• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp bij eigen stappenplan

DeeKay

Detailing rookie
13 apr 2016
17
15
Hallo Allen!

Ik wil binnenkort aan mijn eerste DAP sessie beginnen. Nu heb ik niet alle middelen en tijd. Dus ik heb zover ik kon met mijn kennis, middelen en tijd een klein stappenplannetje gemaakt. Graag jullie feedback wat jullie ervan vinden.


Stappenplan eerste keer Dappen.

Voorop gesteld is dat dit stappenplan hoogst waarschijnlijk per paneel uitgevoerd wordt. Dit aangezien ik buiten in een gang moet werken en ik ook qua tijd niet teveel over heb.

Wassen

2 emmer systeem (helaas geen gridguard, maar het zal zo ook wel gaan als ik rustig doe ). Ik gebruik 2 verschillende washmitts.

Als shampoo gebruik ik de PB’s Super Slick & Wax (Ik weet niet of de wax ook in de weg zit later?)

Kleien

Na het wassen (de auto niet drogen) wil ik gaan kleien met Meguiars klei en PB’s Spray and Wipe (gebruiken 1:1 of 1:2). Ik zit nog te twijfelen of ik daarna het gekleide gedeelte moet wassen of enkel afdoen met een MF doek.

Poleisten

Nu komen we bij het spannende gedeelte (voor mij dan). Ik wilde beginnen (eerst op een klein gedeelte) met de oranje pad met de Monello Mezzo (misschien té?) en vervolgens schoonmaken met Geon prep om te kijken of ik het gewenste resultaat heb. Zo ja, vervolgens afronden met de witte pad en Monello Finale.

Beschermen

Ik was van plan om na het polijsten alles te beschermen met PB’s Natty’s blue Liquid en dit waarschijnlijk ook te doen met de DAP met de zwarte pad.

Schoonmaken

Dit is een stap die ik nog niet weet hoe te doen. Hoe kan het beste (met de hand) mijn pads schoonmaken en hoeveel polijsten kan ik doen op een dag met 1 pad?

Graag hoor ik nog wat tips en/of ideeën hoe ik het met mijn beperkte tijd en middelen kan verbeteren.

Alvast bedankt!!

Groetjes Daniël
 
Je kan ongeveer 1 groot paneel polijsten voordat je de pad moet schoonmaken. Ik verdeel mijn motorkap bijvoorbeeld in 5 delen. Tussen elk deel doe ik wat nieuw polijstmiddel op de pad en eventueel een spraytje spray n wipe.
Toen ik nog maar 1 pad van elke soort had, polijstte ik deze 5 delen motorkap met dezelfde pad, daarna liep ik naar binnen om de pad schoon te maken onder de warme kraan met een druppeltje dreft.
Voorzichtig (niet dubbelvouwen) uitwringen en weer naar buiten.
Pad weer terug op de machine en op stand 1 in een emmer laten draaien, daarna naar de hoogste stand droogdraaien.
Dan is hij nog iets vochtig, dus hoef je geen spray n wipe meer te gebruiken, maar kun je prima verder polijsten.

Met mezzo op oranje is niet gauw tè, maar check eerst wel of je met een lichtere combo ook het gewenste resultaat kunt halen.
 
ziet eruit als een simpel maar effectief stappenplan. Of de mezzo op oranje te heftig is kun je maar op 1 manier achterkomen: testspot. misschien is alleen finale op wit al genoeg. Verder ben ik ook heel benieuwd naar het antwoord op je vraag of de "wax" in de shampoo later in de weg gaat zitten. Ik zou zelf zeggen van niet aangezien je daarna gaat kleien, wat ook waxresten erafhaalt. Verder zou ik de Spray&wipe maximaal 1:1 verdunnen. Zoveel kost het niet en better safe than sorry!.
 
Ik wilde beginnen (eerst op een klein gedeelte) met de oranje pad met de Monello Mezzo (misschien té?)

Dit is een stap die ik nog niet weet hoe te doen. Hoe kan het beste (met de hand) mijn pads schoonmaken en hoeveel polijsten kan ik doen op een dag met 1 pad?
Meguiars klei en PB’s Spray and Wipe

Meguiars klei en PB’s Spray and Wipe
Ik weet dit niet zeker, maar Meguiars klei en Spray&Wipe kan zorgen voor eenafbrokkelene klei. Maar ik kan het ook mis hebben óf andersom; Bepaalde klei-merken met Meguiars detailspray.

Ik zit nog te twijfelen of ik daarna het gekleide gedeelte moet wassen of enkel afdoen met een MF doek.
Als je toch paneel voor paneel wilt gaan behandelen, dan kun je gewoon kleien en daarna afnemen met je doek. Wanneer je het bijv. fijn vind om in één ruk je auto te kleien, kan je ook alles per paneel afnemen met je doek, of nog even snel je auto wassen.

Ik zou zelf zeggen van niet aangezien je daarna gaat kleien, wat ook waxresten erafhaalt.
Kleien verwijdert niet 100% je wax. Hiervoor kan je beter even snel, licht polijsten met bijv. een Finishing Polijstmiddel zoals Finale op wit of op zelfs een finishing pad. Ook een cleaner zal niet 100% alles verwijderen, maar wel flink naar de knoppen helpen. :p

Ik wilde beginnen (eerst op een klein gedeelte) met de oranje pad met de Monello Mezzo (misschien té?)
Mezzo + Oranje is veelal de stap waarmee je begint. Finale + Wit is mij nog nooit goed bevallen om defecten te verwijderen. Waarschijnlijk als je een onnozel zachte lak heb wél, maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Hoe kan het beste (met de hand) mijn pads schoonmaken en hoeveel polijsten kan ik doen op een dag met 1 pad?
Zoals al aangegeven, kun je met een schone pad een groot paneel doen, zoals een motorkap. Denk hierbij wel aan het feit dat dit 1 hit betreft, dus wel genoeg schoonmaken tijdens het polijsten. Wanneer je de pad laat verzadigen met polijstmiddel/lakresidu dan zal de werking afnemen en de slijtage toenemen. De warmteontwikkeling loopt eveneens op en wanneer je té lang doorgaat, dan implodeert de pad door deze warmte. (Foam word week, bobbel in het midden van je pad)

Schoonmaken doe ik simpel; De pad onder een aangenaam warme kraan afspoelen en met de vingers masseren. De pad tussen platte handen een beetje platdrukken om het merendeels van het water eruit te halen. (Kan de Dreft in de pad trekken) Effe een streepje Dreft eroverheen en opnieuw masseren. De Dreft zal lekker gaan schuimen en vuil op én in de pad komt los. Onder de kraan al afspoelend masseren/wrijven/etc. Tussen platte handen droogknijpen en buiten op je DAP zetten. Op een lage stand, bijv. 2 waarmee je ook wax/glaze aanbrengt, even het grootste gedeelte van je water eruit slingeren en daarna ophogen naar een hogere stand.

Klaar. :p


Greetz
 
@Quantoxx Volgens mij is oplossende/brokkelende klei alleen iets wat sommige claylubes veroorzaken.

Om van alle wax (in detailingsprays zit ook vaak wat glansmiddel) af te zijn kun je de auto ook even afnemen met Prep of hem na het kleien wassen met Dreft.

Verder lijkt het me een prima lijstje. Ik zou alleen nog Monello Non-Ferro erbij nemen en de auto ontdoen van vliegroest. Ik heb dat deze week voor het eerst gedaan en ben me rot geschrokken wat van een relatief nieuwe en redelijk bijgehouden auto af kwam! Dat ijzerslijpsel wil je echt niet over je lak heen schuren tijdens het polijsten.
 
Dank jullie allen,

Ik heb vanochtend mijn eerste poging gedaan op mijn kofferbak. Ik heb er gemengde gevoelens over.
Ik ben zeer tevreden over het verwijderen van de swirls! Deze zijn allemaal weg.
Echter alle kleinere en wellicht diepere krasjes zitten er nog steeds, ondanks dat ik met de gele pad met veloce gewerkt heb.
Het kan natuurlijk ook aan mijn techniek liggen (waarschijnlijk).

Ik heb het hele stappenplan gevolgd. Ik heb ook geprobeerd om echt langzaam te gaan met de dap.
Ik ben begonnen bij wit met finale en toen naar oranje met mezzo. Vervolgens door naar geel met veloce.
Daarna heb ik het hele proces weer omgedraaid. Dus vervolgens afgewerkt met eerst oranje met mezzo en weer wit met finale.
Afgerond met zwart met PB's Natty Blue Liquid.

Al met al zeer tevreden over het verwijderen van swirls maar ik had verwacht dat ik meer krasjes kon verwijderen.

Ik zal binnenkort wat fotoś erop zetten. Nu even mijn gsm niet bij de hand. Maar verwacht er niet al te veel van want ze zijn niet echt duidelijk.


Edit: toch maar even de gsm erbij gepakt en via tapatalk de foto's bijgevoegd

Voor:
e54cb70a0315eacb15fab9803678523a.jpg


f73c52a32ea9983a9820f0d9e7be24ad.jpg


Klei: was niet erg vuil

4a9fdd6912c2aaa1bb1d7722b6a63824.jpg

4594414b68a0c18ec6a6140f5fe9f102.jpg


Na:

009020fc9e9a0aab00e5fe2adeb6e435.jpg


fe7bea29935c901b9edca3b897eab7c1.jpg


03c5f03f7ffe9313d5b96be49accba49.jpg


1d541942f676c46deef38c7aff3fcdf1.jpg
 
Ik ben begonnen bij wit met finale en toen naar oranje met mezzo. Vervolgens door naar geel met veloce.
Daarna heb ik het hele proces weer omgedraaid. Dus vervolgens afgewerkt met eerst oranje met mezzo en weer wit met finale.

uh?
hier ben ik even niet mee?
ik ken deze combi's niet, maar die stappen kloppen niet zover ik weet...
je zal dan meerdere hits moeten doen met die Oranje en Mezzo
pas wanneer het resultaat ok is kan je pas die Witte met finale doen

maar zoals gezegd, ik gebruik deze niet, dus ik ben niet 100% zeker...
 
uh?
hier ben ik even niet mee?
ik ken deze combi's niet, maar die stappen kloppen niet zover ik weet...
je zal dan meerdere hits moeten doen met die Oranje en Mezzo
pas wanneer het resultaat ok is kan je pas die Witte met finale doen

maar zoals gezegd, ik gebruik deze niet, dus ik ben niet 100% zeker...
Ja ik typ het krom. Ik merkte dat ook op geel met veloce het niet goed lukte. Toen wilde ik ermee stoppen dus heb ik teruggebouwd naar oranje en daarna wit. Of had ik oranje moeten overslaan?

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
 
Volgens mij hen ik dat ook aangehouden. Ik zal het proberen iets duidelijk uit te leggen. Ik wilde op mijn kofferbak mijn krasjes wegwerken bij het errste keer dappen. Dat was dan ook mijn test spot.

Ik ben zo licht mogelijk begonnen met een witte pad met finale. Toen dit niet het gewenste effect had ben ik verder gegaan naar de oranje pad met mezzo. De swirls waren eruit, maar ik was nog niet tevreden. Toen ben ik de gele pad gaan proberen met veloce. Dit had heeft wel redelijk wat weggehaald maar nog niet naar mijn tevredenheid. Maar ik durfde niet nog een 2e keer erover met geel, dus heb ik de rest van het kofferdeksel afgemaakt met geel en veloce. Maar ik had gelezen dat het goed was om als je geel gebruikt had, dat het goed was om stapsgewijs naar fijner te gaan om het netjes af te ronden. Vandaar dat ik toeb met oranje en vervolgens wit afgerond heb.

Als ik dit niet goed gedaan heb hoor ik het graag, want dan heb ik het verkeerd begrepen hoe het moet.

Os kun je dat soort krasjes er wel uithalen of moet ligt het aan mijn werkwijze?

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
 
Als je de kras kunt voelen met je nagel is hij er niet uit te poetsen.
Je zou nog wel aan lokaal polijsten kunnen denken. Dus in plaats van de hele kofferbak met geel alleen dat stukje extra doen want je haalt er iedere keer een beetje blanke lak af en die houdt een keer op. Ook moet je bedenken dat wanneer een auto wat ouder is je deze nooit als nieuw kunt krijgen omdat de lak gewoonweg ouder is. Een vrouw van 80 kun je een facelift geven maar de rest blijft gewoon oud...

En je hebt het heel goed gedaan met polijsten. Je bent licht begonnen, geconstateerd dat dit niet genoeg was vervolgens medium, nog niet genoeg vervolgens zwaar. Daarna weer afgebouwd met medium en daarna licht. Toppie
 
  • Leuk
Reactions: DeeKay
Ik ben zo licht mogelijk begonnen met een witte pad met finale. Toen dit niet het gewenste effect had ben ik verder gegaan naar de oranje pad met mezzo. De swirls waren eruit, maar ik was nog niet tevreden. Toen ben ik de gele pad gaan proberen met veloce. Dit had heeft wel redelijk wat weggehaald maar nog niet naar mijn tevredenheid. Maar ik durfde niet nog een 2e keer erover met geel, dus heb ik de rest van het kofferdeksel afgemaakt met geel en veloce. Maar ik had gelezen dat het goed was om als je geel gebruikt had, dat het goed was om stapsgewijs naar fijner te gaan om het netjes af te ronden. Vandaar dat ik toeb met oranje en vervolgens wit afgerond heb.

op die manier is het inderdaad wel ok ;)
Ik zou dan plaatselijk waar die krassen zijn nog eens met de grovere combi over gaan.
De ganse koffer hoeft niet dan.
Soms stopt het op een gegeven mioment met de middelen die je hebt he.
 
  • Leuk
Reactions: DeeKay
Ik zal eens met de nagel voelen of ik de kras voel zitten. Het lastige vind ik ook dat ik als beginner/leek ook niet kab beoordelen of een krasje er wel of niet uit zou moeten kunnen met de dap.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk