• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

glas schuren ?

smokewerks

Detailing rookie
27 dec 2012
9
0
Ik kwam dit tegen op een forum,kerel schuurt krassen uit een voorruit met korrel 500,1000 en dan 2000 en polish
Heeft iemand dit al gedaan op deze manier ?


I had a customer come by the house this morning for me to do a little cosmetic work on his M3. The wind deflector had gotten off alignment on the wiper arm and dragged across a section of the windshield leaving tons of scratches taking up about a 5"x12" area along the a-pillar. You can see in the pics, I have the damaged area marked off with tabs of painters tape so I know what area to focus in. Since the scratches werent too deep, I started with 500grit sand paper on a buffer to get the initial damage out of the windshield. After that, I went to 1000grit, then 2000grit. Then with some buffing compound/polish I hit that whole area of the windshield with a buffing pad. Took about 45mins including setup and breakdown of the drop clothes. But when it was all done, good as new. This is something that I do fairly often, so I figured Id share since scratches on windshields from wiper arms are pretty common. Only took a couple pics. Cant see too much in them, but here they are anyway


Just getting setup. Cover the car so I dont get dust and buffing compound/polish all over everything, You can see the damage area marked with tabs of painters tape

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Damaged area after being hit with 500grit to get the scratches out of the laminate.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
And a final view from the inside after I was done. Scratches are all gone. (I didnt get a before pic because Im an idiot)
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ramen schuren ken ik wel, dat heb ik ook gedaan.
Alleen deed ik dat bij mij omdat er lak op de ruiten moest komen :-b
 
Tja, je weet pas of het goed was als je hier een laagstaande (winter)zon op krijgt...
 
Hoe zit het met de dikte van het glas na het schuren?
Want ik denk dat als je enkele keren je glas zo schuurt, dat het niet meer zo sterk is...
 
Ik zoek ook nogsteeds iets om ruiten te polijsten. Ik heb vorigeweek een poging gedaan om de douchewand te polijsten om de kalk te verwijderen met Inizio op een paarse wollen pad, maar dit had weinig tot geen resultaat.
 
Wat ik me wel afvraag : het is een bol glas waarin je nu gaat slijpen / schuren dus in principe ga je nu een lens creeeren ?
Neem aan dat als je daar verandering in gaat aanbrengen er een kans is dat je nu een vertekend beeld kan krijgen ?
 
Glas lijkt heel hard, maar is dat feitelijk niet
Met een scherp schuur- /polijstmiddel maak je krassen
Met een zacht polijstmiddel schiet je niet op

Als het al lukt om schade te verhelpen dan ontstaat vaak optische vertekening
Dat komt omdat de binnen en buitenzijde dan niet meer parallel lopen
Of omdat je een deuk hebt gemaakt op de plaats van de schade.
En bij een deuk werkt de wisser ook minder

De tweede foto zegt niets, met tegenlicht zie je het pas
En dat liefst niet als je met 100 op de snelweg zit in de regen

Douchewanden is wat anders, kalk kun je voelen en die kan je weghalen
Oxidatie voel je niet maar zie je wel omdat het dieper zit
Is voor de hobbyist niets aan te doen, helaas
Al helpt sealen met bijv Povision wel een heel stuk in het uiterlijk en het vuil worden
 
Waarom niet gewoon een nieuwe ruit steken?
Ik bedoel, je kan wel een M3 betalen, maar geen nieuwe voorruit als er een hoop krassen in zitten? :p

Verder draagt dit natuurlijk niet bij aan de discussie.
Maar ik kan de meningen van Juffer1 en RedCat wel volgen.
 
Oh dus het is wel degelijk mogelijk om glas op te schuren en nadien weer te polijsten,ik ging er altijd vanuit dat dit nooit meer goed kwam.
Heb je hier dan speciaal schuurpapier voor nodig ?
 
Ik zou het liever aan de experts overlaten zoals de glasgarage (ff googlen).

Zij hebben een speciale polijstmachine/robot met diamant die glas gelijkmatig polijsten.
En voor die +/- 40 euro hoef je het ook niet te laten.
 
Hoi,

Ik ben pas net lid op het forum (beginnend autorijder en wellicht al toekomstig poetsverslaafde...) vandaar de wat late reactie, vorige week was ik toevallig wat aan het googlen over poetsen, onderhoud etc. Toen kwam ik dit tegen en ik was er ook verbaasd over (en nog steeds een beetje sceptisch):

Misschien durf je het hierna toch aan, probeer het anders eerst op een klein plekje wat je toch niet zal belemmeren tijdens het rijden (of een ander stuk glas wat dubieus is).

Succes ermee in ieder geval!
 
Ook dit voorbeeld geeft geen duidelijkheid over wat staalwol doet op verschillende ruiten
Dat kan je ook pas achteraf, met een goede lamp, bepalen
Ik raad het af, gebaseerd op de ervaring dat het in veel gevallen niet goed gaat
 
Eigenlijk kan je niet meer van schuren spreken als je zulke fijne staalwol gebruikt.........er zal eerder vuil verdwijnen dan glas :-"

Mocht je klei dus op zijn , kan je voor te gaan polijsten net zo goed staalwol 0000 of 00000 gebruiken
 
Nee dus.

Fijne staalwol heeft twee kenmerken
Het is van een zachte soort staal(legering)
En het is van dunne draad.

Feit is dat draadbreuk leidt tot scherpe puntjes en die krassen
Breuk vordert namate je het gebruikt en meer kracht uitoefent

Zelfs op gehard glas geeft staalwol swirls
 
Vorig weekend met CeriGlass en de glaspad aan de gang geweest op de rotary.
De hele lichte vegen van de ruitenwissers krijg je ermee weg en dat vind ik al heel wat. Diepere bleven wel zichtbaar.

Mijn douchedeur met veel kalk heb ik ook gedaan met deze combinatie en dat ging goed maar niet gemakkelijk.
Ik moest echt flink aan de gang op de boel weer helder te krijgen maar het ging wel, met Glass Scrub was het resultaat niet de helft van wat CeriGlass voor elkaar kreeg.
 
ik ga volgende week dus ook met een Cpro glasspad en ceriglass aan de slag op mijn achterruit, ik zal de resultaten delen!
 
Dat glas polijsten zou ook wel eens iets voor mij kunnen zijn, op mijn ruiten heb ik allemaal swirls zitten.
Hier moet toch een oplossing voor zijn, zelfs Carclean weet niet hoe het opgelost kan worden.
De resultaten op de Clio zien er al veelbelovend uit.