• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Inox lip aangetast door weersinvloeden

Ice_Princess

Detailing rookie
26 aug 2009
49
0
Hallo detailgekken,

Mijn lieftallige vriendje heeft sinds een klein jaartje Harry Hausen velgen, matzwart gecoat met een rvs inox lip. Door de weersinvloeden van afgelopen winter hebben deze helaas behoorlijk wat te verduren gekregen. Op de velgen zijn nu diverse roestpuntjes en witte vlekken op de rand naar het gecoate hart te vinden. 1 velg heeft ook helaas een vrij diepe kras door een ongelukkig stoeprandje...

Een paar weekjes terug heb ik de velgen eerst schoongemaakt met een sopje van autoshampoo, daarna heb ik de rand gekleid om de roestpuntjes weg te halen. Helaas was niet alles te verwijderen, maar heb er toch redelijk wat vanaf gehaald. Daarna heb ik met Meguiars all metal polish de randen gepolijst met de hand. Tot slot de gehele velg in de wheel sealant gezet.

De velgranden glommen ons flink tegemoet, echter irriteren we ons nog steeds aan die kleine roestpuntjes en witte vlekken. Het is helaas een 1-delige velg en het is al erg lastig om met de hand bij die witte vlekken te komen. We hebben al gekeken voor de uni balls en uni cones, maar deze kunnen ook niet goed bij de plekjes komen en het gevaar is dat we op het gecoate gedeelte komen.

Hebben jullie wellicht de oplossing voor ons? Sowieso laten we 1 velg opnieuw polijsten vanwege de schade, is het verstandig om de andere velgen ook te laten doen, of kunnen wij dit zelf oplossen.

Bijgevoegd alvast een foto van de velgen in kwestie, je ziet hier heel licht de rand met witte vlekken. Ik zal van het weekend nog een duidelijke foto maken.

Thanxz alvast voor jullie hulp!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er een blanke laag over ? Zo lijkt het wel ,wellicht ingevreten op bepaalde punten ,en hier dan ook beginnen te roesten.
 
Vind het sowieso sonde om überhaupt met deze velgen de winter door te rijden :weetniet

Al een keer met de powerball geprobeerd?? deze doet net ff meer als het handje :S
 
Zit geen blanke lak overheen. Powerball durven we dus niet, omdat de kans groot is dat we het gepoedercoate gedeelte dan raken...

Wat betreft het rijden in de winter, helaas konden we even niet anders, omdat de oude velgen al direct verkocht waren aan een liefhebber. We zijn nu wel aan het kijken voor extra velgen voor in de winter.
 
Het kan ook gewoon een laagje zijn geweest ,meestal is het eropgelegd bij 1-delige velgen.

Waarom zou je geen powerball kunnen proberen ,gewoon de gelakte delen afplakken ?
 
als je heeeeel voorzichtig bent, raak je echt niet 1 2 3 je poedercoat hoor!

en al raak je je gecoatte deel... wil niet zeggen dat deze "shattered on impact"
 
Thanxz voor de tips allemaal! Afplakken hebben we niet eens aan gedacht :weetniet

Wat denken jullie trouwens van de powercone ipv de powerball? Denk dat deze er makkelijker bij komt dan de bal.
 
alleen nu nog de keuze WELKE

de cutting cone, de finishing cone, (de blauwe lijkt mij zoiezo af te vallen)
 
Eerst maar eens beginnen met de finishing cone om te kijken wat dat uithaalt. In principe konden we al redelijk veel van de roestpuntjes met de hand weg krijgen op een microvezel sponsje.

Zou ik trouwens gewoon de all metal polish van meguiars hierbij kunnen gebruiken of raden jullie iets anders aan?

Ik heb ook even een mailtje gestuurd naar de importeur om te kijken of het onder de garantie zou vallen en het enige wat ik te horen kreeg was dat de velgen altijd met zuurvrije producten schoongemaakt moeten worden. Maar wij maken ze altijd al schoon met een sopje van autoshampoo. Weet dus niet zo goed wat ik hiermee aan moet...
 
Die kan je zeker gebruiken ,en probeer inderdaad eerst de Finishing Cone.
Eventueel ook wat 3M Tape bestellen.
 
Als je nu al redelijkveel met de hand weg haal zou ik toch overwegen om met een lc handpad en metal polish aan de slag te gaan.

Het grof geschut kan je altijd nog inzetten ;)
 
We gaan even kijken wat we doen, aanstaande donderdag gaan we naar bergschenhoek toe en even kijken wat tim ervan zegt... sowieso nemen we een aantal handpads mee naast de dap en bijbehorende pads.

Zodra we bezig zijn geweest zal ik de foto's wel even op het forum zetten.
 
lmazereeuw zei:
meschien een dremel de oplossing is klein maar dan raak je zeker de poedercoating niet maar is wel veel werk

ABSOLUUT NIET de Dremel gebruiken :!
Het toerental van deze machinetjes is verschikkelijk hoog. In de laagste stand draait deze al een whopping 10.000 toeren per minuut 8o

Je wilt niet weten wat voor schade je daarmee aanricht 8-o
 
Nare lekjes op die RVS (Roest Vast Stalen) rand. Blijkt maar weer dat pekel en andere rotzooi toch ook RVS aan het roesten kan brengen.
Vervelende lijkt mij nu dat er dus roest op zit. Je kunt dat vermoedelijk wel oppervlakkig verwijderen, maar dat blijven volgens mij vanaf nu kwetsbare pekken.
Mijns inziens een monikkenwerk, maar wielen demonteren en polijsten tot je een ons weegt. (Niet naar bedoeld hoor). Ik zou een chroom onderhoudsmiddel gebruiken.
En daarna echt ongelofelijk beschermen en vooral regelmatig onderhouden, want ik vermoed (wie beter weet help a.u.b.) dat de plekjes nu extra kwetsbaar blijven voor corossie.
Succes provinciegenoten,
Aficior

QUOTE
Wat is RVS
Wat is roestvrijstaal
Tegenwoordig zijn er wel 200 verschillende soorten roestvrijstaal en allen bevatten minimaal 12% chroom (Cr) als legeringselement. Het chroom zorgt ervoor dat een dun, maar hard laagje chroomdioxide wordt gevormd op het oppervlak van het staal. We kunnen dit beschouwen als de huid van het roestvaste staal die het metaal beschermt tegen corrosie. Als de beschermende chroomdioxide huid is beschadigd kan er roestwerking ontstaan. Chroom is het belangrijkste legeringselement van roestvrijstaal doch niet het enige. Zo wordt er ook wel nikkel, molybdeen en titaan toegevoegd om de roestwerendheid te versterken. Stikstof verhoogd de sterkte zonder invloed te hebben op de taaiheid van het materiaal, zwavel verbetert, in combinatie met mangaan, de verspaanbaarheid (boren, frezen e.d.) terwijl het altijd in staal voorkomende koolstof zoveel mogelijk moet worden beperkt omdat deze stof de roestwerendheid juist niet ten goede komt.
UNQUOTE
 
Het kunnen ook nog deeltjes uit de remblokken of deeltjes van de remschijven zijn die na enig sportief gebruik lekker warm zijn en dus geen moeite om in te bakken.
 
Ja, daar zat ik later ook nog aan te denken. IK heb geen idee wat er allemaal voor een rotzooi in remschoenen zit, maar zal zeker geen plezierige zooi zijn.
Blijft staan dat ik vermoed dat je alleen met zorgvuldig polijsten met een chroom-middel enige verbetering kunt bereiken.
Andere manier is blijkbaar een chemische behandeling. Op Wikipedia staat er bij Roest Vast Staal een hele verhandeling over hoe RVS te behandelen om deze putjes te herstellen, maar vraag me af of dat lukt met deze velgen met dat zwarte hart. Ik had begrepen dat de velgen uit -1- deel bestaan.
 
Ja dat klopt, het zijn 1delige velgen.

We gaan in ieder geval alle tips even overleggen en sowieso gaan we met de finishing cone starten, omdat we al redelijk wat verbetering hadden met de AMP en een microfibersponsje. Mocht dat niet werken, dan kunnen we altijd nog zwaarder geschut in zetten.