Klei op een auto?
Nog steeds is detailklei een product wat voor veel mensen onbekend is. Op meetings waar wij demo's geven wordt vaak raar gekeken bij het noemen van "klei" en het gebruik op de lak van je auto.
Een detailklei verwijdert oppervlaktevervuiling die in de loop van de tijd aan de lak is gaan hechten zoals: boomhars, teerspetters, railslijpsel e.d. ook kan spuitnevel worden verwijderd met detailklei.
Ook ramen kun je zonder problemen behandelen met detailklei. Iedereen staat altijd versteld hoeveel vuil de detailklei verwijdert van een "schone" net gewassen auto en hoe glad de lak na een behandeling geworden is!
Detailklei is er in verschillende varianten van agressiviteit, van mild tot heavy. De zwaardere varianten zijn vaak bedoeld voor professionele detailers of gevorderden omdat deze vaak krasjes (ook wel "marring" genoemd) achterlaat. Dit moet dus machinaal nabewerkt worden, handmatig kan natuurlijk ook, maar dit kost meer moeite.
Consumenten detailklei is veilig in het gebruik en heeft dit vrijwel niet, maar detailklei dient wel altijd te worden nabehandeld met een paintcleaner, glaze en wax voor een optimaal resultaat omdat je samen met de vervuiling ook een deel van de eventueel aanwezige waxlaag e.d. verwijdert.
Een detailklei hoort in het stappenplan voor je auto, dit doe je 1 á 2 keer per jaar, vaak in het voorjaar en voor de winter. Maar je kunt natuurlijk ook plaatselijk op de lak de detailklei gebruiken indien nodig. Vaker als je na het wassen van de auto met je hand over de lak gaat en je oneffenheden voelt. Een goede methode is de zogenaamde "boterhamzakjes" methode:
- Neem een boterhamzakje, doe je hand er in en ga met je vingers (die in het zakje zitten) over de lak, je zult merken dat je dan heel makkelijk de vervuiling kunt voelen zitten. ^
Hoe werk je met een detailklei?
Na aanschaf heb je een blokje detailklei van 100 of 200 gram, haal deze uit de verpakking en verdeel deze in meerdere handzame stukken. Het formaat van de stukken is iets van persoonlijke voorkeur. het moet in ieder geval makkelijk te hanteren zijn. Leg een stuk opzij en berg de overige stukken detailklei weer op voor toekomstig gebruik, doe dit in een afsluitbaar schoon bakje (bijvoorbeeld een oud bakje van bijvoorbeeld eiersalade o.i.d. Kneed het stuk detailklei wat je opzij gelegd hebt totdat het wat soepeler is en vorm het in een kleine pannenkoek van een cm of 10 doorsnee of iets groter afhankelijk van het formaat van je hand.
Hoe hou je de detailklei vast?
Dat is een beetje persoonlijke voorkeur, zelf hou ik de detailklei vast onder mijn vingertoppen zodat ik tijdens het gebruik van de klei de lak kan voelen.
Andere mensen gebruiken het liever zo.
Hoe je de detailklei absoluut niet moet gebruiken:
Nu de detailklei klaar is voor gebruik, spray je het te behandelen deel (probeer te werken in delen van 50 x 50 cm) in met een detailspray die geschikt is om mee te kleien zoals: Meguiar's Quick Detailer, Poorboy's Spray and Wipe (1:1 met water verdund), Meguiar's Last Touch (1:1 met water verdund). Er wordt ook wel eens gezegd dat je ook een mengsel van water en shampoo kunt gebruiken, dit raden wij af omdat detailklei hierdoor gaat kruimelen en uit elkaar kan gaan vallen.
Gebruik niet te weinig spray, maar ook niet teveel, het is een kwestie van gevoel, de detailklei moet kunnen glijden over de lak, maar ook het vuil kunnen verwijderen.
Wrijf met lichte druk met de detailklei over het ingesprayde paneel, druk niet de hard, dat is voor jezelf niet prettig en je gaat door de klei heen.
Hier is dus te hard gedrukt :ja
Je voelt wanneer de detailklei zijn werk doet, bij de eerste keren "grijpt" de detailklei als het ware, ga je nogmaals enkele keren over hetzelfde punt heen dan voel dat het een stuk soepeler gaat, de vervuiling is daar dan verdwenen. Voel je nog steeds wat weerstand, dan nogmaals behandelen. Als het deel schoon is, neem dan het residu van de detailspray af met een Microfiber doek.
Bekijk ook regelmatig de detailklei, de vervuiling hecht zich aan de detailklei, als het oppervlak ernstig vervuild is dan zal de de detailklei "volraken".
Vouw dan de randen van de detailklei naar binnen, kneed het, en maak er weer een pannenkoek van, zo heb je weer een schoon deel.
Vuile detailklei:
Hoe lang doe je met detailklei?
Afhankelijk van de vervuiling van de auto's die je er mee gedaan hebt, kun je 5 tot 10 auto's er mee doen. Als de kleur echt veel verschilt van een nieuw stuk, dan wordt het tijd om de detailklei weg te gooien en een nieuw stuk te pakken. Het is dus best economisch in het gebruik. Sommige mensen gebruiken oudere stukken detailklei voor bijvoorbeeld velgen, maar gebruik dat stuk detailklei dan NOOIT meer op de lak!
Mocht het stuk detailklei onverhoopt uit je handen op de grond vallen, gooi het dan weg en pak een nieuw stuk, er kan zand in gekomen zijn, dat wil je niet op je lak hebben!
Hoe op te bergen?
Je kunt detailklei simpelweg opbergen in een afsluitbaar bakje van tupperware, een oud saladebakje of iets dergelijks. Spray er wat detailspray in voordat je de klei in het bakje doet (1 spray is genoeg), dit voorkomt eventueel uitdrogen van de detailklei.
Nog steeds is detailklei een product wat voor veel mensen onbekend is. Op meetings waar wij demo's geven wordt vaak raar gekeken bij het noemen van "klei" en het gebruik op de lak van je auto.
Een detailklei verwijdert oppervlaktevervuiling die in de loop van de tijd aan de lak is gaan hechten zoals: boomhars, teerspetters, railslijpsel e.d. ook kan spuitnevel worden verwijderd met detailklei.
Ook ramen kun je zonder problemen behandelen met detailklei. Iedereen staat altijd versteld hoeveel vuil de detailklei verwijdert van een "schone" net gewassen auto en hoe glad de lak na een behandeling geworden is!
Detailklei is er in verschillende varianten van agressiviteit, van mild tot heavy. De zwaardere varianten zijn vaak bedoeld voor professionele detailers of gevorderden omdat deze vaak krasjes (ook wel "marring" genoemd) achterlaat. Dit moet dus machinaal nabewerkt worden, handmatig kan natuurlijk ook, maar dit kost meer moeite.
Consumenten detailklei is veilig in het gebruik en heeft dit vrijwel niet, maar detailklei dient wel altijd te worden nabehandeld met een paintcleaner, glaze en wax voor een optimaal resultaat omdat je samen met de vervuiling ook een deel van de eventueel aanwezige waxlaag e.d. verwijdert.
Een detailklei hoort in het stappenplan voor je auto, dit doe je 1 á 2 keer per jaar, vaak in het voorjaar en voor de winter. Maar je kunt natuurlijk ook plaatselijk op de lak de detailklei gebruiken indien nodig. Vaker als je na het wassen van de auto met je hand over de lak gaat en je oneffenheden voelt. Een goede methode is de zogenaamde "boterhamzakjes" methode:
- Neem een boterhamzakje, doe je hand er in en ga met je vingers (die in het zakje zitten) over de lak, je zult merken dat je dan heel makkelijk de vervuiling kunt voelen zitten. ^
Hoe werk je met een detailklei?
Na aanschaf heb je een blokje detailklei van 100 of 200 gram, haal deze uit de verpakking en verdeel deze in meerdere handzame stukken. Het formaat van de stukken is iets van persoonlijke voorkeur. het moet in ieder geval makkelijk te hanteren zijn. Leg een stuk opzij en berg de overige stukken detailklei weer op voor toekomstig gebruik, doe dit in een afsluitbaar schoon bakje (bijvoorbeeld een oud bakje van bijvoorbeeld eiersalade o.i.d. Kneed het stuk detailklei wat je opzij gelegd hebt totdat het wat soepeler is en vorm het in een kleine pannenkoek van een cm of 10 doorsnee of iets groter afhankelijk van het formaat van je hand.
Hoe hou je de detailklei vast?
Dat is een beetje persoonlijke voorkeur, zelf hou ik de detailklei vast onder mijn vingertoppen zodat ik tijdens het gebruik van de klei de lak kan voelen.
Andere mensen gebruiken het liever zo.
Hoe je de detailklei absoluut niet moet gebruiken:
Nu de detailklei klaar is voor gebruik, spray je het te behandelen deel (probeer te werken in delen van 50 x 50 cm) in met een detailspray die geschikt is om mee te kleien zoals: Meguiar's Quick Detailer, Poorboy's Spray and Wipe (1:1 met water verdund), Meguiar's Last Touch (1:1 met water verdund). Er wordt ook wel eens gezegd dat je ook een mengsel van water en shampoo kunt gebruiken, dit raden wij af omdat detailklei hierdoor gaat kruimelen en uit elkaar kan gaan vallen.
Gebruik niet te weinig spray, maar ook niet teveel, het is een kwestie van gevoel, de detailklei moet kunnen glijden over de lak, maar ook het vuil kunnen verwijderen.
Wrijf met lichte druk met de detailklei over het ingesprayde paneel, druk niet de hard, dat is voor jezelf niet prettig en je gaat door de klei heen.
Hier is dus te hard gedrukt :ja
Je voelt wanneer de detailklei zijn werk doet, bij de eerste keren "grijpt" de detailklei als het ware, ga je nogmaals enkele keren over hetzelfde punt heen dan voel dat het een stuk soepeler gaat, de vervuiling is daar dan verdwenen. Voel je nog steeds wat weerstand, dan nogmaals behandelen. Als het deel schoon is, neem dan het residu van de detailspray af met een Microfiber doek.
Bekijk ook regelmatig de detailklei, de vervuiling hecht zich aan de detailklei, als het oppervlak ernstig vervuild is dan zal de de detailklei "volraken".
Vouw dan de randen van de detailklei naar binnen, kneed het, en maak er weer een pannenkoek van, zo heb je weer een schoon deel.
Vuile detailklei:
Hoe lang doe je met detailklei?
Afhankelijk van de vervuiling van de auto's die je er mee gedaan hebt, kun je 5 tot 10 auto's er mee doen. Als de kleur echt veel verschilt van een nieuw stuk, dan wordt het tijd om de detailklei weg te gooien en een nieuw stuk te pakken. Het is dus best economisch in het gebruik. Sommige mensen gebruiken oudere stukken detailklei voor bijvoorbeeld velgen, maar gebruik dat stuk detailklei dan NOOIT meer op de lak!
Mocht het stuk detailklei onverhoopt uit je handen op de grond vallen, gooi het dan weg en pak een nieuw stuk, er kan zand in gekomen zijn, dat wil je niet op je lak hebben!
Hoe op te bergen?
Je kunt detailklei simpelweg opbergen in een afsluitbaar bakje van tupperware, een oud saladebakje of iets dergelijks. Spray er wat detailspray in voordat je de klei in het bakje doet (1 spray is genoeg), dit voorkomt eventueel uitdrogen van de detailklei.