• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe houden jullie je MF doeken zo schoon?

denniST

Detailing rookie
5 nov 2010
106
0
Ik kijk hier veel rond in de verschillende topics, en vaak zie ik dat iedereen MF doeken heeft die er als nieuw uit zien. Maar hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

De meeste bij mij hebben wel wat plekken en vlekken, en zien er niet top meer uit. Ook heb ik veel doeken (bijv de meguiars doeken, zijn al een jaar of 5, 6 oud btw) die niet meer zacht zijn. Die gebruik ik dan ook niet meer op de lak.

Ik was de doeken op lage temp (wolwas programma) in de wasmachiene, zonder ook maar iets er bij. Dat doe ik niet omdat ik bang ben dat ik alles anders weg kan gooien.

Ik heb de zoek functie geprobeerd, maar krijg daar niet echt de antwoorden die ik zoek.

Hebben jullie tips voor mij? Want ik wil ze graag wat schoner hebben, en aangezien ik nu de witte monello doeken wil gaan bestellen, vrees ik anders voor t ergste :p

GRoeten Dennis
 
Om ze weer zacht te krijgen een nachtje in de azijn laten weken, zou moeten helpen.
En doe je er ook geen wasmiddel bij? En anders de Cobra micro restore gebruiken.
Zonder dit worden ze nooit schoon ga ik van uit:-b
 
Doeken wassen op lage temperatuur met vloeibaar wasmiddel zonder wasverzachter. :ja Vaak doe ik er ook een scheutje azijn bij.
Mijn tip om de doeken vlekkeloos te houden: voor de doeken de machine ingaan spray ik de vuile doeken in met Dasty ontvetter 8-o Dit is meteen ook het enige waarvoor ik dit product gebruik maar het haalt echt alle vlekken eruit. :ja
 
Ik laat ze voor dat ze de wasmachine ingaan eerst een nachtje weken in de azijn. Dan wassen op 30 graden en geen wasverzachter. Een keer in de zoveel tijd dan gaan ze een nachtje in de Cobra MF restorer, daar worden ze heerlijk zacht van!
 
Vet en olievlekken spray ik eerst in met Dasty, even goed wrijven en dan zijn die vlekken meestal wel weg. Daarna in de wasmachine met Cobra micro-restore en dan drogen in de droger. Mijn doeken zijn dan weer als nieuw en superzacht.:)^
 
Nou, dan zal ik ze allemaal eens goed gaan behandelen :) T vrouwtje is het er niet zo mee eens dat er dasty en azijn in de wasmachiene komt.. Maar goed. Das niet mijn probleem :-"

Iedereen bedankt voor de tips! nu hopen op resultaat :)

groeten Dennis
 
Op het 30 graden programma met wasmiddel zonder wasverzachter. Van wasverzachter gaan de microvezels dichtzitten en verliezen de mf doeken hun werking.
 
Vergeet ook niet het bakje voor de wasverzachter in je wasmachine schoon te maken voor je je doeken erin gooit, door de restanten heb ik de levensduur van mijn delirium aardig verkort.
Ook af en toe je wasmachine schoonmaken dmv. een kookwas met een afwastablet erin doet wonderen.
 
  • Leuk
Reactions: turbopoetser
Dan geloof ik dat ik niet helemaal in dit rijtje pas.
Let wel; woon nog thuis en ze zijn er sowieso al niet echt blij mee dat al mijn 'poetsdoeken' in de wasmachine moeten.
Wat ik altijd doe, zal dan zeker niet helemaal juist zijn:|~* , is de doeken sorteren natuurlijk op kleur en waarvoor ze gebruikt zijn. Eerst doe ik de drommel met een schone doek nawrijven (om te voorkomen dat er nog niets raars in zit ofzo), er gaat hier sowieso nooit wasverzachter in de machine dus dat is makkelijk.
Wij hebben poeder waar geen wasverzachter inzit, beetje erbij en op 40 graden wassen.
Niet meer, niet minder.
Uhm en als ik het idee heb dat de MF doeken niet zacht meer zijn, er iets scherps inzit of wat dan ook, dan degradeer ik ze tot 'vuil werk' doeken en bestel ik nieuwe.
Misschien dat ik gewoon overstap op met de hand wassen als ik de verhalen hier zo eena lees, al die speciale wasmiddelen, azijn en wat dan ook komen er hier echt niet in.
 
Iedereen heeft z'n eigen manier natuurlijk. Een scheutje natuurazijn in het bakje van de wasverzachter houdt je doeken ook al enigsinds zacht.
Het kan geen kwaad voor doeken en machine, je ruikt er niets van, dus waarom zou je het niet doen?

Zelf was ik al me doeken gewoon bij elkaar op een lang programma (2+ uur) 600 toeren centrifugeren, en dan op 30/40 graden afhankelijk van het feit of ze vies zijn.
Vloeibaar wasmiddel van de lidl erin, scheutje azijn erbij, en om de paar wasbeurten ipv azijn een flinke scheut Micro-Restore. (gewoon voor de gemoedsrust, want ik merk eerlijk gezegd geen verschil)

Normaliter draait de wasmachine hier 1x per maand 2,5uur op 90graden met een scheut azijn en soda. Daar wordt ie van binnen zo netjes van (en zijn alle restanten waspoeder en andere zooi ook meteen weg).
 
Je hebt een punt hoor Danny, maar goed, ouders he....
Die micro restore gaat hier er toch maar komen.
Vind het niet erg met de hand te moeten wassen en de echte vuil werk shizzle gaat mooi in de wasmachine. Daarmee kom ik toch niet op de lak
 
De eerste keer dat ik een flesje Cobra Micro Restore heb ik er zo'n 2 jaar mee gedaan, gemiddeld elke 2/3 weken wassen. 's winters wel heel wat minder,.. Maar ik ben daar overtuigd van. Doe altijd een scheutje huismerk vloeibaar wasmiddel in de trommel bij de doeken, en in het wasverzachtervakje, een paar ml restorer. Handig kortwasprogramma op de wasmachine op 40 graden. En na een tijdje is die klaar!

Doeken komen er elke keer schoon en als nieuw uit. Alleen na jaren gebruik. Merk je wel dat ze stug en oud zijn. Al zouden ze er zo niet uit zien. Dan degradeer ik ze tot weet ik veel wat voor huis/tuin/vanalleswat doek.

Kort geleden hebben mijn ouders toch wel het nut er van in gezien, en nu hoor ik ze ook nooit meer mekkeren :p
 
Ik doe bij elke wasbeurt de Microrestorer erbij.Maar doe ook voor elke keer dat ik m`n doeken was eerst de lade eruit om deze schoon te maken.En 1x in de zoveel tijd laat ik m`n doeken een nachtje weken in een emmer met azijn en gaan ze vervolgens de wasmachine in.

Heb doeken hier liggen die al dik 2 jaar oud zijn.En die zijn nog in zeer goede staat.Als de doeken extreem vuil zijn , dan spoel ik ze eerst met de hand een beetje uit ( met een beetje microrestorer ).En gaan ze vervolgens in de wasmachine mee.
 
Maaike zei:
Let wel; woon nog thuis en ze zijn er sowieso al niet echt blij mee dat al mijn 'poetsdoeken' in de wasmachine moeten.

Ouders.. Je kunt er niet mee en er niet zonder.. Maar je moeder wast zeker wel de "poetsdoeken" van thuis in de wasmachine waarmee het toilet schoongemaakt wordt e.d.? Of vuile werkkledij etc. Het kan aan mij liggen maar volgens mij is een wacmachine bedoeld om dingen schoon te krijgen.. :)_[]
 
@Ibiza: je slaat op een aantal fronten de plank mis ;)
Iets met emancipatie en een vader die daar verantwoordelijk voor is.
Beide ouders werken; moeder bureaufunctie, vader ploegendienst waarbij kleding allemaal netjes door de werkgever wordt geregeld. Geen werkkleding dus.
Doekjes voor het toilet? Nee... Zijn van die goedkope prullen die je een keer gebruikt en daarna worden ze netjes in de kliko gedeponeerd.
Ach, je kan maar ergens precies in zijn. Ook de mathoezen van de hond komen er niet in... So be it en overal is een oplossing voor
 
kendo zei:
Vet en olievlekken spray ik eerst in met Dasty, even goed wrijven en dan zijn die vlekken meestal wel weg. Daarna in de wasmachine met Cobra micro-restore en dan drogen in de droger. Mijn doeken zijn dan weer als nieuw en superzacht.:)^
Ik had in een ander topic begrepen (en zelf ook ervaren) dat drogen in de droger de vezels aan elkaar laat klitten:weetniet

Maaike; poeder wasmiddel kun je beter niet meer gebruiken; dit blijft altijd een beetje achter in je doeken (waarom ruiken ze anders zo lekker fris:ja ) en poeder is hard als het droog is en dus nogal slecht voor je lak:sob:
Bovendien heeft het schoonmaken van de trommel van binnen weinig nut aangezien je niet de buitenkant van de trommel en de binnenkant van de buitentrommel kunt doen:)_[]
 
Beter kun je ze gewoon binnen op een rekje hangen en laten drogen.
Als ze dan droog zijn even in de droger gooien (gewoon standje koud), dan worden alle vezeltjes weer even losgeschud en zijn ze weer zoals het hoort