• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA... Mag het ook een beetje anders zijn?!?

Robert_16

Detailing addict
8 mrt 2010
309
70
46
Omgeving Rotterdam
Detailers,

Ik heb meerdere malen gelezen over IPA. Dit is een bepaald type alcohol (nee heren, niet om te drinken!) om het oppervlak te ontdoen van vetten, fillers e.d. Daarbij zou het bijdragen aan de hechting van een glaze, sealant en/of wax.

Nu kan ik over meerdere liters methyl-alcohol beschikken. Mag ik dit vergelijken met de IPA zoals omschreven in meerdere fora? En waarom zou ik hier geen wasbenzine/thinner voor kunnen gebruiken? Ik weet dat je met thinner e.d. de vettigheid "opzij veegt" en niet wegneemt.

Ben benieuwd!

Groeten,

Robert
 
Gebruik dan liever Monello Spruzzo of Meguiar's Finale Inspection. Thinner zou ik niet gebruiken omdat ze dit ook als verfverdunner gebruiken en het zou wel eens wat ongewenste effecten op je lak kunnen hebben. Hoewel wasbenzine een ontvetter is, zou ik het persoonlijk zelf niet op de lak gebruiken. Volgens mij kun je ook Methyl-alcohol gebruiken (Methanol) , maar ik ben geen chemicus, de verschillen tussen IPA en Methanol zijn mij niet echt bekend.

EDIT: gevonden!:

Isopropanol/Isopropyl alcohol
HHet is een giftig oplosmiddel dat wordt gemaakt van propylene (een derivaat van petroleum, het is een bij-product van de petroleum- en benzine-industrie.) en komt voor in zeer veel huid- en haarverzorgingsproducten, parfums, antibacteriële handzeep en ook in en antivries. Het wordt ook verkocht als cosmetische alcohol. Het kan de volgende klachten veroorzaken: vroegtijdige huidveroudering, bruine vlekken op de huid, hoofdpijn, duizeligheid, mentale depressie, misselijkheid, overgeven, narcose, anesthesie en uiteindelijk coma en de dood. De fatale dosis is ongeveer 28,4 milliliter. Het heeft de neiging zich in het menselijk lichaam op te stapelen, mede door de giftigheid van zijn eigen oxidatieproduct: acetone (m.a.w. het produceert aceton in het lichaam). Het wordt ook in zeer veel medicijnen toegepast.

Methanol/Methylalcohol
Dit is een veelgebruikt oplosmiddel, speciaal irriterend voor de ogen. Het wordt gemaakt van de distillatie van hout. Het komt voor in schoonmaakmiddelen, in de industrie, antivries, cosmetica, kruidenmixen, poedermelk voor baby's, koolzuurhoudende dranken. Het wordt in de lever omgezet in het giftige formaldehyde en formica zuur. Het is met name giftig voor de ogen en er zijn vele gevallen bekend van blindheid na een overdosis.

Euh... nu ik dit zo lees, zijn het beide heerlijke goedjes!! 8o
 
Probleem met dreft en dat soort middelen is dat er niet alleen een ontvetter in zit, maar ook glansmiddelen, het is namelijk bedoeld om je vaat schoon te maken en te laten glimmen ;) Dus er blijft weer iets achter, en dat wil je niet. :no
 
Bovendien is Dreft zurig en tast de kwaliteit van je lak aan. Wil je ontvetten, gebruik dan zoals Adrie zegt Raffini Spruzzo. Tenminste als je gepolijst hebt met de Raffini lijn.
 
Het dreft verhaal was een geintje n.a.v. de uitleg van Stimpy.. Maar omdat mijn baas heeeuul veel liters methyl-alcohol heeft staan, was ik benieuwd of ik dit kan gebruiken. Kan het eens proberen op een gelakt voorwerp.

Zal eens kijken of ik product informatiebladen kan vinden van beide soorten alcohol..


Robert
 
Wat ik van de uitleg begrijp is het verschil tussen beiden waarvan het gemaakt is. Verder is het in de basis alcohol. Dus ik denk dat je Methanol ook kunt gebruiken (wel even 1:1 verdunnen met gedemineraliseerd water!)
 
Persoonlijk hou ik het bij Finalinspection (M34 van Meguiars), Topinspection van Menzerna en Spruzzo van Monello.
IPA vind ik iets minder fijn werken, maar is wel een veelvoud (fout :grinning: ) goedkoper.

Klik voor een mini-test KLIK
 
Ik krijg niet altijd alle resten weg met spruzzo. Vandaar dat ik ben overgestapt op ipa. Maar als je niet tegen dit probleem aanloopt, lekker blijven gebruiken.
 
Wat ik persoonlijk het fijnste vind werken met Spruzzo/Final Inspection/Top inspection: Niet teveel sprayen, maar wel het hele oppervlak (dun waasje van druppeltjes). Even laten intrekken, en rustig vegen (net als een quickdetailer). De doek niet nat laten worden, maar vaak een schone doek gebruiken.