• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hitachi rotary

danny

Detailing rookie
29 jun 2010
907
0
Ik kan hem via m'n neef tegen inkoopsprijs deze machine aanschaffen. Heeft iemand toevallig ervaring met deze rotary en wat zijn de bevindingen.

SP18VA Schuur-polijstmachine:

Spindelblokkering
Polijsten van diverse materialen
Aanloopstroombegrenzing
Overbelastingbeveiliging
Traploos regelbaar toerental

Technische gegevens:

Diameter steunschijf: Steunschijf Ø 180 mm
Opgenomen vermogen: 1250 Watt
Toerental onbelast: 0-1400/3400 t.p.m.
Lengte: 415 mm
Gewicht: 2,9 kg

Standaard toebehoren:

Handgreep
Sleutel
Steunschijf
Schuurschijf


4202532.jpg
 
Op zich niets mis mee, alleen een paar puntjes van aandacht:

- gewicht. Gaat je tegen werken, vooral op verticale delen
- laagste toerental is al flink aan de hoge kant
- steunschijf (backijngplate) te groot. Je kan uiteraard een kleinere kopen

Als je nagaat dat ik de Festool rotary soms al zwaar vindt (2,1 kilo, de lichtste op dit moment), dan moet ik er niet aan denken om met zo'n zwaar bakbeest aan de gang te gaan.

Ik heb laatst met de PRO900 gewerkt en voor mijn gevoel was deze lichter, terwijl ie toch 200 gram zwaarder weegt.
Ik vond em soms in sommige situaties beter te handelen dan m'n Festool.

Ik wil er nog een 2de rotary bij, dit zal waarschijnlijk toch een PRO900 worden ;)
 
Dat gewicht is ook het gene wat mij enigszins tegen staat. Ik ben me een beetje aan het orienteren op het gebied van Rotary´s. De Festool en de Flex zien er op het oog erg goed uit, maar ik vlak ook zeker de PRO900 niet uit. Ik vraag me alleen af of de PRO900 wel lekker in de hand ligt. De Festool heeft een veel prettiger handgreep lijkt me.
 
Laagste toeren (1400) is inderdaad erg hoog.
Voor mij te hoog, zeker i.c.m. het gewicht en die hoge beugel zou het mijn keuze niet zijn.
 
danny zei:
Ik vraag me alleen af of de PRO900 wel lekker in de hand ligt. De Festool heeft een veel prettiger handgreep lijkt me.
Heb je een DAP? Nou zo ligt hij in de hand.. :-b

Ik heb zelf de PRO900 en heb ook even met de Festool van nicknameless mogen werken, en ik moet zeggen dat ik van het verschil in gewicht weinig gemerkt heb. De ergonomie van de Festool is wel vele malen prettiger, ik had het gevoel een stuk meer controle over het apparaat te hebben, je kunt hem een stuk preciezer corrigeren.
Wat nicknameless zegt over het beter te handelen zijn van een PRO900, hij is zeker wendbaarder, waarschijnlijk door zijn compactheid.

Morgen is er een clinic bij Carclean, DE kans om de PRO900 eens aan de tand te voelen natuurlijk en gelijk kennis op te doen waardoor je misschien voor jezelf beter kunt beslissen welke eisen je aan de machine stelt.
 
ik ben van een PRO900 overgestapt naar een AEG rotary.
Stabiliteit van de AEG is een stuk beter (zoals hierboven ook al vermeld), maar inderdaad was het met de PRO900 hier en daar in de "kleine hoekjes" makkelijker werken :cool:
 
Ik gebruik nu al een half jaar de metabo rotary, de behuizing is net zo groot als een slijptol.
De toeren zijn zeer goed regelbaar, ook in de lage toeren valt hij niet terug.
Dap500 blijft ongebruikt in de kast liggen, de rotary heeft veel meer bite en is heerlijk rustig, gehoorsbescherming is niet nodig.
Bovenstaande tol lijkt me veel te zwaar, wilde destijds ook zoiets kopen maar na advies van Patrick :cool: heb ik dat niet gedaan en de veel lichtere metabo gekocht.