• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke 2K blanke lak voor koplamp?

jiska

Detailing trainee
21 apr 2024
57
20
Hoi iedereen, zoals in mijn vorige forum te lezen was is het polijsten van mijn koplamp mislukt. Ik had het daarna met een ander setje geprobeerd dat ik nog had liggen en het werkte beter maar niet super. Nu hadden jullie het toen over 2K blanke lak. Ik was op het punt om SprayMax 2k blanke lak te kopen totdat ik een video zag waarin het werd afgeraden omdat het de koplamp zou beschadigen, omdat sommige er niet voor gemaakt zijn. Welke 2k blanke lak kan er wel voor gebruikt worden? Ik hoor het graag! Dan kan ik zonder zorgen mijn koplampen opknappen!
 
Ja inderdaad. Ik ga hem morgen waarschijnlijk bestellen. Ik heb de koplamp nu al wel 2x geschuurd (1x slecht 1x goed). Moet ik dit nu nog een keer doen alleen dan met minder grote korrels (bijvoorbeeld, 1000/1500/2000/3000) en dan 2 lagen lak spuiten? (een lichte laag een zware laag) En moet ik de hele auto afdekken?
 
Als de oude, verweerde laag al was weggeschuurd voor je de koplampen hebt gepolijst, is schuren met P1000 niet meer nodig. Als werkelijke alle defecten eruit zijn, kan je de koplamp gewoon weer mat schuren met een P2000-3000, ontvetten, afplakken en blanke lak spuiten.
 
Bedankt! Zal morgen even een foto plaatsen hoe de koplamp er nu uit ziet. Stoor me er vooral aan omdat de linker door de vorige eigenaar is vervangen en er perfect uit ziet en de rechter redelijk dof is.
 
Zoals TWA al zei, kan je deze nog gebruiken.
De schuurkorrels zullen met de frequentie in gebruik degraderen maar dit duurt wel even hoor.

Het belangrijkste voor schuurpapier is dat je het goed uitspoelt/reinigt en niet gebruikt op vervuilde ondergronden zoals zand of vet en andere rotzooi.
 
Bedankt voor de tips! Hier zijn wat foto’s van hoe de koplamp eruit ziet. In vergelijking met de bestuurderskant is het echt verschrikkelijk. Ik probeer mijn auto altijd goed en netjes te houden (onderhouden, schoonhouden etc.) en dan is zo’n koplamp natuurlijk geen aanzicht. Zicht in het donker is wel echt super goed! Misschien dat zelfs dat dan verbeterd. Het is nu nog niet zo’n lekker weer (was het deze week wel) dus ik ga even kijken wanneer het lekker weer word en dan ga ik dit aanpakken.
 

Bijlagen

  • IMG_6621.jpeg
    IMG_6621.jpeg
    283,1 KB · Weergaven: 52
  • IMG_6622.jpeg
    IMG_6622.jpeg
    424,5 KB · Weergaven: 50
  • photo-output.jpeg
    photo-output.jpeg
    371,3 KB · Weergaven: 49
Is het mogelijk om hem net zo mooi de krijgen als de bestuurderskant?
 

Bijlagen

  • IMG_6625.jpeg
    IMG_6625.jpeg
    416,3 KB · Weergaven: 27
  • IMG_6626.jpeg
    IMG_6626.jpeg
    305,3 KB · Weergaven: 27
Heel fijn! Nu is het echt bagger weer.. Daarom denk ik dat ik volgende week de spuitbus bestel een aan de slag ga, zodat het niet gaat regenen want dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen + nieuwe spuitbus kopen. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen! Bedankt voor de tips :)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Bedankt! Zet het meteen op mijn lijstje en dan haal ik als het lekker weer is alles in huis
 
Gebruik geen kleefdoekje tussen de lagen door aub... dit wordt altijd en alleen VOOR het lakken gedaan!

Ga je dit tussen de lagen door doen riskeer je dat je de nog niet droge blanke lak gaat uitsmeren of zelfs stof gaat toebrengen i.p.v. wegnemen.
Als je de koplamp goed hebt voorbereid, hoef je je geen zorgen te maken, dit zou betekenen dat je je voorbereiding slecht hebt gedaan.
 
Oke, bedankt! Zit er verschil tussen de normale blanke lak van spray max en die 2 in 1 van spray max?
 
Gebruik geen kleefdoekje tussen de lagen door aub... dit wordt altijd en alleen VOOR het lakken gedaan!

Ga je dit tussen de lagen door doen riskeer je dat je de nog niet droge blanke lak gaat uitsmeren of zelfs stof gaat toebrengen i.p.v. wegnemen.
Als je de koplamp goed hebt voorbereid, hoef je je geen zorgen te maken, dit zou betekenen dat je je voorbereiding slecht hebt gedaan.
Is bij mij wel goed gegaan. Het spreekt natuurlijk wel voor zich dat de lak droog moet zijn voor je met het doekje op de koplamp gaat.
Ik heb de instructies gevolgd voor de koplampen te herstellen van een Toyota IQ en het resultaat was zeer goed.

Ik denk dat dit het filmpje was. Voor het spuiten ging hij er over met het doekje en dan nog eens voor de 2de laag...
 
Youtube staat natuurlijk vol met filmpjes, dat betekent nog niet dat het de correcte manier van werken is...

In het filmpje laat hij enkele steken vallen:
1. Hij reinigt de koplamp niet en begint direct te schuren, het loopt goed tot je wat zand in je schuurpapier hebt zitten.
2. Hij ontvet geen enkel moment de koplampen en gebruikt enkel een sprayflesje water, ook zegt hij niet deze stap te doen. Slecht ontvetten geeft tal van risico's (siliconen, slechte hechting,...)
3. Hij plakt de koplampen af met tape en rijdt vervolgens de wagen naar buiten. Eens je folie over de auto plakt, kan je best geen verplaatsingen meer doen gezien dit stof doet opwaaien en de koplampen zo terug verontreinigt kunnen worden.
4. Hij onvet niet EN hij gebruikt een kleefdoekje met de blote handen (vet en vuil aan handen) en brengt zo vervuiling toe op de koplampen.

EN hij zet een het spuitbusje op nog geen halve meter van een infra roodlamp!? Gewoonweg onverantwoord! Maar zegt dan wel dat je het ook in een emmer met warm water kan leggen...

Dit is dus absoluut geen goede referentie om te gebruiken bij het herstellen van koplampen!
Nogmaals, het kan 9x goed lopen op deze manier tot het net de 10de keer bij jou misgaat.
Laat ik nu net willen voorkomen dat iemand van dit forum die 10de persoon is.