• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Interieur reinigen / rooklucht verwijderen

Xander1991

Detailing rookie
9 mei 2015
9
0
Helaas was de vorige eigenaar van mijn BMW een aardige kettingroker, waardoor er een hardnekkige rookgeur in mijn auto zit. Ik heb dit helaas toch wat onderschat en had verwacht dat na een goede behandeling van het interieur dit wel weg zou trekken.

Inmiddels alle kunstof delen afgenomen met een Multi cleaner van merk Valma en het interieur ingespoten met smoke ex van sonax. Vervolgens nog een keer de bekleding afgenomen met multi cleaner, maar de rookgeur blijft aanwezig.

Heb toen 1,5 dag een OZON apparaat die ik via ebay had besteld laten draaien. Dit apparaat gaf een uitstoot van 500mg per uur, wat minder is dan de grote ozon apparaten die bij firma´s als Boels te huur zijn (ca. 2000mg per uur).

Nadat de ozon lucht na een kleine week is vervlogen, komt helaas de rooklucht weer naar boven. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van rooklucht in een auto of tips?

Ik heb een liter HG tapijtreiniger staan en overweeg een tapijtreiniger te huren. De aanschaf van een tapijtreiniger is helaas geen optie. Weet iemand waar ik het beste tegen geringe betaling in de buurt van de ronde venen of Amsterdam een goede tapijtreiniger kan huren? Heeft iemand ervaring met een apparaat van karwei?

Alvast bedankt voor de moeite.

BMW.jpg
 

Bijlagen

  • BMW.jpg
    BMW.jpg
    325,5 KB · Weergaven: 614
Zit er nog een asbak in dit model? Meestal de bron van stank. Als dat zo is, asbak uitnemen en reinigen, ook de omgeving van de asbak niet vergeten. As zal zelfs onder de asbak aanwezig zijn, dikke nicotine aanslag boven de asbak, tussen de panelen in de buurt van de asbak etc.
 
Nog vergeten: Circulatie lucht verlaat de auto meestal aan de achterzijde via roosters, deze (en achterliggende buizen) ook reinigen.
 
Haal het dashboard maar eens los en maak de naden en kieren maar eens schoon, je staat er versteld van hoeveel aanslag daar vanaf komt!
 
Bedankt voor jullie reacties. Het reinigen van de lucht circulatie buizen lijkt me toch lastig. Wellicht met een spray? Heb vorige week het interieur filter vervangen door een nieuw actief koolstof filter en het rook idd wat muf bij de inlaat onder de motor kap.

Ik ga eens kijken of ik het gedeelte rondom de asbak uit elkaar kan halen. Het hele dashboard uit elkaar trekken durf ik namelijk niet aan.
 
De mattenset ga ik denk ik op termijn vervangen. Ben bang dat als ik er nu een nieuwe set in leg, dat de rookgeur er weer in trekt.

Vanavond de hemel een keer met de hand doen met een verdunning van tapijtreiniger. Voor aanstaande donderdag een tapijtreiniger gehuurd en dan ga ik een keer de hele bekleding onder handen nemen.

Hebben jullie ervaring met het reinigen van de hemel? Is het verstandig om dit met de hand te doen en vervolgens met de extractor het vocht eruit halen? Of kan dit ook direct met de tapijtreiniger...
 
Je kan het beste op de hemel een tornador gebruiken. Door de extractor wordt de hemel heel erg nat en is er een kans aanwezig dat de lijm los gaat laten en de hemel dus gaat hangen.
 
Bedankt voor de tips. Helaas had ik geen tornador tot mijn beschikking. Heb met micro vezel doeken en tapijtreiniger hd verdund in water de hemel erg mooi schoon en droog gekregen. Toch blijft de rookgeur aanwezig, maar deze is wel al weer een stuk minder geworden gelukkig... Misschien toch maar eens op zoek gaan naar een groot ozon apparaat.
 
Ben overigens aan het overwegen of ik niet een behandeling ga laten uitvoeren. Ben bang dat ik de rooklucht er zelf niet uit krijg. Inmiddels flink wat uurtjes aan besteed.
 
Ik zou zelf gewoon wat tijd er in investeren... matjes en stoelen er uit zodat je het tapijt overal kan reinigen. Al het plastic, stuurwiel en gordels enz schoonmaken met apc. Ook de ruiten schoonmaken daar kan aanslag op komen die ook naar rook ruikt. Dan de stoelen en achterbank met extractor schoonmaken. Airco laten reinigen en een keer zo'n spuitbus gebruiken die zorgt dat de airco lekker ruikt. Nieuw interieurfilter en een keer ozon apparaat er in. Als dit allemaal niet werkt dan is het gewoon echt niet weg te krijgen. Een professioneel bedrijf zal t dan ook niet weg kunnen krijgen.
 
Er is jaren in gerookt, dus de rook lucht er niet zo maar even uit. dat duurt even
Alles goed schoonmaken, en wat Thomas al zei matten, stoelen en achterbank eruit en dan schoonmaken.

En er zijn ook spuitbussen bij CC.

https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Meguiars_Air_Refreshner_New_Car_Scent_59ml_G16402EU_103196
 
Vanavond voor de tweede keer de nicotine aanslag van de ruiten gehaald. Kwam Nog wat licht bruin spul vanaf. En vond dat er nog een asbak verstopt zat onder de schakelpook. Gadverdamme.
2hgrb52.jpg
 

Bijlagen

  • 2hgrb52.jpg
    2hgrb52.jpg
    478 KB · Weergaven: 597
Interieur filter vervangen ... gaat de goede kant op zo. Is het interieur makkelijk te verwijderen? Zie op de stoelrails onder meerdere bouten, is het een kwestie van demonteren? Bedankt voor de tips.
 
Ik weet natuurlijk niet hoe dat precies bij een BMW zit, maar meestal is het de accu los halen en even een half uurtje laten staan (ivm airbags in de stoelen), dan gewoon airbag (en andere draden naar de stoel toe) loskoppelen en de rails los schroeven en de stoelen er uit halen.

Ik zou wel het interieur filter pas vervangen als je het hele interieur heb gereinigd. Anders gaat er in je nieuwe filter ook nog rooklucht zitten als je interieur er nog naar stinkt.