• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien haalt niet zoveel weg als ik dacht

Alloy

Detailing addict
8 sep 2016
51
58
34
Hallo! Nieuw hier en meteen met een vraag!

Zoals de titel zegt.. ik ben dus begonnen met de hele mik mak en ik kwam dus bij het stapje kleien aan. Samen met de PB's Spray & Wipe ben ik aan de slag gegaan, maar het haalde niet zoveel weg als ik dacht.. bijna niks! En ik ben maar de hele auto langs gegaan.

De auto in kwestie is mijn wannabe sportwagen, mazda 323F uit 1998. Ik heb hem al wat jaartjes, maar dit is de eerst grondige reininingsbeurt die die ooit heeft gekregen. Voorheen martelde ik de auto alleen met wassen, drogen en eens per jaar een waxje.

Ik ben dus aan het wassen gegaan.. goed alles afgespeolt, sopje, afgespoelt en inplaats van drogen en dan kleien liet ik hem nog even nat om dan samen met spray & wipe te kleien en dan daarna dus weer afspoelen met alles wat de klei misschien losgemaakt had en niet in de klei zit.

Maar.. voor een auto die nooit grondig schoongemaakt is had ik meer verwacht. Hij is donkerblauw, maar de kleur zou niet veel moeten uitmaken. Ik geloof niet dat de klei (PB's again) niks heef tom weg te halen. Ben dus maar even niet verder gegaan met ontvetten met polish, glazen enw axen en eerst maar hier vragen over dit.

De klei verkleurde overigens wel zo af en toe, maar ik heb de hele auto nagelopen ermee, en er zit zowat niks op aan ingewerkte vuilstukjes. Duw ik niet hard genoeg? Ik gaf wel wat kracht, maar de bedoeling is dat dat niet hoeft, dus ik hield dat wel een beetje in.
 
Misschien een grovere klei gebruiken? Zal voor wat marring kunnen zorgen. Maar dat haal je met polijsten weer weg.
 
Duwen of drukken moet je sowieso niet doen. Alleen begeleiden en de klei het werk laten doen!

En wat Michael zegt, misschien een grovere klei gebruiken. Welke klei gebruik je nu?
 
Voorgaand zeer perfect gewassen waardoor weinig vervuiling op de lak zit???
Neem een plastic boterhamzakje en wrijf daarmee over de lak: als die makkelijk glijd heb je gladde, dus schone lak.
Indien stroef: klei-behandeling verkeerd uitgevoerd. Lees de how-to eens!
 
Haalt non-ferro meer weg dat kleien of polijsten doet? Misschien heb ik dan gewoonweg weinig ingewerkte zooi in mijn lak. Kon ook met voelen niet veel minder gladde delen vinden waar kleien handig voor is op wat roestpitjes na. Wat waarschijnlijk een hele andere taak gaat worden wat iets boven beginner gaat.
 
Ok, dat boterhamzakje zal ik eens proberen en de How-to kan ik niet vinden. Ik had al het instructie filmpje gevonden en informatie over waarom je zou kleien en van daarruit ben ik te werk gegaan.

Edit: De klei is PB's klei
 
Als ik het dus goed begrijp, denk je dat er iets niet goed gaat omdat je de auto gekleid hebt en je weinig vervuiling tegen kwam?

Kleien is zo simpel als wat en daar heb je geen handleiding/How-to voor nodig. Dus, als je inderdaad weinig vervuiling tegen kwam, zal je dit ook niet op je auto hebben gehad.


Toevallig heb ik gisteren één van de meest hardjekkige kleibeurten gedaan op een Audi Q5. Ik heb zo'n 80 gram klei gebruikt en veel Spray&Wipe. Deze Audi zat finaal onder de troep en de klei moest ik echt door de vervuiling heen rammen. :p (Ondanks een prewash met ValetPro - CPW, foamen met Monello - Artico Magico 1:4 en een handwas)

Mijn eigen auto, uit '98, behoefde kleien bijna niet, maar deze nieuwere Audi enorm.

Wat er niet is, is er niet. Maar, zoals al eerder aangeven, probeer het boterhamzakje eens.


Greetz
 
Wat Quantoxx zegt +1.

Mijn eigen auto (VW Passat 2015) zat helemaal niks op met klei-en.
Werkbus (Mercedes Sprinter 2013) haalde ik t*ring veel af met klei-en.

Heeft niet perse met ouderdom te maken maar meer waar je woont, wat je met de auto doet e.d.
 
Ja, uiteindelijk heb ik hem gewaxed, want hij was zo glad als maar kon.. kon zelfs niks meer op het dak leggen of het gleed ervan af. Al kreeg ik na de hele mik mak wel zin om zelfs een grotere uitdaging aan te pakken als krasjes verwijderen, maar da tkomt wel.. nu zit de wax er op.