdersstoel behoorlijk spijkerbroeken blauw/grijs geworden. Hier was echt nooit iets aan gedaan. Helaas geen voor en na foto's gemaakt omdat ik nooit verwacht had dat het interieur zo kon opknappen.
Als verjaardagscadeau heb ik van mijn zwager een Swissvax leathercare kit gekregen. Met name de schoenenborstel wekte bij mij wat twijfel. Een schoenenborstel gebruik je toch om je schoenen te laten glimmen?? Glimmend leer in een auto vind ik echt om te braken. Autoleer hoort mat te zijn, dat kan toch nooit werken met een schoenenborstel..
Het tegendeel was waar, nadat ik op een proefstukje het schoonmaakmiddel had gespoten en begon te borstelen kwam al het vuil eraf, ook in de poriën van het leer. Daarna met het (overbetaalde) swissvax handdoekje eroverheen en de originele kleur kwam weer boven water. De buren vinden mij al een bijzonder figuur, maar toen mijn zwager en ik jubelend en juichend naast de auto stonden kregen we helemaal vreemde blikken
Bizar, we hebben het hele interieur behandeld en het ziet er weer als nieuw uit. Lekker mat en fris. Toen ik een paar dagen later terug was bij de dealer waren ze stomverbaasd dat ik het interieur weer in nieuwstaat had terug gekregen.
2 weken geleden was het dan tijd om het exterieur aan te pakken. Hier heb ik een zaterdagmiddag en een zondag voor ingepland. Zaterdag de auto gewassen, de auto afgeplakt (ook hier snapte niemand iets van ) en een start gemaakt met het kleien. Teleurgesteld moest ik constateren dat de vliegenaanslag aan de voorzijde van de auto helemaal ingebrand was door de zon. Ik had eigenlijk de hoop dat ik dit met kleien kon verwijderen.
Omdat ik toch wat resultaat wilde zien ben ik na het kleien van de voorzijde deze ook gelijk gaan polijsten. Stom als ik ben heb ik niet eerst even opnieuw het detailing filmpje van de DAP500 gekeken. Hierdoor ben ik bij het polijsten met mezzo met een te lage snelheid aan het werk gegaan. Na een uur poetsen waren de ergste lak imperfecties van de neus af.
Zondag heb ik de hele auto gepolijst, en omdat ik nog steeds zo stom was om me niet even opnieuw te verdiepen in de werking van de DAP heb ik de hele auto op een te langzame snelheid gepolijst. Daarna met de finale eroverheen gegaan en met de hand geseald met autoglym extra gloss protection.
Toen aan het einde van de dag de zon op de auto draaide zag ik nog steeds swirlmarks. Al mijn werk voor niets geweest, aaarghh..
Binnenkort gaan we een nieuwe poging wagen. Ik denk dat de individual lak van de BMW extreem hard is. Zodoende heb ik nu ook inizio in de bestelling staan. Volgende keer ga ik echter gewoon met mezzo beginnen op een hoge snelheid. Als dat niet doet wat het moet doen pak ik inizio om de swirls alsnog te kunnen corrigeren.
Ik hoor het graag als er nog tips of aanwijzingen zijn waarmee ik deze klus wat minder tijdrovend kan maken ^