• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Interieur V40 R-Design

Dear-Fail

Detailing trainee
21 jan 2024
77
30
Hi allemaal,

Sinds kort eigenaar van een V40 R-Design. Heerlijke en prachtige auto.

Ik wil het interieur reinigen. De stoelen zijn een combinatie van leer en alcantara. Door de bomen zie ik het bos niet meer en hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
Wij zijn ook ik het bezit van een Bissell interieurreiniger maar die durf ik niet op deze stoelen te gebruiken.

1. Waarmee kan ik alcantara reinigen? En heeft het ook onderhoud nodig? Heb op dit forum gelezen dat een vochtige theedoek voldoende zou zijn.

2. Hoe kan ik het beste het lederen gedeelte van de bekleding reinigen maar met name onderhouden? Zou het zonde vinden om barstjes in het leer te krijgen.
Is dit product goed voor mijn doeleinde?
 
  • Geweldig
Reactions: Epicurean
Alcantara via de zoekfunctie al geprobeerd ?

Gebruik een Badstof doek, maak deze vochtig met lauw warm water (niet meer dan licht vochtig) en dan deppen en niet te hard
Zo nodig een lichte verdunning van een reiniger aanmaken en daarmee de doek licht vochtig maken
Als reiniger kan je een APC nemen, beter is een voor weefsel (fabric)
Na de reiniger een andere doek licht vochtig maken met schoon water
 
Laatst bewerkt:
Alcantara via de zoekfunctie al geprobeerd ?

Badstof, lauw warm water (niet meer dan licht vochtig) en deppen
Zo nodig een lichte verdunning van een reiniger toevoegen
Als reiniger kan je een APC nemen, beter is een voor weefsel (fabric)
RedCat de bedoeling is duidelijk, maar het staat er toch wel wat eigenaardig: waar vind je water dat niet meer dan licht vochtig is?
Suggestie voor verbetering van je tekst: zet de tekst tussen haakjes direct achter "Badstof", of nog duidelijker wissel "Badstof" en "lauw warm water" van plaats.
 
  • Verdrietig
  • Grappig
Reactions: Quantoxx en RedCat
Als je een alles in één optie zoekt voor in het interieur: G-techniq Tri-Clean. Kan op alles (ook Alcantara kun je er mee afnemen). Het reinigt goed en laat een klinisch schone geur achter.
 
@Cordoba Misschien een rare vraag, maar als alcantara zo gevoelig is voor alles, waarom wordt het dan zoveel gebruikt op plekken die veel aan worden geraakt (stoelen/stuur)
 
Alcantara heeft een luxe uitstraling maar is in feite een gevoelige versie van microfibers
Met de juiste behandeling kan het lang(er) mee, maar het is ook eenvoudig naar de KL.... te helpen
 
Precies wat RedCat al schrijft, combineer dat met relatief lage kostprijs, en in de huidige race om zuinigheid/ecologische footprint, zou ook mee kunnen spelen. (alcantara is lichter van gewicht dan goed leer, en mijn inschatting is dat de fabricage van kunstleer ook niet echt milieuvriendelijk is.)

Ik denk ondertussen al bijna 10 jaar terug had Sonax een speciaal reinigingsmiddel voor alcantara bekleding, één van de klanten van CC had dat volgens de voorschriften toegepast op het interieur van zijn nieuwe Audi, maar dat gaf beschadiging in plaats van reiniging. Tim is destijds voor zijn klant heel druk geweest om die schade door de fabrikant van het reinigingsmiddel vergoed te krijgen. Dat ging zover dat het merk een aantal jaren uit de schappen van CC is verbannen. (De schade van die betreffende klant liep ook in de duizenden euro's)
 
  • Verbluft
Reactions: Nick Bakker
@Dear-Fail heb je foto’s van de stoelen?
kijk wellicht als de toplaag beschadigd is dat je moet verdunnen maar anders niet maar weet je wat je doet probeer een stukje te cleanen op een onopvallende plek (dat staat ook vaak op flesjes).
In 9 van de 10 keer verwacht ik geen problemen.
Kijk als het leer niet supervervuild is zou je er evt ook voor kunnen kiezen om em iets te verdunnen maar persoonlijk heb ik dat nog nooit gedaan.
 
Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat het ''verdunnen'' op het flesje stond. Ik heb de nodige liters van de Gliptone producten gebruikt en nog nooit problemen ondervonden. Als het leder dusdanig dun/beschadigt/ is, dan heb je sowieso een ander probleem dan alleen even reinigen.

Met een zachte borstel en beleid, komt je een eind. ;)
 
Wat ik altijd doe=
-cleanen en afnemen
-afnemen maar dan nu met vochtige doek om evt restanten weg te halen
-voeden met gliptone
 
  • Leuk
Reactions: Dear-Fail
Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat het ''verdunnen'' op het flesje stond. Ik heb de nodige liters van de Gliptone producten gebruikt en nog nooit problemen ondervonden. Als het leder dusdanig dun/beschadigt/ is, dan heb je sowieso een ander probleem dan alleen even reinigen.

Met een zachte borstel en beleid, komt je een eind. ;)
Dus geen zachte doek in plaats van een borstel? Misschien ben ik wel te angstig ;)
 
@Dear-Fail heb je foto’s van de stoelen?
kijk wellicht als de toplaag beschadigd is dat je moet verdunnen maar anders niet maar weet je wat je doet probeer een stukje te cleanen op een onopvallende plek (dat staat ook vaak op flesjes).
In 9 van de 10 keer verwacht ik geen problemen.
Kijk als het leer niet supervervuild is zou je er evt ook voor kunnen kiezen om em iets te verdunnen maar persoonlijk heb ik dat nog nooit gedaan.
Ik zal morgen eens een foto maken. Denk dat het allemaal wel meevalt als ik het zo lees :)
 
Misschien zullen mensen het niet met mij eens zijn, maar; Als je het leer niet eens met een zachte borstel kan borstelen, dan is het wel heel dun of verdroogt. Dan heb je dus een ander probleem, want dan zou je er ook niet eens normaal op kunnen zitten en bewegen zonder problemen.

Welke borstel heb je in huis gehaald? (Of niet) Met een doek kan je ook boenen, maar je vezels zullen al snel verzadigt zijn en dan mis je toch wat 'power'.
 
  • Leuk
Reactions: Dear-Fail
@Quantoxx ik heb nog geen borstel. Dacht dat het met een doek ook wel zou kunnen. Het leer ziet er namelijk niet ‘vies’ uit. Denk dat voeding op dit moment belangrijker is.
 
Wat ze vaak zeggen is dat je de cleaner kunt inborstelen maar je kan in principe ook met doeken werken. En als jij zegt dat het leer er niet heel vies uitziet dan gaat dat prima.
Wel even nalopen met een licht vochtige doek om resterende chemicalien weg te halen
en dan voeden.
En ipv met 1 dikke vadsige laag te voeden zou ik liever meerdere dunne laagjes aanbrengen om te zien hoe dorstig het leer is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Timon en Dear-Fail