• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gepolijst of niet?

Beppie13

Detailing rookie
3 okt 2022
2
2
Hallo ik heb een vraagje! Ik heb recent een 2e handje gekocht en een extra garantie pakket daarbij gekocht 495€ Hoe kan ik nakijken of of de werkzaamheden volgens de afspraak zijn gedaan?
Dan met name Polijst en Ozon behandelingen !
Graag jullie reacties.
Groetjes Beppie13
 
Heb je foto's? En dat niet van een afstandje en het liefst iets met een lichtbron erop zoals een lantaarnpaal, (zak)lamp of de zon.

Voorbeeld foto's voor en na.

20221001_100500.jpg

20221001_131047.jpg
 
Ozon ruik je na een aantal uren niet meer, dus de enige controle daarop is of er nog geuren in de auto hangen, bij voorkeur checken als de auto bijv. een nacht stil heeft gestaan (met deuren en ramen dicht) en liefst vol in het zonnetje: als er ergens nog een geur in hangt (schuimrubber van het zitmeubilair, of in tapijt), dan komt dat vrij met wat extra warmte.
 
Ozon is best wel een grappig spul hoor maar het haalt alleen de geurtjes van het moment weg. Als je niet weghaalt wat de geurtjes veroorzaakt zit je over een week weer in dezelfde muffe lucht.
Ik zou dus liever een auto kopen die juist géén ozonbehandeling heeft gehad want dan ruik je wat je krijgt.
 
Ozon is een actief gas en kent geen verschil tussen de bron en de gevolgen (geur)
Afhankelijk van de behandeling kan het de geur ook definitief verwijderen

Of je het later nog ruikt is afhankelijk van of je de ozon ook geheel verwijdert
Als de ozon diep in de airco is doorgedrongen kan het ook achter de kleppen blijven
Dan ruik je het pas als je de auto later weer start en de kleppen open gaan
 
Ik ben dat toch niet helemaal met je eens. Wij hebben veel gewerkt met ozon in ons bedrijf totdat de Ctgb daar een halt toe riep.
Schimmelsporen werden alleen in de lucht bestreden, schimmels aanwezig op het product (bloembollen) slechts oppervlakkig en dat zelfs nog niet geheel.
De bestrijding van schimmelsporen kon ook alleen als we flinke doses in de bewaarruimtes genereerden, denk dan aan 300 ppb. Alles daaronder pakt alleen 'kleine' deeltjes aan, zoals ethyleen en aromatische deeltjes.
Ook onze leverancier, Agrozone, kon niet verder komen dan dit resultaat. Het gaat echt alleen om in de lucht zwevende deeltjes.
Even overdreven gesteld: als er een hondendrol in de auto ligt dan ruik je hem (eventjes) niet na een ozonbehandeling maar als de ozon verdwenen is gaat-ie weer net zo hard stinken.
Uiteraard sprak ik met Agrozone ook even over het gebruik in een auto en de vertegenwoordiger waarschuwde me voor een overmatig gebruik van ozon in een auto want hoge concentraties kunnen elektronica aantasten. Zo gemeen is het spul toch ook wel weer. Pas ook op je longen trouwens, schade aan je longblaasjes is onomkeerbaar. Het zou bij mijn slechte longetjes ook wel eens meegespeeld hebben hoewel veertig jaar roken wel zwaarder gewogen heeft natuurlijk. Maar goed, gestopt sinds 2015.
Ozon breekt ook af in de lucht trouwens, waarbij de afbraaksnelheid afhankelijk is van de temperatuur. Ben de precieze data even kwijt maar na een week bij kamertemperatuur is er geen ozondeeltje meer te vinden.
Maar:
Afhankelijk van de behandeling kan het de geur ook definitief verwijderen
klopt wel want als je maar genoeg ozon in een ruimte pompt wordt alles wat zich in die ruimte bevindt geoxideerd. Ook de geurbron. En je radio en het schuim van je stoelen en zo.
 
Mooie aanvulling. Zeker de waarschuwing voor elektra, die is zeer terecht.
In de airco zelf zit niet veel bronmateriaal (zoals wanneer de schimmel de bol / ui als bron heeft)
Een slok melk (of braaksel) is dan weer echt wat anders, die moet je zien te verwijderen.
Elke toepassing vraagt om beleid, ik gebruik zelf liever de spuitbus/patronen
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik heb in het verleden ook op het werk (chemisch/fysisch lab) met ozonbehandelingen te maken gehad, daar in principe geen zachte materialen, waar gassen of bronnen in blijven zitten, maar wel alleen toepassen onder strikt gecontroleerde omstandigheden, ook vanwege persoonlijke veiligheid.

In een autointerieur ben ik ook voorstander om eerst met behulp van een extractor zo goed mogelijk de bron aan te pakken, en als het dan nog nodig is een aanvullende ozonbehandeling, zodat je niet een week na de ozonbehandeling weer dezelfde geur in het interieur hebt.