• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kalk vrij water voor HD reiniger

Bikkel

Detailing guru
23 okt 2014
1.635
173
53
Berkel en Rodenrijs
Zijn er mensen hier die kalk vrij water gebruiken in combinatie mat een HD reiniger?
Op een kalk filter kan je geen HD reiniger aansluiten, meestal te weinig water doorlaat capaciteit.
Dan gaat de HD reiniger minder druk geven, door water te kort.

Zat te denken aan een buffer water opslag, dan laat je die vol lopen met kalkvrij water en haalt de HD reiniger daar zijn water vandaan.
De HD reiniger die ik heb heeft geen water drukdruk nodig, is zelf aanzuigend. dat is dus het probleem niet.

Maar hoeveel liter buffer moet je dan neerzetten?
 
Hangt er vanaf wat voor een HD reiniger je hebt en hoe lang je die gebruikt tijdens een detail.
Die van mij gebruikt bijvoorbeeld +/- 600 liter per uur en stel dat ik hem een half uur netto gebruik tijdens een detail, dan heb ik +/- 300 liter verbruikt.
Bij zo'n hoeveelheid is het het makkelijkst om een 600 liter IBC te nemen en bij minder, dan kan je denken aan bijvoorbeeld een regenwater ton.
 
Kan geen 600 liter water hier kwijt, ze zien me aankomen.
HD heeft 8 liter per minuut nodig.
Water filter geeft 5 liter per minuut.
Er zijn watertanks met vlotter ( zoals in de WC waterbak zit) dus zodra de HD de tank leeg slurpt, word dit aangevuld via het filter.
Dan heb ik geen voorraad van 600 liter nodig
 
Wat voor waterfilter gebruik je?
Ik heb zelf zo'n waterfilter van hier op de site, maar op de zaak hebben we erg veel kalk in de water.
Bij mij gaat dan zo'n filter net aan 15 wasbeurten mee, terwijl ik hem alleen gebruik om op het einde af te spoelen.
Wanneer je zo'n filter dan gebruikt op jouw manier, dan is zo'n filter helemaal snel verzadigd.

Ik vind het overigens wel een goed idee, want in dat geval hoef je maar rekening te houden met een buffer van 3 liter per minuut.
Als je hem dan een half uur netto gebruikt, is dat 90 liter en dan heb je aan een 150 liter tank ofzo genoeg.

Ik wil zelf trouwens kijken voor een waterfilter of ontharder waar ik langer mee vooruit kan.
 
Stukadoors die gebruik maken van een gipsspuit hebben deze vaak gekoppeld aan een waterreservoir om drukverschillen/aanvoertekorten te compenseren. Hiervoor worden vaak kliko's gebruikt en voorzien van een vlotter om overstromen te voorkomen.
 
Weet dat er grote filters te koop zijn, maar zijn heel duur.
ben er mee bezig geweest, maar liep op naar meer als 1500 euro.
En dat heb ik er nu net niet voor over.

Moet het weekend eens de tijd opnemen hoedanig ik nu echt bezig ben met afspuiten van een auto.
dan kan ik kijken hoeveel buffer nodig is.
 
Ik heb een regenton in de tuin, daar zit een afsluitkraan met een Gardena aansluiting onderop.
Zoiets is dus met name ideaal voor aansluiting op je hd reiniger.
 
Wat Frans al aangaf, is het misschien een interessante en goedkope oplossing om een regenton op een verhoging te zetten en aansluiten op de hemelwaterafvoer met vuilfilter ertussen. Regenwater is al zacht en mocht er niet voldoende water voorhanden zijn kun je de ton handmatig vullen met een tuinslang (met een waterfilter ertussen) voor je gaat wassen. Waarschijnlijk zal je wel gebruik moeten maken van een hydrofoorpomp om voldoende waterdruk te krijgen.
 
Even terug naar de vraag.
Je hebt dus een HD met een aanzuigfunctie
En je wilt kalkvrij water gebruiken, dus je hebt een filter in gedachten.

De buffer moet net zo groot zijn als het verschil tussen gebruik en aanvoer over de tijd dat hij continue aanstaat
Want in een pauze vult de buffer zichzelf gewoon bij .... vlotter erop en je hebt er geen omkijken naar.

Ik schat dat je met een liter of 30 al heel ver komt.

En regenwater is leuk, maar zit vol met vuil en bacterieen
Of je moet een dak hebben waar geen enkele vogel bij in de buurt komt
... en dan nog ....
 
Ja is zelf aanzuigend, hier deel van het boekje.

Direct aanzuigen


Water uit beken, regentonnen, etc. nemen.
Dankzij het zuigvermogen van de pomp (tot 2,5 m aanzuighoogte, max. slanglengte 3 m) kan het toestel ook reinigingswater uit separate reservoirs of beken aanzuigen.







Regen ton, heb ik niks aan, want de afvoer loop door het huis heen, kan ik niet eens bij komen.

Heb al 2 filters, werken prima, maar niet voor HD geschikt.

30 liter voorraad, kan je 10 minuten mee doen en dan is het leeg.
Zag bij een camper zaak dat ze tanks hebben van 20 liter tot 150 liter, met al voorgeboorde getapte gaten erin. en betaalbaar.

Moet even de afmetingen bekijken, maar denk dat het rond de 50 liter gaat worden.
 
Ik bedoelde een regenton als reservoir, niet om er regen in op te vangen en te gebruiken.
Zo'n ding hebben wij, die is dan 115 liter;

115_liter_regenton_storm_acitepakket.jpg
 
Bikkel;n428812 zei:
... 30 liter voorraad, kan je 10 minuten mee doen en dan is het leeg. ...

Dan reken je met 3 liter verschil tussen verbruik en debiet van de kraan
Met 1 minuut pauze heb je dan al weer zo'n 3 minuten werktijd gewonnen
10 minuten continue vind ik al vrij veel

Maar 50 L is ook mooi hoor, misschien iets op wielen. Hebben ze bij campeerwinkels ook
 
Ja idd iets op wielen, moet wel verplaatsbaar te zijn. Ook als het vol met water zit.
Of aan de poetskar vastmaken, zat ik ook nog aan te denken.
Hangt af van de maatvoeringen die verkrijgbaar zijn.

Gaat goed komen, dat weet ik zeker.
 
Hou er rekening mee dat het niet makkelijk te verplaatsen zal zijn 50l = 50kg en het water beweegt als je het verplaatst.
@redcat: Daar hebben ze vuilfilters voor.
 
Heb je er al eens aan gedacht om een tweede exemplaar van je bestaande filter aan te schaffen en deze parallel aan je bestaande filter te monteren.
Kosten blijven binnen de perken, geen groot en dus zwaar buffervat nodig en waarschijnlijk wel de capaciteit die je nodig hebt.
 
Wat is eigenlijk het voordeel van Demi water?? Ik begrijp dat wanneer het opdroogt je geen vlekken krijgt, maar een auto drogen met een dry towel is ook maar een peuleschil toch?? Weeg dat af tegen de kosten van het demi water en dan vraag ik me toch de meerwaarde af als ik eerlijk ben.

Maar mocht je het perse willen dan heb je ook van die waterontharders voor de huisinstallatie, daar kun je gewoon rechtstreeks je HD reiniger op aansluiten zonder bufferreservoir o.i.g. Ik weet dat mijn vader bij hun thuis zo'n apparaat heeft laten installeren maar die kosten wel gauw richting de 2000 euro meende ik.
 
Ligt er erg aan waar je in Nederland woont. Als het warm is kan je het niet aandrogen met een droogdoek zonder kalkvlekken te krijgen.

De meerwaarde? Totaal geen kalk ellende meer.