• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glaze op redelijk jonge lak, nodig of niet ?

Sid

Detailing rookie
11 feb 2009
37
0
Hoi mensen,

Zoals in het onderwerp te lezen valt, moet deze stap hierbij echt gebeuren ?

Waarom ik dit vraag, wel op de laatste drie wagens ben ik hiermee wat aan het experimenteren geweest (Porsche, Audi, Saab). Deze worden nu wel redelijk deftig onderhouden (vooral de Audi want dat is de mijne ;) ), staan 's nachts binnen enzo, doen niet echt zo heel veel kilomters en de oudste van dit groepje is zo'n 2 jaar. Om nu eens te vergelijken heb ik hier op aparte delen de Lime Prime Lite, Black Hole en M7 gebruikt. Op één stuk tenslotte gewoonweg niets van glaze. Kortom, in theorie zit ik met vier verschillende delen. Echter wanneer je naar het eindresultaat kijkt, dus na de wax/sealant, dan is er bij die drie wagens niks verschil te zien in kleur(diepte) of glans of wat dan ook, ook niet met het deel waar geen glaze is aangebracht ... dus zou dat kunnen dat dit onder deze omstandigheden niet echt nodig is ?

Nog even voor de volledigheid, stappen ervoor (Menzerna final finish) en erna (deep gloss Paint sealant) zijn dus hetzelfde.


Greetz
 
Nodig of niet .... dat bepaal jij toch ? !
Als jij het geen verschil vind uitmaken dan zou ik de stap lekker overslaan.
Het is een stap die de levensduur niet verbeterd ( in vergelijking met een 2e laag wax of een sealant ).

Ik vind het daar in tegen wel een apart verhaal / frapant dat geen van de 3 glazes enig verschil uitmaken.
Dat je met de 1 geen of minder verschil zou zien, owkee dat geloof ik wel .... maar alle 3 ?
Vraag me af of er in de andere stappen iets 'mis' gegaan is ( no offence )
 
Op mijn auto zie ik het verschil wel duidellijk. Deze heeft een zogenaamde porselein (porcelain) kleur en met White Diamond van Poorboys lijkt er wat meer een "wetlook" glans met meer reflectie (ziet er feller uit) te ontstaan. Een glaze aanbrengen hoeft echter niet persée. Op het Poorboys forum werd er zelfs ergens op gezinspeeld dat EX-P minder lang zou houden bovenop White Diamond/Black Holde.

Velen gebruiken echter wel een glaze om het eerder genoemde glansverschil, maar als je dat op jouw auto's niet kunt waarnemen, kun je de glaze rustig achterwege laten.

(mk-us was me al voor zie ik)
 
Zie: https://forum.Carclean.com/threads/...-kan-het-beste-verdoezelen-update-pag-2.5265/
De lak op die plaat is nog geen maand oud...
 
Daar zijn de verschillen inderdaad heel duidelijk.

Het gekke is dat als ik de White Diamond op mijn auto gebruik de lak zowel meer diepte lijk te hebben, maar tegeliljkertijd de kleur feller llijkt als je er een paar meter vanaf staat. En dan is de voorbereiding niet eens helemaal perfect (PB Polisch with Sealant).
 
Op mijn Audi's (beide sprint/RS blauw) zie ik vooral verschil op de 80. Komt denk ik doordat de A2 altijd goed onderhouden lak heeft gehad en de 80 bijna nooit een laagje wax heeft gehad. De LP werd gewoon opgezogen de eerste keer dat ik het aanbracht op de 80.

On-topic: kan zeker geen kwaad, en het verhoogd de glans en het voed de lak.
 
Ik zag al verschil toen ik de Black Hole aanbracht toen ik de auto net had (gloednieuw). En na 2 jaar zie ik nog steeds duidelijk verschil. Niet alleen op mijn auto, maar ook op die van anderen
 
Met iedereen eens dat men er van overtuigd is dat het bij ons allen wel een positieve waarde heeft;
maaarrrrrrr.... denk dat zowel bij de TS als bij mij de vraag rijst:"waarom ziet hij dan geen verschil" !
 
Grootste verbetering bekom ik hier na de final finish, de Wolfgang sealant voegt ook nog wat toe naar mijn mening maar wat er tussenmoet ... in alle eerlijkheid ik zie dus echt geen verschil op deze wagens.
Maar nogmaals, ik heb het hier dus enkel over een lak die nog zeer goed in conditie is, niet over verweerde lakken of lakken vol swirls of wat dan ook.
 
Ik heb toen ik onze nieuwe leasewagen ben gaan afhalen in de garage, hem meteen een glazelaag (PB white diamond) gegeven en in de collinite 945 wax gezet.
Ik heb foto's voor en na; oordeel zelf maar. Het was bij beide bewolkt; in het echt glansde hij op de tweede foto harder. Blijkbaar zijn m'n foto's niet goed genoeg om dat te zien. De buren zagen het echter wel.

voor:
IMG_1791.JPG



na:
IMG_1795.JPG



en nog een fotootje bij beter weer :
IMG_1887.JPG
 
met deze belichting en verschillende tijdstippen (verschillende omstandigheden dus) en zo'n soort camera, kan ik vanaf een foto wel verschillen zien, maar niet herkennen wat dat is of waaraan dat ligt.

Voor hetzelfde geld is de 'mooie' foto wel de onbehandelde auto, alleen net 5% meer lichtinval....

Alleen een 50/50 op een groot oppervlak kan je duidelijkheid geven of je verschil ziet of niet.
 
tinus zei:
met deze belichting en verschillende tijdstippen (verschillende omstandigheden dus) en zo'n soort camera, kan ik vanaf een foto wel verschillen zien, maar niet herkennen wat dat is of waaraan dat ligt.

Voor hetzelfde geld is de 'mooie' foto wel de onbehandelde auto, alleen net 5% meer lichtinval....

Alleen een 50/50 op een groot oppervlak kan je duidelijkheid geven of je verschil ziet of niet.


Het is inderdaad geen reflexcamera (canon powershot SX10 IS) en ik ben geen goede fotograaf. In de praktijk blonk hij wel harder en voelde in elk geval de lak een pak gladder aan....maar dit lag waarschijnlijk meer aan de wax. De eerste foto's zijn dan ook genomen bij grijs weer en de laatste met tegenlicht.
Ik merk toch bij de meeste van m'n andere projecten (niet meer zo nieuwe auto's) dat de wetlook er op vooruit gaat door het gebruik van de glaze. De kleur van onze lease (silverlake) is ook niet de beste detailkleur. Op donkere kleuren geeft de glaze nog meer effect.

hier ziet u nog een foto na de behandeling ( dezelfde plek) met zon een dag later.
IMG_1804.JPG


en een foto van de voorkant; waarop de motorkap wel degelijk reflecties vertoond....blijft natuurlijk een vrij lichte kleur....in ' t echt is deze wel donkerder dan op de foto's.
IMG_1806.JPG