• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe werk ik bijgevulde steenslag het best bij?

Jimmy89

Detailing rookie
19 aug 2011
9
0
Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een golf 6 GTI, deze heb ik pas 4 maanden(nieuw).

Nou heb ik een vraagje over steenslag!
Ik had een paar puntjes, die heb ik vervolgens bijgetipt, dit heb ik gedaan doormiddel van de verf met een beetje verharder erbij.

Zoals jullie wel zullen begrijpen is de lak in die steenslag gaatjes nu hard geworden en het ziet er niet uit.

Nu heb ik een DAP 900 (starters kit) gekocht met de nodige pads.. Nou heb ik er weinig ervaring mee en wil niet mijn nieuwe auto verpesten.

Daarom wil ik vragen aan degene die er verstand van hebben, hoe zei dit aanpakken? bv eerst de witte pad en daarna de groene of gelijk de oranje? of is het niet weg te halen met de DAP?

Ik hoor het wel, Groetjes Jimmy
 
Putjes opvullen me lak, glad schuren en de doffe plek weer glanzend polijsten. Het glanzend polijsten gaat het beste met een rotary. Let op! Wetsanden is een grove aanpak waarvoor ervaring vereist is.

Een andere meer veilige manier is met langka blob eliminator. Deze vind je in de bekende webshop.
 
verf met verharder , kan je nu wel de blob eliminator vergeten verf is al veeeel te ver uitgehard .

enige dat je nog kan doen is met een 3m micro schuurschijfje voorzichtig wetsanden en dan oppolijsten en ja dit kan je met een dap , heb het zelfs al met de hand gedaan .

een 3m schuurblokje is maar zo groot als een 2 euromunt .

wel voorzichtig zijn .

beter in de toekomst een lakstift bij je dealer halen en dit aanbrengen met vb.tandenstoker , ik heb er ook een zeer fijn speciaal penseeltje voor gekocht in een speciaalzaak waar ze materiaal verkopen voor schilderijen te maken .
 
Ik vind deze handig om steenslagputjes op te vullen: micro-brushes, bij sommige autospeciaalzaken te koop, helaas wel per 100 stuks (sorry, crappy foto)

aanwinsten001.jpg
 
Ik denk dat je met polijsten nog wel enige tijd bezig bent. Enige tijd geleden heb ik een review geschreven over de Langka set (zie de link hieronder). Met de blobeliminator maak je de toplaag zacht, zodat je geen dikke druppels meer op je lak hebt zitten. Misschien heb je er iets aan. ;)

https://forum.Carclean.com/threads/langka-complete-chip-paint-repair-kit.1668/

De brushes hierboven getoond lijken erg veel op de brushes die bij de genoemde set zitten. maar je kan het evengoed proberen met heel wenig lak aan de kwast van de lakstift of zelfs met een satéprikker.
 
blazer zei:
verf met verharder , kan je nu wel de blob eliminator vergeten verf is al veeeel te ver uitgehard .

enige dat je nog kan doen is met een 3m micro schuurschijfje voorzichtig wetsanden en dan oppolijsten en ja dit kan je met een dap , heb het zelfs al met de hand gedaan .

een 3m schuurblokje is maar zo groot als een 2 euromunt .

wel voorzichtig zijn .

beter in de toekomst een lakstift bij je dealer halen en dit aanbrengen met vb.tandenstoker , ik heb er ook een zeer fijn speciaal penseeltje voor gekocht in een speciaalzaak waar ze materiaal verkopen voor schilderijen te maken .



Dank jullie wel voor de goede tips.

Alleen ik heb de lak ook aangebracht met een lak stiftje, alleen er ligt nu een bolletje op en die wil ik weg hebben. (en bij één puntje ben ik wel een beetje uitgeschoten!)
Als ik er met men nagel over ga dan is de lak kei hard. Zou ik het niet met de DAP 900 weg kunnen poetsen, door bv de witte pad in combi met Morello Mezzo te gebruiken?? of lukt dit niet?

En kan ik zo'n 3M schuurblokje ook bij carclean bestellen?

Gr. Jimmy
 
mk-us zei:

Haha okee helder.

Het beste wat ik nu kan doen is de ''Unigrit finishing paper'' 1200 grit van Mequiars bestellen en daarmee opschuren, denk ik zelf dan, toch?
En daarnaa polijsten.

Ik deel graag jullie mening
 
1200 lijkt me vrij grof hoor

3 m trizact schuurblokje en schuurschijfjes van 5 micron dit in combinatie met vb.spray en wipe van pb
 
het schuurblokje vind je normaal in ieder speciaalzaak waar je autolakken kan kopen prijs iets van een 15 euro denk ik

de schuurschijfjes 5 micron (opgelet je hebt ze ook in 9 micron ) zie de partnummer op de foto koop je best bij een carosserie bedrijf en vraag of je er een stuk of 10 kan kopen
in de winkel zijn ze enkel verkrijgbaar met 50 of 100 stuks dacht ik , en dan loopt de prijs al aardig op dacht iets van een 55 euro voor een doosje .

ik heb ze indertijd ook van iemand overgekocht dacht zelfs hier op het forum .

als je een doosje koopt met een paar mensen zodat je de koop kan delen is het best te doen.
 
+1 blazer

Het 3M schuurblokje vind je inderdaad wel in autospeciaalzaken (kost inderdaad iets van 15 euro), de micropolijstschijfjes vind je veel moeilijker en zoals blazer zegt enkel in grote hoeveelheden, wat niet goedkoop is + je hebt dan véél meer schijfjes dan je nodig hebt. :(

Omdat ik zelf een tijd geleden diverse winkels afschuimde op zoek naar 3M blokje+schijfjes maar dit moeilijk te vinden was heb ik indertijd het volgende alternatief aangeschaft: Kovax Tolecut Kit, bestaande uit 1 rechthoekig schuurblokje+3 velletjes schuurpapier (P2000,P2500,P3000) Elk velletje=8 stukjes schuurpapier. Kostprijs was 18 euro.
Let wel: hiermee moet je droogschuren, niet natschuren+ik heb het nog steeds niet uitgetest :schaam Gebruiken op eigen risico dus.... (....Hoewel ik van een forumlid vernomen heb dat het voor droogschuren van opgevulde steenslagpitjes wel geschikt zou zijn.....)

aanwinsten002.jpg
 
ok, thanx voor de hulp jongens,

Ik ga eerst maar proberen om zo'n schuurblokje op de kop te tikken, dit lijkt mij het beste werken!
En daarna polijsten in dan moet het weer strak zijn. Hoop ik :p haha
 
zo mensen, heb vananond het een en ander uitgeprobeer,

heb nou dus een 3M schuurblokje, alleen hier krijg ik het nooit mee weg geschuurd! verf is kei hard!
heb van een vriend van me schuurpapier gehad van 1200, maar dit vindt ik vrij grof, wat denken jullie?

nou hoorde ik weer van iemand anders dat je het ook met een stenley mes eerst weg kunt snijden?

ik heb ook al een stukje gepolijst, dit ging goed alleen heb ik hier een paar vraagje over, bv:
- hoe lang gaan jullie over een plek heen?
- en moet de polijstpaste geheel opgelost zijn of moet het vet blijven zeg maar ?
- en ik had door het schuren een paar lichte krasjes opgrlopen maar met TL licht erop zie ik ze nog steeds wat doe ik dan verkeerd? dit was de witte pad met mezzo.

Ik hoor het graag van jullie

Gr Jimmy
 
Als je de verf niet kan wegschuren met 3M blokje+P1200 (wat inderdaad behoorlijk grof is) dan zal je de verf zeker niet kunnen wegpolijsten. (komt misschien door die verharder die je toevoegde :weetniet )

Ik denk ook dat mezzo op wit wel eens een te lichte combo zou kunnen zijn om schuurkrassen van korrel 1200 weg te polijsten...

Dat van dat stanleymes of scheermesje heb ik ook al eens gelezen maar ik zou dat persoonlijk niet aandurven (er bestaan trouwens ook speciale mesjes, te koop bij sommige autospeciaalzaken)
 
Die truc met het stanleymesje wordt wel vaker gedaan. Zijkanten aftapen en dan voorzichtig die bovenkant eraf snijden.

Schuurkrassen van P1200 ga je met een DAP niet wegpolijsten. Ben zelf ook al redelijk aan het experimenteren geweest met Mercedes, Renaul en Opel delen maar zelfs bij P2000 krassen moet je met de rotary nog flink aan de gang om dat weg te werken !

Een stukje schuurpapier met je vinger is ook geen goed plan. Als je met je vinger iets te hard duwt heb je daar gelijk een flink stuk weggehaald.
Vergeet niet dat een nieuwe lak tegenwoordig nog maar zo'n 130 micron is (oftewel 130.000 van een millimeter en dat daar je blanke lak, kleurlak, metallic en primer al bij-inzit.
 
Als je met de 3m schuurschijfjes van 5 micron ( weet nu niet hoeveel dit is in grit )
werkt , kan je het zelfs oppolijsten met de hand zo fijn zijn deze krasjes .

ik vind p1200 al geen wetsandpapier meer hoor , bij mij is dit schuurpapier :D

werk liever wat langer met een fijner papiertje p2500 of p3000 heb je minder polijstwerk
 
haha nee maar heb de 1200 ook niet gebruikt, Dit is idd veel te grof.
Was alleen vergeten om schuurpadjes te kopen voor op het schuurblokje, was serieus met dat ding aan het wrijven terwijl er niks op zat x-]
Sorry was heel dom haha maja, nou heb ik ze dus besteld en krijg ze denk ik morgen binnen, en idd met 100 tegelijk.

Ik denk dat ik het het beste als eerst met het mesje kan doen en daarna schuren en polijsten, Toch?

p.s. bedankt voor jullie goede hulp jongens, waardeer het echt!

gr. jimmy
 
ja , goe bezig :party:

je moet inderdaad wel een schijfje op het kurkje kleven he rofl

je kan ook in het begin de plek rond het stipje afplakken , ik doe het soms met een perforator een gaatje in de kleefband en dan over de stip kleven
dan schuur je niet op de lak rondom het stipje , enkel op het laatste moet je wel even de plek lichtjes schuren .
 
blazer zei:
ja , goe bezig :party:

je moet inderdaad wel een schijfje op het kurkje kleven he rofl

je kan ook in het begin de plek rond het stipje afplakken , ik doe het soms met een perforator een gaatje in de kleefband en dan over de stip kleven
dan schuur je niet op de lak rondom het stipje , enkel op het laatste moet je wel even de plek lichtjes schuren .


haha inderdaad. ik dacht al het doet niks maar nou weet ik waarom!meuh
Ja dat was ik ook al van plan. ik zal het wel laten weten als ik iets heb gedaan.