• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heavy stuff! Hoe zwaar is deze combo eigenlijk : Monello Raffini Inizio + Monello 5.5" Foamed W

mk-us

Detailing guru
6 jul 2009
4.997
133
52
Zwaag
De laatste tijd te dubben of het nu aan mij ligt of dat het een gegeven feit is:
ik lees steeds vaker dat er gebruik wordt gemaakt van inizio ( of welk ander zwaar polijstmiddel ) en de paarse wol pad.
Toen ik hier lid werd kwam het bij mij over dat het toch echt wel heavy stuff was en gelezen kon worden als redmiddel voordat men
overgeleverd was aan de grillen van wetsanden.
Nu is mijn vraag, klopt dit en gebruikt men meer en meer de paarse-inizio-variant of zit het in mijn hoofd en ben ik er teveel op gefocust ? !

Bij elke nieuweling wordt als raad meegegeven: begin met de 'lichtste variant' en ga indien noodzakelijk een stapje zwaarder.
Dit is uiteraard een zéér goed advies, des te vreemder komt het bij mij over als ik weer een stukje lees waarin met heeft gegrepen naar het wolletje.

Zijn we met zijn allen steeds 'stoerder' en durven we het aan om een tandje verder te gaan,
of is een extra pass met een mildere variant niet gewoon afdoende, maar werkt dit sneller of prettiger ?

Is het niveau in de afgelopen 9 maanden aardig omhoog gegaan bij de redelijke newbies en krijgen we niet straks een
paddenstoeleneffect a la shoarmatentjes en zit half Nederland straks met semi-profs ?
( zou voor het oog van de detailers niet verkeerd zijn om steeds meer goed gecleande auto's voorbij te zien komen, maar toch .... )

Kortom: ligt het aan mij of heb ik stiekem niet een beetje gelijk en gaan we over nog eens over 9 maanden allemaal aan de wetsand ?
 
Mooi gesproken zo,

tja. Bij mij ben ik met de lichtste combo begonnen en inizio op een paarse wolpad geeindigt. En ik ben nog niet tevreden en mij lak kon niet slechter worden. Je moet ook wel een beetje durven denk ik.

edit, met aron hadden we het geprobeerd

Maar ik begin niet aan wetsanden, zo ver hoeft het voor mij niet.

Als iemand aan mij vraagt zijn auto te polijsten stel ik altijd voor om een testspot te doen. Lukt het me neem ik de klus aan, en als ik twijfel en denk dat wetsanden de oplossing is doe ik het niet.

Voor mij blijft het een hobby
 
inizio en wol op de dap is inderdaad zwaar. maar soms nodig.
op tamer's golf hebben we flink gebeukt met deze combi, en nog niet alles is eruit.

inizio en wol laat best een knappe finish achter, en soms nodig.

ik vind het een heerlijke combi op de dap..

heeft volgens mij weinig met stoer/durf/lef hebben te maken, maar meer persoonlijke voorkeur.
ik gebruik zelf graag wolpad's (op rotary helemaal) deze laten naar mijn idee niet zoveel ellende achter als een hele zware foam pad.

ik denk dat het grotendeels persoonlijke voorkeur is..
 
Nou ja, dat is dus eerlijk gezegd een onderdeel van mijn vraag: is het persoonlijk of is het ook niet gewoon een zware variant op zich waarbij je toch even extra aandacht aan moet schenken ?
Als het nodig is, dan is het nodig that's simple, maar kom dan weer terug: is het dan beter om paarse wol te nemen of een extra pass met minder zwaar.
Aron zegt dat wol minder ellende achterlaat, nu wil ik niet Aron omver zagen, maar is dit zo en belangrijker WAAROM is dit dan zo.
En zo roept het weer extra vragen op HAHA ( ach ja, zo leren we er allemaal weer wat van denk ik dan maar )
 
Je start een interessante discussie op MK-US. De combinatie van een foamed woolen pad met Inizio is inderdaad een pittige, Vergeet niet dat het apparaat (Dual Action of Rotary) en het toerental ook veel verschil maken in het uiteindelijke resultaat.
Met een DAP en voornoemde combinatie durf ik op de gemiddelde VAG lak wel aan de gang te gaan, maar natuurlijk alleen als je daarop uitkomt na eerst met een lichtere combi gestart te zijn.
Misschien is het ook een kwestie van opschieten, als je de keuze hebt tuseen 1 pass met Inzizio Foamed Wool of twee of drie passes met oranje, wat heeft dan je voorkeur? Dat is bij ieder persoonlijk.
Tijd is bij mij niet zo'n kwestie ik detail voornamelijk voor de hobby en hobbies kosten nu eenmaal tijd.

Elke combinatie kan de juiste zijn als je er maar op uitgekomen bent door kleine stapjes te maken en goed te blijven kijken en beredeneren.
 
Ik vond het werken met een woolpad een beetje lastig. Hoe werkt dit precies want volgens mij is het wel anders dan met foampads?
 
Zelf vind ik het gebruik van een woolpad op een D/A minder heavy dan een woolpad op een rotary. Soms kun je gewoon niet anders dan een woolpad gebruiken
 
Op een Dual Action machine is dit nog steeds een zware combinatie, maar de foamed wool pad is een light cutting wool pad. Velen weten niet dat je ook in woolpads flinke gradaties kan hebben.

Stel je hebt een harde lak en je wilt voelbare krassen aanpakken, dan is dit al snel de combinatie waar je op uit zult komen met je DAP500. Zoals Adrie al zegt is deze combinatie nog steeds een heel stuk lichter dan bijvoorbeeld een rotary + Inizio + Heavy Cut Woolpad. Ik denk dat je corrigeerkracht dan met een factor 4 zal stijgen.
 
Als ik het even bij de DAP zou houden, dan zou ik dus komen op de: 101648

Er is dan ook nog het Solo-systeem met 2 verschillende wolletjes ( light & heavy ) en de grotere maten voor de rotary

Mis ik dan nog verschillende gradaties wol als ik naar puur en alleen naar de DAP zou kijken ( nav stukje van Tim )

Los hiervan: is het verloop in sterkte ongeveer gelijk qua stapje meer als je van geel naar wol zou gaan in vergelijking met wit naar oranje en / of oranje naar geel

Dat rotary en dap mega verschillend zijn is dus bij dezen nogmaals dubbel en dwars onderbouwd ( als men over een factor 4 spreekt, WOW .... dat is geen peulenschil )

Om het stukje van markprinsen er bij te pakken: werkt dit dan echt anders, of is het nog een stukje ervaring wat mark mist ( niet rot bedoelt, maar puur als extra goede info )
 
het werkt echt anders, ik heb vaak het gevoel dat je lang door kan werken, heel lang.

en ik heb 9 van de 10 keer een stof bende, vandaar dat ik een spuitje lasttouch er altijd naast heb staan.
en de whool body duster
 
Ik heb niet het gevoel dat ik ervaring mis na 40 auto's maar ik ben gewoon erg tevreden met foam pads dat wol ineens heel anders werkt voor mij. Toch ben ik benieuwd naar een beschrijving hoe je nou eigenlijk precies een wol pad moet behandelen en hoe je daar mee de lak aan kan vallen.
 
Tim, kom er maar in zou ik zeggen :)
Ik word nu alsmaar nieuwsgieriger en krijg het gevoel dat ik onbewust een groter iets heb opgerakeld dan ik oorspronkelijk voor ogen had :-"
( maar tja, vind het nu eenmaal een hele aparte wereld die mij wel boeit )

Thx voor aanpassen van de titel, als meezit trekt dit nog meer nieuwsgierigen en kunnen we elkaar goed aanvullen :)
 
markprinsen zei:
Ik heb niet het gevoel dat ik ervaring mis na 40 auto's maar ik ben gewoon erg tevreden met foam pads dat wol ineens heel anders werkt voor mij. Toch ben ik benieuwd naar een beschrijving hoe je nou eigenlijk precies een wol pad moet behandelen en hoe je daar mee de lak aan kan vallen.

lekker bij foam blijven als je dat het beste bevalt. de max uit de dap halen doe je wel met foamed-wol, is echt niet zo extreem als het klinkt

ik start altijd met de rotary met een foampad.
met wol doe ik vrijwel nooit iets mee, bevalt me niet zo, heb ze wel liggen.

zelfs niet wanneer ik ge-wetsand heb, en dat doe ik meer dan eens, werk ik met met foam en met de juiste compound icm de correctiefactor qua pad is één hit vaak voldoende. ligt ook aan de lak (dus merk)
meerdere hit van de zwaarste compound is bijna nooit nodig, bijna nooit zeg ik uitdrukkelijk want er zijn probleemlakken die je bijna tot waanzin drijven ;)

sommige producten werken ook helemaal niet lekker met wol. daar zijn ze ook niet op ontwikkeld,
bovendien bestaan er echt zware foam-cuttingpads die qua cut net zo agressief zijn als een wollen pad.
ze lijken op een vliegenspons, serieus waar :-&
 
interessant topic :).

Heb wel een (redelijk) aansluitende vraag hierop. Ik ben namelijk van plan een Foamed Wool pad aan te schaffen en zie twee varianten. De 5.5 en 6.5 inch. Nu heb ik de DAP500 en staat de PRO900 in pre-order.

Kan ik dan niet de 6.5 inch versie nemen zodat ik ze op beide machines kan gebruiken? (voor de DAP500 heb ik de megeleverde plate in het starterspakket, volgens mij 125mm, en voor de PRO900 heb ik de 4.75 inch backing plate van lake country.)

Het gaat mij om deze;
https://www.Carclean.com/product/100745

Thanks
 
Het is allemaal heel persoonlijk. Wol werkt prima, maar als je meer cut wil kan je ook opstappen naar een gele foampad of zelfs een paarse. De Heavy greens doen op bepaalde lakken ook goed werk!
 
Uh Tim, gele foampad ken ik, maar een paarse variant is er toch alleen in een wolletje verkrijgbaar of kijk ik er nu overheen ?

In elk geval, om toch weer een beetje terug te komen naar mijn originele vraagstuk: wordt er de laatste maande steeds meer met wol gewerkt ( met name onder de DAPpers ).
Gaat men sneller van Oranje naar Wol, ipv de gele foampad te gebruiken ?
Normaals terug gelezen zie ik dit stukje van staan wat deze vraag dan onderbouwd. ( de gele wordt immers overgeslagen )
BlackPassat zei:
als je de keuze hebt tussen 1 pass met Inzizio Foamed Wool of twee of drie passes met oranje, wat heeft dan je voorkeur?

Voor de absolute duidelijkheid: ik ben echt niemand onderuit aan het schoffelen door stukjes te quoten, ik wil de stukjes namelijk gebruiken omdat het bij mij soms ook zeer
aannemelijk klinkt, maar achteraf toch weer een vraagteken oproept.
Laat je dus svp niet afschrikken / weerhouden door even af te wachten wat een anders schrijft, hoe meer gedachtengangen er hier voorbij komen des te meer we er met z'n allen
van kunnen leren en we zodoende weer een 'level up' hebben bereikt.

Ben zelf ( zeer moeizaam ) sparende om alle pads te bemachtigen om zodoende nog beter inzicht te krijgen in het geheel.
Wil dan sloop-motorkap halen, vlakken maken voor elke type pad ( zoals men in het verleden ook heeft gedaan met waxtesten )
Duurt nog wel even, maar wie weet heeft de rest er ook wat aan, met name de nieuwelingen
 
Paar is alleen te krijgen in 7" Kompressor. Geel foam is de max voor de kleinere pads.

De gele lijkt inderdaad overgeslagen te worden, zonder dat daar echt een reden voor zou zijn. Wij gebruiken 'prepolymer' geel en dat is een mooie pad (dus geen schuursponspad).

We moeten duidelijk een detaildag organiseren waar iedereen weer lekker vanalles kan testen. :ja
 
Ik heb ook de wool pad met inizo aangeschaft, omdat ik een aantal krasjes niet wegkreeg met overig.

Maar wat is de ideale snelheid voor op de DAP500?
 
full power.. of net niet.

5.5 vind ik een goede snelheid, werk je polish wel helemaal door!

de paarse kompressor heb ik gebruik van mikem3.. kanonnen! dat is echt een beul!