• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krakende/piepende bestuurdersstoel

robinpowerbag

Detailing trainee
12 jul 2023
54
30
Hi allen,

Laat ik beginnen met dat mijn auto prima rijd maar dat ik altijd wat gevoelig voor geluidjes her en der ben als ik in de auto zit, de onnodige dan.
Dat wil niet zeggen dat ik een stille (lees: elektrische) auto wil, integendeel.

Maar ik heb me toch een vervelend geluid die maar wat graag van mij mag verdwijnen, helaas weet ik zelf niet hoe en of dat überhaupt mogelijk is.

Mijn bestuurdersstoel maakt een krakend/piepend geluid. Het geluid is in feite al op het moment van instappen/op de stoel zitten - tot aan het verzitten terwijl je rijd.
Vooral en eigenlijk altijd is het gekraak/gepiep op het moment van drempels over gaan.
Zeer hinderlijk is het en ik vraag me dus vanzelfsprekend af of iemand enig idee heeft wat ikzelf of via een andere weg (uitbesteden/garage?) ertegen gedaan kan worden?

Thanks already!

Groetjes,
Robin
 

Bijlagen

  • Renault 2.8.jpg
    Renault 2.8.jpg
    91,7 KB · Weergaven: 28
Klinkt alsof er speling zit op de draaipunten van je stoel. Dit heb ik namelijk ook in mijn Opel Combo C - irritant gepiep als ik ga verzitten.
Op een zonnige dag de stoel eruit halen, alle draaipunten smeren en eventuele bouten aandraaien.
Gepiep kan ook duiden op een breuk ergens in het stoelframe, maar vaak kun je dat pas zien als je de bekleding eraf hebt gehaald.
Succes en houd ons op de hoogte.
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag
Praat me er niet van... Bij mijn huidige auto kreeg ik 3 maand na aanschaf ook opeens piepende en krakende geluiden vanuit mijn stoel. Als ik het koppelingspedaal intrapte, dus mijn linkerbeen in beweging kwam. Dan was dat geluid er weer.
Uiteindelijk naar de garage gereden. En werd door gestuurd naar de dealer waar ik de auto had gekocht. Die heeft toen het stoelframe omgewisseld met van een andere auto. En waarschijnlijk ook her en der gesmeerd.
Toen was het eindelijk stil.
Als je het zelf moet doen, moet je eerst proberen te achterhalen waar het geluid jou precies weg komt. En daarna de stoel demonteren, en kijken wat je smeren kan. En dan hopen dat het weg is.
 
Ja ook ik ben zo’n idioot die helemaal niet tegen kraakjes of rammels kan. Je zou zeggen koop geen cabrio maar de Z4 is gewoon stil en kraak en rammel vrij gelukkig.

Met mijn vorige VW GTI had ook last van een krakende stoel. Kwam uit de verstelbare lende steun. Deze is toen vervangen door de garage onder garantie. Maar ik zou zelf beginnen met het opsporen van de kraak en misschien alles even smeren.
 
Bedankt voor de tips! Zelf niet zo'n geweldig Handige Harry.. wellicht eens opzoeken hoe dat in zijn werk gaat of mij dat zou lukken anders ga ik bij garage eens navraag doen.
 
Ik zou eerst even kijken als het zeker van de stoel komt en niet van bv. de ophanging (omdat je het hoort bij het nemen van een drempel0.
Mocht het echt de zetel zijn, zou ik de rails inspuiten met vet of iets gelijkaardigs en zou ik de bouten controleren/nadraaien, vaak is dit een torx T60.
Mocht het echt in de zetel zitten en van bv. het frame komen, dan kan je niet anders dan de zetel demonteren maar dat is een aardig klusje, zeker als je dat nooit eerder gedaan hebt...