Beste Forumleden
Ik volg dit forum al een tijdje en heb al heel wat interessante topics gelezen.
Momenteel zit ik met een nogal groot probleem dat ik graag even wou delen met jullie.
Ik rij met een zwart metallic mercedes B klasse die ik onlangs grotendeels heb moeten laten herspuiten bij een "professioneel" bedrijf. De reden was omdat ze tegen de achterkant van de wagen waren gereden, en een maand later hebben vandalen dan nog eens 4 enorme krassen over de hele zijkant van de wagen gezet. Kortom, de achterkant en twee zijkanten volledig moeten laten herspuiten, tevens heb ik ook de voorkant laten doen (had nogal wat steenslag).
Na het spuiten ben ik de wagen gaan afhalen en zag hij er weer op en top uit, althans dat dacht ik toch.
Toen ik de wagen in direct zonlicht zag staan stond de wagen vol met hologrammen en swirls, iet wat eigenaardig voor een lak die net nieuw was...
Toen ik de spuiter hierover aangesproken had zei die mij dat dat best mogelijk was want hij had de wagen nadien nog even gepolierd (rotary) met een blauwe pad van 3M maar hij was vergeten te kijken hoe het eruit zag in de zon of in de lichttunnel... De wagen moest terug binnen en hij ging hem nog eens behandelen. Ondertussen wist hij wel al dat ik wist waarover ik sprak dus had hij er maar meteen een professionele detailer erbij gehaald om de wagen even te finishen.
De detailer heeft de wagen met 1 stap behandeld, de laatste stap van Menzerna, dit met een rotary.
Na de wagen geïnspecteerd te hebben zag die er weer mooi uit maar na één enkele wasbeurt zag je weer een pak hologrammen erdoor komen.
De reden waarom dit telkens na enige tijd pas zichtbaar werd komt (volgens mij) doordat de poriën na bepaalde tijd pas terug vrij komen van de gebruikte compound. Zelfs deftig ontvetten blijkt geen oplossing te zijn (zo bleek achteraf). Ik had dus een tweetal weken gewacht, de wagen dan gewassen volgens correcte methode (washmit, twee emmermethode, shampoo van Chemical Guys, gridguard, afdrogen met microfiber doek, dit alles in stofvrije omgeving en uit de zon).
Na contact opgenomen te hebben met de detailler kwam die ook tot de conclusie dat dit niet het gewenste resultaat was en de hologrammen blijkbaar dieper zaten dan verwacht. Hij wou de wagen dus opnieuw doen met de laatste stap van Menzerna, dit in zijn eigen atelier waar hij ook een brug had om de wagen op te zetten. Zoals afgesproken ook de wagen binnengebracht, laten behandelen en na twee weken terug gekeken, nog steeds hologrammen, zelfs nieuwe hologrammen die er voorheen niet opzaten.
Uiteindelijk terug besproken met de detailer of het niet aan de methode lag hoe hij om ging met zijn rotary, hij wou de wagen nog eens behandelen, diepgaander door deze keer de 3 stappen van Menzerna te gebruiken, tevens heeft hij ook een vertegenwoordiger en detailer van Menzerna laten kijken naar mijn wagen en hebben ze samen de wagen volledig behandeld. Tevens hebben ze een aantal producten en samenstellingen (verhoudingen) uitgeprobeerd om de wagen meteen na het polieren goed te ontvetten zo ze mogelijke defecten meteen konden zien en deze niet nadat de poriën waren uitgedroogd pas zichtbaar werden. Ze hebben er uiteindelijk twee dagen aan bezig geweest en de wagen zowel met rotary als dual excentrisch behandeld, tevens ook altijd gekeken in de zon of het defect er volledig uit was. Nadien heb ik de wagen terug mogen gaan ophalen.
Eerste zicht was alles goed maar na een tijdje zag je er weer her en der wat hologrammen doorkomen. De wagen opnieuw gewassen en goed kunnen bekijken in de zon. Conclusie: nog steeds vol met hologrammen.
Terug contact opgenomen (zucht) en toen kreeg ik de volgende reactie:
Detailer: heb het beeldmateriaal doorgestuurd naar Menzerna en zoals ik ook dacht zijn dit geen hologrammen maar waskrassen, de fout ligt duidelijk bij jouw techniek van wassen: washmit, stof, drogen... Te zachte lak, ...
Na elke detailbeurt heb ik een reeks foto's en video's gemaakt; de laatste video's na de detailbeurt van twee dagen door professionelen van Menzerna en de detailer heb ik online gezet.
Nu had ik toch graag jullie mening gehoord; mij maak je niet wijs dat dit waskrassen zijn en/of dit aan mijn techniek kan liggen: ik gebruik de zachtste doeken (net nieuw), twee washmitts, voor bovenkant wagen en onderkant wagen, twee emmers met gridguard, ik spoel regelmatig af met tuinslang, ik foam ook eerst voor ik met washmit erop ga, kortom ik doe er alles aan om geen enkel vuiltje mee te hebben tijdens het wassen of het drogen. Tevens ben ik er van overtuigd dat hoe je ook wast, dergelijke strepen/hologrammen nooit kan maken...
Kortom: wat is jullie advies, wat moet ik doen?
Indien jullie wensen wil ik (van zodra ik kan) de foto's van de vorige 3 detailbeurten ook online zetten, zo zien jullie het verloop en kunnen jullie zelf bepalen waar het probleem zit... Momenteel is de wagen 4 keer gedetailed: 1x vlak na het spuiten door de spuiter, daarna drie maal door een professionele detailer uit Wommelgem (Antwerpen).
Alvast bedankt op voorhand voor jullie reacties/bijdrage aan dit topic.
Groetje, Creative86
Ik volg dit forum al een tijdje en heb al heel wat interessante topics gelezen.
Momenteel zit ik met een nogal groot probleem dat ik graag even wou delen met jullie.
Ik rij met een zwart metallic mercedes B klasse die ik onlangs grotendeels heb moeten laten herspuiten bij een "professioneel" bedrijf. De reden was omdat ze tegen de achterkant van de wagen waren gereden, en een maand later hebben vandalen dan nog eens 4 enorme krassen over de hele zijkant van de wagen gezet. Kortom, de achterkant en twee zijkanten volledig moeten laten herspuiten, tevens heb ik ook de voorkant laten doen (had nogal wat steenslag).
Na het spuiten ben ik de wagen gaan afhalen en zag hij er weer op en top uit, althans dat dacht ik toch.
Toen ik de wagen in direct zonlicht zag staan stond de wagen vol met hologrammen en swirls, iet wat eigenaardig voor een lak die net nieuw was...
Toen ik de spuiter hierover aangesproken had zei die mij dat dat best mogelijk was want hij had de wagen nadien nog even gepolierd (rotary) met een blauwe pad van 3M maar hij was vergeten te kijken hoe het eruit zag in de zon of in de lichttunnel... De wagen moest terug binnen en hij ging hem nog eens behandelen. Ondertussen wist hij wel al dat ik wist waarover ik sprak dus had hij er maar meteen een professionele detailer erbij gehaald om de wagen even te finishen.
De detailer heeft de wagen met 1 stap behandeld, de laatste stap van Menzerna, dit met een rotary.
Na de wagen geïnspecteerd te hebben zag die er weer mooi uit maar na één enkele wasbeurt zag je weer een pak hologrammen erdoor komen.
De reden waarom dit telkens na enige tijd pas zichtbaar werd komt (volgens mij) doordat de poriën na bepaalde tijd pas terug vrij komen van de gebruikte compound. Zelfs deftig ontvetten blijkt geen oplossing te zijn (zo bleek achteraf). Ik had dus een tweetal weken gewacht, de wagen dan gewassen volgens correcte methode (washmit, twee emmermethode, shampoo van Chemical Guys, gridguard, afdrogen met microfiber doek, dit alles in stofvrije omgeving en uit de zon).
Na contact opgenomen te hebben met de detailler kwam die ook tot de conclusie dat dit niet het gewenste resultaat was en de hologrammen blijkbaar dieper zaten dan verwacht. Hij wou de wagen dus opnieuw doen met de laatste stap van Menzerna, dit in zijn eigen atelier waar hij ook een brug had om de wagen op te zetten. Zoals afgesproken ook de wagen binnengebracht, laten behandelen en na twee weken terug gekeken, nog steeds hologrammen, zelfs nieuwe hologrammen die er voorheen niet opzaten.
Uiteindelijk terug besproken met de detailer of het niet aan de methode lag hoe hij om ging met zijn rotary, hij wou de wagen nog eens behandelen, diepgaander door deze keer de 3 stappen van Menzerna te gebruiken, tevens heeft hij ook een vertegenwoordiger en detailer van Menzerna laten kijken naar mijn wagen en hebben ze samen de wagen volledig behandeld. Tevens hebben ze een aantal producten en samenstellingen (verhoudingen) uitgeprobeerd om de wagen meteen na het polieren goed te ontvetten zo ze mogelijke defecten meteen konden zien en deze niet nadat de poriën waren uitgedroogd pas zichtbaar werden. Ze hebben er uiteindelijk twee dagen aan bezig geweest en de wagen zowel met rotary als dual excentrisch behandeld, tevens ook altijd gekeken in de zon of het defect er volledig uit was. Nadien heb ik de wagen terug mogen gaan ophalen.
Eerste zicht was alles goed maar na een tijdje zag je er weer her en der wat hologrammen doorkomen. De wagen opnieuw gewassen en goed kunnen bekijken in de zon. Conclusie: nog steeds vol met hologrammen.
Terug contact opgenomen (zucht) en toen kreeg ik de volgende reactie:
Detailer: heb het beeldmateriaal doorgestuurd naar Menzerna en zoals ik ook dacht zijn dit geen hologrammen maar waskrassen, de fout ligt duidelijk bij jouw techniek van wassen: washmit, stof, drogen... Te zachte lak, ...
Na elke detailbeurt heb ik een reeks foto's en video's gemaakt; de laatste video's na de detailbeurt van twee dagen door professionelen van Menzerna en de detailer heb ik online gezet.
Nu had ik toch graag jullie mening gehoord; mij maak je niet wijs dat dit waskrassen zijn en/of dit aan mijn techniek kan liggen: ik gebruik de zachtste doeken (net nieuw), twee washmitts, voor bovenkant wagen en onderkant wagen, twee emmers met gridguard, ik spoel regelmatig af met tuinslang, ik foam ook eerst voor ik met washmit erop ga, kortom ik doe er alles aan om geen enkel vuiltje mee te hebben tijdens het wassen of het drogen. Tevens ben ik er van overtuigd dat hoe je ook wast, dergelijke strepen/hologrammen nooit kan maken...
Kortom: wat is jullie advies, wat moet ik doen?
Indien jullie wensen wil ik (van zodra ik kan) de foto's van de vorige 3 detailbeurten ook online zetten, zo zien jullie het verloop en kunnen jullie zelf bepalen waar het probleem zit... Momenteel is de wagen 4 keer gedetailed: 1x vlak na het spuiten door de spuiter, daarna drie maal door een professionele detailer uit Wommelgem (Antwerpen).
Alvast bedankt op voorhand voor jullie reacties/bijdrage aan dit topic.
Groetje, Creative86