• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon One, een aantal vragen.

R2D2

Detailing trainee
27 nov 2016
28
25
Ik heb tijdens de SSS een setje Gyeon One aangeschaft om eens een coating te gaan proberen op de auto. Ik had eerder CanCoat op de lijst staan maar aangezien One een toch net wat langere levensduur zou moeten hebben en ik ook wat ervaring op wilde gaan doen met een "echte" coating welke qua opbrengen wat meer overeenkomt met de andere Gyeon coatings uiteindelijk voor de One gekozen.

De auto welke gecoat zal gaan worden is mijn "nieuwe" Volvo V40.

0357926098002.jpg


De lak van de V40 is in goede staat en lijkt vooralsnog vrij van al te grote defecten. Wat lichte swirls en krasjes maar niets schokkends (en op deze kleur vind ik het sowieso al lastig om swirls e.d. te spotten ten opzichte van de zwarte Renault Megane welke ik hiervoor reed).

Het "ergste" wat ik op de auto ben tegen gekomen was onderstaande "kras" op het dak.

IMG_1163.jpg


Bij aanschaf niet gezien en ik vermoed dat dit het resultaat is van iets wat uit een boom viel toen ik afgelopen weekend door een bossig gebied reed. Met een beetje geluk verdwijnt die dus gewoon tijdens het polijsten. Verder nog een beetje minieme steenslag op de motorkap maar dat "tippen" we in de weken voorafgaand aan het polijsten wel even weg.

Ik had het volgende stappenplan in gedachten:
  1. Auto afspuiten met HD
  2. Foamen met Artico Magico Snow Foam
  3. Auto behandelen met Non Ferro
  4. Wassen met Mothers California Gold Car Wash
  5. Naden van bumpers even inspuiten met wat APC (naden waar plastic bumper aansluit op de rest van de carrosserie zit wat verkleuring) en borstelen met een kwast
  6. Auto afspuiten met HD
  7. Kleien (Monello klei icm Born Slippy)
  8. Auto polijsten (komt nog een vraagje over ;) )
  9. Auto na het polijsten nog 1 maal helemaal langs lopen met Gyeon Prep mocht ik toch nog ergens wat residu vergeten zijn
  10. Gyeon One aanbrengen (komt ook nog een vraagje over)
  11. ...
  12. ...
  13. Gyeon Cure aanbrengen
Dan de vragen:
  1. Polijsten
    Ik heb nog een volle Scholl S40 staan maar deze is volgens de beschrijving op Carclean voor "donkere lakken". Nu heeft de V40 alles behalve een donkere lak en vroeg ik me af of het misschien nog het overwegen waard is om een ander polijstmiddel aan te schaffen of dat de Scholl S40 het eigenlijk stiekem ook best goed doet op "lichte lakken".

    Ik verwacht namelijk niet met al te zwaar geschut aan de gang te hoeven op de Volvo gezien de staat van de lak, een lichte polish of misschien een rondje met een zogenaamde one step polish. Mocht de Scholl S40 niet volstaan dan had ik één van onderstaande in gedachten ter vervanging.

    - https://www.carclean.com/nl/one-step-polish-3in1-250ml.html (One-Step Polish 3in1 - 250ml )
    - https://www.carclean.com/nl/final-finish-3000-250ml.html (Final Finish 3000 - 250ml)
    - https://www.carclean.com/nl/raffini-finale-finishing-polish-250ml.html (Raffini Finale Finishing Polish - 250ml)
    - https://www.carclean.com/nl/q-m-compound-120ml.html (Q²M Compound - 120ml)

    Machine waar mee gepolijst wordt is de DAP900 icm Monello Raffini pads (alle pads zijn voor handen). Zat nog te denken om eens een keer compressor pads te gaan proberen maar misschien eerst hetgeen er nu ligt maar eens opmaken ;)

  2. Coaten
    Ik ben de handleiding kwijt van Gyeon One (waarschijnlijk tussen het oud papier beland toen moeders de vrouw de eetkamertafel heeft op zitten ruimen) maar ik vermoed dat die overeen komt met de andere coatings van Gyeon wat betreft het aanbrengen.

    Waar ik nog wel over in het duister tast, het aanbrengen van meerdere lagen. Mocht het namelijk zo zijn dat ik na het coaten van de hele auto nog een restje over houd dan zou ik dit indien mogelijk nog willen gebruiken voor een tweede laag op voorbumper en of motorkap. De vraag is alleen, 1) kun je meerdere lagen Gyeon One aanbrengen en zo ja 2) Hoe lang moet je wachten met het aanbrengen van de tweede laag.

    En hoe lang dient de auto "droog" te staan? Ik meen 12 uur gelezen te hebben in de handleiding... 24 uur zou ook geen probleem zijn maar aangezien ik 's maandags de auto wel gewoon weer nodig heb is het wel zo handig daar rekening mee te houden.

  3. Cure
    Bij de Gyeon One wordt ook Cure mee geleverd, wanneer ga je deze gebruiken? Voor zover ik na kon gaan is het een "onderhoudsmiddel" voor de coating en je zou dus verwachten eens per maand (was de auto iedere week als het uitkomt) o.i.d. een rondje Cure om de boel optimaal te houden OF is het verstandig de eerste ronde Cure meteen al aan te brengen na het uitharden van de coating?
Mocht er verder nog iemand op of aanmerkingen hebben naar aanleiding van bovenstaande tekst hoor ik het graag ;)
 
  • Leuk
Reactions: Esmid
1. Je noemt een allinone, 2 finishing middeltjes en 1 compound... Deze zijn niet met elkaar te vergelijken. Een Volvo kan harde lak hebben, dit model ken ik niet qua polijst ervaring maar als je de S40 hebt en tevreden over bent zou je de scholl producten kunnen proberen. S40 kan op iedere kleur auto, polijstmiddelen zijn niet racistisch of kleur minded. Het is wel een hele fijne finishing polish die erg weinig corrigeert. Je zult moeten bepalen of S40 genoeg is. Een stapje sterker is S30 nog een stapje sterker S17, nog een stapje sterker S3. Beoordeel zelf door te proberen.

De andere 2 vragen zul je van coating deskundigen moeten krijgen ;)
 
Lak kan inderdaad aan de harde kant zijn... geen idee om heel eerlijk te zijn. Als je het zo links en rechts leest is de Volvo lak vandaag de dag niet meer zo hard als ie voorheen was, ik ga er dus vanuit dat ik niet met het allerzwaarste geschut aan de slag hoef. De DAP is ook nog niet bij deze auto in de buurt geweest dus om heel eerlijk te zijn heb ik NU geen idee hoe hard of zacht hij daadwerkelijk is.

Wat betreft de middelen, klopt dat het een aantal verschillende middelen zijn (een one step polish leek me wel handig om er sowieso eens bij aan te gaan schaffen), ik dacht laat ik eens naar de alternatieven kijken van wat ik heb ;)

Nu heb ik ook nog wat S3, S30, Mezzo en Finale staan, deze zijn echter aangebroken en inmiddels al weer ruim 1,5 jaar oud... wel altijd vorstvrij opgeslagen e.d. dus kan even kijken of die nog hun werking hebben.
 
Cure zou ik gebruiken vlak voordat je in de auto gaat rijden. Dit beschermt tegen watervlekken tijdens de eerste weken/dagen. De coating is namelijk wel droog na 24 uur maar nog niet uitgehard. Dat uitharden kost een aantal dagen tot 2 weken volgens mij.
 
Ah ok, iets om rekening mee te houden dus als er na 24 uur nog een rondje Cure tegenaan moet.

Komende week maar eens een testspot gaan maken om te zien hoe hard de lak is van de V40, als die namelijk wel bikkelhard zou zijn wordt het een race tegen de klok om alles binnen een weekend gedaan te krijgen (en niet tot in de late uurtjes door te hoeven werken).
 
Je kan er ook over nadenken om de auto in delen te behandelen. Eerst de neus, volgend weekend een zijkant, enz.

Het duurt toch altijd langer dan je denkt.
 
Mijn stappenplan voor dit soort auto's zou zijn:

  1. Foamen
  2. Wassen
  3. Non-Ferro
  4. Kleien
  5. Polijsten in meerdere stappen indien nodig. Indien niet nodig dan alleen Monello Mezzo op een oranje pad. Toch wat correctie en op zilver finisht deze polish zo goed dat nabewerking verder eigenlijk niet nodig is.
  6. Wassen met heet water en afwasmiddel (goedkoopste die je kunt vinden want die bevat geen toevoegingen). Dit staat ook in de handleiding en is een cruciale stap!
  7. Polijsten met Q²M Primer.
  8. Afnemen met Q²M Prep en nieuwe doeken nadat je de hele auto hebt gedaan met Q² Primer. Doe wel dezelfde volgorde van panelen als dat je Primer hebt gedaan want je moet minimaal 15 minuten wachten voordat je met Q²M Prep aan de gang kunt.
  9. Coaten. Gebruik altijd nieuwe doeken voor coaten en minimaal 2 doeken gebruiken. Een voor de eerste afname en een tweede voor nog een keer af te nemen.
  10. De auto moet eigenlijk wel 24 uur binnen blijven. Voordat je gaat rijden breng je Q²M Cure aan.

De handleiding van lakcoatings heb ik toegevoegd aan deze post.
 

Bijlagen

  • Paint Coating Manual.pdf
    5,7 MB · Weergaven: 561
  • Leuk
Reactions: mk-us
Mijn stappenplan voor dit soort auto's zou zijn:
  1. Polijsten in meerdere stappen indien nodig. Indien niet nodig dan alleen Monello Mezzo op een oranje pad. Toch wat correctie en op zilver finisht deze polish zo goed dat nabewerking verder eigenlijk niet nodig is.
  2. Wassen met heet water en afwasmiddel (goedkoopste die je kunt vinden want die bevat geen toevoegingen). Dit staat ook in de handleiding en is een cruciale stap!
  3. Polijsten met Q²M Primer.

Primer was ik al het één en ander over aan het lezen, volgens Gyeon zou hij ook enigszins corrigerende eigenschappen moeten hebben maar hier op het forum lees ik dat het nog wel mee valt. Jammer want dat zou op bepaalde delen een mooi beetje werk schelen als hij bijvoorbeeld vergelijkbaar was met Finale en de lak niet al te hard is ;)

Is de Q²M Primer een vereiste stap of is het een "kersje op de taart".

Komend weekend eerst maar eens een testspot maken met hetgeen ik nog heb liggen om te zien wat de lak doet qua hardheid.

  1. ...
  2. ...
  3. ...

De handleiding van lakcoatings heb ik toegevoegd aan deze post.

Thanks! Had hem inmiddels ook ontvangen van Carclean via mail. Wat betreft de doeken, ik neem aan dat de Picolo Nero's volstaan voor het afnemen van coatings?

Daar heb ik tijdens de SSS 3 trio pakken van aangeschaft en ik had er nog 4 ongebruikt liggen dus 16 in totaal voor alleen het coaten (liever een doek over dan er 1 tekort... ik laat nog wel eens iets uit de handen vallen ;)) + nog wat extra application doekjes voor het aanbrengen.

Wat betreft het afwasmiddel, scheut APC een alternatief of gewoon "niet doen" en even afwasmiddel halen met mijn luie **** ;)
 
Q² Primer is geen must maar wel prettig om te gebruiken. De corrigerende eigenschappen zijn niet zo spannend en is ook niet de reden voor het kiezen voor Q² Primer. De coating brengt makkelijker aan en is makkelijker af te nemen. Zo is er minder kans op foutjes.

Nero's zijn prima voor jouw auto. Indien het een piano zwarte lak was geweest dan had ik de Monello Senza Bordi's, Gyeon Q²M Baldwipes, Nanolex Lotus Towels, Microfiber Madness Fellow Yellow of de Meguiar's Ultimate Wipes aangeraden. Deze hebben een gesloten lus en hebben veel minder kans op marring.

APC niet doen, er zit meer in dan alleen ontvettingsmiddelen. Gebruik afwasmiddel van het goedkoopste merk. :) En heet water!
 
Ah ok, had ik gehoopt op een enkele ronde polijsten omdat de lak redelijk OK lijkt te zijn komt er nog een ronde Primer achteraan ;)

Gezien het de eerste keer coaten wordt is de zin "De coating brengt makkelijker aan en is makkelijker af te nemen. Zo is er minder kans op foutjes." genoeg om me te overtuigen.

Goedkoop afwasmiddel zal ik ook nog even halen en dan maar eens een weekend plannen ergens komende maand om de boel onder handen te nemen.

Iemand toevallig nog een suggestie wat betreft het aanbrengen van meerdere lagen MOCHT ik nog wat coating over houden nadat ik de hele auto heb gehad? Lijkt me namelijk niet dat je dat tot in lengte van dagen kan bewaren zodra het eenmaal open is geweest.
 
Primer is geen verplichting, je kunt prima zonder. Het wordt wel makkelijker aanbrengen met Primer maar het is zeker niet verplicht.

Meerdere lagen kan, wacht minimaal een uur tussen de lagen. In de praktijk houdt het in als je klaar bent met de auto je al zeker een uur verder bent als waar je was begonnen. Weet je niet of je de hele auto kunt doen in meerdere laagjes kies dan de delen die het meest hebben te lijden zoals de horizontale delen en bumpers.
 
@Dibbuz, gezien het in dit topic over coating aanbrengen gaat had ik ook 2 vraagjes, sorry @R2D2 ;).

1. Ik heb een partytent aangekocht van 6x3, niet de ideale omgeving, maar is het mogelijk om dit alsnog te doen in de tent of raad je dit af?

2. Ik lees over gebruik van de Picollo nero’s dat deze goed zijn voor de kleur van de auto van de topic starter, ik zelf heb wel een zwarte auto, waarom raad je daar een andere kleur doek voor aan?

Alvast bedankt voor antwoorden...
 
1. Gyeon zelf raadt het af.
Ik denk zelf dat als je bijvoorbeeld zaterdag de hele auto doet behalve het coaten en dan zondagochtend gaat coaten en de rest van de dag blijft het droog dat het wel goed gaat maar ik kan het ook niet wetenschappelijk onderbouwen natuurlijk. 's avonds komt natuurlijk wel steeds eerder de dauw erop en dat is vocht en vocht is geen vriend van een verse coating.

2. Piano zwarte lak is super gevoelig voor marring (zeer lichte krasjes wat eruit ziet als vegen en vaak wordt verward met hologrammen). Doeken met pluis kunnen op dit soort lakken eerder marring veroorzaken dan gesloten vezeldoeken zoals de Senza Bordi's. Op dit soort lakken zou ik sowieso eigenlijk vanaf de finishing stap alleen maar overgaan op de gesloten vezeldoeken.

Deze doeken verminderen de kans op marring aanzienlijk. Vaak wordt gedacht dat harde lakken niet gevoelig kunnen zijn maar dat is een misopvatting. Deze lakken kunnen keihard zijn en tegelijkertijd zeer gevoelig. De Nero heeft een korte pluis en zijn al veiliger dan Peluche Verde's bijvoorbeeld. Maar voor zwart zou ik standaard gesloten vezeldoeken nemen. Wil niet zeggen dat je zeker marring gaat krijgen, dat hangt van het lakwerk af. Maak sowieso kleine cirkels en ga niet in recht banen vegen, dan is de kans op marring ook groter.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange en MeganeRS
@MeganeRS - Ik kan het je niet aanraden. :D

Althans, werk je overdag en zijn de factoren goed, zoals temperatuur en de luchtvochtigheid IN de tent, dan zou je één of enkele panelen volledig kunnen behandelen met coating. Zoals Dibbuz al aangaf zal er richting de avond en uiteraard bij bepaalde temperaturen in/buiten de tent er dauw op de auto neervallen. Ik kreeg het daar zelf altijd wat benauwd van als ik met coatings aan de gang was. ;)

Ik heb een tijd geouwehoerd met het verwarmen van de tent i.c.m. een goede luchtcirculatie. Zo kon ik condens en dergelijke aardig beperken en werken bij een aangename temperatuur, maar het is maar lastig, hoor. In de zomer gaat het nog wel prima, maar nu met het veranderen van de temperaturen zal het tricky worden.
 
  • Leuk
Reactions: MeganeRS
Bedankt voor de tips @Quantoxx, ik zie geen mogelijkheid om ergens binnen te kunnen staan momenteel.

Ik heb nu 2 dagen vrij genomen om rustig is een keer een coating te kunnen smeren, gewoon om eens te kijken hoe dat moet.

We zullen zien hoe dat uitpakt, en anders weer van voor af aan en dan maar waxen...
 
@Quantoxx : Ik zou echt werkelijk niet weten waarom je niet in een tent zou kunnen waxen.
Zowel in de buitelucht als in de tent is het bij wijzen van net zo makkelijk als in een verwarmde garage.
Zowel in NL / UK / VS wordt dit gewoon gedaan gedurende de 4 jaargetijden. ( been there, done that )
Ik zou in jouw geval eerder naar je eigen methodiek kijken voordat je per ongeluk hele verkeerde informatie geeft.

Wat betreft gebruik van een coating kan je wel gelijk hebben, dan kan je wel last krijgen van de bekende factoren
 
@mk-us - Zoals ik al zei: ''Als de factoren aanwezig zijn''.

Ik had veel vocht in de tent + lage temperaturen. Meerdere waxen gingen toen wat minder goed met aanbrengen en dus ook het resultaat. Wat is hier dan niet correct aan?

Daarbij... Mijn informatie is mijn eigen ervaringen en niet feiten. Een koude, natte tent is niet hetzelfde als een verwarmde garage. Daar hadden we het ook over. Been there, done that.