• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Iemand ervaring met of alternatieve voor Obsessed garage waterontharder

@Drifter,
Er staat toch echt duidelijk in de handleiding dat de container een inhoud van 5 liter heeft en er zit 4 liter hars/in/bij of lees ik het helemaal verkeerd?

Screenshot_20240306_175136_Adobe Acrobat.jpg
 
Dat betekent niet dat ik maar 5 liter water kan gebruiken voor hij op is. Het is een in- line systeem. Water erin en meteen weer onthard water eruit. Kleinere waterontharders met maar 1 of twee kilo hars en een kleinere inhoud kunnen tien liter per minuut ontharden. In theorie zou een ontharder met een grotere inhoud minder restrictie moeten opleveren.

Of zitten we nu volledig langs elkaar heen te lullen?
 
Een wisselaar als deze heeft alleen een restrictie op de doorsnede van de aansluitingen.
Het water loopt snel of langzaam langs de hars en wordt daarbij goed of mogelijk minder onthard.
De meeste patronen werken niet met een buffer van (vooraf) onthard water.
 
  • Leuk
Reactions: Schuurfonds
Zijn er al mensen die deze ferm geprobeerd hebben? Lijkt gewoon op een prima DI vessel. Aan zo'n vat zelf kan je niet veel mis aan doen. Wss is de kwaliteit van de hars belangrijker.

Ben ook wel benieuwd welke hars er bij zit voor die 35 euro. Gewoon tafelzout lijkt me ook niet optimaal. Maar een goede resin kopen zou best wel kunnen werken met dit vat van de action.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Hier een gebruiker. Bevalt prima. Vrijwel geen spots na opdrogen. Ik zou hem alsnog nadroken met een doek. Ik zal morgen of overmorgen wel wat foto's posten. Heb er voor vrienden en schoonvader nog wat besteld.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Reactions: RoyR en volvopilot
Gezien positieve reacties heb ik er ook een besteld, vandaag berichtje dat die onderweg is. Hopelijk dat die goed helpt tegen spots.

Zou je met ontkalkt water zelfs op zon-opgewarmde lak, of in de zon, mogen afspoelen? Of krijg je dan alsnog vlekken door de andere mineralen in het water (wat mij logisch zou lijken)?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Hier een gebruiker. Bevalt prima. Vrijwel geen spots na opdrogen. Ik zou hem alsnog nadroken met een doek. Ik zal morgen of overmorgen wel wat foto's posten. Heb er voor vrienden en schoonvader nog wat besteld.

Zit er ook hars bij? En zo ja is het een soort resin of echt hard zout of zouttabletten?

Dat resin is ook online vrij moeilijk verkrijgbaar, zeker in 5kg+ verpakkingen. Zit je al snel op 50 euro
 
Dat reservoir is echt heel erg klein. Ik heb deze ook. Die Ferm zit 4kg hars in terwijl die van waterfilterexpert maar iets van 500g is.

Laat staan voor het geld van de Ferm.
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR
ik heb de Ferm toch ook maar besteld. Zoals ik het begrijp zit er gewoon hars in het vat, geen tafelzout zoals de omschrijving mij in eerste instantie deed geloven. Maar met een kilotje tafelzout kun je eventueel 'regenereren' om het hars een nieuw leven in te blazen voordat je deze vervangt.

Voor 35 euro is het vreemd genoeg goedkoper om bij vervanging van het hars gewoon een compleet nieuwe unit te kopen. 5kg hars kost al snel meer dan 50 euro namelijk...

Zou fantastisch zijn als ze ook hars gaan leveren bij de action in 10/20kg verpakkingen. Of wellicht carclean?
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Waarom zou je Hars willen leveren?

Hars heeft een levensduur van een jaar of 10, als je regenereerd trekt de calcium van het hars af en spoelt het weg (riool) waarna je hars weer zo goed als nieuw is.
 
  • Leuk
Reactions: ArjanB
Op youtube zijn wel veel detailers met die DI vessels te vinden. Die regenereren niet maar die vervangen het hars.

Vandaar mijn verkeerde interpretatie over het tafelzout. Maar dat kan dus inderdaad werken.

Dan is het een goedkoop en duurzaam systeem lijkt me. Zeker gezien de hars inhoud ban 4kg. Hierdoor kun je een redelijk goede flow halen. Je kunt er zelfs 2 aan elkaar koppelen in serie als je echt helemaal los wilt gaan. Voor die 35 euro hoef je het niet te laten...
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Op youtube zijn wel veel detailers met die DI vessels te vinden. Die regenereren niet maar die vervangen het hars.

Vandaar mijn verkeerde interpretatie over het tafelzout. Maar dat kan dus inderdaad werken.

Dan is het een goedkoop en duurzaam systeem lijkt me. Zeker gezien de hars inhoud ban 4kg. Hierdoor kun je een redelijk goede flow halen. Je kunt er zelfs 2 aan elkaar koppelen in serie als je echt helemaal los wilt gaan. Voor die 35 euro hoef je het niet te laten...
Dan zou ik hem eerder parallel koppelen. Betere flow. En voor de werking maakt het niet uit.

De flow is overigens meer dan prima dankzij de grote behuizing.

Zout gebruik je eens in de 1000liter om te regenereren. Komt ook niet op de auto.

Ik heb hem in de zon laten drogen en de vlekjes waren bijna niet zichtbaar.